TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.
Collapse
X
-
-
Nuo on poskilaakereiden shimmejä, pinjonin shimmejä koitin itsekin etsiä joskus ja aika arvokkaita ovat.Originally posted by Remotion View PostE39 540i -96 Ajamisen iloa
E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin
Comment
-
Nuo ovat lautaspyörän säätöön, ei pinjonin.Originally posted by Remotion View PostMusti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
Tältä myyjältä ajattelin tilata omaani (typ188), mutta löytyy näköjään tuohon isoonkin:
Mutta tosiaan ensin pitäisi vähän haarukoida, että mitä luokkaa se paksuus pitäisi olla.
Hain toki tällaisiakin eilen ja on tarkoitus nyt vkloppuna tutkia, että menisikö se tuollaisilla, koska omaani pitää saada nykyistä paksumpi. Eli tuo isompi on ulkohalkaisijaltaan sama kuin orkkis:
- G31 520da xDrive sportline
- E36 328i sedan M sport
- W212 E200 cdi
Comment
-
Tilasinkin itseasiassa alkuillasta juurikin tuolta myyjältä pari kappaletta, paksuimman ja ohuimman. Tuossakin on vaan murto-osa vaihtoehdoista saatavilla. Settejä on bemarin tuotenumeroilla viittä eri, ja mitat 3.205-4.285mm.Originally posted by ixuv View PostTältä myyjältä ajattelin tilata omaani (typ188), mutta löytyy näköjään tuohon isoonkin:
Mutta tosiaan ensin pitäisi vähän haarukoida, että mitä luokkaa se paksuus pitäisi olla.
Hain toki tällaisiakin eilen ja on tarkoitus nyt vkloppuna tutkia, että menisikö se tuollaisilla, koska omaani pitää saada nykyistä paksumpi. Eli tuo isompi on ulkohalkaisijaltaan sama kuin orkkis:
https://www.lautamakimotorsport.fi/p...ien-saatolevytMusti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
Tuossa pinjonin shimmissä pienikin muutos saattaa tehdä jo paljon hammaskosketukseen. Itellä on ollu tapana purkaa ja mitata kuin paksu shimmi ko. perän kuorissa on jo paikallaan (yleensä shimmit menee sen kuoren mukaan) ja sit hommata aavistuksen paksumpi shimmi kaveriksi. Näistä sit jommasta kummasta ohentelee hiomalla sopivan. Uusia en ole itsekkään löytäny, vaan oon keräilly muista peristä noita.Originally posted by Supra^ View PostTilasinkin itseasiassa alkuillasta juurikin tuolta myyjältä pari kappaletta, paksuimman ja ohuimman. Tuossakin on vaan murto-osa vaihtoehdoista saatavilla. Settejä on bemarin tuotenumeroilla viittä eri, ja mitat 3.205-4.285mm.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
No näinhän se pitäisi tehdä, mutta kun kuoretkin tulleet irtonaisina ilman shimmejä niin joutuu ilmeisesti vaan kokeilemalla hakea.Originally posted by Pazi88 View PostTuossa pinjonin shimmissä pienikin muutos saattaa tehdä jo paljon hammaskosketukseen. Itellä on ollu tapana purkaa ja mitata kuin paksu shimmi ko. perän kuorissa on jo paikallaan (yleensä shimmit menee sen kuoren mukaan) ja sit hommata aavistuksen paksumpi shimmi kaveriksi. Näistä sit jommasta kummasta ohentelee hiomalla sopivan. Uusia en ole itsekkään löytäny, vaan oon keräilly muista peristä noita.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
No pinjoni ja lautaspyörä kun on tehty pariksi niin aika monesti ko. parin optimimitta on myös meistetty pinjoniin. Eli pinjonin tutkimisella kannattaa aloittaa. Ja siis pinjonin shimmi jos vanhoista pitää valkata niin nimenomaan pinjonin mukaan, pinjonia ja lautaspyörää shimmataan toisiinsa ja peräkotelot on voitu koneistaa aika tarkastikin standardimittoihin.Originally posted by Supra^ View PostVinkkejä otetaan myös vastaan, jos on joku helppo keino jolla saisi 0.5-1mm tarkkuudella tsekattua tarvittava paksuus
Comment
-
kuinka timmi se shimmi on pinjoniin,onko varoja mihinkään suuntaan hieman erikokoiselle ? esim 70x90, tuolla koolla löytyy paljonkin vaihtoehtoja mutta ne olette jo tainneet itsekkin jo nähdä
e46 330i cabriolet
e91 320d
e36 328 törpö
Comment
-
Huutelen sivusta "Shimmin mitat taitaa olla 73.5x88.0mm"Originally posted by janne[l View Postkuinka timmi se shimmi on pinjoniin,onko varoja mihinkään suuntaan hieman erikokoiselle ? esim 70x90, tuolla koolla löytyy paljonkin vaihtoehtoja mutta ne olette jo tainneet itsekkin jo nähdä
https://www.laakerinetti.com/lukitus...-c-52_187.html
Comment
-
Tuli myös huomattua nuo merkinnät pinjonissa, mutta ne ei oikein auennut. Voisiko niitä oikeasti pystyä hyödyntämään, vaikkei ole sitä tehtaan ”special toolia” johon kiinnitetään se heittokello jne…?
