Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bullitt
    replied
    Originally posted by skubbe View Post
    Onko tämä sitä niin kutsuttua "mutua" vai tietoa? Minkä tähde ei porukka käytä tuota etanolia? Miksi ne kauppaa noita muutossarjoja? Onko tuosta mittää hyötyä vai syäkö se vaa niin paljo enemmän että ei ole mitään merkitystä sillä että ajjaako 98 vai 85?
    Mikä kohta tässä on sun mielestä mutua? N52 ei ole suorasuihkutusmoottori, sen voi jokainen itsekin selvittää, jos ei usko.

    Sen tähde porukka ei käytä etanolia, koska mieti nyt itsekin. Suurin osa ei vaan jaksa sitä kikkailua ja läträämistä, ja varsinkin jos joutuu satasia pistämään johonkin lisäpalikoihin ja muutostöihin, niin säästöä tuossa hommassa ei tule koskaan. Sen lisäksi kulutus kasvaa, joutuu käymään pumpulla useammin ja se saatanan kylän ainoa e85-pumppukin on kauempana, kuin muut bensapumput.

    Muutossarjoja ne kauppaa sen takia, koska ne myyjät toivoo tekevänsä rahaa sillä touhulla. Bisnestä, ymmärrätkö?


    Originally posted by Pazi88 View Post
    jaa empä tiedä miksei ihmiset tee muutoksia enempää Tommosella 450€ purkilla saa toki jonkun aikaa jo ajella että alkaa pääsemään voiton puolelle. Vuosi taikka pari taitaa mennä siihen. Itse olen kaikki omat bemarini laittanut käymään viinalla ja kuten tuossa aikasemmin laskeskelin, niin n. 2€ säätöä tulee 100 kilometrille. Jos (kun) bensa kallistuu, niin säästö vain kasvaa. Viimesimpänä laitoin meidän e39 farkun m52tu koneella toimimaan flexifuelina vakio suuttimilla. Voi tankata viinaa tai 95:sta tai mitä vaan väliltä ja moottorinohajaus säätyy kohdilleen pienen ajelun jälkeen.

    EDIT ja suoraruisku(suihku) hommalla tarkotin, että niissä koneissa ei ole perinteisen mallisia suuttimia, vaan mekaaninen korkeapainepumppu ajamassa suuttimia diisseleiden tapaan ja tämä pumppu ei kestä puhdasta e85:sta. Voitelu ei riitä sillä. Mutta perinteisiä suuttimia käyttävissä autoissa e85 ei ole ongelma.
    Onhan noi N54-äijät ajellu e85 monta vuotta, ja onko se nykybensa sitten paljonkin parempaa "voiteluainetta" kuin e85?

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    Onko kukaan laittanut e39 535 käymään viinalla? Jos varautuu bensapumpun ja letkujen vaihtoihin, niin voiko tulla jotain muuta yllättävää?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    jaa empä tiedä miksei ihmiset tee muutoksia enempää Tommosella 450€ purkilla saa toki jonkun aikaa jo ajella että alkaa pääsemään voiton puolelle. Vuosi taikka pari taitaa mennä siihen. Itse olen kaikki omat bemarini laittanut käymään viinalla ja kuten tuossa aikasemmin laskeskelin, niin n. 2€ säätöä tulee 100 kilometrille. Jos (kun) bensa kallistuu, niin säästö vain kasvaa. Viimesimpänä laitoin meidän e39 farkun m52tu koneella toimimaan flexifuelina vakio suuttimilla. Voi tankata viinaa tai 95:sta tai mitä vaan väliltä ja moottorinohajaus säätyy kohdilleen pienen ajelun jälkeen.

    EDIT ja suoraruisku(suihku) hommalla tarkotin, että niissä koneissa ei ole perinteisen mallisia suuttimia, vaan mekaaninen korkeapainepumppu ajamassa suuttimia diisseleiden tapaan ja tämä pumppu ei kestä puhdasta e85:sta. Voitelu ei riitä sillä. Mutta perinteisiä suuttimia käyttävissä autoissa e85 ei ole ongelma.
    Last edited by Pazi88; 11-08-2017, 12:12.

