Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Jos ottomoottori on tehty oikein sylinterissä on tasainen palamiskelpoinen seos jokapuolella.
    Olen samaa mieltä.

    Niin on ollut myös moni moottoreita suunnitellut insinööri. Täysin pallon muotoinen palotila jossa polttoaine-ilmaseos on keskellä palloa ja sytyttävä kipinä sen keskellä on optimaalisin polttomoottorin palopesä. Tämä on todettu monessa dokumentissa.

    Mutta semmoisen tekeminen on jopa nykytekniikalla mahdotonta. Siksi on tultu kompromissiin ja tehty harjakatto tai puolipallo-palotila ja tarkoituksella sinne ne reunat että se väliin jäävä polttoaine-ilmaseos puristuisi sitä kipinää kohti eikä jäisi nakuttamaan sinne männän reunaan...

    Lue-opi

    Sylinterin metallipintojen jäähdytysvaikutuksella ei ole mitään tekemistä otto-moottorin toiminnassa. Kaasunvaihto nelitahtimoottorin tyhjäkäynnilläkin on niin nopeaa että vain kaasufaasi vaikuttaa toiminnassa.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Paljealueella ei ole palamiskelpoista seosta sytytyshetkellä jos moottori on tehty oikein ja sytytysennakko on moottorille sopiva. Paljealueelle jäänyt seos aiheuttaa nakutuksen koska se syttyy paineesta kun tulpan sytyttämä palorintama nostaa paineen paljealueella riittäväksi.
    Jos ottomoottori on tehty oikein sylinterissä on tasainen palamiskelpoinen seos jokapuolella. Ja tottakai paljealueelle jää seosta mutta se ei sen puoleen nakuta eikä pala koska metallipintojen läheisyys vie seoksesta niin paljon lämpöä pois että se ei voi palaa. Siksi paljealueen tilavuuden minimointi männän yläkuolokohdassa on hyväksi tehonkannalta, paljerako ei nakuta alle jonkun 3mm mutta em. tilaan pakkautuu paljon seosta sylinterinpaineen noustessa palamisen takia keskeltä, suurissa paljeraoissa puhutaan kymmenistä prosenteista seosta joka palaa 10-20 astetta myöhemmin(metallipintojen jäähdyttävän vaikutuksen poistuttua) kuin muu seos ja vaikuttaa siten tehollisiin sylinteripaineisiin.

    Tietysti se paljerako voi nakuttaa jos se on vaikka 2mm ja sytytys on niin aikaisella että paine siellä nousee kriittiseksi jo ennenkuin em. tila on metallipintojen kokonaan jäähdyttämä, senpä takia se pienempi paljerako vähentää nakutuksen todennäköisyyttäkin.

    Eli moottorin virittämisessä yksi erittäin oleellinen osa on minimoida paljeraon tilavuus, oikein kun lähdetään hifistelemään niin myös ylimmän männänrenkaan ja sylinterin välinen tilavuus pitää minimoida kun sinnekin pakkautuu seosta joka ei voi palaa ennenkuin pääsee kauemmaksi jäähdyttävistä pinnoista......

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by karitammi View Post
    Olisiko linkkiä /viitettä? Olen koittanut kaivella MS43:n tuunausohjeita, muttei tahdo oikein löytyä.

    Olisi haluja muuttaa e46 325 cabbe viinalla kulkevaksi. Ei tarvitse olla flexi, mutta sekin on plussaa. Jotain pientä tuunausta haluttaisi tehdä päälle (= 330 sisuskaluja). Jos joku on innokas neuvomaan PK-seudulla, niin ota YV:tä tms.
    Ei oo MS43 ohjeistusta eikä bemareista kokemuksia vaan lähinnä VAG-konsernin laitteita...

    www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=73791

    www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=91685

    Ja tuossakin mielenkiintoinen "väittely" jossa sivutaan e85:sta... http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=119016

    Leave a comment:


  • karitammi
    replied
    ^Ok. Laitan YV. Jos jollain on vinkkejä flashäyksen suhteen, niin olisi kiitollinen. Homma tökkäsi heti kun ropasin autoa Gallettolla. Nyt se ei edes käynnisty .

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Multa löytyy plugini dll:t checksumien laskemiseen ms43:lle, jos et oo muualta löytäny.

    Leave a comment:


  • karitammi
    replied
    ^Kiitos vastauksista ja vinkeistä. Galletto on jo ostettu ja nuo binit löydetty. Checksumit ym. vähän mietityttää. Kuinka helposti korruptio koko ECUn? Helpoiten varmaan menisi 330 suuttimilla 325 koneessa, vaikkei olekaan ihan tuota 30% eroa, voisi ehkä antaa pienemmän suutinkoon Gallettolla. Ms43 ei tosiaan ole kovin hyvin julkisesti dokumentoitu.

    Käytettävissä olisi myös m54b30 moottori ja mietin miten hyödyntää sitä.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by karitammi View Post
    ^Mikä on paljealue?


    Olisiko linkkiä /viitettä? Olen koittanut kaivella MS43:n tuunausohjeita, muttei tahdo oikein löytyä.

    Olisi haluja muuttaa e46 325 cabbe viinalla kulkevaksi. Ei tarvitse olla flexi, mutta sekin on plussaa. Jotain pientä tuunausta haluttaisi tehdä päälle (= 330 sisuskaluja). Jos joku on innokas neuvomaan PK-seudulla, niin ota YV:tä tms.
    Jos oikeesti riittää kiinnostusta ruveta värkkäämään sitä etanolille, niin osta ebaystä kwp 2000+ adapteri, tunerpro softa, ja ne 30% suuremmat suuttimet. Myös win OLS -ohjelmalla voi säädellä karttoja, mut MS43:lle ei oo löytyny mitään järkevää dokumentaatiota.

