Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3718
    • Finnland

    Paljonko vanhoilla laakereilla perän pyöritysmomentiksi pitäisi säätää jos noin arvelee? Näytti olevan kruunupyörän irrottamisen jälkeen noin 1nm ilman stefoja liikekitka carrierilla takaperässä.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 3718
      • Finnland

      Kellään ei varmaan ole hajua mitä tuo pitäisi olla sitten X5 etuperässä, joka on rautakuorinen? Vakiona carrierille liikekitka oli aika matalat 0,3nm. Uusilla laakereilla 0,4nm .
      Kuulostais vähän matalalle, mutta kun on kuitenkin yli käytettyjen niin luulisi olevan ok, kun edellinenkin perä toimi moitteetta ja kuitenkin ns. vastustaa.


      Ja tuli sitten tunnin lisähomma kun laitoin vahinossa kruunupyörän paikalleen ennen kuin tuon katselin
      Ois saattanut tupakka palaa... jos polttaisin
      Last edited by Jarger; 13-03-2022, 22:30.
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1680
        • vihti

        Jos lähtotilanne on ehjä perä mihin laitat esim. lukkoyksikköä tilalle niin ennen purkamista kannattaa vähän mittailla heittokellolla välyksiä muistiin ja tarkastaa hammaskosketus sekä ”vastus” momenttiavainta hyödyntäen.
        E39 523i Turbo

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3718
          • Finnland

          Tuo takaperä meni "bolt on" kaikkineen, oli ilmeisesti tuuria, vanhoilla laakereilla



          Mutta etuperässä haasteita:

          Eli, vasen (paksunnettava, jotta välystä saa lisää) shimmi on 2,44mm oikea puolestaan 2,26mm.

          Ja kun tuo liikekitka on 0,4nm (vakiona ehyessä perässä oli 0,3nm)
          Ohjelappunen sanoo että pitäisi uusilla laakereilla olla Koyo merkkisenä
          1.20 - 2.62nm.

          Perävälys mittaillessa näytteli joka puolelta olevan 0. Välillä 0,01mm. Kuuluu tarkistaa 3 kohtaa.


          Perävälys avaamattomassa perässä mitattuna oli 0,04-0,06mm.


          Shimmin kuva ohessa. Ulkolaidalta halkaisija 73mm, sisältä 65mm.
          Tuossa on "elämisvaraa" millikaupallla suuntaansa, kunhan ei isompi ole ulkokehältä.

          Tiedättekö paikkaa josta ostaa? :think
          Last edited by Jarger; 18-04-2022, 19:45.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3718
            • Finnland

            Tollasia onnistuin löytään https://www.ebay.com/itm/324891176468
            Eli 56x72x0,1mm teräsrenkaita, ei nyt niin justiinsa oo kyllä, mutta jos laittais tuonne ulommalle puolelle laakerista niin pitäis pystyä oleen siellä, nykyinen ohuempi pitäisi hioa ohuemmaksi. Hyvinköhän tuo käsipelillä onnaa?
            Vai oisko parempia ideoita?
            Ainakin hinta ois sopiva! Kiva vaan ois jos "vois suoraan ostaa sopivat" kun nää kaikki hommat tahtoo mennä aina työläimmällä mahdollisella tapaa. Tänäänkin tähän pelkkään mittomiseen ja vertailuun 2h
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16421
              • Asikkala

              Originally posted by Jarger View Post
              Tollasia onnistuin löytään https://www.ebay.com/itm/324891176468
              Eli 56x72x0,1mm teräsrenkaita, ei nyt niin justiinsa oo kyllä, mutta jos laittais tuonne ulommalle puolelle laakerista niin pitäis pystyä oleen siellä, nykyinen ohuempi pitäisi hioa ohuemmaksi. Hyvinköhän tuo käsipelillä onnaa?
              Vai oisko parempia ideoita?
              Ainakin hinta ois sopiva! Kiva vaan ois jos "vois suoraan ostaa sopivat" kun nää kaikki hommat tahtoo mennä aina työläimmällä mahdollisella tapaa. Tänäänkin tähän pelkkään mittomiseen ja vertailuun 2h
              Vie Särkikoskelle jos helpolla haluat päästä ?

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3718
                • Finnland

                En kysynyt "minne voisin tämän viedä laitettavaksi kuntoon, kun en saa sitä enää kasaan"
                vaan lähinnä oisko ideaa mistä sais suoraan soppeleita shimmejä
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16421
                  • Asikkala

                  Originally posted by Jarger View Post
                  En kysynyt "minne voisin tämän viedä laitettavaksi kuntoon, kun en saa sitä enää kasaan"
                  vaan lähinnä oisko ideaa mistä sais suoraan soppeleita shimmejä
                  " nää kaikki hommat tahtoo mennä aina työläimmällä mahdollisella tapaa"
                  Tästä jotenkin saa käsityksen että et ko. tilanteesta tykkää ?

