Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Morkai
    replied
    Ainakin -20C kohdalla L-jetin kylmäkäynnistyssuutin antaa riittävästi ainetta, että käyntiinlähtö on ihan ok.

    Leave a comment:


  • Lep1
    replied
    Vielä mennää e85 bensalla tuola 735.kovilla pakkasil 98 sekaan nii lähtee käyntii

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Originally posted by karitammi View Post
    ^ Käsittääkseni rikastus E85 llä pitää olla moninkertainen bensaan nähden, koska moottori lähtee käyntiin polttoaineen bensakomponentilla kun alkoholi ei höyrysty kylmässä.

    Muilta foorumeilta ja yhtä Saabia seuranneena lähtee käymään ongelmitta, jos on säädöt kohdillaan. Viina haisee aika rankasti vaan.
    Käyntiin lähtee, muttei pysy... Eli kylmäkäynnistyssuutin auttaa hetkellisesti. Bebekiltä pussillinen 1Kohm - 8Kohm vastuksia tilattu kokeiluun... Jos tuota lämpöanturin signalia vähän vastustaisi kokeeksi.

    Kevättä odotellessa

    Leave a comment:


  • karitammi
    replied
    ^ Käsittääkseni rikastus E85 llä pitää olla moninkertainen bensaan nähden, koska moottori lähtee käyntiin polttoaineen bensakomponentilla kun alkoholi ei höyrysty kylmässä.

    Muilta foorumeilta ja yhtä Saabia seuranneena lähtee käymään ongelmitta, jos on säädöt kohdillaan. Viina haisee aika rankasti vaan.

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Kävin tuossa vieraissa (foorumeissa) aiheesta lukemassa...

    Onko kukaan kokeillut täällä nostaa syöttöä moottorin lämpötila-anturin vastusta nostamalla. Eli näytetään eculle, että kone käy kylmempänä kuin todellisuudessa käy? -Tällöinhän saisi paremmat rikastukset kylmäkäynnistykseen ja kautta linjan..?

    Esim. tossa omassa m20b27-mosassa jotain seuraavaa:

    Motronic Basic:

    -9C to -11C resistance 7000-11600 ohms.,
    19C-21C 2100-2900 ohms.
    79C-81C 270-400 ohms.

    (http://www.hiperformancestore.com/Motronic.htm)

    Kysymykset:

    1) Paljonko (%) joku 2000 - 4000 ohmin vastus rikastaisi soppaa?

    2) Mites tollaisessa vanhassa motronic-systeemissä, jossa on kylmäkäynnistyssuutin... Miten sitä voisi parhaiten hyödyntää? Olisiko järkeä tehdä jokin viivästin, jotta ruuttais kylmänä pidempään?

    Vieläkös poijat noilla pakkasilla re85:llä ovat ajelleet?
    Last edited by jakeluvesimies; 31-12-2012, 19:12.

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Kirjoitteleeko täällä joku, joka osaisi koodata 027-ecua, jossa motronic 1.0 tahi basicci.. Syöttöä jotenkin lisää?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Ei ne autotehtaan insinöörit ihan turhaan laske mitä ja miten paljon tavaraa moottoriin laitetaan. Jos kirkkain silmin väität ettei ruttujen nostaminen monta kertaluokkaa vaikuta moottorin rasituksiin niin en osaa muuta sanoa kun onnea yritykselle.
    No montaa kertaluokkaa ei kai tässä keskustelussa olla purituksia nostamassa? Ja tosiaan niin oudolta kuin se kuulostaa ottomoottori, varsinkin korkealle kiertävä on sellaisessa tilanteessa että sylinterinpaineet eivät ole ollenkaan mitoitusperuste, nakutus voi aiheuttaa alaspäinrasitusta mäntään muuten kiertokanget, männät ja kampikoneisto pitää mitoittaa estämään männän kolahtaminen kanteen, ts liian heikko veivi venyy yms. Puristen nosto korkeintaan vähentää osiin tältä osin kohdistuvaa rasitusta ja oikein kireä vapari ei kestä kaasun sulkemista huippukierroksilla.

    Eli ne puristukset voi rasitusten puolesta valita ihan puhtaasti polttoaineen nakutuskestävyyden mukaan, niin ne on tehtaan miehetkin tehneet.

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Siinä tavoitellaan ihan samaa arvoa kuin bensallekin. Seosmittari mittaa laajakaistalambdan avulla jäännöshapen määrää joka syötetään mittarille lambda-arvona ja jonka mittari muuntaa AFR:ksi. Jos sulla siis on käytössä AFR mittari joka on tarkoitettu bensakäyttöön niin silloin tavoittelet viinallakin ihan samoja arvoja kuin bensalla.

