Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jakeluvesimies
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    7l tankilliseen. M52TU sai laittaa melkein puolet enne nkuin valo syttyi. Melkein sama kone tuo M54 ja se sytyttää heti valon. Eli käykö se liian laihalla, katit sulaa vai mitä sitten tapahtuu?
    Laihallehan se vetää... Miettiä nyt vaikka kun tilanne eskaloituu kylmäkäynnistyksellä eikä lambdakaan toimi pieneen hetkeen... Ei kait tuossa pienellä seoksella ole muuta vaaraa kuin tehon putoaminen ja heikompi käynnistyvyys kylmällä.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by jakeluvesimies View Post
    Mikä on pieni määrä? Konetyyppiin kantaaotamatta... Eihän sen tarvi kun kerran käydä hetkellisesti liian laihalla niin valo syttyy ja jää killottamaan...
    7l tankilliseen. M52TU sai laittaa melkein puolet enne nkuin valo syttyi. Melkein sama kone tuo M54 ja se sytyttää heti valon. Eli käykö se liian laihalla, katit sulaa vai mitä sitten tapahtuu?

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    M54 sytyttää moottorivalon jo pienestä määrästä e85:sta bensan seassa. Onko tästä haittaa? Voiko tuon estää jotenkin? Kuitenkin kulkee ja kukkuu ihan ok.
    Mikä on pieni määrä? Konetyyppiin kantaaotamatta... Eihän sen tarvi kun kerran käydä hetkellisesti liian laihalla niin valo syttyy ja jää killottamaan...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    M54 sytyttää moottorivalon jo pienestä määrästä e85:sta bensan seassa. Onko tästä haittaa? Voiko tuon estää jotenkin? Kuitenkin kulkee ja kukkuu ihan ok.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by turbobliz View Post
    Liemi toimii käytännössä kyllä tosi laajalla seossuhteen vaihteluvälillä ilman ongelmia. Jos Carlson penkitti turboautonsa 1.1 lambda-arvolla ilman että se suli vedon aikana, niin se kyllä kertoo paljon...
    No se ei nyt ole mikään ihme, laihojen seosten polttaminen on vain palotila/nakutuskysymys ja viinaksilla nakutuksen voi melkein yhtälöstä poistaa. Ja edes suurinpiirtein nykyaikainen palotila polttaa laihojakin seoksia aivan ongelmitta. Jopa turbobensakoneessa voi käyttää 1,1 Lambda arvoja, 15:1 puristuksia ja kolmen barin ahtopaineita mutta silloin kaiken pitää olla kunnossa(formula 1...)

    Rajupyörteisessa palotilassa liian laiha seos ei aiheuta hidasta palamista vaan raju pyörrevirtaus sammuttaa liekin kokonaan jos palotapahtuma ei tapahdu ajallaan - 2 tahtikoneessa jossa paljealuetta ei rajoita venttiilit pyörteen saa niin vahvaksi että se sammuttaa rikkaankin seoksen palamisen.

    Leave a comment:


  • turbobliz
    replied
    Liemi toimii käytännössä kyllä tosi laajalla seossuhteen vaihteluvälillä ilman ongelmia. Jos Carlson penkitti turboautonsa 1.1 lambda-arvolla ilman että se suli vedon aikana, niin se kyllä kertoo paljon...

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Eikös sen seossuhteen pitäis kaikenjärjen mukaan sitten syksylläkin vaihdella kun on se talvi tuloillan? Voihan siihen olla joku luonnollinenkin selitys miksi näin tapahtuu, mutta jännä jossei sitä pystytä korjaamaan, että olis "löpö" tasalaatuista.. :think
    Viinalla jatkettua bensaahan se on joten miksi sen edes pitäisi olla tasalaatuista? E70-E85 välillä seossuhde-ero on niin pieni että normi katuautossa ei mitään merkitystä vaikka moottorinohjaus ei kompensoisikaan, ja kaikki closed-looop vakiosoftat osaavat kompensoida eron. Kaasarivehkeissä ja kiinteillä kartoilla ajettaesa seokset tietty vaihtelee mutta jos E85-seosta ei ole vedetty älyttömän rikkaalle pikku rikastuminen ei haittaa yhtään mitään.

    Jos ei välttämättä halua tapella ylikriittisten kylmäkäyntirikatusten kanssa niin E85-käyttäjien kannattaa itse lantata sopivasti lisää bensaa sekaan lämpötilojen laskiessa.....

