Originally posted by evilracer
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.
Collapse
X
-
Typ215k perään levylukkoa saatavilla vihdoin: https://racingdiffs.com/products/bmw...ntial-lsd-unit
Joko nyt ne hamstratut e39 530D perät saa hyötykäyttöön
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Kysytäämpä viisaammilta onko ongelmaa laittaa autoon jossa on traction control ja ajovakauden hallinta, e36 oem kitkalukkoa? Vai onko torsen ainoa mahdollisuus joka toimii noiden ajovakauden/sutimisen eston kanssa huolettomasti?
ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95
Comment
-
-
Originally posted by lassiv View PostKysytäämpä viisaammilta onko ongelmaa laittaa autoon jossa on traction control ja ajovakauden hallinta, e36 oem kitkalukkoa? Vai onko torsen ainoa mahdollisuus joka toimii noiden ajovakauden/sutimisen eston kanssa huolettomasti?
Comment
-
-
Ajonvakautus kyllä tykkää jarrutella takapyöriä auton kulkusuunnan muuttamiseksi eli siinä kohtaa takapyörien nopeusero on haluttu ominaisuus. Vaikuttaako lukko sitten tähän asiaan tavalla taikka toisella, niin sitä en osaa sanoa. Veikkaisin, ettei vaikuta sen vertaa, että edes huomaisi.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Eikö nuo yllättävät tilanteet tule ennemmin ilman ajonvakautuksia? Kun joka tapauksessa lukkoa käytellään kun pito loppuu toiselta renkaalta, jos on veto päällä.
Ajonvakautus taas ei jarruta kuin luistavaa pyörää jos yksi rengas sutii, ja jos on muuten pito mennyt, niin sehän on sama onko siellä murikassa lukko mukana vai ei, kyllä se kuitenkin vähän tulee mukana.
Ja torsenhan pitoa puolelta toiselle alkaen 1:3 noin vähimmillään. Vähemmän yllätyksekäs kai tuo on kuin tietyn esijännityksen omaava lukko pidon kadotessa noin modernia ajonvakaudenhallintaa ajatellen?
Toki levylukko on yleensä parempi, vaikka hiukan kulutusta lisääkin ja kaipaa huoltoa eikä ole vaan "nakkaa paikalle ja unohda" -tyylinen.
Comment
-
-
Tuli huomattua että quaifessakin kun on se olemattoman pieni esijännitys niin silläkin saa tämän ”yllättävän tilanteen” aikaan eli liukkaalla kelillä ajaessa kun nostaa kaasun keskellä mutkaa niin sitten on perä sivulla, tiukalla ns. ”Oikealla lukkoperällä” varmaan tekee tuon joka kerta että siihen tottuu varmasti mutta miten nuo vakauttimet näkee tuon tilanteen niin siitä ei kokemusta, 90-luvun asc+t kun ei ole mikään varsinainen ajonvakautus niin se järjestelmä ainakin oli ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutE39 523i Turbo
Comment
-
-
Muistelen että joissain 90-luvun Volvoissa esim. 940 on lukkoperä joka aukeaa yli 40km/h nopeuksissa. Käyttöautoon minusta aika optimaalinen.
Tuo saattaa olla joku versio siitä. Siellä erikseen mainitaan että soveltuu luistonestolla oleviin autoihin:
Ajonvakautus jarruttelee kyllä muitakin pyöriä kuin luistavaa pyörää ja on sinänsä eri asia kuin luistonesto. Joskus talvella on tullut ajettua mutkaan sen verran reippaasti että auto lähtee pieneen luistoon niin ympäri auto kuuluu naksuntaa ja auto oikenee. Jos autolla on vauhtia vaikka 80km/h ja mutkassa ajonvakautus puuttuu peliin, perä edelleen jonkinasteisessa lukossa niin voisi kuvitella että pahimmassa tapauksessa ajonvakautus vain huonontaa tilannetta, kun sillä ei ole tietoa lukoista.
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostEikö nuo yllättävät tilanteet tule ennemmin ilman ajonvakautuksia? Kun joka tapauksessa lukkoa käytellään kun pito loppuu toiselta renkaalta, jos on veto päällä.
Ajonvakautus taas ei jarruta kuin luistavaa pyörää jos yksi rengas sutii, ja jos on muuten pito mennyt, niin sehän on sama onko siellä murikassa lukko mukana vai ei, kyllä se kuitenkin vähän tulee mukana.
Ja torsenhan pitoa puolelta toiselle alkaen 1:3 noin vähimmillään. Vähemmän yllätyksekäs kai tuo on kuin tietyn esijännityksen omaava lukko pidon kadotessa noin modernia ajonvakaudenhallintaa ajatellen?
Toki levylukko on yleensä parempi, vaikka hiukan kulutusta lisääkin ja kaipaa huoltoa eikä ole vaan "nakkaa paikalle ja unohda" -tyylinen.
Normaali BMW:n levylukko on kaksisuuntainen toiminnaltaan sekä sisältää esijännityksen. Kaksisuuntainen tarkoittaa siis sitä, että lukossa olevat rampit kiristävät lukkoa tuli voima siihen kummasta suunnasta tahansa eli sekä kiihdytys- että moottorijarrutustilanteissa. Jarrutettaessa toista takapyörää jarrutetaan siis lukon kautta vähän toistakin takapyörää eikä ajonvakautuspurkki osaa ottaa tätä huomioon ellei sitä ole sinne ohjelmoitu.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Sivistys näissä asioissa ei varmasti koskaan mene hukkaan, mutta minulla ole tässä asiassa mitään epäselvää. Jollekin toiselle ehkä olisi tarpeen, muuten olisi 19 vuotta täällä turhaan lueskeltu ja kirjoiteltu asioita. E39:ssä on pelkkä luistonesto itsellä ja X5 taas tuo ajonvakautus. Napista painamalla se taas lähtee pois ja jää pelkkä "vanhan tyylin neliveto" eli jarruilla toimiva moinen käyttöön.
Blacklinen olen E53:n periin itse asentanut. E39 odottaa paketissa sama.
E34 minulla ei ole mitään luistonestoja, hommasin sitten orkkis levylukolla olevan perän. Tosin orkkis 3.64 välityksen sijaan ostin (vuotta vanhemman orkkis) 3.45 välityksen 2022 bensanhintoja säikähtäessäLast edited by Jarger; 02-12-2024, 14:51.
Comment
-
-
Olen laittamassa 188:een Blacklinen rataslukkoa. Blackline on 1:1 kopio Quaifen rataslukosta. Netissä oli ihan kehuttu tuo Blacklinekin, ettei laatu jää kovinkaan paljoa melkein kaksi kertaa kalliimmasta Quaifesta.
Paketin mukana ei tullut sivujen akselitiivisteitä, mitä Quaifen paketissa tule ja jotka on suositeltu vaihdettavan asennuksen yhteydessä. Googlailin ja näiden tiivisteiden osanumero on 01033294B eli ehkä laitan 2 kpl tilaukseen.
Nyt mietin kuitenkin, että pitäisikö samalla operaatiolla vaihtaa kaikki laakerit ja tiivisteet? Tuo LuK:n laakerisarja on n. 300 €. Aika suolainen hinta, kun rataslukko maksoi vain 700 €. Autolla on ajettu 290 tkm eikä tasauspyörästä pidä mitään ääntä. Tuntuisi, että olisi järkevä vaihtaa samalla, mutta toisaalta kalliit laakerit vaihtaa pelkästään etukäteishuoltona.Last edited by Rik3; 05-12-2024, 00:26.
Comment
-
Comment