    Lambda 1.0 on bensalla AFR 14.700 ja e85:lla AFR 9.760. Jos haluasit nähdä viina-AFR lukemat niin sun mittari pitäis olla e85 versio. Tai voit tehä itekin muunnetun taustan mittarille.

    Lambda E85 AFR Gas AFR
    0.500 4.880 7.350
    0.510 4.978 7.497
    0.520 5.075 7.644
    0.530 5.173 7.791
    0.540 5.270 7.938
    0.550 5.368 8.085
    0.560 5.466 8.232
    0.570 5.563 8.379
    0.580 5.661 8.526
    0.590 5.758 8.673
    0.600 5.856 8.820
    0.610 5.954 8.967
    0.620 6.051 9.114
    0.630 6.149 9.261
    0.640 6.246 9.408
    0.650 6.344 9.555
    0.660 6.442 9.702
    0.670 6.539 9.849
    0.680 6.637 9.996
    0.690 6.734 10.143
    0.700 6.832 10.290
    0.710 6.930 10.437
    0.720 7.027 10.584
    0.730 7.125 10.731
    0.740 7.222 10.878
    0.750 7.320 11.025
    0.760 7.418 11.172
    0.770 7.515 11.319
    0.780 7.613 11.466
    0.790 7.710 11.613
    0.800 7.808 11.760
    0.810 7.906 11.907
    0.820 8.003 12.054
    0.830 8.101 12.201
    0.840 8.198 12.348
    0.850 8.296 12.495
    0.860 8.394 12.642
    0.870 8.491 12.789
    0.880 8.589 12.936
    0.890 8.686 13.083
    0.900 8.784 13.230
    0.910 8.882 13.377
    0.920 8.979 13.524
    0.930 9.077 13.671
    0.940 9.174 13.818
    0.950 9.272 13.965
    0.960 9.370 14.112
    0.970 9.467 14.259
    0.980 9.565 14.406
    0.990 9.662 14.553
    1.000 9.760 14.700
    1.010 9.858 14.847
    1.020 9.955 14.994
    1.030 10.053 15.141
    1.040 10.150 15.288
    1.050 10.248 15.435
    1.060 10.346 15.582
    1.070 10.443 15.729
    1.080 10.541 15.876
    1.090 10.638 16.023
    1.100 10.736 16.170
    1.110 10.834 16.317
    1.120 10.931 16.464
    1.130 11.029 16.611
    1.140 11.126 16.758
    1.150 11.224 16.905
    1.160 11.322 17.052
    1.170 11.419 17.199
    1.180 11.517 17.346
    1.190 11.614 17.493
    1.200 11.712 17.640
    Näin pähkäilin, kiitos varmistuksesta.

    Mittari on digitaalinäytöllä, eikä luultavasti skaalattava, mutta mitäpä väliä siitä liene katsotaan vain tuttuja lukemia.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Mitenkä nyt jos autossa johon kotikonstein tuota viinakäyttöä rakennetaan ja valmiina löytyy seosmittari joka näyttää A/F bensalle niin mitähän lukemaa siinä tavoitellaan vai onko moinen näyttö nyt aivan turha vempele ja lambdan oikea lukema(volttia tai rikas-optimi-laiha) se parempi?
    Siinä tavoitellaan ihan samaa arvoa kuin bensallekin. Seosmittari mittaa laajakaistalambdan avulla jäännöshapen määrää joka syötetään mittarille lambda-arvona ja jonka mittari muuntaa AFR:ksi. Jos sulla siis on käytössä AFR mittari joka on tarkoitettu bensakäyttöön niin silloin tavoittelet viinallakin ihan samoja arvoja kuin bensalla.

    Lambda 1.0 on bensalla AFR 14.700 ja e85:lla AFR 9.760. Jos haluasit nähdä viina-AFR lukemat niin sun mittari pitäis olla e85 versio. Tai voit tehä itekin muunnetun taustan mittarille.

