Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rik3
    Newbiemmer
    • Dec 2024
    • 3
    • Uusimaa

    Originally posted by turbobliz View Post
    Minä en kyllä muista, että Quaifen mukana olisi tullut muuta kuin itse tasauspyörästöyksikkö. Vaihtaisin/vaihdattaisin itse kyllä samalla kertaa kaikki, kun perä kerran on auki ja kilsoja tuon verran takana. RacingDiffsin laakerisarjan hinta on 179€ typ188 perään.
    Kiitos kommentista. Onko muka noin halvalla? Esim. https://www.vpmotorsport.fi/product/...sauspyorastoon näyttäisi myyvän RacingDiffsiä "188L ei sisällä poskilaakereita 350,20 €"

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1728
      • vihti

      Tosiaankin Quaifen hinta on tänäpäivänä jo järkyttävä kun samaan hintaan saa RD säädettävän levylukon.

      Laakereita jos lähtee vaihtamaan saattaakin käydä niin että siitä tulee äänekäs perä kun menee välykset/hammaskosketus persiilleen, pitäis viedä ammattilaiselle sit laitettavaksi eli vielä joutuu lisää kaivaa kuvetta. Vanhoilla laakereilla kun kasaa niin pitäis tulla hyvä kun laittaa kaikki takaisin sillain kun ne oli tai siis näin ainaki itse asensin quaifen ja hyvä tuli. Itse kun ostin niin oli paketissa uudet stefat myös.
      Last edited by naikou; 05-12-2024, 09:34.
      E39 523i Turbo

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11111
        • Oulu

        Originally posted by Rik3 View Post
        Kiitos kommentista. Onko muka noin halvalla? Esim. https://www.vpmotorsport.fi/product/...sauspyorastoon näyttäisi myyvän RacingDiffsiä "188L ei sisällä poskilaakereita 350,20 €"
        Joo typ168 setti on 179€ tällähetkellä racingdiffsin sivuilla. Siihen toki tulee kalliihkot toimituskulut, tullit ja alvit päälle. Että ei hirveen kauas tuosta VP motorsportin hinnasta jäädä.

        Itse ostaisin nuo laakerisetit bimmertunelta ainakin nykyhinnoilla. Ko. firma on muistaakseni liettuassa, eli ei tule tulleja yms. 188L setti poskilaakerit mukaan lukien ois 260€: https://bimmertune.com/differential-bearings-188L-BMW

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3817
          • Finnland

          Tulee helpolla yllärinä että Serbia ei olekaan EU maa kun jotain siirtyy tilaamaan.. E53 etuperään laitoin uudet laakerit, koska hinta oli edullinen, siis pelkät poskilaakerit. Muuten kasasin kaikki vanhoilla, koska perät olivat ehyitä ja ongelmattomia. Tuo pinionin laakeri taitaa olla krymppeineen se eksoottisin laittaa jos meinaa kaikki vaihdella, saa olla tarkkana ettei perää kasaa ilman stefaa vahingossa..

          Kahden ensimmäisen Blacklinen setin mukana tuli kyllä poskistefat periin. Kolmatta en ole avannut, en tiedä miksi poikkeais. Kahden ekan kohdalla olin toki jo ostanut stefat, ehkä ne siksi tuli
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1009
            • e-suomi

            En tiedä mitä teidän internet näyttää, kun hakukoneiden sisältö on tänä päivänä niin personoitua, mutta itselläni ensimmäinen Googlen hakutulos on tämä:

            E23 728i (VIN number required), 728is, 730 (VIN number required),732i (VIN number required), 733i (VIN number required), 735i (VIN number required). E28 518, 518i, 520i, 524d, 524td, 525e, 525i, 528e, 528i, 533i, 535i (VIN number required ), M535i ( VIN number required ).



            Edit: en hoksannut, että RacingDiffs on serbialaista kamaa. Linkin roinat on Tallinnassa.
            Last edited by turbobliz; 05-12-2024, 15:57.

