Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50-turbo keskustelua osista 2013
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Väittäisin, että 4" ei m50:n kera oikein helpolla mahdu. Pakosarjan ja runkopalkin väli on aika ahdas. Mulla supistuu 3,5" downpipe 3tuumaiseksi juuri ennen runkopalkkia.. Pakosarjan malli toki vähän vaikuttaa asiaan..
-
-
4" mahtuu komeasti siihen laatikon nurkalle asti, mulla tosin vakiosta poiketen moottori suorassa.
Leave a comment:
-
-
Se on fakta, että mitä suurempi paine ennen siipeä suhteessa siiven jälkeiseen paineeseen, sitä tehokkaammin turbiini toimii. Sillon "isompi on parempi" pätee, koska kaasut pääsee laajeneen heti siiven jälkeen ja muodostuu suurempi paine-ero.
Lähtökohtaisesti kuitenkin putkikoko ropellin jättöpäätä isommaksi ja tilan mukaan kasvattaa kuten mainittu
Kai joku osais esittää hienoja laskutoimituksiakin aiheesta...
Leave a comment:
-
-
Mazan kanssa samoilla linjoilla, älytöntä lyödä hirvee kasa rahaa moottoriin ja sitten hukata hevoset pakoputkeen.
Taidan tehdä vaan kylmästi downpipestä suoraan ulostulon auton alle, sähkösellä läpällä ecun ohjaamana, tai halutessa napistaHaarottaa siitä sitten jonkun mehupillin vakioputkistolle.
Normiajoon saa hiljaseks, ettei koko naapuristo herää. Mutta ei myöskään ahdoilla ahdista
http://www.superstreetonline.com/how...ust-test-tech/ , +103hp, 3"->3,5"Last edited by *makke*; 17-02-2015, 20:06.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Miuge View PostEn tiedä, mutta aavistelen, että turbiinisiiven kokokin voi vaikuttaa miten pitkälle putkikoko riittää, esim. Tonixin linkin turbon 66mm jättöpäälle 3" putki on kuitenkin 30% alaltaan isompi eli siivellä säilyy virtausnopeus suurempana kuin putkessa.
Faktojakin olisi mukava kuulla..
Faktaa on esim se, että ~450hv 2v m20 tekee 3" putkella n. 0,35bar vastapainetta. ~saman paineen eräs toinen 4v moottori tekee 550hv teholla. Molemmissa esimerkeissä hukkaportti puhaltaa pakoputkeen.
Moottorikohtaista on myös se, että paljonko vastapaine häiritsee moottorin toimintaa, joten ei voi sanoa että tietty putkikoko riittää johonki hv määrään asti.
Henk. koht. olen sitä mieltä, että pakoputkeen on turha hukata yhtään hevosvoimaa, joten go big or go home.Varsinkin racevehkeissä, joissa äänimaailmalla ei ole mitään merkitystä. Sivistyneissä siviilivehkeissä kannattaa asialle sitten uhrata hiukan ajatustakin, koska isompi putkikoko on yleensä hankalampi vaimentaa sivistyneelle tasolle.
Tuossa ppf esimerkissä takuulla isompi pakoputki tuottaisi enemmän tehoa. Jos jostain syystä tuo 3" putki on maksimi mitä voi käyttää niin sitten vaan pitää hyväksyä se tosiasia et putkeen hukataan +100hv tehoa. Kuten sanottua - mun ymmärrykseen tuo ei mahdu.Last edited by Maza; 17-02-2015, 16:16.
Leave a comment:
-
-
En tiedä, mutta aavistelen, että turbiinisiiven kokokin voi vaikuttaa miten pitkälle putkikoko riittää, esim. Tonixin linkin turbon 66mm jättöpäälle 3" putki on kuitenkin 30% alaltaan isompi eli siivellä säilyy virtausnopeus suurempana kuin putkessa.
Faktojakin olisi mukava kuulla..
Leave a comment:
-
-
Itellä tulee nyt ainakin alkuun 3" ränni ahtimelta taakse, tosin eipä tossa 35- holsetissa ole tuo pakosiipikään, kuin 60mm ja samalla halkaisijalla lähtö, niin turha siihen perään on isompaa varmaan laittaakaan.
Leave a comment:
-
-
Eihän vaan ole tuossa 885hp vehkeessä putki suoraan lokarista ulos?
Leave a comment:
-
-
Eräässä auton virittämistä käsittelevässä kirjassa suositeltiin 530hv jälkeen siirtymään isompaan kuin 3" toisessa kirjassa oli laskettu että riittää hiukan pitemmälle.
paljonkos viina vaikuttaa asiaan? Pakokaasu on ainakin hiukan viileämpää? Mutta miten määrä?
Edit: eihän pakopaineen tarvi olla yhtä suuri kun ahtopaine ni jo otetaan jo hevosissa takkiin...Last edited by Urpo_rotta; 17-02-2015, 09:27.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostKyllä tolle 3" putkelle on vähänkään järkevä maksimi 600 hp hujakoilla. Omassa oli ~40cm 4,5" putkea turbolta, siitä puolen metrin matkalla supistus 4,5"->3" ja loppuputki 3" yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.
630 hp nurkilla ei ahtojen nostosta ollu mitään järkevää hyötyä, kun huomasi, että putkisto alkaa tulppaamaan. Ja portilta tuli miulla kaasut vielä tohon samaan rööriin.
Tonix kerro lisää tosta 885 hp setistä? Oon erittäin skeptinen ton toimivuuden suhteen, jos alusta loppuun 3".Originally posted by O-Peksi View PostAhtoa nostamalla ei saanu yläpäähän enää yhtään lisää tehoa, ja tossa vaiheessa vasta 1.2 bar ahtoa. Pakopesä ei 100% varmasti ahdistanut, koska se oli #22. Sit partyille tein sen 4,5" kylkiputken, jonka jälkeen ahto nousi hukkikseen koskematta. Vaihdoin kuitenkin vielä jämymmän jousen porttiin, että ahtoi 1.7 bar, 875cc -suuttimet 4 bar peruspaineella ihan tappiin.
Pointti nyt jokatapauksessa on, että älkää turhaan koittako tunkea järkyttävää määrää pakokaasua liian pieneen rööriin, ettei muu virittäminen mene aivan hukkaan. Jos tolla 3" putkella haluaa sinnitellä, niin portilta kannattaa ainakin vetää putki ulkoilmaan.
O-peksi mittasitko pakopaineita?
Itsellä on e30:ssä 3,5"dp varmaan noin 1m pitunen ja sit auton alle supistuu 3" myös sisäisellä portilla.
Viimekesänä penkkipäivänä +33C ja 682hv silloin varaa olisi vielä ollut nostaa ahtoja ku pakopaineet ei vielä samaa luokka kuin ahdot. Eli ei sillon vielä ahdistanu pakopesä/putkisto ainakaan. Mitatkaa huvikseen ne pakopaineet vielä dp:stä jos epäilette että ahdistaa ku se yksi nippa ei paljoa maksa.Last edited by ^Tonix^; 17-02-2015, 09:29.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jmp2002 View PostMistä tiedät että pakarin virtaus loppu, vai laitoikko dp jälkeen putken poikki ja tehot nousi?
Pointti nyt jokatapauksessa on, että älkää turhaan koittako tunkea järkyttävää määrää pakokaasua liian pieneen rööriin, ettei muu virittäminen mene aivan hukkaan. Jos tolla 3" putkella haluaa sinnitellä, niin portilta kannattaa ainakin vetää putki ulkoilmaan.
Leave a comment:
-
-
Mistä tiedät että pakarin virtaus loppu, vai laitoikko dp jälkeen putken poikki ja tehot nousi?
Leave a comment:
-
-
Kyllä tolle 3" putkelle on vähänkään järkevä maksimi 600 hp hujakoilla. Omassa oli ~40cm 4,5" putkea turbolta, siitä puolen metrin matkalla supistus 4,5"->3" ja loppuputki 3" yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.
630 hp nurkilla ei ahtojen nostosta ollu mitään järkevää hyötyä, kun huomasi, että putkisto alkaa tulppaamaan. Ja portilta tuli miulla kaasut vielä tohon samaan rööriin.
Tonix kerro lisää tosta 885 hp setistä? Oon erittäin skeptinen ton toimivuuden suhteen, jos alusta loppuun 3".
Leave a comment:
-
-
Originally posted by *makke* View PostNyt on joku n.600, Ei vaan jaksais moneen kertaan tehdä, jos nyt vaikka ahtimen joskus saittuisi vaihtamaan. Nykyinen tuplaputki on kooltaan hyvin lähellä yhtä 3" ränniä.
Maailmalta lukee juttuja niin 3" rupee ahdistamaan n500hp luokassa, kyllähän se kaasu siitäkin läpi tulee mutta jää hevosia putkistoon.
Jos sulla on 4"dp ja sitte noin 1m jälkeen supistat esim 3" niin kyllä sillä mennään jo aika pitkälle. Laita huvikseen pakopaineen mittaus dp:hen niin ei tarvi arpoa että ahdistaako?
M50B30 moottorista penkitettiin hetki sitten 885hv 3" rännillä joten en oikeen usko että 500hv jälkeen jää putkeen.
Leave a comment:
-
Leave a comment: