Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    Parempi näin, että

    Tuokin ohje kyllä menee, mutta "on parempi simmata mutterin merkistä 2-3mm kireämmälle" kun on kyseessä vanhat laakerit niin toimien saa löysää pois kuluneista laakerivälyksistä ja samalla tulee hieman esijännitystä rympille joka on rympääntynyt jo tehdas asennuksen jälkeen ryppyyn. Näin olen toiminut ja yksikään perä ei ole mennyt liian kireälle, tämä ohje on parempi kuin että, mutteri laitettaisiin samaan merkkiin, em. perusteltujen faktojen perusteella.


    Originally posted by *makke* View Post
    Mutteriin merkki, auki, stefa vaihtoon ja samaan kohtaan mutteri kiinni. Ainakin itsellä toiminut.

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

      Shimmit menee aina....

      Jos poskilaakerit vaihdetaan ja tai jos peränkuori vaihdetaan niin AINA shimmit seuraa perän kuorta koska ne muuten poskilaakeri välykset heittää. Normi poskilaakereiden vaihto menee usein pelkät laakerit vaihtamalla. Tässä kohtaa pitää muistaa, että aina oikeaoppinen perän kasaaminen aloitetaan Pinionista ja sen uusien laakereiden vaihto ja silloin käytetään myös aina UUTTA Rymppiä koska sen kireys määrää seuraavan työvaiheen lautahammas-kosketuksen ja siksi asennus järjestys on tärkeä. on aivan toinen juttu ymmärtää pinionin stefan vaihdon ja rymppääntyneen rymppirenkaan merkitys pinionin laakereiden ymmärtämisessä ja täällä sitä ei ymmärretä 95% menee metsään. Amtöörejä siis 95% asentajat joilla on tietoa ja taitoa on 5% luokkaa ja muut kuuntelee kun amatoorit on äänessä.
      Melkoista lottoamista on teidän osien asennus kokeilu, kuunnellaan koeajolla miten onnistu, ei saatana senttään....Joskus teille jonkun kokeneen peräasiantuntijan pitäsi pitää pieni koulutus osista ja niiden asennuksesta, näin säästäisimme paljon hyviä BMW osia.



      Originally posted by afafaf View Post
      Onko peränkuoren leveys sama kaikissa?jos nyt vaihdan lukkoyksikön toiseen kumman perän shimmejä käytän,poskilaakerit ja kannet varmaan samasta paketista,mut nuo shimmit jätetäänkö ne siitä perästä mikä menee paikoilleen autoon..olipa vaikeasti selitetty

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3102

        Lainataas topikia, kun lähinnä aihetta.

        Miten saa tilattua varmasti käypäsen takakopan tiivisteen perämurikkaan? Murikan alkuperäisauto ei ole tiedossa eikä siten valmistenumerokaan.

        Perämurikka on E24/E28:sta ja 210. Vuosimallista ei tietoa.
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • leksii
          BTCF Member
          • May 2012
          • 1034
          • Turku

          Originally posted by poke View Post
          Lainataas topikia, kun lähinnä aihetta.

          Miten saa tilattua varmasti käypäsen takakopan tiivisteen perämurikkaan? Murikan alkuperäisauto ei ole tiedossa eikä siten valmistenumerokaan.

          Perämurikka on E24/E28:sta ja 210. Vuosimallista ei tietoa.


          33 11 1 206 069 <- tolla osanumerolla
          e28 535i Touring
          e28 m535i + s38
          e34 535i --> ?


          Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by poke View Post
            Lainataas topikia, kun lähinnä aihetta.

            Miten saa tilattua varmasti käypäsen takakopan tiivisteen perämurikkaan? Murikan alkuperäisauto ei ole tiedossa eikä siten valmistenumerokaan.

            Perämurikka on E24/E28:sta ja 210. Vuosimallista ei tietoa.
            Käytän tuubikamaa. Sopii malliin ku malliin.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              Originally posted by petrolhead View Post
              Käytän tuubikamaa. Sopii malliin ku malliin.
              Juurikin näin. Ei kaikissa perissä ole sitä tiivistettä koskaan ollutkaan.


