Paljonko vanhoilla laakereilla perän pyöritysmomentiksi pitäisi säätää jos noin arvelee? Näytti olevan kruunupyörän irrottamisen jälkeen noin 1nm ilman stefoja liikekitka carrierilla takaperässä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.
Collapse
X
-
Kellään ei varmaan ole hajua mitä tuo pitäisi olla sitten X5 etuperässä, joka on rautakuorinen? Vakiona carrierille liikekitka oli aika matalat 0,3nm. Uusilla laakereilla 0,4nm .
Kuulostais vähän matalalle, mutta kun on kuitenkin yli käytettyjen niin luulisi olevan ok, kun edellinenkin perä toimi moitteetta ja kuitenkin ns. vastustaa.
Ja tuli sitten tunnin lisähomma kun laitoin vahinossa kruunupyörän paikalleen ennen kuin tuon katselin
Ois saattanut tupakka palaa... jos polttaisinLast edited by Jarger; 13-03-2022, 22:30.
Comment
-
-
Tuo takaperä meni "bolt on" kaikkineen, oli ilmeisesti tuuria, vanhoilla laakereilla
Mutta etuperässä haasteita:
Eli, vasen (paksunnettava, jotta välystä saa lisää) shimmi on 2,44mm oikea puolestaan 2,26mm.
Ja kun tuo liikekitka on 0,4nm (vakiona ehyessä perässä oli 0,3nm)
Ohjelappunen sanoo että pitäisi uusilla laakereilla olla Koyo merkkisenä
1.20 - 2.62nm.
Perävälys mittaillessa näytteli joka puolelta olevan 0. Välillä 0,01mm. Kuuluu tarkistaa 3 kohtaa.
Perävälys avaamattomassa perässä mitattuna oli 0,04-0,06mm.
Shimmin kuva ohessa. Ulkolaidalta halkaisija 73mm, sisältä 65mm.
Tuossa on "elämisvaraa" millikaupallla suuntaansa, kunhan ei isompi ole ulkokehältä.
Tiedättekö paikkaa josta ostaa? :thinkLast edited by Jarger; 18-04-2022, 19:45.
Comment
-
-
Tollasia onnistuin löytään https://www.ebay.com/itm/324891176468
Eli 56x72x0,1mm teräsrenkaita, ei nyt niin justiinsa oo kyllä, mutta jos laittais tuonne ulommalle puolelle laakerista niin pitäis pystyä oleen siellä, nykyinen ohuempi pitäisi hioa ohuemmaksi. Hyvinköhän tuo käsipelillä onnaa?
Vai oisko parempia ideoita?
Ainakin hinta ois sopiva! Kiva vaan ois jos "vois suoraan ostaa sopivat" kun nää kaikki hommat tahtoo mennä aina työläimmällä mahdollisella tapaa. Tänäänkin tähän pelkkään mittomiseen ja vertailuun 2h
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostTollasia onnistuin löytään https://www.ebay.com/itm/324891176468
Eli 56x72x0,1mm teräsrenkaita, ei nyt niin justiinsa oo kyllä, mutta jos laittais tuonne ulommalle puolelle laakerista niin pitäis pystyä oleen siellä, nykyinen ohuempi pitäisi hioa ohuemmaksi. Hyvinköhän tuo käsipelillä onnaa?
Vai oisko parempia ideoita?
Ainakin hinta ois sopiva! Kiva vaan ois jos "vois suoraan ostaa sopivat" kun nää kaikki hommat tahtoo mennä aina työläimmällä mahdollisella tapaa. Tänäänkin tähän pelkkään mittomiseen ja vertailuun 2h
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostEn kysynyt "minne voisin tämän viedä laitettavaksi kuntoon, kun en saa sitä enää kasaan"
vaan lähinnä oisko ideaa mistä sais suoraan soppeleita shimmejä
Tästä jotenkin saa käsityksen että et ko. tilanteesta tykkää ?
Comment
-
-
Offtopic postaus:
Siis viittaan vaan yleensäkin siihen että kun vastustelee ja aina laajenee.
Ei mun ollut tarkoitus alunperin koko periä esimerkiksi vaihtaa kuin "ehkä sitten joskus" ja hommasin 4.6/4.8IS jarrut ja kunnostelin ne uudenveroisiksi mm. kun ajattelin etteipä sitten lämpene kiinni jäädessä niinkään kuin vaikkapa vakiot.
