Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • saki
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 247

    Originally posted by O-Peksi View Post
    Miulla molempien pumppujen ohjaus megalta. Toinen pyörii koko ajan, toinen +4000rpm tai +0.2bar ahdolla.

    Exami: Useimmille ihmisille riittää alkuun tuo 600hp/700Nm, minkä vakio-osat mahdollistaa hyvin.

    Näissä M50 koneissa korostuu mielestäni myös se verrattuna moniin esim. japsi koneisiin(RB,JZ) että kone aihiot on ihan "ilmaisia"(=satasia) ja saatavuus erittäin hyvä -> koneen hajoaminen ei ole hirveän iso tuska jollei työlle laske hintaa eikä esim turbo hajoa silpusta.

    Jos taas "erehtyy" rakentamaan/hipostelemaan tällaista konetta menee siihen hyvin nopeasti 1500-1800e ihan perus hinnat alkaen kankiin ja mäntiin + koneistuksiin -> sitten alkaa jo hitusen yskittää jos tuttu ropina käy konehuoneessa ja lohkon palaset kimpoilee pohjaa pitkin yöllisillä motari vedoilla..

    kaikki kuitenkin hajoaa jos säädöissä on jotain heikkouksia tai muuten vain käy jotain.. ja tarpeeksi kun yrittää niin ihan aina käy "jotain".. -> Harmittaa vähemmän jos koneessa ei ole koko kuukauden maitorahoja kiinni.

    Sen puolesta "varman" päälle rakentaminen ei välttämättä ole kauhean kustannus tehokasta.. Varman päälle säätäminen usein olisi mutta mutta.. ketä malttaa :think

    Jossain esim Nissanin RB koneessa sisäkalujen vaihtaminen on perustellumpaa kun peruskuntoinen kone maksaa huomattavan paljon .. Ja sellaista ei voi heti hakea naapurin ladon taakse hylkäämästä ruosteisesta kopasta vaan pitää ehkä tilailla jostain maailmalta -> helposti tekee mieli vaalia sitä eheenä pikku lisä satsauksella.

    Mulla on toi Aeromotiven A1000 pumppu. Erittäin äänekäs ainakin kun ei ole mitenkään vaimennettuna kiinnitetty, mutta kivan näköinen, saa helpolla AN liittimet kiinni ja toimittaa ihan riittävästi perus koti virittelyyn. Kahden pumpun taktiikassa kustannukset kuitenkin nousee liittimien ja letkujen ylimäärisessä tarpeessa. Toi pumppu on mulla ruokittu kerääjäsäiliöllä mihin työntää Walbro 255 tankilta kamaa sisään.
    BMW i3 REX

    Comment

    • mazajns
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 511
      • Joensuu

      Originally posted by saki View Post
      Näissä M50 koneissa korostuu mielestäni myös se verrattuna moniin esim. japsi koneisiin(RB,JZ) että kone aihiot on ihan "ilmaisia"(=satasia) ja saatavuus erittäin hyvä -> koneen hajoaminen ei ole hirveän iso tuska jollei työlle laske hintaa eikä esim turbo hajoa silpusta.
      Sitä ne palomiehetkin mun kiertokangen oksennuksen jälkeen ihmetteli. Palomies sanoi vielä että ihmeen rennosti otat vaikka moottori meni kappaleiksi.

      Sanoin vaan että noita alakertoja saa n.100eurolla ja kansipahvi 50euroa joten ei tässä kauheita tappioita tullut... Alakerran kävin seuraavana päivänä just 100eurolla ja kansipahvi 45 euroa. Eniten harmitti just vaihdetut castrollin öljyt :(

      Comment

      • Agua
        BTCF Member
        • Jan 2013
        • 310
        • Kainuu/Oulu

        Onkos porukalla kokemusta b20 virittämisestä? Lähinnä kiinnostaisi tietää että onko männät/kanget yhtä kestäviä kuin b25? Ja miten käy kannen tiivisteen kanssa? Kun halkasijassa on kumminkin 4mm eroa..
        Now: E21 315 3.0l turbo
        Ex: E21 315 m50b25 turbo
        Ex: E30 316 turbo. Paloi..