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Eikös sen seossuhteen pitäis kaikenjärjen mukaan sitten syksylläkin vaihdella kun on se talvi tuloillan? Voihan siihen olla joku luonnollinenkin selitys miksi näin tapahtuu, mutta jännä jossei sitä pystytä korjaamaan, että olis "löpö" tasalaatuista.. :think

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Onhan toi ihan tiedossa oleva asia laajemminkin ja lukee ihan polttoainefirman PeeDeeÄffässäkin.

    http://www.st1.fi/files/14360/St1_RE85_191113.pdf
    Nimenomaan juuri näin ja se että seos vaihtelee juuri keväisin enemmän kuin muulloin johtuu todennäköisesti siitä että talvi ja kesälaatu sekoittuvat ja sekoitetaan jo tehtaalla keskenään(tämä siis mutua, mutta syksyisin vastaavaa "sahaamista" ei juuri ole).
    Se mikä oikeasti TIEDETÄÄN on se että samasta pumpusta juuri keväällä voi saada erilaisia seoksia jos tankkaustiheys on parisen viikkoa, mutta yleensä tuossa toukokuussa alkaa tavara taas olemaan varsin tasalaatuista nykyisin.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Ardi00 View Post
    Onko sulla jotain faktaa antaa tästä e85 seoksen vaihtelevaisuudesta eri asemilla? Vai oletko ottanut eriasemilta omaan laboratoriotesteihin?. Pakko sanoa että tunnut tietävän joka topikissa kaiken kaikesta ja haet aina vain väittelyitä. Ei helvetti.
    Onhan toi ihan tiedossa oleva asia laajemminkin ja lukee ihan polttoainefirman PeeDeeÄffässäkin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Ardi00 View Post
    ....Pakko sanoa että tunnut tietävän joka topikissa kaiken kaikesta ja haet aina vain väittelyitä. Ei helvetti.
    Oliko sinulla jotakin faktaa että puhun paskaa...jotakin omaa tuoda ko.topikkiin, vai ihan noin muuten vain avauduit?

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied


    St1:n oman tuoteselosteen mukaan pitoisuus voi vaihdella 70-85 til% välillä.

    En ole ainuttakaan ruiskumoottoria koskaan säätänyt niin en lähde kommentoimaan mikä vaikutus tuolla erolla on, mutta uskottelen että joku vaikutus tuolla jo on.

    En googlauksesta huolimatta saanut selville että mikä on virallinen määritys tuolle (r)e85 aineelle, paljonko sen on pakko sisältää etanolia että saa myydä tuolla nimellä.

    Leave a comment:


  • Ardi00
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Sen takia pitää olla autossa kiinni hyvät e85:lle kalibroidut mittarit tai sitten ostaa tavaraa kerralla muutama tynnyri ja tekee säädön ko.satsille.
    Yleensä alkukeväästä ST1:n e85:n seokset vaihtelee enemmän kuin muina aikoina...tiedä sitten miksi.

    Toki e85 moottorissa se toinen iso juttu kovien puristuksien lisäksi on maksilaalisen pieni ohivirtaus, eli nollaan pyritään.
    Total Sealin capless renkailla ja huolellisella stressihoonauksella siihen pyritään ja tällöin pienistä seosvaihteluista ei ole niin helposti haittaa/vaaraa koneelle jos nyt puhutaan puhtaasti kadulla ajettavasta virimoottorista.
    Onko sulla jotain faktaa antaa tästä e85 seoksen vaihtelevaisuudesta eri asemilla? Vai oletko ottanut eriasemilta omaan laboratoriotesteihin?. Pakko sanoa että tunnut tietävän joka topikissa kaiken kaikesta ja haet aina vain väittelyitä. Ei helvetti.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, ei varmasti pala ja vaatii sen vuoksi selvästi enemmän ennakkoa kuin bensa.
    Ei, vaan ennakoita säädetään ihan muusta syystä. Kannattaa googlata semmosesta aiheesta kuin MBT.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Tuossa nyt vielä oikeasti testattua ja tällä hetkellä varmasti yli sata tuntia penkissä ajettua faktaa e85:n käyttäytymisestä ja olemuksesta VAPARIkoneessa jolla oikeasti ajetaan kesäisin kadulla lähes joka päivä:



    Tuossa ensimmäisten kokeilujen+säätöjen dynovideo (nykyisin +1000hv):



    Tuossa käytännön veto Hayabusaa vastaan viime kesältä ko.moottorilla+e85:

    Leave a comment:

Working...
X