En muista mutta kolme napaa siinä ainakin oli että olisiko silloin 3 johtoakin. -92 NV m50b25 motti...
Mittaa tyhjäkäyntimoottorin napojen välistä vastukset. 1 & 2 välillä pitää olla 20-25ohmia ja 2 & 3 välillä samat 20-25ohmia.
Tyhjäkäyntimoottoriin tulevasta liittimestä mittaa voltteja sytytysvirrat päällä pinnistä nro. 2 & yleismittarin toinen piuha maihin, niin pitäisi näyttää samaa lukemaa kun suoraan akusta mitattuna.
Mites nuo erillisil liekkirenkail olevat (cooperring?) kiristetään ja voiko käyttää vakio venypulttei? Vakiopaffista pullahti 2 ja 5 pytyn liekkirengas imupuolelle vesikanaviin ja nyt tulee navalinea sport vakiopulteil, mietein vaan että kirrataanko ne samallai ku vakiopaffinkaa (30nm+90ast+90ast) ja voiko/onko suositeltavaa ees käyttää noita? Kannattaako noihin renkaisiin/paffiin suihkasta vähä copper gasket spreitä ennen ku lyö nippuun?
Millä paineilla pullahti? Laita säädöt sitten kohdalleen, jos sulakkeena olevan pahvin poistaa niin seuraavaksi hajoaa muuta.
Vakiopultit kiristetään aina noin, venyvät kun ovat.
0,85bar näytti mega maksimipaineiks. Säädöt pitäs olla kohillaan ja pysyy isoilla vaihteillaki seokset kohillaan eikä männis/kannes näy mitään jälkiä nakutuksest eikä korvakuulolla oo päässy ainakaan nakuttaan. Ei oo tosin penkissä viä säädetty mutta kyl säädöt pitäs aika lähellä jo olla mut tarkotus kyllä käydä penkis viimeisteleen viä...
puristuspaineet mittasin ennen kannen irrotusta ja ulkomuistista ykkösestä lähtien:
Noilla paineilla ei pitäisi vielä pahvin mennä jos säädöt on ok, kannattaa siis miettiä säätöjä ennen kuin uudella pahvilla ottaa vetoja.
Niinpä, ei pitäis . Oli vieläpä uus elring tarvikepahvi kun sitä eellinen orggis pahvi oli kuivunu ku oli kone puoli vuotta ilman nesteitä...oli toki tiivistepinnatki sen näköset että oli orggispahvi siel ollu välis +20 vuotta sen verran oli ryötteesä tiivistepinnat ja ne tuli liuottimien kans kaavittua vaan puhtaaks:think
Tiä sitte vaikuttaako pakopaineet tuohon jos ne nousee yli ahtopaineiden? Tarkotus nyt samalla asentaa pakopainemittari ku tuo turbiini on kuitenki aika pieni (kiina t3/4) eli t3 pakopesä.
joku on kyll pielessä jos noin pienillä paineilla jo pullahti:think. paakopaineita mitattu?
Niinh ....ku tietäs vaa mikä. Ei oo mitattu vielä pakopainetta mutta tarkotus hitsata nyt tuohon nippa että saa mitattua!
Tuo sama turbo/suuttimet/cooleri/hukkis/dumppi ollu kuitenki aiemmin samanlaisessa mutta vanos koneessa ja saanut kenkää 10 tkm ilman ongelmia, sama säätäjä mutta ohjauksena orggis motronic eli paineita samat 0,8bar ja penkattu n. 400hp/550nm :think...Niin ja lasahti veet pyttyyn vitosella vedättäessä kierroksilla, mutta kakkospytynki liekkirengas oli siis iha hilkul ettei ois lasahtanu ku oli jo renkaan leveyden verran antautunu imupuolelle päin...
Jos oikaisematta olet kannen laittanut takaisin niin siitä voi löytyä syy. Kanteen on voinut tulla "painaumia" eikä ole pahvi puristunut kunnolla. Omasta kannesta kun höylättiin niin parissa kohtaa oli monttu. Vaikkei kansi ollutkaan muuten kiero.
Jos oikaisematta olet kannen laittanut takaisin niin siitä voi löytyä syy. Kanteen on voinut tulla "painaumia" eikä ole pahvi puristunut kunnolla. Omasta kannesta kun höylättiin niin parissa kohtaa oli monttu. Vaikkei kansi ollutkaan muuten kiero.
Kannesta nappastu kymppi pois ja olihan se vähän banaani, selvemmin takapäästä 5-6 -sylinterin jälkeen ylöspäin. Yks rosteriliekkirengaski saatiin ryssittyä pois paikoiltaan kantta ähellettäessä ja kunnon vekki siihen ku kantta runtattiin paikoilleen. Pyöreys ei kuitenkaan ollu onneks renkaasta hävinny ja sai painettua imo suoraks ruuvipenkisä. Enivei tuli ruiskittua renkaisiin ja massaosaan copper gasket -spreitä eli eiköhän se toiv. pidä.
Neitsytmatkalle kemoraan kerhon ratapäiville. Muutaman kerran vedätti niin pöllyttihän se ankaraa sinistä usvaa ja öljynkulutus aivan infernaalinen tyyliin 10 kierrosta ja 1L öljyä. Ku kuumana vedätti ja varsinki ku löysäs niin sininen pilvi seuras ja auton takapää päivän päätteeks iha öljys. Kotimatkalla (n. +100km) vei +1L öljyä vaikkei paljo kenkinykkää.
Nyt sitte veikkauksia kokeneemmilta kiitos! Turbo kun oli irti niin imupuoli oli ihan kuiva ja samoten pakopuoli kuiva vaikkakin noessa tottakai. Pakokanavista kun katto niin huomas että venttiilivarren kumit oli vähä vuotanu, mutta ne oli vuotanu vaparinaki eikä kulutus mitenkään merkittävää ollut vaikkakin välillä sai öljyä lisäillä. Koneella kilometrejä takana n. +260tkm.
Sylinteriseinämät oli hyvän näköset hoonausjäljet näky PAITSI 5.sylinterissä näky pakopuolella n. 30mm leveydeltä jälkiä, ei mitenkään syviä tai merkkejä sulamisesta vaan samankaltaisia tai hieman syvempiä syvyydeltään kuin hoonausjäljet mutta eivät kuitenkaan kynnellä kokeillessa juuri tuntuneet. Vakio(tarvike) kansipahvi oli siis sylkässy vedet tähän 5.sylinteriin antautuessaan. Ennen rikkoutumista se vähä mitä autolla ajettiin pääasiassa säätöajoa niin pisti merkille runsas öljynkulutus, mitään savupilviä ei tullut merkille sillon pistettyä kylläkään ja nytkin savutus vain sillon kun radalla vedätti/rasitti konetta ahdoilla koko ajan.
Ennen kannen irrotusta puristuspaineet siis joka pytyssä 13.5-14.4 paitsi vitosessa 12.5...ei ole vielä tullut uudestaan mitattua että mahtoiko johtua kannentiivisteen vuodosta tuo vajaus.
Radalla ajaessa huohotussäiliöön ei kuitenkaan kertynyt öljyä kuin ehkä max. ruokalusikallinen heti alussa eikä se siitä lisääntynyt vaikka runtua tuli annettua. Moottori vuotaa jonkunverran hyvästi öljyä ei ole tullut vielä tutkittua mistä ja minkä takia (paskast tiivisteet vai huohottaako niin paljo et puskee läpi tiivisteistä).
Kannessa oli pieniä nakutusjälkiä lähinnä palotilojen sivuilla ja pakoventtiilien välissä, männissä ei juurikaan.
Vaihtoehdot? Vitosen männästä tod.näk. männänrenkaat/mäntä paskana ja kusee sieltä öljyt vai mahdollisesti muistakin männistä vaikkei jälkiä näkynykkään? Venttiilivarrenkumit/ohjurit väljät ja ahtopaineilla/rasituksella puskee niistä öljyt pakotilaan? Venttiileissä ei juuri väljyyttä kyllä tuntunut vaikkakaan eihän se 0,50mm paljo olekkaan mikä on maksimiarvo mitä saa korjausoppaan mukaan olla.
Voiko noita venavarren kumeja vaihtaa kansi paikallaan kun ei viittis sitä taas rueta repiin irti? Ei kai siinä muuta kuin että millä ne jouset saa painettua kasaan:think?
Tulipa romaani mutta hiljasta tuntuu täällä muutenki olevan että tässäpä pähkäiltävää joka jakso lukea loppuun ....
Vaatii muuten todella rajua naulausta että saa kraatereita kanteen
Joo en tiä millon ois päässy naulaan ku ei ainakaan nyt turbon kans polettaes/säädettäes oo kuulunu ollenkaan:think...Aiemmin vaparina kyllä rupes kuuluun korkeaa sirinää ku vedätti ihan täysiä (vitosella n. 6000rpm), en tiiä sitte miks sillon ois nakuttanu, lastuna oli joku viri f-ryhmään tehty lastu
Kaippa se on motti pois nostettava ja männät irti alakautta...Niin onko noita venavarren kumeja mahollisuus vaihtaa kansi paikoillaan?
Comment