              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3102

                Originally posted by Bullitt View Post
                Juurikin näin. Ei kaikissa perissä ole sitä tiivistettä koskaan ollutkaan.
                on siinä sellainen ohkainen paperitiiviste alkujaan.

                minkäslaisella tuubikamalla laittelette noita?
                Kulkineet/projektit:

                640D F06
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • Tuukkaw
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2015
                  • 745
                  • Tre

                  Originally posted by poke View Post
                  on siinä sellainen ohkainen paperitiiviste alkujaan.

                  minkäslaisella tuubikamalla laittelette noita?
                  Tota taisin viimeksi laittaa. Ei kai tuo kovin nuukaa ole mitä sinne pistää.

                  61 Ford
                  79 HD

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by poke View Post
                    on siinä sellainen ohkainen paperitiiviste alkujaan.

                    minkäslaisella tuubikamalla laittelette noita?
                    Melkein mitä vaan moottorin tai voimansiirron tiivisteeksi tarkoitettua, mitä sillä hetkellä on hyllyssä. Murikkaöljy ei käy kumminkaan mahottoman kuumana eikä ole maailman tunkeutumiskykyisintä. Pintojen putsaaminen narskuvan puhtaaksi on oleellista. Monet noista kamoista ei tykkää jos joutuu öljyn kanssa kosketuksiin ennen kuin on täysin kuiva. Saattaa olla ettei kovetu lainkaan. Ja varsinkin kylmässä kovettumisaika voi olla todella pitkä.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6193
                      • Helsinki

                      Originally posted by poke View Post
                      minkäslaisella tuubikamalla laittelette noita?
                      Tiivistesilikoni Kent Sili Gasket 2 on hyvää tavaraa esim
                      http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...t+2+200ml/2373
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Melkein mitä vaan moottorin tai voimansiirron tiivisteeksi tarkoitettua, mitä sillä hetkellä on hyllyssä. Murikkaöljy ei käy kumminkaan mahottoman kuumana eikä ole maailman tunkeutumiskykyisintä. Pintojen putsaaminen narskuvan puhtaaksi on oleellista. Monet noista kamoista ei tykkää jos joutuu öljyn kanssa kosketuksiin ennen kuin on täysin kuiva. Saattaa olla ettei kovetu lainkaan. Ja varsinkin kylmässä kovettumisaika voi olla todella pitkä.
                        Kyllä se aika paljon lämpenee jos radalle eksyy. 150°C on ihan mahdollinen lukema vakiolla 25% kitkalukolla.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by 325E View Post
                          Jos poskilaakerit vaihdetaan ja tai jos peränkuori vaihdetaan niin AINA shimmit seuraa perän kuorta koska ne muuten poskilaakeri välykset heittää. Normi poskilaakereiden vaihto menee usein pelkät laakerit vaihtamalla. Tässä kohtaa pitää muistaa, että aina oikeaoppinen perän kasaaminen aloitetaan Pinionista ja sen uusien laakereiden vaihto ja silloin käytetään myös aina UUTTA Rymppiä koska sen kireys määrää seuraavan työvaiheen lautahammas-kosketuksen ja siksi asennus järjestys on tärkeä. on aivan toinen juttu ymmärtää pinionin stefan vaihdon ja rymppääntyneen rymppirenkaan merkitys pinionin laakereiden ymmärtämisessä ja täällä sitä ei ymmärretä 95% menee metsään. Amtöörejä siis 95% asentajat joilla on tietoa ja taitoa on 5% luokkaa ja muut kuuntelee kun amatoorit on äänessä.
                          Melkoista lottoamista on teidän osien asennus kokeilu, kuunnellaan koeajolla miten onnistu, ei saatana senttään....Joskus teille jonkun kokeneen peräasiantuntijan pitäsi pitää pieni koulutus osista ja niiden asennuksesta, näin säästäisimme paljon hyviä BMW osia.
                          Huh huh. Ei taida olla hajuakaan poskilaakerien esijännityksen säädöstä tai etsimisestä.
                          Mitä sä höpötät krympin vaikutuksesta hammaskosketukseen? Ei liity toisiinsa mitenkään.
                          Oikeaoppinen perän kasaaminen aloitetaan pinjonista niinkö? Milläs sä enää etsit poskilaakerien pyöritys momentin kun pinjoniakseli on kasassa?
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by jannmann View Post
                            Kyllä se aika paljon lämpenee jos radalle eksyy. 150°C on ihan mahdollinen lukema vakiolla 25% kitkalukolla.
                            Sitten on jäähdytys puutteellista tai kuumeneminen johtuu siitä että joku on kasannu noilla mun quotaamillani ^^ ohjeilla

