Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pazq
    replied
    Miksei kestäis? Suhteellisen kuraa saa olla jossei kestäis tommosia "jesuhin mutteripaineita" kaikkihan riippuu puristussuhteesta, puristuspaineista, ahdoista ja säädöistä. Tärkein on ne oikeat säädöt.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Mitenkäs tuollanen m52 moottori kestää jälki ahtamista....
    Kiinanpakosarja(valu?) Kiinamallin T70 tai GT67 ahtimeks, siemenssin 875? Dekat ja Mega/Kdfi? Hukkis mallia Turbosmart replica. Sellaseen 0.5-1bar käyttöön?

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Agua View Post
    Kone on ollut käynnissä ennen hajoamistaan noin 2h verran..
    Mäntiin on kyllä tehty kolot venttiileille.. Mutta ei ihan noin suuria koloja :S


    Kyseisen moottorin on suunnitellut yksi suomen "kuuluisimpia" m50 koneen rakentajia.. Tehnyt monia m50 koneita vastaavalla reseptillä, eikä muilla kuulema ole ollut vastaavaa ongelmaa
    Millä ne venttiilien vinoudet siis on todettu, puristustesti kun ei sulje pois muita vaihtoehtoja? Tarkastitko jo jaon?
    Kuulostaa kyllä ihan vaan liimaventtiileiltä, mutta toisaalta jos siellä kerran on koko jakopää vanhaa eikä tietoa minkälaiset toleranssit mäntien ja venojen väliin on jäänyt niin...

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by bmw89 View Post
    Suositelkaas jotain toimivaa säädettävää bensapaineensäädintä.
    Jossakin tais lukea, että noi malpassit kannattaa jättää väliin?:think

    Leave a comment:


  • Agua
    replied
    Originally posted by I-Ienkka View Post
    Kuulostaa kaukaa haetulta että ketjunkiristäjästä johtuis kyllä sen josen pitäs käynnistykseen riittää. Tarkistitko kasatessa että venttiilinkolot ovat oikealla kohdalla ja että ovat tarpeeks syvät? Meinaan haan että mikäli lohkosta plaanattu 2mm pois nii venakolot männissä ei välttämättä riitä.
    Kone on ollut käynnissä ennen hajoamistaan noin 2h verran..
    Mäntiin on kyllä tehty kolot venttiileille.. Mutta ei ihan noin suuria koloja :S


    Kyseisen moottorin on suunnitellut yksi suomen "kuuluisimpia" m50 koneen rakentajia.. Tehnyt monia m50 koneita vastaavalla reseptillä, eikä muilla kuulema ole ollut vastaavaa ongelmaa

    Leave a comment:


  • bmw89
    replied
    Suositelkaas jotain toimivaa säädettävää bensapaineensäädintä.
    Jossakin tais lukea, että noi malpassit kannattaa jättää väliin?:think

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Itse pyöritän koneen läpi käsin aina ilman pahvia ensiksi että tietää varmasti mihin riittää varat. Tai sitten ei kirraa kantta vaan pistää näppitiukkuuteen ja pyörittää muutaman kerran läpi ja kääntää nokat maksimiin missä ottaa kiinni venttiilit ja pikkusen takaspäin siitä. Helppoa ja halpaa

    Leave a comment:


  • I-Ienkka
    replied
    Kuulostaa kaukaa haetulta että ketjunkiristäjästä johtuis kyllä sen josen pitäs käynnistykseen riittää. Tarkistitko kasatessa että venttiilinkolot ovat oikealla kohdalla ja että ovat tarpeeks syvät? Meinaan haan että mikäli lohkosta plaanattu 2mm pois nii venakolot männissä ei välttämättä riitä.

    Leave a comment:


  • Agua
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Niin siis jos sulla on tuo "liimaventtiili" ongelma (kukahan tuon nimen on keksiny, kun oikeesti nostimet on ylitäyttyny öljystä), niin sillon sulla on kaikki venttiilit vähän auki ja kone pyörii kuin ei olis tulppia paikallaan ja varmasti ei ole puristuksia.

