Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15225
    • Ajamisen Iloa

    Originally posted by JJT View Post
    Onko se ihan 100% varmaa että ääni tulee perästä?
    Mulla alkoi M3:ssa joskus vuosia sitten kesken kiihdytyksen ulina kuulumaan.
    Avasin perän, kaikki laakerit oli täysin ehjät. Laitoin kuitenkin murikan Särkikoskelle.
    Ulinahan ei tietenkään mihinkään kadonnut. Tämän jälkeen vaihtoon meni vetarit, pyöränlaakerit, kardaanin cv nivel ja tukilaakeri. Ulina on ja pysyy, kuuluu pelkästään veto päällä kun on yli 100km/h vauhtia. Kuulostaa just pinjonin laakerivialta.
    Laatikon pääakselin laakereita itse epäilen.
    On se. Se on nyt neljästi ollut auki ja joka kerta ulinat siitä muuttuu vain ja ainoastaan siitä.
    Laatikon vaihto ei vaikuttanut mitenkään ääniin. Pyöränlaakerit on muutaman kesän ajetut FAGit ekstra rasvoilla yms.
    Ääni kuuluu 10000% perästä ei mistään muualta.

    Luen aiemmat kommentit ajatuksella myöhemmin, ei ole ehtinyt tätä miettiä tänään yhtään.
    Last edited by Remotion; 17-06-2021, 23:07.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Electroid
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 992
      • Jyväskylä

      Mulla pitää tuo oma 188 kitkalukko varmaan hyvin samantyyppistä ulinaa kuin remotionilla.


      Eli ihan aavistuksen kaasua painamalla ulisee ja kun nostaa jalan kaasulta ulisee sen ehkä 1s tms. Perä kävi välityksen 3.15->3.64 ja kitkalevyjen vaihdossa särkikoskella (ja ulinaa piti myös vanhalla välityksella ja paljon muutakin ääntä).



      Reklamaatioon vastasi ettei ainakaan hän saa siitä hiljaisempaa :think.
      - E36 328iA Touring 4/97 -
      Myynissä:
      - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15225
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by Electroid View Post
        Mulla pitää tuo oma 188 kitkalukko varmaan hyvin samantyyppistä ulinaa kuin remotionilla.


        Eli ihan aavistuksen kaasua painamalla ulisee ja kun nostaa jalan kaasulta ulisee sen ehkä 1s tms. Perä kävi välityksen 3.15->3.64 ja kitkalevyjen vaihdossa särkikoskella (ja ulinaa piti myös vanhalla välityksella ja paljon muutakin ääntä).



        Reklamaatioon vastasi ettei ainakaan hän saa siitä hiljaisempaa :think.
        Jep mulla se oli hiljainen vielä 3vk sitten paitsi aina lämmetessään jolloin aika jäätävä ulina, ja silloin taas toisinpäin eli moottorijarr mulla eniten. Nyt siellä on pinjonilla uudet laakerit ja tehtiin 0,09mm välystä lautaspyörille hiomalla sarlinin magneettipöydällä shimmin paksuudesta veke. Koska uusilla laakereilla välys meni nollaan koska ne oli jotenkin paksummat, tai sit se uus laakeri on puristamatta kunnolla krympillä. Se välyksestä johtunut ulina saatiin pois mutta nyt sitten mentiin muuten ojasta allikkoon kun jatkuva huutava ääni ja ei kuule pakoääniä saati ajatuksia ajaessa...
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • mikko
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1749
          • kotona


          en laita kuvaa näkyville resoluution takia mutta mitä tekisitte, 2.79 välityksinen 168, pitäis entrata.

          188 kitkalevy käy kuulemma kun pienentää ulkokehää, 168 kun ei tunnu saavan kunnon osia.

          edit: https://www.ebay.co.uk/itm/274780750143 kaikkea nää yrittääkin myydä
          Last edited by mikko; 23-07-2021, 19:27.

          Comment

          • ixuv
            Bimmer Rookie
            • Oct 2018
            • 50
            • EP

            Minkälainen perä olisi hyvä tällaiseen ”sunnuntai rata-ajelu" e36 328:iin? Nyt on siis ajeltu tuolla vakiolla avoimella perällä ja sillä 2,93 välityksellä. Hyllystä löytyy valmiina 325i e36:sta peräisin olevan lukkoperän sisukset, sekä 518i E34:sta peräisin oleva 3,46 välitys. Tuohon lukkoon pitäisi nyt vähintäänkin vaihtaa uudet kitkalevyt, mutta samalla sitä varmaan kannattaisi vähän päivittää. Mutta mikä ”stage” esim. racingdiffsin valikomasta olisi hyvä tähän käyttöön? Voiko liian ”raju” lukko myös heikentää rata-ajo-ominaisuuksia? Alkaa puskemaan?

            Ja mitäs mieltä tuosta 3,46 välityksestä kun renkaat on kokoa 225/45 R17? Varmaan jos olisi 100% ratakäytössä, niin saisi olla lähempänä neljää, mutta tällä tulee vähän siviiliajoakin, ainakin nyt matkat radoille.