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3817
              • Finnland

              Tuohon ne on näemmä kohtuuhintaiset. Samasta paikasta 188K värkit 314 euroa. Ei tarvitse ihmetellä miksei ehyitä tee mieli "varalta" vaihtaa
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • Rik3
                Newbiemmer
                • Dec 2024
                • 3
                • Uusimaa

                Käytin pajalla vaihdatuttamassa tuon Blacklinen rataslukon sisuskalut, kun loppui oma projektimotivaatio jäähdyttimen halkeamiseen. Hieno tunne, kun kotia lähellä on jäinen ylämäki ja perä nappaa suoraan kiihdyttäessä tiehen kiinni ja tarkoituksella kaasua käännöksessä laittaessa ei sudi miten sattuu, vaan perä menee nätisti sivulle ja heti takaisin, kun kaasua höllää.

                Huomasin tuossa, että jos teen paikallaan hiljaisella nopeudella erittäin tiukkaa käännöstä, niin perästä kuuluu pientää rohinaa. Onko tämä normaalia Blacklinella/Quaifella? Eikö rataslukot pitäisi olla hiljaisia? Ei kuitenkaan kuulu mitään ääntä kovassa nopeudessa -- jos jotain olisi hajalla, niin luulisi että kuuluu myös kun nopeutta on? Tuon rataslukon paikalleen laittaminenhan olisi pitänyt olla simppeli operaatio eli osat ulos ja takaisin sisään samassa järjestyksessä. Laakereita ei vaihdettu, ainoastaan nuo vetoakselien stefat.
                Last edited by Rik3; 21-12-2024, 20:08.

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1728
                  • vihti

                  Kyllä se omakin quaife hieman sipsuttaa sisäkaarteen pyörää hitaissa nopeuksissa jos jyrkästi kääntyy vaikka hiekkapihalla tai muulla pinnalla mikä asfalttia liukkaampaa, mitään rohinoita ei kyllä kuulu itse tasauspyörästöstä
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • Zetori4
                    Newbiemmer
                    • Jun 2023
                    • 19
                    • Tuusula

                    Originally posted by Osku View Post
                    Laitetaanpas tänne pieni tarina tosta perä projektista jonka kanssa tässä on pari päivää tullut painittua ja opiskeltua

                    Eli homma lyhykäisyydessään.
                    Sain purkuautosta omaan käyttöön sopivasti

                    E34 525i Typ 188 perän 3.23 välityksellä ja 25%kitkalukkoyksiköllä.
                    Perä ei ääntänyt ja lukko toimi niinkuin kuuluukin.

                    Kuva E34 Perästä kun se saatiin irti autosta.



                    Tietenkään kuori ei passaa E30 mallin taka-akselin kiinnityksiin suoraan vaan jouduin purkamaan osat irti tästä perästä ja perän kuoret jouduin vaihtamaan.
                    Tässä kuva takakannen irrotuksen jälkeen


                    Osat purettuna perästä ulos




                    Myös vetolaippa pitää vaihtaa tuon pyöreän 6pulttisen tilalle neliskanttinen 4 pulttinen joka käy E30 kardaaniin.

                    Uusien kuorien alkuperäiset sivulaipat oli kateissa ja ajattelin käyttää tosta E34 perästä nuo sivulaipat.

                    Nyt ongelmana on se että varmuutta ei ole siitä onko hammaskosketus oikea ja välys oikea.

                    Joudunko tässä vielä ettimään yhden ehjän toimivan TYP188 E30 perän johon voin kasata välityksen ja lukkoyksikön niin että hammastus sattuu oikein onko edes mahdollista siirtää nuo sisäosat vain kuorista toisiin? Mukaanlukien poskilaipat ja shimmauslevyt joita ei ole sotkettu keskenään.

                    Vai pitääkö hankkia shimmauslevysarja ja alkaa pelailemaan tota kohdilleen ?

                    Miten tuo rymppirengas onko pakko uusia joka kerta kun avaa ton pinioni akselin ?

                    Nyt avasin akselin ja siirsin sen toisiin kuoriin kiristin akselin ja vetolaipan paikoilleen niin että laakerissa ei enää ole välystä mutta pyörii kevyesti.

                    Mistä/mitä väriainetta tohon hammaskosketuksen testaukseen ?






                    Alkaa puskemaan hikeä otsaan tän homman kanssa.. Ens viikolla pitäis perän olla auton alla ja luotettava että kestää kalajoen reissun ja pitempäänkin

                    Pitääkö lautasrattaan pultit uusia? Ne 10kpl m12 12.9 pultit?

