Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinki
    replied
    Väittäisin, että 4" ei m50:n kera oikein helpolla mahdu. Pakosarjan ja runkopalkin väli on aika ahdas. Mulla supistuu 3,5" downpipe 3tuumaiseksi juuri ennen runkopalkkia.. Pakosarjan malli toki vähän vaikuttaa asiaan..

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    4" mahtuu komeasti siihen laatikon nurkalle asti, mulla tosin vakiosta poiketen moottori suorassa.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Mahtuuko kolmekutosessa 3,5" tai 4" dp ilman paikkojen leikkelyä?

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    Se on fakta, että mitä suurempi paine ennen siipeä suhteessa siiven jälkeiseen paineeseen, sitä tehokkaammin turbiini toimii. Sillon "isompi on parempi" pätee, koska kaasut pääsee laajeneen heti siiven jälkeen ja muodostuu suurempi paine-ero.
    Lähtökohtaisesti kuitenkin putkikoko ropellin jättöpäätä isommaksi ja tilan mukaan kasvattaa kuten mainittu
    Kai joku osais esittää hienoja laskutoimituksiakin aiheesta...

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    Mazan kanssa samoilla linjoilla, älytöntä lyödä hirvee kasa rahaa moottoriin ja sitten hukata hevoset pakoputkeen.

    Taidan tehdä vaan kylmästi downpipestä suoraan ulostulon auton alle, sähkösellä läpällä ecun ohjaamana, tai halutessa napista Haarottaa siitä sitten jonkun mehupillin vakioputkistolle.

    Normiajoon saa hiljaseks, ettei koko naapuristo herää. Mutta ei myöskään ahdoilla ahdista

    http://www.superstreetonline.com/how...ust-test-tech/ , +103hp, 3"->3,5"
    Last edited by *makke*; 17-02-2015, 20:06.

    Leave a comment:


  • Maza
    replied
    Originally posted by Miuge View Post
    En tiedä, mutta aavistelen, että turbiinisiiven kokokin voi vaikuttaa miten pitkälle putkikoko riittää, esim. Tonixin linkin turbon 66mm jättöpäälle 3" putki on kuitenkin 30% alaltaan isompi eli siivellä säilyy virtausnopeus suurempana kuin putkessa.
    Faktojakin olisi mukava kuulla..
    Mä taas haluaisin väittää et teho on se mitä pitää tuijottaa putkikokoa valittaessa. Sitten pitää myös muistaa, että eri moottorit tuottaa tehon erillaisilla hyötysuhteilla - yleistäen 2v moottori tarvii enemmän ilmaa tuottaakseen saman tehon kuin 4v moottori.

    Faktaa on esim se, että ~450hv 2v m20 tekee 3" putkella n. 0,35bar vastapainetta. ~saman paineen eräs toinen 4v moottori tekee 550hv teholla. Molemmissa esimerkeissä hukkaportti puhaltaa pakoputkeen.

    Moottorikohtaista on myös se, että paljonko vastapaine häiritsee moottorin toimintaa, joten ei voi sanoa että tietty putkikoko riittää johonki hv määrään asti.

    Henk. koht. olen sitä mieltä, että pakoputkeen on turha hukata yhtään hevosvoimaa, joten go big or go home. Varsinkin racevehkeissä, joissa äänimaailmalla ei ole mitään merkitystä. Sivistyneissä siviilivehkeissä kannattaa asialle sitten uhrata hiukan ajatustakin, koska isompi putkikoko on yleensä hankalampi vaimentaa sivistyneelle tasolle.

    Tuossa ppf esimerkissä takuulla isompi pakoputki tuottaisi enemmän tehoa. Jos jostain syystä tuo 3" putki on maksimi mitä voi käyttää niin sitten vaan pitää hyväksyä se tosiasia et putkeen hukataan +100hv tehoa. Kuten sanottua - mun ymmärrykseen tuo ei mahdu.
    Last edited by Maza; 17-02-2015, 16:16.

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    En tiedä, mutta aavistelen, että turbiinisiiven kokokin voi vaikuttaa miten pitkälle putkikoko riittää, esim. Tonixin linkin turbon 66mm jättöpäälle 3" putki on kuitenkin 30% alaltaan isompi eli siivellä säilyy virtausnopeus suurempana kuin putkessa.
    Faktojakin olisi mukava kuulla..

    Leave a comment:


  • bmw89
    replied
    Itellä tulee nyt ainakin alkuun 3" ränni ahtimelta taakse, tosin eipä tossa 35- holsetissa ole tuo pakosiipikään, kuin 60mm ja samalla halkaisijalla lähtö, niin turha siihen perään on isompaa varmaan laittaakaan.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Eihän vaan ole tuossa 885hp vehkeessä putki suoraan lokarista ulos?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Eräässä auton virittämistä käsittelevässä kirjassa suositeltiin 530hv jälkeen siirtymään isompaan kuin 3" toisessa kirjassa oli laskettu että riittää hiukan pitemmälle.

    paljonkos viina vaikuttaa asiaan? Pakokaasu on ainakin hiukan viileämpää? Mutta miten määrä?

    Edit: eihän pakopaineen tarvi olla yhtä suuri kun ahtopaine ni jo otetaan jo hevosissa takkiin...
    Last edited by Urpo_rotta; 17-02-2015, 09:27.

