Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3406
    • Kotka

    Originally posted by basso72 View Post
    Ovat eriparia. Mahdollisuus saada äänetön perä on heikompi.

    Joo, siis vaihdan tottakai koko välityksen, eli pinioni + lautaspyörä.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Skarpa View Post
      Lieneekö paperitiivisteestä mitään iloa perän takakannen välissä, vai suosiolla pelkkä tasotiivistemassa?
      Kumpi tahansa toimii jos pinnat on täysin puhtaat ja rasvattomat. Kumpikaan ei toimi jos pinnassa on jämiä. Parhaimmillaan oon löytäny tiivistepinnasta kolmen tai neljän eri tiivistysmetodin jämiä purkaessa, sit ihmetellään että onpa paskoja tiivisteitä .
      Mitä teetkin niin vain yksi tiiviste. Paperinen ei tarvi liimaa.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Latexi81
        BTCF Member
        • May 2005
        • 159
        • Seinäjoki

        b28 typ 188 2.93 -VS- s50 3.15 lukko

        Käykö M3 b30 typ 188 3,15 lukkoyksikkö,
        e36 328 typ 188 2.93 avoimen perän tasauspyörästön tilalle?

        Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa koko M3 perä 328 tilalle, mutta vetarit on ainakin erit. Miten tuo onnistuisi?
        Attached Files
        sigpic

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          Originally posted by Latexi81 View Post
          b28 typ 188 2.93 -VS- s50 3.15 lukko

          Käykö M3 b30 typ 188 3,15 lukkoyksikkö,
          e36 328 typ 188 2.93 avoimen perän tasauspyörästön tilalle?

          Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa koko M3 perä 328 tilalle, mutta vetarit on ainakin erit. Miten tuo onnistuisi?
          M3 3,0 koko perä sopii vetolaipan ja vetarien tumppien vaihdolla.
          Last edited by JJT; 10-04-2018, 09:06.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11111
            • Oulu

            Originally posted by Latexi81 View Post
            b28 typ 188 2.93 -VS- s50 3.15 lukko

            Käykö M3 b30 typ 188 3,15 lukkoyksikkö,
            e36 328 typ 188 2.93 avoimen perän tasauspyörästön tilalle?

            Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa koko M3 perä 328 tilalle, mutta vetarit on ainakin erit. Miten tuo onnistuisi?
            Ei mene se lukkoyksikkö 2.93 perään sisään. Vaatii oman versionsa.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Latexi81
              BTCF Member
              • May 2005
              • 159
              • Seinäjoki

              Originally posted by JJT View Post
              M3 3,0 koko perä sopii vetolaipan ja vetarien tumppien vaihdolla.
              Tumppi on selvä, se menee tonne perän sisään,

              mutta vetolaippa,

              jos katot tuota räjäytyskuvaa mun postauksessa, niin onko se vetolaippa vaan tuo 5 osa, "vetarin sisempi pää", joka puristuu tumppeja vasten? vai mitä sillä tarkoitetaan?
              Attached Files
              Last edited by Latexi81; 10-04-2018, 10:01. Reason: Lisätietoa
              sigpic

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11111
                • Oulu

                Originally posted by Latexi81 View Post
                Tumppi on selvä, se menee tonne perän sisään,

                mutta vetolaippa,

                jos katot tuota räjäytyskuvaa mun postauksessa, niin onko se vetolaippa vaan tuo 5 osa, "vetarin sisempi pää", joka puristuu tumppeja vasten? vai mitä sillä tarkoitetaan?
                Ei vaan se mihin kardaani tulee kiinni. Sen pystyy helposti swappaamaan. Katso vaan ettet kiristä sitä pulttia liian tiukkaan.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3406
                  • Kotka

                  Originally posted by Latexi81 View Post
                  Tumppi on selvä, se menee tonne perän sisään,

                  mutta vetolaippa,

                  jos katot tuota räjäytyskuvaa mun postauksessa, niin onko se vetolaippa vaan tuo 5 osa, "vetarin sisempi pää", joka puristuu tumppeja vasten? vai mitä sillä tarkoitetaan?
                  Ei näy sun räjäytyskuvassa. vetolaippa on kardaaniakselin laippa pinioniakselin päässä. Kun sen vaihtaa, on perän pyörintävastus hyvä mitata ennen vaihtoa esim. T-avaimella ja pienellä jousivaa'alla ja laipan vaihdon jälkeen pikkuhiljaa kiriä mutteria tiukalle, kunnes vastus on sama. Pinionilaakerin pölysuoja ei saa hangata koppaan, se heittää vastuksen saman tien poskelleen.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • Latexi81
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 159
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by Skarpa View Post
                    vetolaippa on kardaaniakselin laippa pinioniakselin päässä. Kun sen vaihtaa, on perän pyörintävastus hyvä mitata ennen vaihtoa esim. T-avaimella ja pienellä jousivaa'alla ja laipan vaihdon jälkeen pikkuhiljaa kiriä mutteria tiukalle, kunnes vastus on sama. Pinionilaakerin pölysuoja ei saa hangata koppaan, se heittää vastuksen saman tien poskelleen.
                    No niinpä tietysti!