                    Comment

                    • Zetori4
                      Newbiemmer
                      • Jun 2023
                      • 19
                      • Tuusula

                      Originally posted by Osku View Post
                      Laitetaanpas tänne pieni tarina tosta perä projektista jonka kanssa tässä on pari päivää tullut painittua ja opiskeltua

                      Eli homma lyhykäisyydessään.
                      Sain purkuautosta omaan käyttöön sopivasti

                      E34 525i Typ 188 perän 3.23 välityksellä ja 25%kitkalukkoyksiköllä.
                      Perä ei ääntänyt ja lukko toimi niinkuin kuuluukin.

                      Kuva E34 Perästä kun se saatiin irti autosta.



                      Tietenkään kuori ei passaa E30 mallin taka-akselin kiinnityksiin suoraan vaan jouduin purkamaan osat irti tästä perästä ja perän kuoret jouduin vaihtamaan.
                      Tässä kuva takakannen irrotuksen jälkeen


                      Osat purettuna perästä ulos




                      Myös vetolaippa pitää vaihtaa tuon pyöreän 6pulttisen tilalle neliskanttinen 4 pulttinen joka käy E30 kardaaniin.

                      Uusien kuorien alkuperäiset sivulaipat oli kateissa ja ajattelin käyttää tosta E34 perästä nuo sivulaipat.

                      Nyt ongelmana on se että varmuutta ei ole siitä onko hammaskosketus oikea ja välys oikea.

                      Joudunko tässä vielä ettimään yhden ehjän toimivan TYP188 E30 perän johon voin kasata välityksen ja lukkoyksikön niin että hammastus sattuu oikein onko edes mahdollista siirtää nuo sisäosat vain kuorista toisiin? Mukaanlukien poskilaipat ja shimmauslevyt joita ei ole sotkettu keskenään.

                      Vai pitääkö hankkia shimmauslevysarja ja alkaa pelailemaan tota kohdilleen ?

                      Miten tuo rymppirengas onko pakko uusia joka kerta kun avaa ton pinioni akselin ?

                      Nyt avasin akselin ja siirsin sen toisiin kuoriin kiristin akselin ja vetolaipan paikoilleen niin että laakerissa ei enää ole välystä mutta pyörii kevyesti.

                      Mistä/mitä väriainetta tohon hammaskosketuksen testaukseen ?






                      Alkaa puskemaan hikeä otsaan tän homman kanssa.. Ens viikolla pitäis perän olla auton alla ja luotettava että kestää kalajoen reissun ja pitempäänkin

                      Pitääkö lautasrattaan pultit uusia? Ne 10kpl m12 12.9 pultit?

                      Comment

                      • _ville
                        BTCF Member
                        • Sep 2013
                        • 244
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Zetori4 View Post


                        Pitääkö lautasrattaan pultit uusia? Ne 10kpl m12 12.9 pultit?
                        Ei tarvi

                        Comment

                        • Zetori4
                          Newbiemmer
                          • Jun 2023
                          • 19
                          • Tuusula

                          Mikä öljy sopii parhaiten Blackline lukon kanssa?

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1728
                            • vihti

                            Mobil vs600 ite käyttänyt, siinähän lukee purkin kyljessäkin että ”for bmw rear axle”. Lukkoperään tarkoitettu öljy ei sitten käy tuon tyyppisen tasauspyörästön kanssa.
                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • Zetori4
                              Newbiemmer
                              • Jun 2023
                              • 19
                              • Tuusula

                              Mistä löytyisi poskilaakerit 188k perään? ei ihan joka lähikaupasta löydy

                              Comment

                              • racing02
                                BTCF Member
                                • Nov 2004
                                • 2035
                                • Riihimäki

                                Originally posted by Zetori4 View Post
                                Mistä löytyisi poskilaakerit 188k perään? ei ihan joka lähikaupasta löydy
                                Racingdiffsiltä löytyy https://racingdiffs.com/products/bmw...-k-e46-e39-e53

                                , paitsi ei löytynytkään. Toi olikin pinionin setti.

                                Tuolla taitais olla: https://www.aamannracing.eu/en/a/bmw...earing-kit-fag
                                Last edited by racing02; 13-01-2025, 10:55.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