Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Agua
    BTCF Member
    • Jan 2013
    • 310
    • Kainuu/Oulu

    Tuollanen lappu..
    Attached Files
    Now: E21 315 3.0l turbo
    Ex: E21 315 m50b25 turbo
    Ex: E30 316 turbo. Paloi..

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      Onhan seokset vedossa 12:1 hujakoilla? Tuleehan kierroslukutieto pätkimättä? Paljonko kärkiväli tulpissa ja mitkä tulpat?
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • Agua
        BTCF Member
        • Jan 2013
        • 310
        • Kainuu/Oulu

        Originally posted by O-Peksi View Post
        Onhan seokset vedossa 12:1 hujakoilla? Tuleehan kierroslukutieto pätkimättä? Paljonko kärkiväli tulpissa ja mitkä tulpat?
        Seokset on siinä 10,8 ennenkuin rupeaa pätkimään. Kierros tieto näyttäisi tulevan pätkimättä. täytää vielä tarkemmin seurailla kierros tietoa
        Tulpat on bcpr7es ja kärki väli on 0.5m

        Tuntuu vaan vähän jännältä että 5k kierroksilla on seos suhde vähän yli 11 ja auki olo ajat noin 160. Sit yli 6k kierroksilla on suuttimet auki 163 ja seos suhde olisi paksulla??:think

        Se myös ihmetyttää että minkä takia ahtopaine lähtee pätkimisen kohdalla nousemaan
        Now: E21 315 3.0l turbo
        Ex: E21 315 m50b25 turbo
        Ex: E30 316 turbo. Paloi..

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          Originally posted by Agua View Post

          Se myös ihmetyttää että minkä takia ahtopaine lähtee pätkimisen kohdalla nousemaan
          Onko nousu todettu mittarilla vai mapilla vai molemmilla?
          Olli.

          Comment

          • Agua
            BTCF Member
            • Jan 2013
            • 310
            • Kainuu/Oulu

            Originally posted by Rocla View Post
            Onko nousu todettu mittarilla vai mapilla vai molemmilla?
            Dynossa olleella anturilla ja megasquirtin map anturilla myös ja myöskin ahtopaine mittarilla joka on ohjaamossa
            Now: E21 315 3.0l turbo
            Ex: E21 315 m50b25 turbo
            Ex: E30 316 turbo. Paloi..

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              Ei se kone välttämättä vaadi soppaa siellä yläkierroksilla enempää. Omassa (osittain loppua kohti laskevan ahdon vaikutuksesta) ruiskutettavan polttoaineen määrä vähenee jonkin verran, mitä ylemmäs kierrosluvussa mennään.

              Säätäkää noi seokset tosiaan vedossa siihen AFR 12:1, niin kipinä riittää paljon paremmin ja voimaakin tulee enemmän.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by Agua View Post
                Seokset on siinä 10,8 ennenkuin rupeaa pätkimään. Kierros tieto näyttäisi tulevan pätkimättä. täytää vielä tarkemmin seurailla kierros tietoa
                Tulpat on bcpr7es ja kärki väli on 0.5m

                Tuntuu vaan vähän jännältä että 5k kierroksilla on seos suhde vähän yli 11 ja auki olo ajat noin 160. Sit yli 6k kierroksilla on suuttimet auki 163 ja seos suhde olisi paksulla??:think

                Se myös ihmetyttää että minkä takia ahtopaine lähtee pätkimisen kohdalla nousemaan
                Varmaan bensa A/F luvuilla? Hirmuisen rikas seos viinalle? Rikasta viinaseosta ei saa syttymään kunnolla ja viivästyneen palotapahtuman takia pakokaasuvirtaus kasvaa.....

                Ja suuttimen aukioloaika on suoraan verrannollinen moottorin ottamaan ilmamäärään eikä kierroksiin, per työtahti otettu ilma lähtee laskemaan vääntöhuipun jälkeen aika lailla samaa tahtia kuin moottorin kierrokset nousevat eli suuttimien aukioloajankin pitäisi vakiintua.
                Last edited by naukkis; 11-07-2014, 12:58.

                Comment

                • Agua
                  BTCF Member
                  • Jan 2013
                  • 310
                  • Kainuu/Oulu

                  Originally posted by naukkis View Post
                  Varmaan bensa A/F luvuilla? Hirmuisen rikas seos viinalle? Rikasta viinaseosta ei saa syttymään kunnolla ja viivästyneen palotapahtuman takia pakokaasuvirtaus kasvaa.....

                  Ja suuttimen aukioloaika on suoraan verrannollinen moottorin ottamaan ilmamäärään eikä kierroksiin, per työtahti otettu ilma lähtee laskemaan vääntöhuipun jälkeen aika lailla samaa tahtia kuin moottorin kierrokset nousevat eli suuttimien aukioloajankin pitäisi vakiintua.
                  Joka päivä oppii näköjään jotain uuttaa..
                  Pitää kokeilla laihentaa ja katsoa et mite sen jälkeen käyttäytyy. Seokset on siis bensa lukuja, mut viinalla ajetaan

                  Dyno mies sano suoraan et hän ei rupea säätämään mihinkään suuntaan kun kerta kyseessä on turbo auto jolla ajetaan myös kadulla...