Esim. tämä minun tapaus. Olen E36 typ188 i=2,93 kuoriin laittamassa 3,46 välitystä, joka on peräisin E34:sta. Toki tuo lukkoyksikkö on sitten peräisin kolmannesta perästä.
E34 sisuskalujen merkinnät ja shimmin paksuus:
E36 sisuskalujen merkinnät ja shimmin paksuus:
Ja siis nuo aiemmat kuvat hammaskosketuksesta olivat, kun tuo 3,46 välitys oli laitettu E36 kuoriin tuolla kuorien omalla pinionin shimmillä. Jos taas laitettaisiin tuo e34 peräisin oleva ohkaisempi pinjonin shimmi, niin pinjoni siirtyisi väärään suuntaan. :think Tuli koitettua silläkin, vaikka tuolla aiemmin jo yritettiin rautalangasta vääntäen kertoa, mihin suuntaan pitäisi siirtää...
- G31 520da xDrive sportline
- E36 328i sedan M sport
- W212 E200 cdi
Comment
-
Se shimmin paksuus on muistaakseni merkattu pinjonin toiseen päähän (vai olikohan joku shimmin paksuuteen liittyvä mitta :think). Eli sinne pultin puolelle. Monesti se on jo menny siihen kuntoon ettei tahdo saada selvää.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Eli BMW nähtävästi käyttää referenssimittaa, eli eri perän kuorelle on oma referenssishimmin paksuus joka saa pinjonin referenssimittaan ja pinjoniin on merkattu poikkeama referenssistä. Eli mahdollisesti perän kuorista löytyy myös ko. kuoren poikkeama referenssistä ja laskemalla pinjonin ja perän kuoren poikkeamat yhteen saa tarvittavan shimmin paksuuden laskettua. Tai perän kuoret voi olla koneistettu oikeaan mittaankin, se on paljon helpommin onnistuva koneistus kuin hypoidipyöräparin mutta referenssishimmin paksuus voi silti olla erilainen eri kuorimallien tai valmistuserien mukaan. Jokatapauksessa tuon laskemiseen tarvii BMW:n dokumentaation käytetyistä referensseistä ja laskukaavoista.Originally posted by ixuv View PostKatsoin vielä tuolta päästä. Eli tuossa E34 pinjossa oli selvästi merkintä +2, mutta tuossa E36:n pinjossa epäselvemmin numero 5 ja ehkä miinusmerkki.
Comment
-
No itseasiassa hypoidipyörien hammaskulmiin ei taida mitään standardia olla ja riippuen hampaiden kulmista säädön vaikuttaminen voi olla kumpi vain. Itsellä vastaan tulleet perien hammaskulmat ovat yleensä olleet niin että säätö toimii luonnollisesti pinjonin kierteeseen nähden mutta ihan on mahdollista koneistaa hampaat niin että säätösuunnat onkin päinvastoin. Eli jos ei tasan tiedä perän mallia niin pitäisi välttyä antamasta säätösuuntia, kokeilemalla onnistuu parhaiten.Originally posted by ixuv View PostTuli koitettua silläkin, vaikka tuolla aiemmin jo yritettiin rautalangasta vääntäen kertoa, mihin suuntaan pitäisi siirtää...
Last edited by naukkis; 12-06-2022, 19:34.
Comment
Comment