Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • estervainaa
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 665
    • Kuopio

    Tyhmä kysyy: millainen projekti on vaihtaa e34 3.23 välitteisestä lukkoperästä lukko e36 kuoriin (325 perä), välitys tulee hiukan tiheämpi 4.1? Shimmityksen vaatii, entä muuta? Tuohon perän säätöön on ilmeisesti erillinen ohjeistus? Ilmeisesti pelkän lukkoyksikönkin vaihto vaatii sen shimmityksen?

    -Antero
    -89 "m5" rataprojekti
    -02 transporter syncro
    -01 e53 3.0i
    -93 318is rataprojekti nro II

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by estervainaa View Post
      Tyhmä kysyy: millainen projekti on vaihtaa e34 3.23 välitteisestä lukkoperästä lukko e36 kuoriin (325 perä), välitys tulee hiukan tiheämpi 4.1? Shimmityksen vaatii, entä muuta? Tuohon perän säätöön on ilmeisesti erillinen ohjeistus? Ilmeisesti pelkän lukkoyksikönkin vaihto vaatii sen shimmityksen?

      -Antero
      On simmaamista kerrakseen kun osista tehdään uusi kombo. Laakerien esijännityksen löytäminen ilman työkalua on aika haastavaa, vaikka olis riittävät kasat simmejäkin. Hammaskosketuksen nyt saa pelkällä värillä katsottua.
      Lautaspyörän vaihdossakin on omat juttunsa että onnistuu. Laita uudet pultit.
      Last edited by petrolhead; 07-06-2021, 11:12.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • estervainaa
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 665
        • Kuopio

        Originally posted by petrolhead View Post
        On simmaamista kerrakseen kun osista tehdään uusi kombo. Laakerien esijännityksen löytäminen ilman työkalua on aika haastavaa, vaikka olis riittävät kasat simmejäkin. Hammaskosketuksen nyt saa pelkällä värillä katsottua.
        Lautaspyörän vaihdossakin on omat juttunsa että onnistuu. Laita uudet pultit.
        Ok, kiitos tiedosta. Ei ehkä kannata itse lähteä edes yrittämään, ei tule, kuin sanomista 🤔 Pitää vissiin kysellä taas särkikosken palveluita.


        -Antero
        -89 "m5" rataprojekti
        -02 transporter syncro
        -01 e53 3.0i
        -93 318is rataprojekti nro II

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15255
          • Ajamisen Iloa

          Noniin nyt sitten tuli tuolla omallani ajettua ensimmäinen edes hitusen pidempi reissu ja perä ei ujella lainkaan täyskaasulla, neutraalissa tilassa eikä moottorijarrulla. Mutta mitä se tekee niin se ulvoo aivan tautisesti jatkuvalla tappavalla tahdilla millä tahansa nopeudella kun on normaalia matka-ajoa eli vetopäällä ja vähän kaasua. Eli jatkuvasti ja tauotta matka-ajossa. Bensapihisti menee eli varmaan suht hyvällä hammaskosketuksella oikealla välyksellä ja uusilla laakereilla yms... Mutta toi meteli.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5272
            • Pirkkala

            Originally posted by Remotion View Post
            Noniin nyt sitten tuli tuolla omallani ajettua ensimmäinen edes hitusen pidempi reissu ja perä ei ujella lainkaan täyskaasulla, neutraalissa tilassa eikä moottorijarrulla. Mutta mitä se tekee niin se ulvoo aivan tautisesti jatkuvalla tappavalla tahdilla millä tahansa nopeudella kun on normaalia matka-ajoa eli vetopäällä ja vähän kaasua. Eli jatkuvasti ja tauotta matka-ajossa. Bensapihisti menee eli varmaan suht hyvällä hammaskosketuksella oikealla välyksellä ja uusilla laakereilla yms... Mutta toi meteli.
            Johan on erikoinen murikka. Eikai vaan ulisija oo joku muu osa?
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by Remotion View Post
              Noniin nyt sitten tuli tuolla omallani ajettua ensimmäinen edes hitusen pidempi reissu ja perä ei ujella lainkaan täyskaasulla, neutraalissa tilassa eikä moottorijarrulla. Mutta mitä se tekee niin se ulvoo aivan tautisesti jatkuvalla tappavalla tahdilla millä tahansa nopeudella kun on normaalia matka-ajoa eli vetopäällä ja vähän kaasua. Eli jatkuvasti ja tauotta matka-ajossa. Bensapihisti menee eli varmaan suht hyvällä hammaskosketuksella oikealla välyksellä ja uusilla laakereilla yms... Mutta toi meteli.
              Totatota, oliko niin että vaihdelootakin oli vaihdettu ?
              Kokeilitko pitääkö meteliä nelosella tasakaasuajossa?
              Ettei olis 5 hajalla ? Toki jos kaikilla 3 4 5 pitää metakkaa niin sitten.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by Remotion View Post
                Noniin nyt sitten tuli tuolla omallani ajettua ensimmäinen edes hitusen pidempi reissu ja perä ei ujella lainkaan täyskaasulla, neutraalissa tilassa eikä moottorijarrulla. Mutta mitä se tekee niin se ulvoo aivan tautisesti jatkuvalla tappavalla tahdilla millä tahansa nopeudella kun on normaalia matka-ajoa eli vetopäällä ja vähän kaasua. Eli jatkuvasti ja tauotta matka-ajossa. Bensapihisti menee eli varmaan suht hyvällä hammaskosketuksella oikealla välyksellä ja uusilla laakereilla yms... Mutta toi meteli.
                Esijännitys jäänyt pois, varmaankin poskilaakereista jos pinjoni on tehty krympällä.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11131
                  • Oulu