    Leave a comment:


  • skubbe
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    n52 ei ole vielä suoraruisku moottori, että eikai siinä e85:n käyttäminen pitäisi olla mikään ongelma :think
    Onko tämä sitä niin kutsuttua "mutua" vai tietoa? Minkä tähde ei porukka käytä tuota etanolia? Miksi ne kauppaa noita muutossarjoja? Onko tuosta mittää hyötyä vai syäkö se vaa niin paljo enemmän että ei ole mitään merkitystä sillä että ajjaako 98 vai 85?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    n52 ei ole vielä suoraruisku moottori, että eikai siinä e85:n käyttäminen pitäisi olla mikään ongelma :think

    Leave a comment:


  • skubbe
    replied
    Pohdin tuossa että kannattaako/kestääkö ja minkälaisella modaamisella N52B25a moottorilla oleva 200tkm jaettu - 05 E61 bemmi laittaa kulkemaan RE85:lla?

    Tua flexifuel-mies sannoo että totta munassa, 450€ ja saa jonku mollukan jolla homma toimis vaan sehän on sen bisnes niin sitä tuskin kiinnostelee että kilahtaako tua koko saha heti vuoden päästä.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    E85:llä saa kulutusta alas kun pintakaasulle lisää paljon ennakkoa. 45-50 astetta tarvii sinne 100mg:n kuormille.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    14 litraa sataselle oli. Melko sekalaista ajelua kaupungissa ja tiellä, reilua kepittelyä ja useita kylmäkäynnistyksiä päivässä 0-asteen tienoilta.

    Pitää tehdä nyt vielä toinen testi nätimmällä ajolla kun kelitkin nyt lämpesi.

    Lisäksi semmonen havainto, että vaikka monessa paikkaa lukee et 30% enemmän menee viinaa verrattuna bensaan. Niin nyt parin auton perusteella väittäsin että kyllä se ennemmin on lähempänä 40%, mitä pitää seosta rikastaa että käy samaa lambda 1:stä mitä bensallakin.
    Eipä ollu kelin lämpiämisellä merkitystä, mutta tein vielä bensakartan uusiksi, niin nyt samanlaisella kaupunkiajolla kulutus oli 12,5 litraa sataselle. Muistelisin bensalla olleen samassa ajossa n. 10 luokkaa. Nyt kun kävin aamulla tankilla, niin re85 hinta oli 0,959€ litralle, eli 100km maksaa 11,99€ ja e95 oli 1,424€, eli 14,24€ sataselle jos verrataan tohon 10 kulutukseen. Eli n. 2€ säästöä sataselle kun ajaa viinalla. Vuodessa itse tulee tuolla autolla ajettua n. 10 000km eli n.200€ vuodessa säästöä. Eipä tuolla säästöllä kuuhun mennä. Toki eipä siitä ole hirveän kauaa kun bensa oli n. 1,6€ litra ja re85 1€ litra jolloin säästöä tulee 3,5€/100km. Eli tuolla ajolla 350€ vuodessa.

    No joka tapauksessa, niin jos joku haluaa tehdä e85 konversion omaan m52b28 koneeseen, niin homma nuo bosch 0280155830 suuttimet ja tuolta löytyy softa flexifuel softa -401 päätteiselle boksille: https://drive.google.com/open?id=0B2...mN6eThRemJhdTQ

    Ja tuossa -861 päätteiselle: https://drive.google.com/open?id=0B2...0VoalUxVHZuSGs