        Comment

        • *makke*
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 884
          • Klaukkala

          Miten pitkälle riittää putkistossa 2x60mm ? Vastaa kooltaan yhtä noin 3 1/4" putkea. Takavaimentimena läpivirtaava eisenmann. Downpipe tulossa 3,5" tai 4" putkesta.

          Tämmönen löyty:

          Last edited by *makke*; 15-11-2013, 18:18.

          Comment

          • Krizto
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 172
            • Raasepori

            Meinasin tehdä uusi öljynpaluu turbosta talven aikana mutta en pysty päättämään minkä kokoinen letku käyttäisin.. Riittääkö an12 tai pistänkö varmuuden vuoksi an16? hitsaan An nippa tohon jakopään suojakoteloon joka on lohkon etupäässä. Ja turbo on hx52

            Minkä kokoista letkua te olette käyttäneet?

            Comment

            • mrrk
              BTCF Member
              • Sep 2007
              • 515
              • Satakunta.

              Originally posted by *makke* View Post
              Miten pitkälle riittää putkistossa 2x60mm ? Vastaa kooltaan yhtä noin 3 1/4" putkea. Takavaimentimena läpivirtaava eisenmann. Downpipe tulossa 3,5" tai 4" putkesta.

              Tämmönen löyty:



              Sanoisin että on turhan optimistinen on tuo käyrä.

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                Originally posted by Krizto View Post
                Meinasin tehdä uusi öljynpaluu turbosta talven aikana mutta en pysty päättämään minkä kokoinen letku käyttäisin.. Riittääkö an12 tai pistänkö varmuuden vuoksi an16? hitsaan An nippa tohon jakopään suojakoteloon joka on lohkon etupäässä. Ja turbo on hx52

                Minkä kokoista letkua te olette käyttäneet?
                Tuplaa tulo letkun koko niin ainakin riittää, ja tee sillee, että ei tule mutkia yhtään ylöspäin
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Krizto
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2013
                  • 172
                  • Raasepori

                  Originally posted by Dunky View Post
                  Tuplaa tulo letkun koko niin ainakin riittää, ja tee sillee, että ei tule mutkia yhtään ylöspäin
                  No mulla on An4 tulo niin siitten kyllä An12 riittä varmasti

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    Originally posted by Krizto View Post
                    No mulla on An4 tulo niin siitten kyllä An12 riittä varmasti
                    Luulis riittävän
                    Koska eihän sieltä voi tavaraa tulla enempää mitä toisesta mahtuu syöttämään, mutta vapaapudotus sillä kuitenkin pitää olla ettei jää minkäänlaisia öljytaskuja mihinkään.
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      Originally posted by mrrk View Post
                      Sanoisin että on turhan optimistinen on tuo käyrä.
                      Samaa mieltä. 3" ränni alkaa viinakäytössä ahdistaan 500hv paikkeilla jos hukkispuhaltaa putkeen.

                      Comment

                      • anttiviis
                        BTCF Member
                        • Aug 2010
                        • 369
                        • Kokkola

                        Originally posted by Krizto View Post
                        No mulla on An4 tulo niin siitten kyllä An12 riittä varmasti
                        Holsetin ohjeissa nämä on määritelty:

                        Holset permits oil return pipes to decline at an overall angle of not less than 30 degrees below horizontal.
                        All turbocharger applications require a pipe of internal diameter greater than 19 mm which has integrated
                        connectors. To ensure oil returns into the engine under all operating conditions, the return connection
                        into the engine sump must not be submerged and the outlet flange of the turbocharger must be 50 mm
                        above the maximum oil level of the engine sump pan. Crankcase pressure should be limited ideally to 0.8 kPa (0.12 lbf/in2) but 1.4 kPa (0.20 lbf/in2) can be accepted by reference to Holset.

                        E30 325i Turbo -86
                        E30 325i M-tech2 -89
                        E30 316i Bavaria -91
                        E39 525iA -02
                        F11 530xd M-Sport -11

                        Comment

                        • vaappu
                          BTCF Member
                          • Sep 2010
                          • 1189
                          • Rovaniemi/Pyhätunturi

                          Ehtoota porukalle tasapuolisesti.

                          Alako jurppimaan eilen ja ajattelin löydä läskiksi kerralla

                          Eli tohon e30 M50B25 mottiin on jo remmi vehkeet (c30-94 rotrexi max450hv)
                          värkissä on nyt 2kpl imu nokkaa ja 3mm pahvi arpin yläpää pultit. , alas kierto kankiin vielä hankinnassa...

                          Laskujen mukaan rexin antas 0.6-0.8bar, vielä mahtus lisää

                          Turboa se vielä kaipaa , oopeksiltä pakosarja näillä nykymin.

                          Mutta olisko hyviä ehdokkaita?

                          Mitä kokoa siivet ,pesät , 500-600~hv...

                          Mitä nyt vakio alakerta kestää..

                          Koittanu kattella muiden prokkiksia , eipä ole mitn varteen otettavaa vielä löytynyt... Holsetilla EI voi kuulemma hävitä , mallit hakusessa..


                          Edit. Holset HX52 mfs #16 tulee
                          Last edited by vaappu; 16-12-2013, 18:25.
                          mb 519 täys pitkä
                          mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                          e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                          e31 850i Miljoonan markan bmw.
                          e21. Kimppa rassi.
                          Awd corolla turbo.+420whp..

                          Comment

                          • grab_
                            BTCF Member
                            • Aug 2009
                            • 2839
                            • Uusimaa

                            kysytääs nyt vielä kerran kun ei ole suoraa vastausta saatu..eli tarkotus olis m50b25 ahtaa b28 kampuralla ja cp männillä ja e85 tankkiin..mutta mutta nyt se onkelma eli kun noita cp mäntiä saa 8,5:1 ja 11:1 ja 12,5:1 puristuksilla mitkä nyt olis järkevimmät?tehoja olis tarkotus saada mahollisimman paljon ja kuulostaa aika hurjilta nuo 12,5 rutut ainakin jos ahtojakin pitäs sopivasti laittaa?
                            Ei mitään kerrottavaa

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4929
                              • Kotka

                              Originally posted by grab_ View Post
                              kysytääs nyt vielä kerran kun ei ole suoraa vastausta saatu..eli tarkotus olis m50b25 ahtaa b28 kampuralla ja cp männillä ja e85 tankkiin..mutta mutta nyt se onkelma eli kun noita cp mäntiä saa 8,5:1 ja 11:1 ja 12,5:1 puristuksilla mitkä nyt olis järkevimmät?tehoja olis tarkotus saada mahollisimman paljon ja kuulostaa aika hurjilta nuo 12,5 rutut ainakin jos ahtojakin pitäs sopivasti laittaa?
                              Saahan niitä custom mitoituksellakin
                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              • marko84
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2008
                                • 1489
                                • Pori

                                Originally posted by grab_ View Post
                                kysytääs nyt vielä kerran kun ei ole suoraa vastausta saatu..eli tarkotus olis m50b25 ahtaa b28 kampuralla ja cp männillä ja e85 tankkiin..mutta mutta nyt se onkelma eli kun noita cp mäntiä saa 8,5:1 ja 11:1 ja 12,5:1 puristuksilla mitkä nyt olis järkevimmät?tehoja olis tarkotus saada mahollisimman paljon ja kuulostaa aika hurjilta nuo 12,5 rutut ainakin jos ahtojakin pitäs sopivasti laittaa?
                                11:1 olis varmaan paras E85 noista vaihtoehdoista.
                                E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