            - G31 520da xDrive sportline
            - E36 328i sedan M sport
            - W212 E200 cdi

            Comment

            • ///Make
              BTCF Member
              • May 2007
              • 4688
              • Lahti

              Originally posted by mikko View Post
              https://i.imgur.com/4EaoAPG.jpg
              en laita kuvaa näkyville resoluution takia mutta mitä tekisitte, 2.79 välityksinen 168, pitäis entrata.

              188 kitkalevy käy kuulemma kun pienentää ulkokehää, 168 kun ei tunnu saavan kunnon osia.

              edit: https://www.ebay.co.uk/itm/274780750143 kaikkea nää yrittääkin myydä
              Z3 3,0 Coupe -98
              E30 325E 4D -85
              Originally posted by TNT
              Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15225
                • Ajamisen Iloa

                Originally posted by ixuv View Post
                Minkälainen perä olisi hyvä tällaiseen ”sunnuntai rata-ajelu" e36 328:iin? Nyt on siis ajeltu tuolla vakiolla avoimella perällä ja sillä 2,93 välityksellä. Hyllystä löytyy valmiina 325i e36:sta peräisin olevan lukkoperän sisukset, sekä 518i E34:sta peräisin oleva 3,46 välitys. Tuohon lukkoon pitäisi nyt vähintäänkin vaihtaa uudet kitkalevyt, mutta samalla sitä varmaan kannattaisi vähän päivittää. Mutta mikä ”stage” esim. racingdiffsin valikomasta olisi hyvä tähän käyttöön? Voiko liian ”raju” lukko myös heikentää rata-ajo-ominaisuuksia? Alkaa puskemaan?

                Ja mitäs mieltä tuosta 3,46 välityksestä kun renkaat on kokoa 225/45 R17? Varmaan jos olisi 100% ratakäytössä, niin saisi olla lähempänä neljää, mutta tällä tulee vähän siviiliajoakin, ainakin nyt matkat radoille.
                Minulla jää nykyinen lukko vapaaksi keväällä jahka vaan saan joskus laivarahdilla seuraavan yksilön, torsen pitää hienosti ja 3.15 välitys. Kaikki laakerit yms uusittu tänäkesänä. Ainoa ongelma on ujellus pinta-kaasulla ajaessa, välystä lisätty sarlinin magneettipöydällä hiottuna. Itse en tuota ujellusta katuautossa pysty sietämään kun se tulee kovilla kannakkeilla vielä suoraan kontin sisään. Muuten toimii ja täyskaasulla ja moottorijarrulla täysin hiljainen. Ajelen yleensä kaikki liikenneympyrät luisussa. ja piirtää kahta suorallakin. Toimii ainakin kevyessä autossa tosi mainiosti.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • ///Make
                  BTCF Member
                  • May 2007
                  • 4688
                  • Lahti

                  Originally posted by ixuv View Post
                  Minkälainen perä olisi hyvä tällaiseen ”sunnuntai rata-ajelu" e36 328:iin? Nyt on siis ajeltu tuolla vakiolla avoimella perällä ja sillä 2,93 välityksellä. Hyllystä löytyy valmiina 325i e36:sta peräisin olevan lukkoperän sisukset, sekä 518i E34:sta peräisin oleva 3,46 välitys. Tuohon lukkoon pitäisi nyt vähintäänkin vaihtaa uudet kitkalevyt, mutta samalla sitä varmaan kannattaisi vähän päivittää. Mutta mikä ”stage” esim. racingdiffsin valikomasta olisi hyvä tähän käyttöön? Voiko liian ”raju” lukko myös heikentää rata-ajo-ominaisuuksia? Alkaa puskemaan?

                  Ja mitäs mieltä tuosta 3,46 välityksestä kun renkaat on kokoa 225/45 R17? Varmaan jos olisi 100% ratakäytössä, niin saisi olla lähempänä neljää, mutta tällä tulee vähän siviiliajoakin, ainakin nyt matkat radoille.
                  Mulla oli moisessa 4,10, huiput 189 se otti suht ripeästi. Aika rankka motariajossa, mutta Ahvenistolla tykkäsin. Ei tuo nyt huonolta välityksellä kuulosta, mutta kai se on vähän radastakin kiinni että miten osuu parhaiten. Kokeilisin

                  Mulla on ollut periä kahdella ja kolmella levyllä, hyvin pitää niillä kahdellakin uudella. Zetassa on kolme, mutta ei se mitään liikoja pure, eikä kahnaa.
                  Z3 3,0 Coupe -98
                  E30 325E 4D -85
                  Originally posted by TNT
                  Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                  Comment

                  • Iltsu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 778
                    • Espoo

                    Täältä tavoittanee kohderyhmän parhaiten, joten löytyykö Uudeltamaalta tekijää typ168 välityksen vaihtoon?
                    Eli löytyy vakio, vähän ajettu lukkoperä ja toisessa taas kiinni 4.45 välitys.