    Nämä siis vakio b28 koneelle ja vain e36:een. e39:iin pitää vaihtaa kontrollibitit e39 vakio softasta. Lisäksi lamdasäädöt rajat on asetettu niin että autolla voi ajaa myös bensalla. Vaikka e95:lla. Toki vaatii aina kevyemmän n.10km totutusajon kun bensa/viina suhde tankissa muuttuu. Jos ei onnistu itseltä softailut, mutta haluaa tehdä e85 muutoksen niin laittaa mulle vaan privaa. b25 kone onnistuu myös.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Tuskin on johtunut viinaksista, tollanen parikymmentä vuotta vanha bensapumppu lakkaa toimimasta syystä tai toisesta ennemmin tai myöhemmin.
    Oman kokemuksen mukaan bensassa vuosikymmenet uinut bensapumppu lahoaa re85:n kanssa muutamassa tuhannessa km. Johtunee etanolin liuottavasta luonteesta. Kaikki vuosikymmenien aikana hartsiintunut sonta lähtee liikkeelle ja pumppu ei sitä kestä. Ensimmäinen toimenpide onkin nyttemmin ollut vaihtaa polttoaineen suodatin ja -pumppu uusiin kun teen re85-muutoksen. Mielellään turbiini-mallinen pumppu:


    Leave a comment:


  • ooopeee
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Tuskin on johtunut viinaksista, tollanen parikymmentä vuotta vanha bensapumppu lakkaa toimimasta syystä tai toisesta ennemmin tai myöhemmin.

    Itsellä jotain viis vuotta ja vajaat satatonnia ajettu vakiopumpulla ja letkuilla e85:llä ja jos ne hajoaa reilut 300tkm ajettuina niin ensimmäisenä ei tarvitse polttoainetta syyttää......
    Tuskin on silti viinaksille suunniteltu.....

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Mulla on letkut kyllä kestäny, mutta orggis pumppu rupesi kenkkuileen. Et sen joutunee vaihtamaan ainakin.
    Tuskin on johtunut viinaksista, tollanen parikymmentä vuotta vanha bensapumppu lakkaa toimimasta syystä tai toisesta ennemmin tai myöhemmin.

    Itsellä jotain viis vuotta ja vajaat satatonnia ajettu vakiopumpulla ja letkuilla e85:llä ja jos ne hajoaa reilut 300tkm ajettuina niin ensimmäisenä ei tarvitse polttoainetta syyttää......

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by walther91 View Post
    Onko tarpeellista e36:sessa vaihdella bensaletkuja etanolin kestäviin? jos siirtyy käyttämään sitä polttoaineena. Entä vakio bensapumppu? kestääkö se retkua, kun välillä näkee mainostettavan re85 tarkoitettuja aftermarket pumppuja.
    Mulla on letkut kyllä kestäny, mutta orggis pumppu rupesi kenkkuileen. Et sen joutunee vaihtamaan ainakin.

    Leave a comment:


  • ooopeee
    replied
    Originally posted by walther91 View Post
    Onko tarpeellista e36:sessa vaihdella bensaletkuja etanolin kestäviin? jos siirtyy käyttämään sitä polttoaineena. Entä vakio bensapumppu? kestääkö se retkua, kun välillä näkee mainostettavan re85 tarkoitettuja aftermarket pumppuja.
    Vaihtoon vaan niin ei tarvi niien puolesta jäähä tienposkeen ihmettelemään.

    Leave a comment:


  • walther91
    replied
    Onko tarpeellista e36:sessa vaihdella bensaletkuja etanolin kestäviin? jos siirtyy käyttämään sitä polttoaineena. Entä vakio bensapumppu? kestääkö se retkua, kun välillä näkee mainostettavan re85 tarkoitettuja aftermarket pumppuja.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Joo niin tulee. Tuo mun versio nojaa ihan vakio lamdojen toimintaan. M52B25tu koneessa vakio suuttimet just ja just riittää e85:lle. Käytännössä siis lamdansäädön rajoja on laajennettu ja ennakoita nostettu. E95:lla ei tunnu nakuttavan niillä ennakoilla jotka toimii e85:llekin ja jos joskus sattuis tekemään, niin nakutunnistus kyllä nappaa sen. Eli siis fleksifueliksi saa vain softaa muuttamalla. En oo vaan kerenny tarkemmin testaamaan, kun miljoona muutakin hommaa on tässä vaiheessa.

    Leave a comment:

Working...
X