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Kyllä tolle 3" putkelle on vähänkään järkevä maksimi 600 hp hujakoilla. Omassa oli ~40cm 4,5" putkea turbolta, siitä puolen metrin matkalla supistus 4,5"->3" ja loppuputki 3" yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.

    630 hp nurkilla ei ahtojen nostosta ollu mitään järkevää hyötyä, kun huomasi, että putkisto alkaa tulppaamaan. Ja portilta tuli miulla kaasut vielä tohon samaan rööriin.

    Tonix kerro lisää tosta 885 hp setistä? Oon erittäin skeptinen ton toimivuuden suhteen, jos alusta loppuun 3".
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Ahtoa nostamalla ei saanu yläpäähän enää yhtään lisää tehoa, ja tossa vaiheessa vasta 1.2 bar ahtoa. Pakopesä ei 100% varmasti ahdistanut, koska se oli #22. Sit partyille tein sen 4,5" kylkiputken, jonka jälkeen ahto nousi hukkikseen koskematta. Vaihdoin kuitenkin vielä jämymmän jousen porttiin, että ahtoi 1.7 bar, 875cc -suuttimet 4 bar peruspaineella ihan tappiin.

    Pointti nyt jokatapauksessa on, että älkää turhaan koittako tunkea järkyttävää määrää pakokaasua liian pieneen rööriin, ettei muu virittäminen mene aivan hukkaan. Jos tolla 3" putkella haluaa sinnitellä, niin portilta kannattaa ainakin vetää putki ulkoilmaan.
    Tässä linkki: http://server.pure-pf.com/phpBB/view...hp?f=6&t=86581 Itse en olisi uskonut että 3" saa tälläisiä tehoja mutta ennemminkin nähnyt 718hv M50B28 3" putkella. Niin en kyllä usko että ahdistaa 500 tai 600hv:n tehoissa vielä yhtään.
    O-peksi mittasitko pakopaineita?
    Itsellä on e30:ssä 3,5"dp varmaan noin 1m pitunen ja sit auton alle supistuu 3" myös sisäisellä portilla.
    Viimekesänä penkkipäivänä +33C ja 682hv silloin varaa olisi vielä ollut nostaa ahtoja ku pakopaineet ei vielä samaa luokka kuin ahdot. Eli ei sillon vielä ahdistanu pakopesä/putkisto ainakaan. Mitatkaa huvikseen ne pakopaineet vielä dp:stä jos epäilette että ahdistaa ku se yksi nippa ei paljoa maksa.
    Last edited by ^Tonix^; 17-02-2015, 09:29.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    Mistä tiedät että pakarin virtaus loppu, vai laitoikko dp jälkeen putken poikki ja tehot nousi?
    Ahtoa nostamalla ei saanu yläpäähän enää yhtään lisää tehoa, ja tossa vaiheessa vasta 1.2 bar ahtoa. Pakopesä ei 100% varmasti ahdistanut, koska se oli #22. Sit partyille tein sen 4,5" kylkiputken, jonka jälkeen ahto nousi hukkikseen koskematta. Vaihdoin kuitenkin vielä jämymmän jousen porttiin, että ahtoi 1.7 bar, 875cc -suuttimet 4 bar peruspaineella ihan tappiin.

    Pointti nyt jokatapauksessa on, että älkää turhaan koittako tunkea järkyttävää määrää pakokaasua liian pieneen rööriin, ettei muu virittäminen mene aivan hukkaan. Jos tolla 3" putkella haluaa sinnitellä, niin portilta kannattaa ainakin vetää putki ulkoilmaan.

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Mistä tiedät että pakarin virtaus loppu, vai laitoikko dp jälkeen putken poikki ja tehot nousi?

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Kyllä tolle 3" putkelle on vähänkään järkevä maksimi 600 hp hujakoilla. Omassa oli ~40cm 4,5" putkea turbolta, siitä puolen metrin matkalla supistus 4,5"->3" ja loppuputki 3" yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.

    630 hp nurkilla ei ahtojen nostosta ollu mitään järkevää hyötyä, kun huomasi, että putkisto alkaa tulppaamaan. Ja portilta tuli miulla kaasut vielä tohon samaan rööriin.

    Tonix kerro lisää tosta 885 hp setistä? Oon erittäin skeptinen ton toimivuuden suhteen, jos alusta loppuun 3".

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by *makke* View Post
    Nyt on joku n.600 , Ei vaan jaksais moneen kertaan tehdä, jos nyt vaikka ahtimen joskus saittuisi vaihtamaan. Nykyinen tuplaputki on kooltaan hyvin lähellä yhtä 3" ränniä.

    Maailmalta lukee juttuja niin 3" rupee ahdistamaan n500hp luokassa, kyllähän se kaasu siitäkin läpi tulee mutta jää hevosia putkistoon.
    Kannattaa vähä kattoo mitä uskoo ku foorumeilta lukee..
    Jos sulla on 4"dp ja sitte noin 1m jälkeen supistat esim 3" niin kyllä sillä mennään jo aika pitkälle. Laita huvikseen pakopaineen mittaus dp:hen niin ei tarvi arpoa että ahdistaako?
    M50B30 moottorista penkitettiin hetki sitten 885hv 3" rännillä joten en oikeen usko että 500hv jälkeen jää putkeen.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