    Mulle on käyny kolmekkin kertaa noin. Käytännössä kone juurikin hörähtää ja sammuu samointein. Tämänjälkeen pyörii vain tyhjää. Ongelma ratkeaa kun vaan pyörittää startilla konetta aikansa. Joskus ehkä varttitunninkin joutuu hinkkaileen, eli akkulaturi on hyvä olla kiinni ja startin antaa jäähtyä välillä.

    Mut kurkkaa nyt vaikka imukanaviin, että onko ne venttiilit oikeesti vääntyny, ennenkuin otat kantta pois. Jos ei ole vääntyny, niin pyörittele vaan startilla ongelma pois.
    Kyllä siellä ihan oikeasti on ne kaikki imuvenat vinossa. Se on jo tarkastettu

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Niin siis jos sulla on tuo "liimaventtiili" ongelma (kukahan tuon nimen on keksiny, kun oikeesti nostimet on ylitäyttyny öljystä), niin sillon sulla on kaikki venttiilit vähän auki ja kone pyörii kuin ei olis tulppia paikallaan ja varmasti ei ole puristuksia.

    Mulle on käyny kolmekkin kertaa noin. Käytännössä kone juurikin hörähtää ja sammuu samointein. Tämänjälkeen pyörii vain tyhjää. Ongelma ratkeaa kun vaan pyörittää startilla konetta aikansa. Joskus ehkä varttitunninkin joutuu hinkkaileen, eli akkulaturi on hyvä olla kiinni ja startin antaa jäähtyä välillä.

    Mut kurkkaa nyt vaikka imukanaviin, että onko ne venttiilit oikeesti vääntyny, ennenkuin otat kantta pois. Jos ei ole vääntyny, niin pyörittele vaan startilla ongelma pois.

    Leave a comment:


  • Agua
    replied
    Originally posted by Juzbe View Post
    Oletko tarkastanut että jako varmasti hyppäsi? kiristimessä pitäis olla esikiristys jousella joka pitää ketjun kireällä ilman öljynpainetta,tai sitten sulla on liimaventtiilit,eli hydraulinostajat tyhjänä. Ei mitenkään harvinainen vika edes vakiomoottorissa.

    Tarkista nyt alkuun toi jako,jos kaikki ok niin sitten vaan apuvirtaa kehiin ja starttaat vaan,rupeaa pikkuhiljaa täyttämään nostajia ja myös rupeaa käymään pikkuhiljaa sylinteri kerrallaan.

    Nokat kun otin pois ja paine ilmaa tarjosin tulpan reijästä niin suhina kuului imu, että pako puolelelta.. Puristusta tasan 0bar kaikissa sylintereissä..

    Autoa käytelty koneen rakentamisen jälkeen noin 2h.

    Eli selvää on että jako on sekasi

    Leave a comment:


  • Juzbe
    replied
    Originally posted by Agua View Post
    Pikkuisen taas vastustaa.. Eilen rupesin autoa starttaamaan ja yhden kerran hörähti ja ei lähtenyt käyntiin enää sen jälkeen.. Sen jälkeen kone pyöri kun tyhjää vain..
    Kaikki imuventtiilit ovat painuneet kasaan. Hyvin todennäköisesit myös pakopuolelta. Eli jako hyppäsi reilusti yli..

    Olisikko mahdollista, että ketjun kiristimen sisältä olisi öljy päässyt valumaan pois, kun pieni öljyvuoto näkyi olevan ketjunkiristimen alla?

    Ketjun kiristin päästänyt öljyt pihalle sisältään, käynnistys vaihdeessa ketjun kiristimen jousi ei jaksa pitää ketjua tarpeeksi kireällä, ja koska sisässä on ilmaa niin se painuu kasaan ja ketju löystyy liikaa.
    Jos tämä olisi syyllinen niin minkätakia pystyssä olevat m50 koneet eivät ole hajonneet startatessa. sieltä nimittäin pääsee samanlailla öljyvalumaan pois.

    Paikaan on m50b25 lohko josta otettu noin 2mm pois
    2,8kampiakseli
    Wiseco männät
    spm kanget
    Kaksi imu nokkaa

    Vai onko kyseessä vain kaikkien sattuma yhteen sattua
    Eli kun lohkoa on plaanattu 2mm pois niin ketju jää jo valmiiksi löysemmlle
    Siihen kun lisätään vielä käytetyt ketjut, hammasrattaat ja valmiiksi vähän kuluneet ketjun kiristimet...
    sen lisäksi vielä ketjunkiristimen sisällä ilmaa..


