Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supra^
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    https://racingdiffs.com/collections/...tment-shim-kit

    Itsehän vaan oon koittanu haalia kaikki perän romut käsiini mitä saa ja ettiny niistä sopivat shimmit
    No perhana, jos noilla kerta on niin eihän se auta kuin panna tilaten vaan ja kasailla itse, kiitos.
    Ja joo, tässä on itsekin yritetty vähän hamstrata mutta eipä ole kuin 6 shimmiä joista suurin osa sieltä paksuimmasta päästä, niin ei olisi viitsinyt niillä edes lähteä yrittämään. Tuolla racingdiffsin setillä saa noita ohuempiakin mukaan pakettiin, toki OEM-shimmit menevät 0.05mm välein, mutta ehkä noilla pärjää.
    Last edited by Supra^; 03-09-2020, 09:35.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Suomessa/ulkomailla perän kasaajaa jolla omaa varastoa typ210 shimmejä sen verran että sais perän kasattua? Särkikoskea ei tarvitse ehdottaa.
    Perään siis kaikki osat, uudet laakerit/stefat/krymppi yms, poskien shimmejä ei vaan ole eikä niitä BMW:ltä enää saa, niin ei näköjään pääsekään omin pikku kätösin tekemään.


    Itsehän vaan oon koittanu haalia kaikki perän romut käsiini mitä saa ja ettiny niistä sopivat shimmit
    Last edited by Pazi88; 03-09-2020, 09:29.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Suomessa/ulkomailla perän kasaajaa jolla omaa varastoa typ210 shimmejä sen verran että sais perän kasattua? Särkikoskea ei tarvitse ehdottaa.
    Perään siis kaikki osat, uudet laakerit/stefat/krymppi yms, poskien shimmejä ei vaan ole eikä niitä BMW:ltä enää saa, niin ei näköjään pääsekään omin pikku kätösin tekemään.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Meni väärin päin, suurempi prosenttilukema meinaa tiukempaa lukkoa. Eli prosenttilukema kertoo kuinka suuri osa perään tulevasta väännöstä muutetaan perää lukitsevaksi voimaksi, eli 25% lukolla paremmin pitävälle pyörälle voi mennä 25% enemmän vääntöä verrattuna vähemmän pitävään. Pienillä vääntömomenteilla sitten lukon esijännitys vaikuttaa enemmän kuin ramppikulmat.
    Kiitos tästä.

    Joskus nettikirjoittelua lukiessa jää hämärän peittoon, eikö osa keskustelijoista ymmärrä että bmw levylukko on aktiivinen lukko eikä passiivinen.

    Siis: mitä enemmän perän läpi ajetaan vääntömomenttia sitä tiukemmin levypakka puristuu yhteen.
    Last edited by Urpo_rotta; 11-07-2020, 15:51.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Esim. 25% perässä huonommin pitävällä pyörällä on vähintään 25% vääntömomentista.
    Meni väärin päin, suurempi prosenttilukema meinaa tiukempaa lukkoa. Eli prosenttilukema kertoo kuinka suuri osa perään tulevasta väännöstä muutetaan perää lukitsevaksi voimaksi, eli 25% lukolla paremmin pitävälle pyörälle voi mennä 25% enemmän vääntöä verrattuna vähemmän pitävään. Pienillä vääntömomenteilla sitten lukon esijännitys vaikuttaa enemmän kuin ramppikulmat.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Esim. 25% perässä huonommin pitävällä pyörällä on vähintään 25% vääntömomentista.
    Niinhän sitä sanotaan mutta joku vois esittää sen laskelman mihin tuo perustuu.
    Petrolin sanoin kitkalevyjen määrä (ja kunto), esijännitys ja ramppikulmat on ne parametrit jotka vaikuttaa käytökseen.

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Esim. 25% perässä huonommin pitävällä pyörällä on vähintään 25% vääntömomentista.
    Tätä tarkoitin, mutta ilmaisin ehkä vähän surkeasti

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Odto View Post
    Eikös niillä prosenteilla tarkoiteta kuinka suuri osa väännöstä maksimissaan jakautuu vetävien pyörien välillä. Mutta meinaat että ramppikulmalla on suurempi merkitys perän käyttäytymiseen? Tuo on siinä tapauksessa varmaan ihan passeli, kun on vakio 45° kulmat ja suurempi väännönjakautuminen.

    Ps. Tuolta sen perän varmaan hankin, kun saa suoraan E36 sopivan, täysin kunnostettuna ja kustomoituna.
    Esim. 25% perässä huonommin pitävällä pyörällä on vähintään 25% vääntömomentista.

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Eikös niillä prosenteilla tarkoiteta kuinka suuri osa väännöstä maksimissaan jakautuu vetävien pyörien välillä. Mutta meinaat että ramppikulmalla on suurempi merkitys perän käyttäytymiseen? Tuo on siinä tapauksessa varmaan ihan passeli, kun on vakio 45° kulmat ja suurempi väännönjakautuminen.

    Ps. Tuolta sen perän varmaan hankin, kun saa suoraan E36 sopivan, täysin kunnostettuna ja kustomoituna.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Odto View Post
    Pari kuukautta tuloksettomasti etsinyt hyvää perää ja on todettava, että Suomesta alkaa aika heikosti löytymään periä. On siis turvauduttava Portugalin seppään.

