Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11120
    • Oulu

    Originally posted by tapu View Post
    Eli huomaako ajaessa ison eron, jos uudessa perässä on välitys 3.91 tai sitten 3.15?
    Huomaa. Jo 2.93 -> 3.15 välityksen muutos on esim semmonen että huomasi tosi selvästi. Liian pitkällä välityksellä auto tuntuu tosi laiskalta ja liian lyhyellä kierrokset huutaa tosi korkealla matka-ajossa. Yleensä autossa tehtaalta paikallaan ollut välitys on ehdottomasti paras kun puhutaan vakioista tai lähes vakioista autoista katukäytössä. Mennään äkkiä reilusti huonompaan suuntaan kun aletaan välitystä muuttamaan.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Odto
      Bimmer Rookie
      • Apr 2017
      • 114
      • Suomi

      Pari kuukautta tuloksettomasti etsinyt hyvää perää ja on todettava, että Suomesta alkaa aika heikosti löytymään periä. On siis turvauduttava Portugalin seppään.

      Alkuperäinen lukkohan on ns. 2way 25% lukolla. Uskaltaako tuollaisen 50/50% lukon ostaa... Lähinnä sitä jarrupuolen lukkoa mietin, onko kovin raju?

      Monihan ajaa kempillä kadulla ja radalla, että siinä mielessä ei tuollainen ole mikhää. Mielipiteitä?

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by Odto View Post
        Pari kuukautta tuloksettomasti etsinyt hyvää perää ja on todettava, että Suomesta alkaa aika heikosti löytymään periä. On siis turvauduttava Portugalin seppään.

        Alkuperäinen lukkohan on ns. 2way 25% lukolla. Uskaltaako tuollaisen 50/50% lukon ostaa... Lähinnä sitä jarrupuolen lukkoa mietin, onko kovin raju?

        Monihan ajaa kempillä kadulla ja radalla, että siinä mielessä ei tuollainen ole mikhää. Mielipiteitä?
        Niin paljon kun olen noita räplännyt niin noi prosentit ei oo koskaan sanonu mulle paljon. Normi perässä on 45° rampit molempiin suuntiin. Sitä loivemmilla lukotus voi tuntua kadulle turhan hanakalta. Se laittaa autoa menemään suoraan aina kun avaat kaasua.

        Hitsiperä on niin huono ajatus että sitä on turha käyttää vertailuna. Vaikka jotkut ajaa sellasella se ei tarkoita että se olis mistään kotoisin. Onhan monilla niin matala autokin ettei sillä pysty ajaman edes radalla.
        Jos autolla ajetaan kadullakin niin jätä normi ramppikulmat. Jos ajat kilpaa niin loivemmat.
        Kolme tai neljä levyparia lukon sisään niin pääset alkuun. Sitä ei ole hankala muuttaa jälkikäteen. Ainahan uusia osia saa säätää paremmaksi ajokokemuksen jälkeen.
        Mulla on BTW perä myynnissä.
        Last edited by petrolhead; 09-07-2020, 10:18.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Odto
          Bimmer Rookie
          • Apr 2017
          • 114
          • Suomi

          Eikös niillä prosenteilla tarkoiteta kuinka suuri osa väännöstä maksimissaan jakautuu vetävien pyörien välillä. Mutta meinaat että ramppikulmalla on suurempi merkitys perän käyttäytymiseen? Tuo on siinä tapauksessa varmaan ihan passeli, kun on vakio 45° kulmat ja suurempi väännönjakautuminen.

          Ps. Tuolta sen perän varmaan hankin, kun saa suoraan E36 sopivan, täysin kunnostettuna ja kustomoituna.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16457
            • Asikkala

            Originally posted by Odto View Post
            Eikös niillä prosenteilla tarkoiteta kuinka suuri osa väännöstä maksimissaan jakautuu vetävien pyörien välillä. Mutta meinaat että ramppikulmalla on suurempi merkitys perän käyttäytymiseen? Tuo on siinä tapauksessa varmaan ihan passeli, kun on vakio 45° kulmat ja suurempi väännönjakautuminen.

            Ps. Tuolta sen perän varmaan hankin, kun saa suoraan E36 sopivan, täysin kunnostettuna ja kustomoituna.
            Esim. 25% perässä huonommin pitävällä pyörällä on vähintään 25% vääntömomentista.