    Lambda E85 AFR Gas AFR
    0.500 4.880 7.350
    0.510 4.978 7.497
    0.520 5.075 7.644
    0.530 5.173 7.791
    0.540 5.270 7.938
    0.550 5.368 8.085
    0.560 5.466 8.232
    0.570 5.563 8.379
    0.580 5.661 8.526
    0.590 5.758 8.673
    0.600 5.856 8.820
    0.610 5.954 8.967
    0.620 6.051 9.114
    0.630 6.149 9.261
    0.640 6.246 9.408
    0.650 6.344 9.555
    0.660 6.442 9.702
    0.670 6.539 9.849
    0.680 6.637 9.996
    0.690 6.734 10.143
    0.700 6.832 10.290
    0.710 6.930 10.437
    0.720 7.027 10.584
    0.730 7.125 10.731
    0.740 7.222 10.878
    0.750 7.320 11.025
    0.760 7.418 11.172
    0.770 7.515 11.319
    0.780 7.613 11.466
    0.790 7.710 11.613
    0.800 7.808 11.760
    0.810 7.906 11.907
    0.820 8.003 12.054
    0.830 8.101 12.201
    0.840 8.198 12.348
    0.850 8.296 12.495
    0.860 8.394 12.642
    0.870 8.491 12.789
    0.880 8.589 12.936
    0.890 8.686 13.083
    0.900 8.784 13.230
    0.910 8.882 13.377
    0.920 8.979 13.524
    0.930 9.077 13.671
    0.940 9.174 13.818
    0.950 9.272 13.965
    0.960 9.370 14.112
    0.970 9.467 14.259
    0.980 9.565 14.406
    0.990 9.662 14.553
    1.000 9.760 14.700
    1.010 9.858 14.847
    1.020 9.955 14.994
    1.030 10.053 15.141
    1.040 10.150 15.288
    1.050 10.248 15.435
    1.060 10.346 15.582
    1.070 10.443 15.729
    1.080 10.541 15.876
    1.090 10.638 16.023
    1.100 10.736 16.170
    1.110 10.834 16.317
    1.120 10.931 16.464
    1.130 11.029 16.611
    1.140 11.126 16.758
    1.150 11.224 16.905
    1.160 11.322 17.052
    1.170 11.419 17.199
    1.180 11.517 17.346
    1.190 11.614 17.493
    1.200 11.712 17.640

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Mitenkä nyt jos autossa johon kotikonstein tuota viinakäyttöä rakennetaan ja valmiina löytyy seosmittari joka näyttää A/F bensalle niin mitähän lukemaa siinä tavoitellaan vai onko moinen näyttö nyt aivan turha vempele ja lambdan oikea lukema(volttia tai rikas-optimi-laiha) se parempi?

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Siis tässähän on kyse niinkin perusluontoisesta muutoksesta kuin koko moottorin rakentaminen toimimaan kokonaan toisella polttoaineella kuin mille se on alunperin suunniteltu. Etanolikäytöllä ja bensakäytöllä on aivan erilainen käyttäytyminen moottorissa, vaikka 12-> 16:1 näyttäkin hurjalta muutokselta ei itseasiassa sylinteripaineet muutu paljoakaan koska etanoli sitoo paljon enemmän lämpöä puristusvaiheessa.

    Onhan noita autotehtaatkin tehneet etanolimoottoreita, esimerkiksi vanha fiuden työntötankonelonen etanoliversiossa puristussuhde muuttui bensakoneen 9:1 -> 13:1 ihan bensakoneen alakerran mitoituksella, eli mitään dieselirakenteita ei korkeista puristussuhteista huolimatta tarvita.
    Niin, en minä tuomitse yritys-erehdysmenetelmällä tehtyä konetta koska monta sellaista tiedän tehdyn ja ovat kestäneet. Jotkut on myös hajonneet. Mutta kuten itse sanoit: "koko moottorin rakentaminen toimimaan toisella polttoaineella mille se on suunniteltu".

    Ei ne autotehtaan insinöörit ihan turhaan laske mitä ja miten paljon tavaraa moottoriin laitetaan. Jos kirkkain silmin väität ettei ruttujen nostaminen monta kertaluokkaa vaikuta moottorin rasituksiin niin en osaa muuta sanoa kun onnea yritykselle.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    [QUOTE=Vauhtivaunu;2897096]
    Originally posted by naukkis View Post

    En nyt ihan lähtisi autotehtaan suunnittelemaan perusmoottoriin tekemään mutu-pohjalta niin raakaa muutosta että puristussuhdetta korotetaan monta kertaluokkaa. Yhden pykälän nosto kokemusperäisesti ei tunnu missään mutta em. 12:1->16:1 vaatii muidenkin komponenttien miettimistä.

    Viimekädessä sen tietysti näkee kun tekee...

    M5 bemu ilmeisesti rakentaa muutenkin koneen kestävämmäksi, mikä on oikea tapa toimia. Lisäksi esim. nokka-akseleiden profiili ja ajoitukset on syytä miettiä. Nämä tietysti on jokaiselle asiaan perehtyneelle selviä?