    Alkuperäinen lukkohan on ns. 2way 25% lukolla. Uskaltaako tuollaisen 50/50% lukon ostaa... Lähinnä sitä jarrupuolen lukkoa mietin, onko kovin raju?

    Monihan ajaa kempillä kadulla ja radalla, että siinä mielessä ei tuollainen ole mikhää. Mielipiteitä?
    Niin paljon kun olen noita räplännyt niin noi prosentit ei oo koskaan sanonu mulle paljon. Normi perässä on 45° rampit molempiin suuntiin. Sitä loivemmilla lukotus voi tuntua kadulle turhan hanakalta. Se laittaa autoa menemään suoraan aina kun avaat kaasua.

    Hitsiperä on niin huono ajatus että sitä on turha käyttää vertailuna. Vaikka jotkut ajaa sellasella se ei tarkoita että se olis mistään kotoisin. Onhan monilla niin matala autokin ettei sillä pysty ajaman edes radalla.
    Jos autolla ajetaan kadullakin niin jätä normi ramppikulmat. Jos ajat kilpaa niin loivemmat.
    Kolme tai neljä levyparia lukon sisään niin pääset alkuun. Sitä ei ole hankala muuttaa jälkikäteen. Ainahan uusia osia saa säätää paremmaksi ajokokemuksen jälkeen.
    Mulla on BTW perä myynnissä.
    Last edited by petrolhead; 09-07-2020, 09:18.

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Pari kuukautta tuloksettomasti etsinyt hyvää perää ja on todettava, että Suomesta alkaa aika heikosti löytymään periä. On siis turvauduttava Portugalin seppään.

    Alkuperäinen lukkohan on ns. 2way 25% lukolla. Uskaltaako tuollaisen 50/50% lukon ostaa... Lähinnä sitä jarrupuolen lukkoa mietin, onko kovin raju?

    Monihan ajaa kempillä kadulla ja radalla, että siinä mielessä ei tuollainen ole mikhää. Mielipiteitä?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by tapu View Post
    Eli huomaako ajaessa ison eron, jos uudessa perässä on välitys 3.91 tai sitten 3.15?
    Huomaa. Jo 2.93 -> 3.15 välityksen muutos on esim semmonen että huomasi tosi selvästi. Liian pitkällä välityksellä auto tuntuu tosi laiskalta ja liian lyhyellä kierrokset huutaa tosi korkealla matka-ajossa. Yleensä autossa tehtaalta paikallaan ollut välitys on ehdottomasti paras kun puhutaan vakioista tai lähes vakioista autoista katukäytössä. Mennään äkkiä reilusti huonompaan suuntaan kun aletaan välitystä muuttamaan.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Tänne speksit ja näkee kierrokset ja muutoksen.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by tapu View Post
    Oon aika kujalla näiden perämurikoiden kanssa, mutta itsellä pitäisi ilmeisesti se vaihtaa kokonaan ja ois pari kyssäriä. Mulla on perässä 3.64 välitys.
    Netissä on paljon myynnissä periä, mutta eri välityksellä.

    Eli huomaako ajaessa ison eron, jos uudessa perässä on välitys 3.91 tai sitten 3.15? E90 330iA bemmi kyseessä.
    Valehteleeko mittari enemmän mitä erilaisempi perä on? Tai muita huomioon otettavia asioita?
    Kuinka usein näissä alkaa ääntämään pinioni? Vai alkaako joku muu laakeri ääntämään ajan kuluessa? Kun korjaamolla ei asentajat ottanut selkoa, että missä tarkalleen ääni kuuluu. Että olisiko järkevin ostaa laakerisarja perälle ja vaihtaa ne? Vai sitten ostaa se toinen perä?



    En edes ole varma menikö oikeaan postaukseen, kiitos ja kumarrus
    Ei ala mittari näissä valehtelemaan.
    3.91 perällä kierrokset ovat ~7.5% korkeammalla samassa nopeudessa ja taas 3.15 ~13.5% matalammalla kuin vakiolla välityksellä.
    Last edited by Muurahainen; 30-06-2020, 21:29.

    Leave a comment:


  • tapu
    replied
    Oon aika kujalla näiden perämurikoiden kanssa, mutta itsellä pitäisi ilmeisesti se vaihtaa kokonaan ja ois pari kyssäriä. Mulla on perässä 3.64 välitys.
    Netissä on paljon myynnissä periä, mutta eri välityksellä.

    Eli huomaako ajaessa ison eron, jos uudessa perässä on välitys 3.91 tai sitten 3.15? E90 330iA bemmi kyseessä.
    Valehteleeko mittari enemmän mitä erilaisempi perä on? Tai muita huomioon otettavia asioita?
    Kuinka usein näissä alkaa ääntämään pinioni? Vai alkaako joku muu laakeri ääntämään ajan kuluessa? Kun korjaamolla ei asentajat ottanut selkoa, että missä tarkalleen ääni kuuluu. Että olisiko järkevin ostaa laakerisarja perälle ja vaihtaa ne? Vai sitten ostaa se toinen perä?



    En edes ole varma menikö oikeaan postaukseen, kiitos ja kumarrus

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