Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Jo0nas-
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 162
    • kouvola

    Originally posted by jannmann View Post
    Toi olis mun veikkaus. Ja marmorilta


    33 13 1 428 782
    Kiitos. Juu niitä on m12 ja m14 täytyy koittaa tolla ettii

    Comment

    • Tuukkaw
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 745
      • Tre

      Pitäs vaihtaa lukkoyksikkö 3.45 välitteisestä perästä 3.73 välitteiseen. Joutuuko tossa koskemaan perän shimmaukseen vai voiko sen vain siirtää toiseen perään suoraan :think

      Olen kyllä menossa särkikoskella käymään muissa asioissa niin vien sen sinne jos ei helposti kotikonstein onnistu.
      61 Ford
      79 HD

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11078
        • Oulu

        Originally posted by Tuukkaw View Post
        Pitäs vaihtaa lukkoyksikkö 3.45 välitteisestä perästä 3.73 välitteiseen. Joutuuko tossa koskemaan perän shimmaukseen vai voiko sen vain siirtää toiseen perään suoraan :think

        Olen kyllä menossa särkikoskella käymään muissa asioissa niin vien sen sinne jos ei helposti kotikonstein onnistu.
        Todennäköisesti joo. Tuurilla ei.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Tuukkaw View Post
          Pitäs vaihtaa lukkoyksikkö 3.45 välitteisestä perästä 3.73 välitteiseen. Joutuuko tossa koskemaan perän shimmaukseen vai voiko sen vain siirtää toiseen perään suoraan :think

          Olen kyllä menossa särkikoskella käymään muissa asioissa niin vien sen sinne jos ei helposti kotikonstein onnistu.
          Olen sen verran monta tehnyt että uskallan sanoa "joo joutuu säätämään".
          Vaikka purkas ja kasais samoilla osilla samoihin kuoriin niin vähä joutuu säätelemään. Iänikuisissa on laakerit jo sen verran kuluneet että on liian väljä vähä joka suuntaan. Simmilevyjä on hyvä olla kasa olemassa. Jotkut on jopa keränny niitä
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by Skarpa View Post
            Juu, voi ottaa, mutta on syytä olla aika pieni momenttiavain, että saa jotain lukemaa. Laakerien esijännityksen suuruusluokka on 50-300 Ncm, eli 0,5-3 Nm. Toi on pyöritysvastus tasaisessa liikkeessä, eli kun perää pyörittää avaimella tasaista nopeutta. Lepokitka on vähän isompi. Tällä tavalla oon itse mitannut:



            Kun tietää etäisyyden laipan keskipisteeseen, on momentti helppo laskea. Sulla kun ei oo kyse uudesta laakeroinnista, vaan pelkästä laipan vaihdosta, niin sillä, mikä se arvo on ei oo niin väliä, kunhan se on osapuilleen sama laipan vaihdon jälkeen.

            Jossain nettivideossa perän kasaaja sipaisi pinionin laipan booreihin pikkasen jotain tiivistymassaa, ettei öljy tihku kuumasta perästä booreja pitkin ulos. Sitä en tiedä mahtaako olla turhaa hifistelyä. Koitin katella omia pinioniakseleita, mutta ei ehkä näytä, että niissä olisi ollut uutena kasattaessa mitään tiivistystä. Saatan silti laittaa tipan hydraulikierretiivistettä, kun sitä on tossa helposti käsillä.
            Sitä pitäs pystyä pyörittämään useita kierroksia /jatkuvasti että näkee sen alueen missä voima liikkuu. Samalla näkee pyöriikö se tasaseen.
            Sinne tarvitse sötköttää mitään ylimäärästä salvaa.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3406
              • Kotka

              Originally posted by petrolhead View Post
              Sitä pitäs pystyä pyörittämään useita kierroksia /jatkuvasti että näkee sen alueen missä voima liikkuu. Samalla näkee pyöriikö se tasaseen.
              Sinne tarvitse sötköttää mitään ylimäärästä salvaa.
              Kyllä tolla onnistuu pyöritys sen verran tasaisesti, että lukema pysyy tasaisena ja sen lukeminen onnistuu. Toki ei ihan 50 kierrosta minuutissa, mutta mitä testailin, niin pyöritysnopeus ei juurikaan vaikuta voimaan, kunhan nopeus pysyy tasaisena. (järjellisellä nopeusalueella). Alun perin meinasin, että panisi kameran kiinni varteen kuvaamaan mittausarvoa videolle, mutta se ei tuntunut tarpeelliselta. Asteikkoa pystyy lukemaan ilmankin. Ainahan kunnollinen pyöritysmomenttimittari toki parempi olisi.
              Last edited by Skarpa; 31-05-2018, 13:38.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Jjoo. Sitte kun on tehnyt x+n noita, niin poskilaakerien kanssa toi momentinmittaus ei enää oo ihan niin välttämätön, ehkä .
                Pinjonin kanssa sitä herkemmin tarvii. Loppukiristyksessä se naheus menee ihan pirun_nopeasti_yli, ja sithän sitä on periaattees kusessa kun on puristanu krymppiä liikaa. Ja sanonpahan vielä kerran, lutratkaa öljyä laakereihin ku mittaatte.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  lukollisen pikkutasauspyöriä ei tunnu löytyvän mistään.
                  Anyone?
                  Särkikoskelta en oo vielä kysynyt.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • ///Make
                    BTCF Member
                    • May 2007
                    • 4688
                    • Lahti

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    lukollisen pikkutasauspyöriä ei tunnu löytyvän mistään.
                    Anyone?
                    Särkikoskelta en oo vielä kysynyt.
                    Racing Diffs -pulju Serbiassa. Sinne sähköpostia vaan, muistaakseni ovat ilmoittaneet että niiltä saa kaikki lukkoperän osat.
                    Z3 3,0 Coupe -98
                    E30 325E 4D -85
                    Originally posted by TNT
                    Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by ///Make View Post
                      Racing Diffs -pulju Serbiassa. Sinne sähköpostia vaan, muistaakseni ovat ilmoittaneet että niiltä saa kaikki lukkoperän osat.
                      Markku kiitos vinkistä, kysyin heiltä. Etsintä jatkuu edelleen.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6168
                        • Helsinki

                        Jos joku haluaa katsoa video muodossa, niin tässä. Ei ole mun ja kait tää tähän topic:iin sopii
                        BMW E30 Limited Slip Differential Restoration
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by MikeDry View Post
                          Jos joku haluaa katsoa video muodossa, niin tässä. Ei ole mun ja kait tää tähän topic:iin sopii
                          BMW E30 Limited Slip Differential Restoration
                          Melkein noin mut ei ihan.
                          Last edited by petrolhead; 28-07-2018, 22:29.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • KarkkainenL
                            Aluevastaava
                            • Sep 2013
                            • 767
                            • Tampere

                            Sattuipa käymään niin että vetoakselin ulkonivel korkkasi kakskasissa kiinan renkaan saavuttaessa maksimi pidon lähdössä. Minkälaiset vetarit tossa typ188 kestää reippaat 500 hummaa. Kuulin että tätä perää olisi eri perän tumpeilla ja ilmeisesti tässä perässä on pienellä tumpilla vetarit. Jos tumpeissa on siis eroa niin pystyykö tumpit vaihtamaan päikseen isompiin, jotta saataisiin stydimmät nivelet? Vai täytyykö nöyrtyä ja etsiä 210 perä
                            Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

                            E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

                            EX E36 320iA -98
                            EX E39 520i -01
                            EX E34 525 Tds -95

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11078
                              • Oulu

                              Originally posted by Läbä View Post
                              Sattuipa käymään niin että vetoakselin ulkonivel korkkasi kakskasissa kiinan renkaan saavuttaessa maksimi pidon lähdössä. Minkälaiset vetarit tossa typ188 kestää reippaat 500 hummaa. Kuulin että tätä perää olisi eri perän tumpeilla ja ilmeisesti tässä perässä on pienellä tumpilla vetarit. Jos tumpeissa on siis eroa niin pystyykö tumpit vaihtamaan päikseen isompiin, jotta saataisiin stydimmät nivelet? Vai täytyykö nöyrtyä ja etsiä 210 perä
                              Joo e28 188 perissä on ollu saatavilla myös isolle vetarille tumppia. Saman kokoset vetarit siis kuin 210 perän kanssa, joita on esim e34 m5 ja e32 750 malleissa. Just kävin yhdet tommoiset tumpit hakemassa ja onhan ne isot vetarit aika jäätävän kokoset verrattuna siihen normaaliin, mitä 188 perän kanssa on yleensä.

                              En nyt äkkiseltään muista missä e28 malleissa noita isompia vetareita on, mut realoemista näkee tumpin pulttijaon, niin siitä näkee onko iso vai pieni vetari. (86mm pienessä, 100mm isossa EDIT 94mm).
                              Last edited by Pazi88; 24-10-2018, 20:05.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • KarkkainenL
                                Aluevastaava
                                • Sep 2013
                                • 767
                                • Tampere

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Joo e28 188 perissä on ollu saatavilla myös isolle vetarille tumppia. Saman kokoset vetarit siis kuin 210 perän kanssa, joita on esim e34 m5 ja e32 750 malleissa. Just kävin yhdet tommoiset tumpit hakemassa ja onhan ne isot vetarit aika jäätävän kokoset verrattuna siihen normaaliin, mitä 188 perän kanssa on yleensä.

                                En nyt äkkiseltään muista missä e28 malleissa noita isompia vetareita on, mut realoemista näkee tumpin pulttijaon, niin siitä näkee onko iso vai pieni vetari. (86mm pienessä, 100mm isossa).
                                Kiitos, näköjään 524td ja tehokkaammissa on tuo 94mm tumppi perässä. Mutta räjäytyskuvia katsomalla selviää aika nopeasti, että isompia tumppeja ei voi laittaa pienemmällä tumpilla olevaan perään, joten perän ostamis hommiks tais mennä :think
                                Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

                                E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

                                EX E36 320iA -98
                                EX E39 520i -01
                                EX E34 525 Tds -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