                  Tai se välitys on vaan yksinkertaisesti sökö eikä sitä laakereita vaihtamalla ja shimmaamalla saa kuntoon.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Tai se välitys on vaan yksinkertaisesti sökö eikä sitä laakereita vaihtamalla ja shimmaamalla saa kuntoon.
                    Esijännityksen puute on helppo diagnosoida kun perä metelöi vain kuormituksella jossa laakerivälys ei jännity välitettävistä voimista. Välitys jos on paska niin metelöi sitten kuormituksesta riippumatta. Ja esijännitys jää helposti pois jos laakeri ei ole ollut ihan pohjassa kun on mittailtu shimmejä.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11131
                      • Oulu

                      Originally posted by naukkis View Post
                      Esijännityksen puute on helppo diagnosoida kun perä metelöi vain kuormituksella jossa laakerivälys ei jännity välitettävistä voimista. Välitys jos on paska niin metelöi sitten kuormituksesta riippumatta. Ja esijännitys jää helposti pois jos laakeri ei ole ollut ihan pohjassa kun on mittailtu shimmejä.
                      Niin eikö remotion tossa just kertoillut että ulisee jatkuvasti kuormasta riippumatta. :think

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • pazq
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 3167
                        • 47200

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Niin eikö remotion tossa just kertoillut että ulisee jatkuvasti kuormasta riippumatta. :think
                        Öö ainoastaan tasakaasulla ilman kuormaa. Ei vedossa, rullaamalla eikä moottorijarrulla olin lukevinani

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16465
                          • Asikkala

                          Copy paste:

                          perä ei ujella lainkaan täyskaasulla, neutraalissa tilassa eikä moottorijarrulla. Mutta mitä se tekee niin se ulvoo aivan tautisesti jatkuvalla tappavalla tahdilla millä tahansa nopeudella kun on normaalia matka-ajoa eli vetopäällä ja vähän kaasua. Eli jatkuvasti ja tauotta matka-ajossa.

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15255
                            • Ajamisen Iloa

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Totatota, oliko niin että vaihdelootakin oli vaihdettu ?
                            Kokeilitko pitääkö meteliä nelosella tasakaasuajossa?
                            Ettei olis 5 hajalla ? Toki jos kaikilla 3 4 5 pitää metakkaa niin sitten.
                            Pitää kaikilla
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15255
                              • Ajamisen Iloa

                              Originally posted by pazq View Post
                              Öö ainoastaan tasakaasulla ilman kuormaa. Ei vedossa, rullaamalla eikä moottorijarrulla olin lukevinani
                              tasakaasulla ja tasakuormalla eli siis että vauhti ei kasva eikä laske.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Onko se ihan 100% varmaa että ääni tulee perästä?
                                Mulla alkoi M3:ssa joskus vuosia sitten kesken kiihdytyksen ulina kuulumaan.
                                Avasin perän, kaikki laakerit oli täysin ehjät. Laitoin kuitenkin murikan Särkikoskelle.
                                Ulinahan ei tietenkään mihinkään kadonnut. Tämän jälkeen vaihtoon meni vetarit, pyöränlaakerit, kardaanin cv nivel ja tukilaakeri. Ulina on ja pysyy, kuuluu pelkästään veto päällä kun on yli 100km/h vauhtia. Kuulostaa just pinjonin laakerivialta.
                                Laatikon pääakselin laakereita itse epäilen.
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