                            Itte en oo mitannu murikasta mitään mahdottomia lämpötiloja. Toki, oon tainnu kaikki kaksi kertaa olla edes paikalla kun on testattu ihan radalla. Yhden ylimääräsen takakannen OLEN hankkinut johon vois duunailla jäähdytyksen. Hommasin muuten vaan, ennakoiden mahdollisia ongelmia. 150 astetta kuulostaa maallikon korvaan helvetisti liian kuumalta.
                            Last edited by petrolhead; 29-04-2017, 16:38.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Mica
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 689
                              • Häme

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Sitten on jäähdytys puutteellista tai kuumeneminen johtuu siitä että joku on kasannu noilla mun quotaamillani ^^ ohjeilla

                              Itte en oo mitannu murikasta mitään mahdottomia lämpötiloja. Toki, oon tainnu kaikki kaksi kertaa olla edes paikalla kun on testattu ihan radalla. Yhden ylimääräsen takakannen OLEN hankkinut johon vois duunailla jäähdytyksen. Hommasin muuten vaan, ennakoiden mahdollisia ongelmia. 150 astetta kuulostaa maallikon korvaan helvetisti liian kuumalta.
                              Mulla oli omassa vakiolukollisessa typ210 perässä alle 10 kierroksen jälkeen lämmöt tuon 150 astetta. Tämä tietysti selvisi vasta tiedonkeruulta ajon jälkeen, kun ei tullut vielä mittaristoon lukemia siitä

                              Jäähdytyksenä oli e39 M5 rivoitettu takakansi ja sille tuli pari 3 tuuman ilmaletkua.

                              Seuraava hankinta olikin jäähdytin...
                              e36 M3 -97 "katukilpuri"
                              e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                              Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Sitten on jäähdytys puutteellista tai kuumeneminen johtuu siitä että joku on kasannu noilla mun quotaamillani ^^ ohjeilla

                                Itte en oo mitannu murikasta mitään mahdottomia lämpötiloja. Toki, oon tainnu kaikki kaksi kertaa olla edes paikalla kun on testattu ihan radalla. Yhden ylimääräsen takakannen OLEN hankkinut johon vois duunailla jäähdytyksen. Hommasin muuten vaan, ennakoiden mahdollisia ongelmia. 150 astetta kuulostaa maallikon korvaan helvetisti liian kuumalta.
                                Kyllä siitä kiuas tulee kun radalla kunnolla painaa menemään. Eikä tartte olla 500hv , riittää ihan hyvin se 200hv. Toki välitys vaikuttaa myös hivenen. Noil m5/z3m takakansilla vain symbolinen vaikutus. Jäähyn vaatii jos ei halua ehdon tahdoin grillata lukkoyksikköä. Vetoakselit kärsii kun lämpöä siirtyy niihin turhaan. Me mitattiin niistäkin yli 100°C lämpöjä. Sisemmän nivelen vierestä.

                                Ilman esijännitystä oleva perä kuumenee vähemmän kuin se jossa paljon esijännitystä. Toki radalle harvemmin lukkoon jätetään esijännitys. (Soralle taas liki pakollinen?)
                                Last edited by jannmann; 29-04-2017, 17:53.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