                    Särkikoski on tiedossa, mutta on jonoa ja Matkahuolto jne..
                    Tesla Model Y Performance
                    E36 318iS "jäärata/rallicross"

                    Comment

                    • Takalo_kari
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 1359
                      • tku

                      Originally posted by Iltsu View Post
                      Täältä tavoittanee kohderyhmän parhaiten, joten löytyykö Uudeltamaalta tekijää typ168 välityksen vaihtoon?
                      Eli löytyy vakio, vähän ajettu lukkoperä ja toisessa taas kiinni 4.45 välitys.

                      Särkikoski on tiedossa, mutta on jonoa ja Matkahuolto jne..
                      Laittelin sulle yyveetä.

                      Laitetaan tännekin vielä yleisesti. mun kautta onnistuu perähommat ammattitaidolla.
                      typ 188 par aikaa työn alla. perässä vaihtuu välitys ja lukko muuttuu 25% -> 45% uudet laakerit stefat ym. eli full rebuild.
                      Last edited by Takalo_kari; 11-12-2021, 18:44.
                      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                      Kiitos ajastasi? :think

                      Comment

                      • aae30
                        BTCF Member
                        • May 2010
                        • 2691
                        • .fi

                        Originally posted by A.I View Post
                        Laittelin sulle yyveetä.

                        Laitetaan tännekin vielä yleisesti. mun kautta onnistuu perähommat ammattitaidolla.
                        typ 188 par aikaa työn alla. perässä vaihtuu välitys ja lukko muuttuu 25% -> 45% uudet laakerit stefat ym. eli full rebuild.
                        privalla saa puhelinnumeron josta saa kiinni.
                        Kokemusta typ210 peristä?
                        Sorry I'm Not Sorry
                        E34 540iA 93 sedan
                        E34 540iA 93 sedan
                        E39 530iA 00 touring

                        Comment

                        • MH motorsport
                          BTCF Member
                          • Sep 2011
                          • 2301
                          • Turku

                          Allekirjoittaneella onnistuu myös peräremontit. Erityisesti typ 210 on tuttu ja e46 m3 peräremontit. 168 perien heikkojen kohtien vahvistukset myös perus kauraa.
                          Autopalvelu MH-motor
                          Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                          Maxxecu myynti ja asennus
                          www.mh-motor.fi
                          0503218217
                          Kulkineet:
                          E6 2000 touring
                          E6 2002 touring
                          E30 318is ///Mtechnic 2
                          E34 ///M5 nürburgring
                          E34 S62b50 turbo dct
                          E39 523i ///Msport
                          F30 320d

                          Comment

                          • Takalo_kari
                            BTCF Member
                            • Mar 2007
                            • 1359
                            • tku

                            Originally posted by aae30 View Post
                            Kokemusta typ210 peristä?
                            Onhan noita 210 periä joskus tehty. ei se mitenkään erikoinen / haastava perä ole.

                            On tullut tehtyä eri autojen avoimia periä, kitkalukkoja, palalukkoja, paineilmalukkoja ja jokunen sähkölukkoperäkin..
                            On muuteltu lukkoja tiukemmiksi, vaihdettu välityksiä ja hitsailtu kemppejä, kunnostettu ja "entisöity" -kaikkea maan ja taivaan väliltä..

                            Ford, + (dana useampi malli)
                            Jeep (dana useampi malli)
                            Volvo (useampi malli, myös porttaaliakselit C303 C306 ym)
                            Toyota (8")
                            Mitsubishi (pickupit / maasturit)
                            BMW (monia eri malleja 168, 188, 210)
                            +muita mitä en muista
                            Last edited by Takalo_kari; 06-10-2021, 19:06.
                            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                            Kiitos ajastasi? :think

                            Comment

                            • pazq
                              BTCF Member
                              • Jan 2008
                              • 3166
                              • 47200

                              Pitäs availla viscoyksikkö tässä talven aikana ja mahdollisesti uusia levyjä ja silikonit samalla. Oliko se nyt 60 000-70 000 se sopiva viskositeetti että on hyvä?
                              Joskus oli servicemanuali tallessa vaan on hävinnyt bittien mukana siinä oli kivasti kerrottu missä suhteessa se jäykkeni riippuen käytetystä viskositeetista

                              Comment

                              • ///Make
                                BTCF Member
                                • May 2007
                                • 4688
                                • Lahti

                                Originally posted by pazq View Post
                                Pitäs availla viscoyksikkö tässä talven aikana ja mahdollisesti uusia levyjä ja silikonit samalla. Oliko se nyt 60 000-70 000 se sopiva viskositeetti että on hyvä?
                                Joskus oli servicemanuali tallessa vaan on hävinnyt bittien mukana siinä oli kivasti kerrottu missä suhteessa se jäykkeni riippuen käytetystä viskositeetista
                                Laitettiin ensin tuo 60 000, aivan onneton. Sitten 300 000, eikä se siltikään ole niin hyvä kuin kitkalukko. Ei ole murheita tuollakaan öljyllä sen suhteen, että olisi jotenkin liian pureva. Satunnainen luistaminen esim. kuminpoltossa on edelleen murheena. Ehkä testataan seuraavaksi vielä jäykempää...
                                Attached Files
                                Z3 3,0 Coupe -98
                                E30 325E 4D -85
                                Originally posted by TNT
                                Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