Minulla jos käyttää 3-4h tätä säteilijää niin se on sama, kuin se ei olisi ollut edes päällä. Tänä aamuna oli -18C pakkasta ja auto ollut lämmityksessä 18h, moottorin lämpö oli +2C. Positiivistahan se on, että lämmöt oli plussan puolella, mutta ei tuon tehoa voi verrata letkulämppäriin tai vanhaan lohkolämmittimeen. Kovemmilla pakkasilla ei tarvitse edes haaveilla, että moottorinlämpö nousisi plussan puolelle ja sen kyllä kuulee, kun auton laittaa käyntiin.
Itsehän en ole tuota säteilijää tähän autoon asentanut mutta, kun sitä viimeksi katselin niin öljypohjan ja säteilijän välissä näytti piitahnat olevan, kaipa se sinne on oikein sitten asennettu. Niin ja DEFAN lämmittimestä on kyse.
Kyllä jossain joku vika on.mulla 530d:ssä säteilylämmitin ja -20 pakkases niin 3h pidon jälkeen niin näyttää jopa nesteet +15.
Eli taitaa öljytkin olla aika hyvissä lämmöissä
Joku tuossa Rainen vehkeessä mättää, jos noin huonosti toimii. Jokseenkin naurattaa, kun porukka tulee faktana selittämään noita kannen päälle kusemisjuttuja. Yleensä silloin voi kyllä suositella välillä Esson baarista poistumista.
Itsellä kokemuksia m52b25 ja m47tud20 lämmittelyistä säteilijällä ja alle kympin pakkasilla 2h lämmitys nosti neulan sinisen ylärajoillle. Kovillakin pakkasilla viisari heilahti muutaman millin, joten taidettiin plussan puolella olla ihan reippaasti. Ja sehän riittää. Myös konepellin päältä jääkerros suli tietyiltä kohdilta pikkupakkasilla. Molemmissa säteilijä toimi aika tarkkaan yhtä tehokkaasti ja tuohon bensakoneeseen asensin lämmittimen itse.
Oli yllättävän lämmin joo. Lämpömittarin neula oli siinä vasemman valkoisen viivan päällä eli melkein pystyssä, mikä onkin just 60 asteen raja kun olen seuraillut lämpöjä. Tuohan oli työpäivän ajan roikan päässä. Pitäs olla pätkivä automatiikka sähkötolpassa, mutta tiedä sitten oliko koko ajan päällä. 2 x 400w elementtiä asennettuna kuten V8 :ssa kuuluukin olla.
Joka tapauksessa oleellista tässä on se, että kyllä se säteilylämppärikin lämmittää eikä jäädytä sitä konetta niin ettei enään edes käynnistykään
Ei mulla lämpene ku joku 40°c vaikka olis sen 8,5h tolpassa parin asteen pakkasella. Tosin riittää kyllä sekin. Parissa/kolmessa tunnissa lämpiää siihen lämpöön mihin on lämmetäkseen, eikä lämpene enempää vaikka olis mailman tappiin roikassa. M62B44 ja defan säteiät.
Ei mulla lämpene ku joku 40°c vaikka olis sen 8,5h tolpassa parin asteen pakkasella. Tosin riittää kyllä sekin. Parissa/kolmessa tunnissa lämpiää siihen lämpöön mihin on lämmetäkseen, eikä lämpene enempää vaikka olis mailman tappiin roikassa. M62B44 ja defan säteiät.
Postasin ton 60 astetta koska se oli uusi ennätys minkä havaitsin. Ei se yleensä noin paljoa lämpene mun lämmityksissä. Vaikkakin ihan selvästi muutenkin. Pakkasta oli ulkona se -6 astetta, se on varma ja tarkistettu. Mutta muuten oli ilmeisesti otolliset olosuhteet. Oisko vesi päässy kiertämään jotenkin tonne anturille tavallista paremmin tai jotain. Salavalikon lämpömittari näyttää hyvin kun olen sitä useamminkin seuraillut. Normaaliajossa on se 108 astetta. Ja tuossa käynnistyksessä itseasiassa laski lämpö 60 -> 56 asteeseen ennekuin alkoi taas nousemaan. Pientä seilausta kun pumppu alkoi kierrättämään vettä. Eli ihan ok. Termarikin on uusi.
Maanantaina asensin Defan säteilijän m54b30:een. Viimeyönä kokeilin sitä ensimmäistä kertaa. Puolentoista tunnin lämmitys ja pakkasta oli 5 astetta. Konepelti oli lämmityksen jälkeen sula koko auton leveydeltä, noin 40cm levyiseltä kaistalta. Startatessa lämpötilaviisari nousi sinisen puoleen väliin ja kun olin saanut tehtyä auton päältä lumityöt, oli lämmöt jo melkein ensimmäisellä valkoisella, eli huomattavasti nopeammin lämpenee. Eli nyt kolmas BMW säteilylämmittimellä ja tyytyväinen jälleen kerran.
Alkoi epäilys hiipiä, että säteilijä taitaa olla hajalla omassa autossa. Itsellä ei tunnu moottori päältäpäin yhtään lämmenneeltä, vaikka olisi useamman tunninkin lämmityksessä, eikä lämpömittarikaan värähdä startin jälkeen. Jos jollain on konepeltikin sulanut lumesta, niin omassa autossa ei kyllä varmasti ole sulanut.
Niin tämä BTCF:n foorumihan on siitä mukava paikka, että täälähän ei kannata esittää valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä.
Sama pätee kyllä muihinkin BMW-foorumeihin :think
Kait se pitää alkaa kahteleen Defan säteilijää E39:iin, sikäli kun pitkään vaivannut öljyvuoto nyt korjaantui. Ihmetyttää kyllä tuo logiikkaero, että toisissa padoissa säteilijä asennetaan öljypohjan kylkeen ja toisissa lohkoon - mistä moinen ero?
Kait se pitää alkaa kahteleen Defan säteilijää E39:iin, sikäli kun pitkään vaivannut öljyvuoto nyt korjaantui. Ihmetyttää kyllä tuo logiikkaero, että toisissa padoissa säteilijä asennetaan öljypohjan kylkeen ja toisissa lohkoon - mistä moinen ero?
Nyt tulee mutua, mutta lohkon materiaalista ja pinnanmuodoista kenties riippuu :think
Ja varmaan öljypohjankin. Muoviseen tai komposiittiseen ei sovellu.
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment