Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    ... Mutta 85:lla matalat puristukset vs korkeat puristukset ei ilmeisesti vaikuta juurikaan maksimitehoihin.
    En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat?
    Siis e85:lla voidaan käyttää ihan tolkuttomasti kovempia puristuksia kuin esim.98:lla ja tätä kautta saadaan myös tehoa todella paljon lisää.
    E85:lla ero siis matalien ja korkeiden puristusten välillä on paljon isompi kuin millään pumppubensalla.

    Esimerkki:
    Tuollainen +600cid letukan isolohko joka tuottaa 98 pumppubensalla ja silloin n.max 10.5 puristussuhteella 750hv ja E85:lla 650-700hv.
    Sama kone tuottaa 14.5 puristeisena ja e85:lla yli 1000hv, eli puristussuhteen nosto e85:lla 10.5:stä 14.5:een lisää tehoa jopa yli 300hv.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Mulla on noin 75% auki nuo 2200cc:t ajettuna hieman yli 2bar bensan peruspaineella 4-pyttysessä koneessa. Näin pikaisesti päässä laskettuna kulutus on reilu 5litraa minuutissa jos kaasupohjassa losottaa menemään =)
    Eikä kyseessä kuitenkaan ole kuin ns. "peruspiristetty"


    Originally posted by Thuppu View Post
    Juu, tottakai 98 -> 85 mahdollistaa reilut tehonnostot. Mutta 85:lla matalat puristukset vs korkeat puristukset ei ilmeisesti vaikuta juurikaan maksimitehoihin.

    Sit vielä kannattaa miettiä tosta kylmäkäynnistyshommasta et miten paljon tyhjäkäynnillä tarvitaan sitä polttoainetta rikkaaseen seokseen verrattuna esim. 7000 ringillä ja 2barin ahdoilla. Eli eihän sielä pytyssä nyt ihan hirveesti sitä polttoainetta mee läpi tyhjäkäynnillä, joten ei toi rikas seos nyt siinä vaiheessa kovin vaarallista ole.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Juu, tottakai 98 -> 85 mahdollistaa reilut tehonnostot. Mutta 85:lla matalat puristukset vs korkeat puristukset ei ilmeisesti vaikuta juurikaan maksimitehoihin.

    Sit vielä kannattaa miettiä tosta kylmäkäynnistyshommasta et miten paljon tyhjäkäynnillä tarvitaan sitä polttoainetta rikkaaseen seokseen verrattuna esim. 7000 ringillä ja 2barin ahdoilla. Eli eihän sielä pytyssä nyt ihan hirveesti sitä polttoainetta mee läpi tyhjäkäynnillä, joten ei toi rikas seos nyt siinä vaiheessa kovin vaarallista ole.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Juu, tottakai jos koko koneen pystyy rakentamaan vain ja ainoastaan E85:sta silmällä pitäen niin tämmöset asiat kannattaa optimoida kohdalleen. Huipputehoja nyt ei välttämättä lisää tulisi, mut ala ja keskirekisteriin varmasti ihan mukavasti.

    Edit. Kyllähän sitä 85:sta joutuu siltikin annostelemaan huomattavasti suurempia määriä mitä bensaa vaikka oliskin korkeat puristukset, mutta helpottais varmasti asiaa kivasti kuitenkin.
    Ilman muuta tulee tuon puristusten noston myötä tehoa ja paljon jos hyödyntää koko E85:n oktaanipotentiaalin.
    Eli mitä suurempi puristussuhde, sitä suurempi hyötysuhde ja rajoittava tekijä on ainoastaan käytetyn polttoaineen puristuksen kesto, jota E85 taas kestää sen mitä +105 oktaaninen race bensa.
    Normaaliin 98 oktaaniseen verrattuna tehoa saa puristuksia nostamalla/E85 hyödyntämällä kymmeniä prosentteja enemmän.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Miten lie ahdetussa. Ei varmaan hirveästi tuosta 10.2:1 vakio suhteesta kärsi nostaa. Mulle kyllä riittää että 0-kelillä vielä lähtee käyntiin suosiolla.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Juu, tottakai jos koko koneen pystyy rakentamaan vain ja ainoastaan E85:sta silmällä pitäen niin tämmöset asiat kannattaa optimoida kohdalleen. Huipputehoja nyt ei välttämättä lisää tulisi, mut ala ja keskirekisteriin varmasti ihan mukavasti.