    Tuner prolle löytyy esim. täältä XDF -tiedosto, joka helpottaa kummasti karttojen säätöä. Vammanen foorumi, kun tuon tiedoston lataamista varten pitää kirjautua ja tehdä 10 asiapostausta, ennenkö tiedostoja voi ladata.

    Sitten toki säätämisessä ois hyvä olla ainakin laajakaista lamda apuna.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    sinne joutunut polttoaine-ilmaseos palaa myöhemmin kuin muualla palotilassa
    Paljealueella ei ole palamiskelpoista seosta sytytyshetkellä jos moottori on tehty oikein ja sytytysennakko on moottorille sopiva. Paljealueelle jäänyt seos aiheuttaa nakutuksen koska se syttyy paineesta kun tulpan sytyttämä palorintama nostaa paineen paljealueella riittäväksi.

    KUVA

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by karitammi View Post
    ^Mikä on paljealue?
    Palotilan alue joka aiheuttaa palotilan pinta-alamuutoksia ja sitä kautta turbulenssia. Käytännössä siis kannen kohdat jotka tulevat liki mäntään kiinni yläkuolokohdassa.

    Ja em-alueet vaikuttavat moottorin toimintaan paljon, mm sen takia että sinne joutunut polttoaine-ilmaseos palaa myöhemmin kuin muualla palotilassa, -> viritettäessä mäntä kannattaa tuoda niin lähelle kantta kuin osumatta pystyy tuomaan. Liian pieni välys aiheuttaa ikävän sivuäänen moottorin käyntiin......

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by karitammi View Post
    ^Mikä on paljealue?
    Kannen ja männänpään väliin jäävä alue josta polttoaine-ilmaseos puristuu pois.

    Kuva: http://www.grumpysperformance.com/quench1g.jpg

    Leave a comment:


  • karitammi
    replied
    ^Mikä on paljealue?

    Originally posted by Thuppu View Post
    Ok, näyttää tosiaan toisella foorumilla olevan kokemuksia et nätisti lähtee tulille -20 asteen pakkasessakin ilman lämmitystä kunhan säädöt on kunnossa.
    Olisiko linkkiä /viitettä? Olen koittanut kaivella MS43:n tuunausohjeita, muttei tahdo oikein löytyä.

    Olisi haluja muuttaa e46 325 cabbe viinalla kulkevaksi. Ei tarvitse olla flexi, mutta sekin on plussaa. Jotain pientä tuunausta haluttaisi tehdä päälle (= 330 sisuskaluja). Jos joku on innokas neuvomaan PK-seudulla, niin ota YV:tä tms.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Tuollainen projektihan kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta mitähän alumiinilohko tykkää 13-15 rutuista?
    Ei se nyt niin heikko ole että tuollaisesta pikkumuutoksesta mitään tuumaisi.

    Nakutus tietysti aiheuttaisi rasituksia mutta E85:lla tuskin nakuttaa ennen 20:1 puristuksia, ja paljealueiden välyksen minimointi vähentää nakutusriskiä ja -rasituksia, M52B25:ssa on aika reilu 1,75mm paljerako vakiona(ja b28:ssa vielä suurempi ~2mm).

    Onkohan kukaan testaillut kuinka ohuella kansipahvilla b25 tulee toimeen vakiohuippukierroksilla, noihinhan saa tosi ohuita kerrosmetallitiivisteitä mutta lienevät B28:iin enemmin tarkoitettu kun siinä mäntä jää reilun puoli milliä dekin alle vakiona? Täytyy varmaan tähdätä siihen perinteiseen kymppi per 1000 rpm, siihenkin tosin jää vatvomista että 0,65 vai varman päälle 0,75..... Alublokinen vaan saattaisi tietysti toimia paljon pienemmälläkin välyksellä jos viitsisi kokeilla, on vaan reilun pari sataa tiiviste niin ei niitä viitsi kovin montaa hankkia.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Tuollainen projektihan kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta mitähän alumiinilohko tykkää 13-15 rutuista?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Onkos kukaan vielä nyhjännyt itse moottoria E85:lle paremmin sopivaksi, eli puristusten nosto ~14-15:1 korville olisi aika optimi, kulutus laskisi 10-20%, teho ja vääntö nousisivat kymmenkunta prosenttia ja erityisesti tuo kylmäkäynnistys helpottuisi paljon.

    Itse meinasin tuon M52B25:n muokata kunhan saan aikaiseksi, eli M52:ssa on varaa ohentaa kannentiivistettä ainakin milli ja kannen tasopinnasta saanee toisen höylättyä, näillä likistykset nousevat jonnekin 13:1 korville. B20-kannella pääsisi sitten 15:1 tasollekin mutta noita on vähän huonosti saatavilla ja venttiilien koossa tulisi takapakkia, tosin sopivamman kokoiset kanavat kompensoisivat eroa.

    Riittävän ylös kun saa rutistukset niin kylmäkäynnistyskin toimii ihan vastaavalla kompensaatiolla kuin muukin E85 käyttö, se turhanpäiväinen läträäminen kylmäkäynnistyksessä polttoaineella ei ole millään tavalla kovin hyväksi moottorille. Kovilla rutuilla onnistuu tarvittaessa bensalla ajokin kun ei turhanpäiten vedätä.

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Onko ollut kulutuksen kasvua nyt kelien kylmetessä?

    Leave a comment:

Working...
X