            Comment

            • Odto
              Bimmer Rookie
              • Apr 2017
              • 114
              • Suomi

              Originally posted by jr66 View Post
              Esim. 25% perässä huonommin pitävällä pyörällä on vähintään 25% vääntömomentista.
              Tätä tarkoitin, mutta ilmaisin ehkä vähän surkeasti

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2043
                • Riihimäki

                Originally posted by jr66 View Post
                Esim. 25% perässä huonommin pitävällä pyörällä on vähintään 25% vääntömomentista.
                Niinhän sitä sanotaan mutta joku vois esittää sen laskelman mihin tuo perustuu.
                Petrolin sanoin kitkalevyjen määrä (ja kunto), esijännitys ja ramppikulmat on ne parametrit jotka vaikuttaa käytökseen.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by jr66 View Post
                  Esim. 25% perässä huonommin pitävällä pyörällä on vähintään 25% vääntömomentista.
                  Meni väärin päin, suurempi prosenttilukema meinaa tiukempaa lukkoa. Eli prosenttilukema kertoo kuinka suuri osa perään tulevasta väännöstä muutetaan perää lukitsevaksi voimaksi, eli 25% lukolla paremmin pitävälle pyörälle voi mennä 25% enemmän vääntöä verrattuna vähemmän pitävään. Pienillä vääntömomenteilla sitten lukon esijännitys vaikuttaa enemmän kuin ramppikulmat.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5266
                    • Pirkkala

                    Originally posted by naukkis View Post
                    Meni väärin päin, suurempi prosenttilukema meinaa tiukempaa lukkoa. Eli prosenttilukema kertoo kuinka suuri osa perään tulevasta väännöstä muutetaan perää lukitsevaksi voimaksi, eli 25% lukolla paremmin pitävälle pyörälle voi mennä 25% enemmän vääntöä verrattuna vähemmän pitävään. Pienillä vääntömomenteilla sitten lukon esijännitys vaikuttaa enemmän kuin ramppikulmat.
                    Kiitos tästä.

                    Joskus nettikirjoittelua lukiessa jää hämärän peittoon, eikö osa keskustelijoista ymmärrä että bmw levylukko on aktiivinen lukko eikä passiivinen.

                    Siis: mitä enemmän perän läpi ajetaan vääntömomenttia sitä tiukemmin levypakka puristuu yhteen.
                    Last edited by Urpo_rotta; 11-07-2020, 16:51.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      Suomessa/ulkomailla perän kasaajaa jolla omaa varastoa typ210 shimmejä sen verran että sais perän kasattua? Särkikoskea ei tarvitse ehdottaa.
                      Perään siis kaikki osat, uudet laakerit/stefat/krymppi yms, poskien shimmejä ei vaan ole eikä niitä BMW:ltä enää saa, niin ei näköjään pääsekään omin pikku kätösin tekemään.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11120
                        • Oulu

                        Originally posted by Supra^ View Post
                        Suomessa/ulkomailla perän kasaajaa jolla omaa varastoa typ210 shimmejä sen verran että sais perän kasattua? Särkikoskea ei tarvitse ehdottaa.
                        Perään siis kaikki osat, uudet laakerit/stefat/krymppi yms, poskien shimmejä ei vaan ole eikä niitä BMW:ltä enää saa, niin ei näköjään pääsekään omin pikku kätösin tekemään.


                        Itsehän vaan oon koittanu haalia kaikki perän romut käsiini mitä saa ja ettiny niistä sopivat shimmit
                        Last edited by Pazi88; 03-09-2020, 10:29.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          https://racingdiffs.com/collections/...tment-shim-kit

                          Itsehän vaan oon koittanu haalia kaikki perän romut käsiini mitä saa ja ettiny niistä sopivat shimmit
                          No perhana, jos noilla kerta on niin eihän se auta kuin panna tilaten vaan ja kasailla itse, kiitos.
                          Ja joo, tässä on itsekin yritetty vähän hamstrata mutta eipä ole kuin 6 shimmiä joista suurin osa sieltä paksuimmasta päästä, niin ei olisi viitsinyt niillä edes lähteä yrittämään. Tuolla racingdiffsin setillä saa noita ohuempiakin mukaan pakettiin, toki OEM-shimmit menevät 0.05mm välein, mutta ehkä noilla pärjää.
                          Last edited by Supra^; 03-09-2020, 10:35.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15249
                            • Ajamisen Iloa

                            Särkikoski ei minun perääkään saanut kuntoon niin jossain se pitäisi uudestaan avata ja vaihtaa ainakin yksi laakeri taas ja shimmata todennäköisesti hieman väljemmäksi... Tekijät kiinnostaa.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1173
                              • lahti

                              Vaihdoin 36:sen perää cv nivelelle sopivan laipan ja vedin sen ohjeen mukaa siihen ~180nm tiukkuutee ja katoin et tussin jälki oli kohalla no nyt kesän ja varttimaili ajon jälkee alkoi perä ujeltaa motarilla ja tuntuu siltä että pinionin ja lautaspyörän välys olis kasvanu eli kiristinköhä nyt liikaa ja se krymppi meni vituiks ? Tarvii talvella vaihtaa kitkalevyt muutenki ni sillon voisin tuon krympin uusia ja välyksen säätää.
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11120
                                • Oulu

                                Joo ei oo tainnu mennä putkeen. Sen laakerin pyörintämomentti on oikea mittari pultin kireydelle.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