No, tuon tehtyäni kuitenkin hommasin lukkoyksiköt.
Ja joka puolelta kun alkaa nuoleen niin vie aikaa ja intoakin. Ois ehkä viisaampaa ollut tunnustaa oma mentaliteetti edeltä käsin, myydä koko paska ja ostaa uudempi samanlainen manuaalina suoraan Todennäköisesti olisi ollut halvempi noin Mutta paljon asioita autossa ois kuitenkin sellaisia jotka ois joka tapauksessa ollut tehtävä toiseenkin. Ehkä motivaation vähyys johtuu siitä että autoa käyttää keskimäärin viikossa 1-2 kertaa, varmaan max 30 minuuttia. Sitten käyttää joka päivä aikaansa 1-3 tuntia kuitenkin autotallissa, niin järkiperusteisena miehenä sitä alkaa epäilemään omaa mielenterveyttään. Varsinkin kun vähänkään miettii kustanteita, ja viherpiiperrystä nyky-yhteiskunnassa, joka puolestaan saa epäilemään omaa mentaliteettia "ei se haittaa jos se maksaa, kun ei sitä myy" Kun tulee siitä ajamisestakin sen verran hankalaa kun nämä polttoaineen hinnat ovat matkalla vähän järjettömiksi täällä.
"ja sitten itse asiaan..." öö, asiaahan ei siis ollut.
EDIT:
Oli sittenkin, lopputulos:
Eli, tämä ratkesi siis kaljaa juomalla
Alumiinipurkista leikkaamalla juuri oikeankokoinen shimmi, sellaisen paksuus on 0,06mm.
Sitten toiselta puolen shimmistä pois 0,02mm hiomalla ja voilà:
Backlash 0,03mm ja liikekitka n. 1nm.
Nämä ovat niin lähellä tehdaspeksiä, että kelpaa
En varsinaisesti löytänyt etuperään mitään ohjetta, mutta tuo perähän on periaatteessa vaan normi pikkuperä, vaikkakin vähän eksoottinen.
Nyt on sitten ensi kertaa elämässä näitäkin kasattu torsen lukolla peräti 2 kappaletta putkeen
Pitänee joskus kasata E39:iin tuo racingdiffsin halpislukko kokeeksi, tai sitten se sama 535i:hin, tai sitten levylukko tuohon, ihan vaan eksotiikan takia.
Btw jos joku laittelee 188K perään Blacklinen torsenia, niin ainakin perän reunakolosta sai vähän viilalla hinkata pois, että sopii menemään, ainakin jos on tällainen harva diesel välitys, eli 3,07.
Oletan, että nopeavälitteinen 3.15 ja siitä ylöspäin menee suoraan.Last edited by Jarger; 15-03-2022, 01:11.
Comment
-
-
Mitä peräöljyä olette käyttäneet 188-perässä jossa piukka kitkalukko (40-80%)? ja miksi suosittelet tätä öljyä?
Ennenkuin vastaat, pyydän nöyrästi huomioimaan alla olevat seikat:
Miellään omakohtaisia kokemuksia radalta / rallista = ei mutuilua
Ei puhuta vakioperästä. on täysin eri kikkuloita.
Kiitos.Last edited by Takalo_kari; 22-03-2022, 21:20.Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Hammasrattaiden sopivuus avoimesta perästä lukolliseen
Olisi tuossa työn alla budjettimallin alkuperäinen 188 lukkoperä. Eli olisi muutamia osa puitteita eli ristitapit puuttuu ja neljä sisintä hammasratasta. Osaisiko kukaan sanoa että käykö esim avoimen perän rattaat tai 168 mallisen osat 188
Itselläni kun ei ole nyt vertailu osia mistä tutkia. Olisin myös kiinnostunut ostamaan kyseisiä osat vaikka räjähtäneistä peristä.
Comment
-
-
Itsellä tarkoitus laittaa myyntiin juuri tuo lukoton lukkoyksikkö 168 E53 etuperästä ja 188K perään (harvavälitys, 3.07 molemmat). Siis jos jotakuta kiinnostaa. Ihan moitteettomia ja tulee edukkaammaksi kuin tilata tuolta
Eli mikäs tuolle carrierille noine pikkurattaineen se oikea suomenkielinen nimi sitten on?
Noihin rattaisiin vois tuurilla toimia myös ebay.
Comment
-
Comment