    Oma kokemus moottorinrakentamisesta on kaksijakoinen: sen voi tehdä huolellisesti miettien jokaisen komponentin vaikutus toisiinsa tai sitten "jokkis"-tyylillä jolloin aika näyttää toimivuuden ja kestävyyden. Jokainen mielessään siten miettii mikä on omalle autolle sopiva ratkaisu.
    Siis tässähän on kyse niinkin perusluontoisesta muutoksesta kuin koko moottorin rakentaminen toimimaan kokonaan toisella polttoaineella kuin mille se on alunperin suunniteltu. Etanolikäytöllä ja bensakäytöllä on aivan erilainen käyttäytyminen moottorissa, vaikka 12-> 16:1 näyttäkin hurjalta muutokselta ei itseasiassa sylinteripaineet muutu paljoakaan koska etanoli sitoo paljon enemmän lämpöä puristusvaiheessa.

    Onhan noita autotehtaatkin tehneet etanolimoottoreita, esimerkiksi vanha fiuden työntötankonelonen etanoliversiossa puristussuhde muuttui bensakoneen 9:1 -> 13:1 ihan bensakoneen alakerran mitoituksella, eli mitään dieselirakenteita ei korkeista puristussuhteista huolimatta tarvita.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    [QUOTE=naukkis;2897039]
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post

    No puristussuhteen nostolla ei paljoa kuormitukset muutu, eriasia sitten jos kone nakuttaa. Vaparibensassa sylinteripaineet ovat niin pieniä että alakertaan kohdistuva korkein rasitus on kiertokankea venyttävä ykk:n suunnanvaihto, ei suinkaan sylinteripaineesta johtuva voima.

    Likistykset on matalia vaparibensoissa vain ja ainoastaan sen takia että korkeampi puristussuhde aiheuttaa nakutusta joka aiheuttaa ihan eriluokan rasituksia kuin normaalista palamisesta tulevat sylinteripaineet ja jos nakutusta vältetään joutuu täyskuorman sytkän säätämään niin myöhäiselle että moottorista saatava maksimivääntö pienenee. Mazdahan toi 14:1 likistykset hiljattain ihan normi 95E bensalle...
    En nyt ihan lähtisi autotehtaan suunnittelemaan perusmoottoriin tekemään mutu-pohjalta niin raakaa muutosta että puristussuhdetta korotetaan monta kertaluokkaa. Yhden pykälän nosto kokemusperäisesti ei tunnu missään mutta em. 12:1->16:1 vaatii muidenkin komponenttien miettimistä.

    Viimekädessä sen tietysti näkee kun tekee...

    M5 bemu ilmeisesti rakentaa muutenkin koneen kestävämmäksi, mikä on oikea tapa toimia. Lisäksi esim. nokka-akseleiden profiili ja ajoitukset on syytä miettiä. Nämä tietysti on jokaiselle asiaan perehtyneelle selviä?

    Oma kokemus moottorinrakentamisesta on kaksijakoinen: sen voi tehdä huolellisesti miettien jokaisen komponentin vaikutus toisiinsa tai sitten "jokkis"-tyylillä jolloin aika näyttää toimivuuden ja kestävyyden. Jokainen mielessään siten miettii mikä on omalle autolle sopiva ratkaisu.

    Leave a comment:


  • M5 bemu
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Vääntö lähtee laskemaan ennen nakutusta e85:sella eli sitä nakurajaa on turha hakea. Lisäksi Lontoon murteella luetuista jutuista olen antanut itseni ymmärtää että kun e85 nakuttaa on jotain mennyt jo pahasti pieleen ja jälki on rumaa.

    En nää tuosta anturista mitään hyötyä. Osaava säätäjä joko kuuntelee ettei moottori nakuta tai käyttää sellaisia mittalaitteita joissa on oma anturointi.

    Kiitoksia tästä!

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by M5 bemu View Post
    btw. Kannattaako asentaa nakutuksen tunnistusanturi? Saako viinalla ees nakutusta aikaiseksi?



    Säädätystä varten?
    Vääntö lähtee laskemaan ennen nakutusta e85:sella eli sitä nakurajaa on turha hakea. Lisäksi Lontoon murteella luetuista jutuista olen antanut itseni ymmärtää että kun e85 nakuttaa on jotain mennyt jo pahasti pieleen ja jälki on rumaa.

    En nää tuosta anturista mitään hyötyä. Osaava säätäjä joko kuuntelee ettei moottori nakuta tai käyttää sellaisia mittalaitteita joissa on oma anturointi.

    Leave a comment:

Working...
X