Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basso72
    BTCF Member
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    Kuvat on aina kivoja:


    Ennen oli yksinkertaisemmat työkalut:





    Tuossa edellisessä kuvassa on se referenssimitta D,joka siis uudemmille mittalaitteille ilmoitettuna käsittääkseni on sama kuin D-B/2 edellisessä kuvassa. Ei juuri satu olemaan purettua perää,että voisi asiaa mittailemalla varmistaa..

    Tuossa vielä mitat 168,188 ja 210 perille -85.

    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11131
      • Oulu

      Tuota just muistelinkin, kun sanoin että nuo on jotain shimmien paksuuksiin liittyviä mittoja, eikä suoraan shimmien paksuuksia. Nuo mittailut menee äkkiä melko hankalaksi, että ite oon todennu yritys erehdys menetelmän olevan helpompi.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3842
        • Finnland

        Kyllä minä taitaisin kans mennä kokeiluperiaatteella ennen kuin noita ohjeita edes yrittää soveltaa
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2560
          • .

          Kohtuu selkeältähän tuo näyttää ja perus mittalaitteilla pärjää. Se mikä jäi ihmetyttämään niin mikä on tuo mittakellon tehtävä tuossa? Tarkistetaanko sillä pinionin ja mittalevyn suoruus sekä virallisena mittalaitteena toimii myös Y ja C -mittojen mittauspisteenä?
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Itseasiassa nuo selitykset on paljon hankalampia kuin mitä tuossa mitataan, eli hypoidipyörästön mitta on pinjonin kaulalta lautaspyörän laakerilinjaan. Tuolle mitalle on referenssiarvo joten hammaspyöräparille on ilmoitettu poikkeama josta voi laskea suoraan hammaspyöräparin oikean kosketuskohdan. Noissa ohjeissa on vain eri tapoja mitata ja määrittää se - varsinkin mittaaminen pinjonin päältä on helppo vaihtoehto jos on sopivat välineet sen tekoon.

            Ja siis tuotannossa määritelty optimi kosketuskohta on eri kuin kokeilemalla aikaansaatu, kosketuskohdat saa "oikeiksi" hyvin laajalle alueelle tutkimalla pelkkää kosketusjälkeä mutta hammaspyöräparia tehtäessä on määritelty tuon pyöräparin ihan oikea optimikosketuskohta, eli jossa ihan mitatusti hammaspyöräparin kohtauskulmat on pienimmillään kumpaankin vetosuuntaan. Vanhallakin hammaspyöräparilla on siis mahdollista palauttaa tuo pinjonin kohta jos tiedot on tallella, ja backlash ei toki ole sama kuin uuden perän optimi vaan siinäkin kosketus pitäisi saada keskitettyä, backlash on sitten mitä se sattuu olemaan. Jos enen purkamista mittaa backlashin niin ko. arvo lienee paljon parempi backlash-referenssi kuin uuden pyöräparin arvo. Välyksen kuluman jos poistaa niin melko varmaan saa äänekkään perän ainakin alkuun koska hammaskosketus joutuu kulkemaan aikaisemmin kuluneen alueen ja kulumattoman alueen rajan yli.

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3842
              • Finnland

              Tuli osteltua 210 perä E34:een. Orkkis lukko, uudet levyt sisällä. Koetin toisesta tumpista pitää kiinni ja toisesta pyöräyttää, ei vielä 140nm voimalla irtaantunut.
              Liekkö tiukka vaan sen takia kun uudet rojut ja ei muuta sisällä kuin kasausöljy?
              Kertokkeepa kokeneemmat

              Hyvissä maaleissa oli vaan hetihän tuota piti alkaa hinkaamaan ja epoksia heittään niskaan
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • ekkoo1
                BTCF Member
                • Jun 2019
                • 1368
                • Pohjanmaa

                Originally posted by Jarger View Post
                Tuli osteltua 210 perä E34:een. Orkkis lukko, uudet levyt sisällä. Koetin toisesta tumpista pitää kiinni ja toisesta pyöräyttää, ei vielä 140nm voimalla irtaantunut.
                Liekkö tiukka vaan sen takia kun uudet rojut ja ei muuta sisällä kuin kasausöljy?
                Kertokkeepa kokeneemmat

                Hyvissä maaleissa oli vaan hetihän tuota piti alkaa hinkaamaan ja epoksia heittään niskaan
                Onko racingdiffs vai mitkä levyt laitettu? Niillä voi tulla aika paljon esijännitystä riippuen miten on shimmattu.
                E39 540i -96 Ajamisen iloa
                E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3842
                  • Finnland

                  En osaa sanoa. Mut 75w140 Motulin öljyä neuvoi käyttämään, oiskohan just korkean esijännityksen vuoksi?
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16465
                    • Asikkala

                    Originally posted by Jarger View Post
                    En osaa sanoa. Mut 75w140 Motulin öljyä neuvoi käyttämään, oiskohan just korkean esijännityksen vuoksi?
                    Tätä yleensä käytetään bmw-lukkoperissä https://www.google.fi/search?q=castr...D64Q_AUI5QMoAQ tiedä sitten onko tuo Motul jotenkin erilaista :think

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3842
                      • Finnland

                      Joo siis se mullakin oli tuossa ajatuksena takana onko noissa jotain eroja. Laitan tavallista peräöljyä niin katoaa liiat esijännitykset ja muutkin jännitykset :think
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • oregano
                        Newbiemmer
                        • Jun 2014
                        • 16
                        • oulu

                        Tuli vaihettua typ188 perään pinion akselin laakerit kun ulisi vähän perä. Noh kun akselia kiristelin tähtäsin siihen 2-3nm pyörintävastukseen, pääsi menemään liian tiukaksi, oli 6nm. Löysäsin mutteria ehkä 1/8 kierrosta, sillä pääsi 2,5nm lukemaan. Tämä siis uusilla laakereilla, stefalla ja uudella crush sleevalla.

                        Onkohan noin pienellä löysytyksellä väliä vai meneekö crush sleeve vaihtoon?

                        Comment

                        • ekkoo1
                          BTCF Member
                          • Jun 2019
                          • 1368
                          • Pohjanmaa

                          Originally posted by oregano View Post
                          Tuli vaihettua typ188 perään pinion akselin laakerit kun ulisi vähän perä. Noh kun akselia kiristelin tähtäsin siihen 2-3nm pyörintävastukseen, pääsi menemään liian tiukaksi, oli 6nm. Löysäsin mutteria ehkä 1/8 kierrosta, sillä pääsi 2,5nm lukemaan. Tämä siis uusilla laakereilla, stefalla ja uudella crush sleevalla.

                          Onkohan noin pienellä löysytyksellä väliä vai meneekö crush sleeve vaihtoon?
                          Uutta krymppiä kehiin vaan, lähtökohtaisesti nuo on kertakäyttöisiä.
                          E39 540i -96 Ajamisen iloa
                          E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                          E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                          Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                          Comment

                          • oregano
                            Newbiemmer
                            • Jun 2014
                            • 16
                            • oulu

                            Originally posted by ekkoo1 View Post
                            Uutta krymppiä kehiin vaan, lähtökohtaisesti nuo on kertakäyttöisiä.

                            Niin se taitaa olla järkevin

                            Comment

                            • cook
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 377
                              • Piilossa

                              Olisko jollain 188k perän poskilaakereiden tyyppiä tiedossa. Tämän topicin sivut eivät aukea, vaikka miten monesti kokeillut ja nollannut evästeet, sivuhistorian yms yms.

                              muistelisin niiden olleen tässä topicissa

                              Comment

                              • evilracer
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2015
                                • 218
                                • Suomi

                                Originally posted by cook View Post
                                Olisko jollain 188k perän poskilaakereiden tyyppiä tiedossa. Tämän topicin sivut eivät aukea, vaikka miten monesti kokeillut ja nollannut evästeet, sivuhistorian yms yms.

                                muistelisin niiden olleen tässä topicissa
                                Sivulla 40 oli mainittu koodi F-801298-TR1P-H79-T29
                                Nelikuutio 328i, tölkki ja monta merssua

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