    Tarvitseeko lohkon pinta plaanata aina uusiksi sen jälkeen kun käyttää athenan pahvia? Vai riittääkö pelkkä kannen plaanaus ?
    Oletko tarkastanut että jako varmasti hyppäsi? kiristimessä pitäis olla esikiristys jousella joka pitää ketjun kireällä ilman öljynpainetta,tai sitten sulla on liimaventtiilit,eli hydraulinostajat tyhjänä. Ei mitenkään harvinainen vika edes vakiomoottorissa.

    Tarkista nyt alkuun toi jako,jos kaikki ok niin sitten vaan apuvirtaa kehiin ja starttaat vaan,rupeaa pikkuhiljaa täyttämään nostajia ja myös rupeaa käymään pikkuhiljaa sylinteri kerrallaan.

    Leave a comment:


  • Agua
    replied
    Pikkuisen taas vastustaa.. Eilen rupesin autoa starttaamaan ja yhden kerran hörähti ja ei lähtenyt käyntiin enää sen jälkeen.. Sen jälkeen kone pyöri kun tyhjää vain..
    Kaikki imuventtiilit ovat painuneet kasaan. Hyvin todennäköisesit myös pakopuolelta. Eli jako hyppäsi reilusti yli..

    Olisikko mahdollista, että ketjun kiristimen sisältä olisi öljy päässyt valumaan pois, kun pieni öljyvuoto näkyi olevan ketjunkiristimen alla?

    Ketjun kiristin päästänyt öljyt pihalle sisältään, käynnistys vaihdeessa ketjun kiristimen jousi ei jaksa pitää ketjua tarpeeksi kireällä, ja koska sisässä on ilmaa niin se painuu kasaan ja ketju löystyy liikaa.
    Jos tämä olisi syyllinen niin minkätakia pystyssä olevat m50 koneet eivät ole hajonneet startatessa. sieltä nimittäin pääsee samanlailla öljyvalumaan pois.

    Paikaan on m50b25 lohko josta otettu noin 2mm pois
    2,8kampiakseli
    Wiseco männät
    spm kanget
    Kaksi imu nokkaa

    Vai onko kyseessä vain kaikkien sattuma yhteen sattua
    Eli kun lohkoa on plaanattu 2mm pois niin ketju jää jo valmiiksi löysemmlle
    Siihen kun lisätään vielä käytetyt ketjut, hammasrattaat ja valmiiksi vähän kuluneet ketjun kiristimet...
    sen lisäksi vielä ketjunkiristimen sisällä ilmaa..


    Tarvitseeko lohkon pinta plaanata aina uusiksi sen jälkeen kun käyttää athenan pahvia? Vai riittääkö pelkkä kannen plaanaus ?

    Leave a comment:


  • Agua
    replied
    Missä tasossa muilla menee m50 moottorissa öljyn paineet?
    Itsellä kylmänä sen 2bar.
    Kuumalla koneella alle 1bar...
    Kyseessä siis tyhjäkäynti paineet

    Ahtimelle öljy otetaan siitä paikasta missä vakiona on öljynpaine anturi.
    Samassa linjassa on öljynpaineen mittari.
    Pitäisikkö holsetille olla minkä kokoinen kuristin??

    Leave a comment:


  • Agua
    replied
    Originally posted by tero2 View Post
    mistä ootte hommanneet pakosarjan turbolle eli onko täällä nyt joku joka niitä rakentaa? Mun pitäs tuo oma e36 coupe ahtaa ens talven aikana ja 2 pyörästen ahdettujen parissa touhunnut mutta nyt ekaa kertaa autojen kanssa eikä linkkejä mihinkään ketkä noiden parissa experttejä.
    Suomi käsityötä edustaa ainakin
    ReWon motors (nickillä o-peksi)
    KKD tekee myös
    Ebaysta löytää kiinasarjoja jos semmoisia haluaa tilailla..

    Tai sit hommaat vesijohto mutkia ja varaat aikaa sen 50 tuntia niin saapi itselle jonkinlaisen tehtyä

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