                  Ps löytyiskkö keltään ylimääräisenä m50b25 imunokkaa?
                  Now: E21 315 3.0l turbo
                  Ex: E21 315 m50b25 turbo
                  Ex: E30 316 turbo. Paloi..

                  Comment

                  • mazajns
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 511
                    • Joensuu

                    Originally posted by Agua View Post
                    Joka päivä oppii näköjään jotain uuttaa..
                    Pitää kokeilla laihentaa ja katsoa et mite sen jälkeen käyttäytyy. Seokset on siis bensa lukuja, mut viinalla ajetaan

                    Dyno mies sano suoraan et hän ei rupea säätämään mihinkään suuntaan kun kerta kyseessä on turbo auto jolla ajetaan myös kadulla...


                    Ps löytyiskkö keltään ylimääräisenä m50b25 imunokkaa?
                    Tuolla tavalla kun rykii niin siitä saa varmaan 5-10% laihentaa ylhäältä ja lambda näyttää edelleen 10-11, Liian rikas ei syty ja siitä menee ilmaa pakoputkeen. Lambda mittaa happea putkesta joten lambda näyttää laihempaa kuin todellisuudessa.

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      Onpas erikoinen dynomies. Aja tänne Joensuuhun NP Racingin dynoon, niin saat säädöt kohdalleen ja toimii vehkeet kadullakin.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • Maza
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 4321
                        • Kannus/Kokkola

                        Originally posted by Agua View Post
                        Joka päivä oppii näköjään jotain uuttaa..
                        Pitää kokeilla laihentaa ja katsoa et mite sen jälkeen käyttäytyy. Seokset on siis bensa lukuja, mut viinalla ajetaan

                        Dyno mies sano suoraan et hän ei rupea säätämään mihinkään suuntaan kun kerta kyseessä on turbo auto jolla ajetaan myös kadulla...


                        Ps löytyiskkö keltään ylimääräisenä m50b25 imunokkaa?
                        Se VE-kartta pitää olla moottorisi vääntökäyrän mallinen. Tai siis toisinpäin, jos sulla on tasainen seossuhde kierrosalueen läpi niin näet suoraan VE-kartasta moottorisi vääntökäyrän. Siitä on myös luonnollisesti laskettavissa tehokäppyrä.

                        Jos esim vakiohko M50B25 on turbotuksen kohteena niin VE-kartan maksimilukemat pitää olla siinä 4000-4500rpm nurkilla ja siitä laskee 6000rpm kohdalle ~10%.

                        Kuulostaa kyllä kieltämättä erikoiselta säätöukolta, jossei suostu säätämään.

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          Originally posted by Maza View Post
                          Kuulostaa kyllä kieltämättä erikoiselta säätöukolta, jossei suostu säätämään.
                          RE85 pelottaa vielä joitakin dynomiehiä.

                          Ps. pikkuhiljaa voisi väki alkaa joko puhumaan lambda-arvoilla (0.6-1.2 esim.) tai sitten mainita topikeissa millä aineella ajaa ja minkälaista taulukkoa käyttää. Itse ymmärrän kyllä "sekaisin" nämä luvut mutta joitakin sotkee kun puhutaan bensa-afr-luvuista vaikka ajetaan re85:llä. Ihan vaan ettei tule kovin suuria väärinkäsityksiä.
                          Pps: Hyvä taulukko josta näkee miksi se lambda on olennaisempi kuin AFR->

                          Last edited by Vauhtivaunu; 11-07-2014, 23:52.
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • bmw89
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2010
                            • 565
                            • Ulvila



                            Cylinderhead gasket 2.05MM (+0,3) over size - 11121726622, 11 12 1 726 622, 1726622, 11121726622 - Sopii malleihin: E34


                            kumpi pahvi turbokäyttöön? kone tulee kasattua kuitenkin uusilla, vakio tason hilppeillä ja teho tavoitteet 350-400hp :think
                            -E30 "316i"

                            ex. e46 328i,

                            Comment

                            • Henkka90
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 450
                              • Tornio

                              Tuotaa nyt ois taas kansi sylissä, kuuluuko cometicissa olla kaikki kerrokset "irrallaan"? vai tuliko käyttökerrat täyteen nyt.
                              e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Henkka90 View Post
                                Tuotaa nyt ois taas kansi sylissä, kuuluuko cometicissa olla kaikki kerrokset "irrallaan"? vai tuliko käyttökerrat täyteen nyt.
                                MLS:ssä tiivisteessä ei ole kuin pellinpaloja päällekkäin. Cometicissähän ne on niitattu tiivisteessä olevien ulokkeiden niiteillä nippuun eli pellit eivät ole millään tavalla toisissaan muuten kiiinni.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