                    Voisiko pyörintä vastuksen ottaa esim. viisarillisella momenttiavaimella ja
                    käyttää tätä referenssitietona uuteen kokonpanoon?

                    Kiitos vastauksista, avasivat asiaa taas vähän enemmän!
                    sigpic

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11111
                      • Oulu

                      Originally posted by Latexi81 View Post
                      No niinpä tietysti!

                      Voisiko pyörintä vastuksen ottaa esim. viisarillisella momenttiavaimella ja
                      käyttää tätä referenssitietona uuteen kokonpanoon?

                      Kiitos vastauksista, avasivat asiaa taas vähän enemmän!
                      Saa olla melko pienelle momentille tarkoitettu momenttiavain et onnistuu. Itte oon tuon laipan vaihdon tehny ihan vaan rannemomenttiin luottaen, et pyörii yhtä jämäkästi.

                      Sit uuden krympin kanssa saa jo oikeesti olla se mittari, kun pinjoninkin on käyttäny pois

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3406
                        • Kotka

                        Originally posted by Latexi81 View Post
                        No niinpä tietysti!

                        Voisiko pyörintä vastuksen ottaa esim. viisarillisella momenttiavaimella ja
                        käyttää tätä referenssitietona uuteen kokonpanoon?

                        Kiitos vastauksista, avasivat asiaa taas vähän enemmän!
                        Juu, voi ottaa, mutta on syytä olla aika pieni momenttiavain, että saa jotain lukemaa. Laakerien esijännityksen suuruusluokka on 50-300 Ncm, eli 0,5-3 Nm. Toi on pyöritysvastus tasaisessa liikkeessä, eli kun perää pyörittää avaimella tasaista nopeutta. Lepokitka on vähän isompi. Tällä tavalla oon itse mitannut:



                        Kun tietää etäisyyden laipan keskipisteeseen, on momentti helppo laskea. Sulla kun ei oo kyse uudesta laakeroinnista, vaan pelkästä laipan vaihdosta, niin sillä, mikä se arvo on ei oo niin väliä, kunhan se on osapuilleen sama laipan vaihdon jälkeen.

                        Jossain nettivideossa perän kasaaja sipaisi pinionin laipan booreihin pikkasen jotain tiivistymassaa, ettei öljy tihku kuumasta perästä booreja pitkin ulos. Sitä en tiedä mahtaako olla turhaa hifistelyä. Koitin katella omia pinioniakseleita, mutta ei ehkä näytä, että niissä olisi ollut uutena kasattaessa mitään tiivistystä. Saatan silti laittaa tipan hydraulikierretiivistettä, kun sitä on tossa helposti käsillä.
                        Last edited by Skarpa; 10-04-2018, 10:43.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Tzeimi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 2067
                          • Banshee - Jyväskylä

                          Tehtaan vetopyörästöjen korjausohjeissa (BMW AG, Oy Veho Ab. tammikuu 1985) lukee "Uutta tiivisterengasta varten on lasketaan 20Ncm lisää "vanhaan" kitka-arvoon".
                          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                          & 02 tulpo saniteetti dyno




                          Älä väkisin, ota isompi vasara.
                          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3406
                            • Kotka

                            Originally posted by Tzeimi View Post
                            Tehtaan vetopyörästöjen korjausohjeissa (BMW AG, Oy Veho Ab. tammikuu 1985) lukee "Uutta tiivisterengasta varten on lasketaan 20Ncm lisää "vanhaan" kitka-arvoon".
                            Totta, tiivistehän sieltä kannattaa vaihtaa samalla.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • -Jo0nas-
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 162
                              • kouvola

                              Kellään tietoa mistä sais typ210 perään hammaskehän pultteja? Pitäis olla niitä isompia eli m14 pultteja?

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by -Jo0nas- View Post
                                Kellään tietoa mistä sais typ210 perään hammaskehän pultteja? Pitäis olla niitä isompia eli m14 pultteja?
                                Toi olis mun veikkaus. Ja marmorilta


                                33 13 1 428 782
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