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 3718
                    • Finnland

                    Offtopic postaus:

                    Siis viittaan vaan yleensäkin siihen että kun vastustelee ja aina laajenee.
                    Ei mun ollut tarkoitus alunperin koko periä esimerkiksi vaihtaa kuin "ehkä sitten joskus" ja hommasin 4.6/4.8IS jarrut ja kunnostelin ne uudenveroisiksi mm. kun ajattelin etteipä sitten lämpene kiinni jäädessä niinkään kuin vaikkapa vakiot.
                    No, tuon tehtyäni kuitenkin hommasin lukkoyksiköt.
                    Ja joka puolelta kun alkaa nuoleen niin vie aikaa ja intoakin. Ois ehkä viisaampaa ollut tunnustaa oma mentaliteetti edeltä käsin, myydä koko paska ja ostaa uudempi samanlainen manuaalina suoraan Todennäköisesti olisi ollut halvempi noin Mutta paljon asioita autossa ois kuitenkin sellaisia jotka ois joka tapauksessa ollut tehtävä toiseenkin. Ehkä motivaation vähyys johtuu siitä että autoa käyttää keskimäärin viikossa 1-2 kertaa, varmaan max 30 minuuttia. Sitten käyttää joka päivä aikaansa 1-3 tuntia kuitenkin autotallissa, niin järkiperusteisena miehenä sitä alkaa epäilemään omaa mielenterveyttään. Varsinkin kun vähänkään miettii kustanteita, ja viherpiiperrystä nyky-yhteiskunnassa, joka puolestaan saa epäilemään omaa mentaliteettia "ei se haittaa jos se maksaa, kun ei sitä myy" Kun tulee siitä ajamisestakin sen verran hankalaa kun nämä polttoaineen hinnat ovat matkalla vähän järjettömiksi täällä.

                    "ja sitten itse asiaan..." öö, asiaahan ei siis ollut.

                    EDIT:
                    Oli sittenkin, lopputulos:

                    Eli, tämä ratkesi siis kaljaa juomalla

                    Alumiinipurkista leikkaamalla juuri oikeankokoinen shimmi, sellaisen paksuus on 0,06mm.

                    Sitten toiselta puolen shimmistä pois 0,02mm hiomalla ja voilà:
                    Backlash 0,03mm ja liikekitka n. 1nm.
                    Nämä ovat niin lähellä tehdaspeksiä, että kelpaa
                    En varsinaisesti löytänyt etuperään mitään ohjetta, mutta tuo perähän on periaatteessa vaan normi pikkuperä, vaikkakin vähän eksoottinen.
                    Nyt on sitten ensi kertaa elämässä näitäkin kasattu torsen lukolla peräti 2 kappaletta putkeen
                    Pitänee joskus kasata E39:iin tuo racingdiffsin halpislukko kokeeksi, tai sitten se sama 535i:hin, tai sitten levylukko tuohon, ihan vaan eksotiikan takia.

                    Btw jos joku laittelee 188K perään Blacklinen torsenia, niin ainakin perän reunakolosta sai vähän viilalla hinkata pois, että sopii menemään, ainakin jos on tällainen harva diesel välitys, eli 3,07.
                    Oletan, että nopeavälitteinen 3.15 ja siitä ylöspäin menee suoraan.
                    Last edited by Jarger; 15-03-2022, 01:11.
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    • Takalo_kari
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 1359
                      • tku

                      Mitä peräöljyä olette käyttäneet 188-perässä jossa piukka kitkalukko (40-80%)? ja miksi suosittelet tätä öljyä?

                      Ennenkuin vastaat, pyydän nöyrästi huomioimaan alla olevat seikat:
                      Miellään omakohtaisia kokemuksia radalta / rallista = ei mutuilua
                      Ei puhuta vakioperästä. on täysin eri kikkuloita.

                      Kiitos.
                      Last edited by Takalo_kari; 22-03-2022, 21:20.
                      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                      Kiitos ajastasi? :think

                      Comment

                      • Odto
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2017
                        • 114
                        • Suomi

                        Onko racing diffsin kitkalevyt laadukkaita? Laitanko mielummin alkuperäistä zf levyä, vai racing diffsiä?

                        Comment

                        • 2bar..ahhh
                          BTCF Honorary Member
                          • Nov 2004
                          • 3351
                          • haapavesi

                          Originally posted by Odto View Post
                          Onko racing diffsin kitkalevyt laadukkaita? Laitanko mielummin alkuperäistä zf levyä, vai racing diffsiä?
                          On laadukkaita.
                          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                          Comment

                          • jahe21
                            Newbiemmer
                            • Feb 2005
                            • 6

                            Hammasrattaiden sopivuus avoimesta perästä lukolliseen

                            Olisi tuossa työn alla budjettimallin alkuperäinen 188 lukkoperä. Eli olisi muutamia osa puitteita eli ristitapit puuttuu ja neljä sisintä hammasratasta. Osaisiko kukaan sanoa että käykö esim avoimen perän rattaat tai 168 mallisen osat 188
                            Itselläni kun ei ole nyt vertailu osia mistä tutkia. Olisin myös kiinnostunut ostamaan kyseisiä osat vaikka räjähtäneistä peristä.

                            Comment

                            • Maikkeli
                              BTCF Member
                              • Aug 2010
                              • 1301
                              • Nousiainen

                              Ei sovi avoimesta perästä.

                              Noitakin osia saa uutena racingdiffsiltä. Budjettiratkaisu se toki ei ole.
                              E30 316 M42TBO -87
                              BMW 1502 Turbo -77

                              ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

                              Comment

                              • Jarger
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 3718
                                • Finnland

                                Itsellä tarkoitus laittaa myyntiin juuri tuo lukoton lukkoyksikkö 168 E53 etuperästä ja 188K perään (harvavälitys, 3.07 molemmat). Siis jos jotakuta kiinnostaa. Ihan moitteettomia ja tulee edukkaammaksi kuin tilata tuolta
                                Eli mikäs tuolle carrierille noine pikkurattaineen se oikea suomenkielinen nimi sitten on?

                                Noihin rattaisiin vois tuurilla toimia myös ebay.
                                Negatiiviset kauppakokemukset:
                                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