    Edit. Kyllähän sitä 85:sta joutuu siltikin annostelemaan huomattavasti suurempia määriä mitä bensaa vaikka oliskin korkeat puristukset, mutta helpottais varmasti asiaa kivasti kuitenkin.
    Last edited by Thuppu; 24-10-2014, 12:06.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Kyllähän sitä ainetta joutuu ihan sairaasti lisäämään jos haluaa et toimii kuten bensalla. Nyt yks aamu ku tais olla -8 astetta niin itelläkään ei meinannu jäädä käymään, joutu 6 kertaa starttaamaan et jäi käymään. Laajakaista näytti 0.74 kylmänä. Pitäis noi kylmäkäynnistykset saada kyllä tänä talvena säädettyä kohdalleen. Täytyy kyllä säännöllisin välein saada ajettua kone kunnolla kuumaksi et etanolit haihtuis öljyn seasta ja myös vaihtaa öljyt useammin, koska kyllä sitä väkisinkin menee öljyjen sekaan jos tulee paljon kylmäkäynnistyksiä näin kylmällä kaudella.
    Nämä kylmäkäynnistysongelmat tietenkin kertoo liian matalasta puristus-suhteesta ja ongelma poistuu
    nostamalla puristuksia.
    Ok, ei perus käyttömoottorissa ihan läpihuutojuttu, mutta toki puristuksien nostamisella saataisiin tehoa ja käyttöominaisuuksia E85:lla vähän julmetusti lisää.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ongelmana megan kanssa oli kyllä se, että hörähtää käyntiin, mutta simahtaa samointein. Lämmityskäytön rikastusta lisäämällä tämän sai pois, mutta sitten kone käy kylmänä aivan sairaan rikkaalla, mikä taas ei varmasti ole hyvä juttu ,kun viinaa pääsee öljyn sekaan.
    Kyllähän sitä ainetta joutuu ihan sairaasti lisäämään jos haluaa et toimii kuten bensalla. Nyt yks aamu ku tais olla -8 astetta niin itelläkään ei meinannu jäädä käymään, joutu 6 kertaa starttaamaan et jäi käymään. Laajakaista näytti 0.74 kylmänä. Pitäis noi kylmäkäynnistykset saada kyllä tänä talvena säädettyä kohdalleen. Täytyy kyllä säännöllisin välein saada ajettua kone kunnolla kuumaksi et etanolit haihtuis öljyn seasta ja myös vaihtaa öljyt useammin, koska kyllä sitä väkisinkin menee öljyjen sekaan jos tulee paljon kylmäkäynnistyksiä näin kylmällä kaudella.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Mulla 2000cc moottori ja 2200cc ev14.

    Muistaakseni rikastus moottorin 0asteessa on noin 20% suurempi kuin moottorin 80asteessa. Kun taas -10asteessa noin 40% enemmän.

    Cranking arvo 0asteessa on noin 5x suurempi kuin moottorin 80asteessa. muistaakseni 80ms on cranking arvo -10asteessa.

    Originally posted by *makke* View Post
    3000cc, 2000cc EV14, Vipec ecu.

    Kelien kylmetessä ei lähe kirveelläkään käyntiin, 15-20c lähtee vielä kivasti. Vinkkiä miten/mistä lähteä hakemaan noita kylmäkäynnistysarvoja kohalleen´

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by *makke* View Post
    3000cc, 2000cc EV14, Vipec ecu.

    Kelien kylmetessä ei lähe kirveelläkään käyntiin, 15-20c lähtee vielä kivasti. Vinkkiä miten/mistä lähteä hakemaan noita kylmäkäynnistysarvoja kohalleen´
    Minä en ainakaan keksiny muuta keinoa, kuin että reilusti lisää ruiskutusaikaa kylmillä keleillä. Cranking ennakkolla on myös joku merkitys, mutta yli 25 asteen ei tuntunu olevan vaikutusta.

    Ongelmana megan kanssa oli kyllä se, että hörähtää käyntiin, mutta simahtaa samointein. Lämmityskäytön rikastusta lisäämällä tämän sai pois, mutta sitten kone käy kylmänä aivan sairaan rikkaalla, mikä taas ei varmasti ole hyvä juttu ,kun viinaa pääsee öljyn sekaan.

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    3000cc, 2000cc EV14, Vipec ecu.

    Kelien kylmetessä ei lähe kirveelläkään käyntiin, 15-20c lähtee vielä kivasti. Vinkkiä miten/mistä lähteä hakemaan noita kylmäkäynnistysarvoja kohalleen´

    Leave a comment:


  • Mäki
    replied
    Originally posted by jakeluvesimies View Post
    En ota moottoriin ja suuttimiin kantaa, mutta nostamalla pa-paineen noin 1,5 kertaiseksi, voi saada näennäisesti "toimivan" setin vakisuuttimilla ainaskin kesäkäyttöön ilman muita muutoksia... Ei varmasti huipputehokkain eikä ns. ekologisin ja optimaalisin vaihtoehto moottorin toiminnan kannalta.

    Ps. Nythän tieto ei ole validi enää talven alla
    Joo, kiitos vinkistä. Pitää koittaa nostaa painetta, On toiminut ihan suht hyvin normi ajossa nyt 1kk, on vaa piggyback boxi. Mutta jos kiihdyttää kunnolla tai korkeamilla kieroksilla ei soppa tunnu ihan riittävän nyt ku on ollut kylmempiä kelejä.
    Last edited by Mäki; 28-09-2014, 00:38.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Mäki View Post
    Onko jollain tietoa tai kokemuksia jos m43 suuttimet jää liian pieniksi etanoli käytössä normi pa paineilla? Pärjääkö paineen nostamisella? :think
    Mikäli oikein muistan m43b16 ja b18 käyttävät samoja suuttimia.
    Ei taida ihan hirveästi jäädä ylimääräistä noissa.

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Originally posted by Mäki View Post
    Onko jollain tietoa tai kokemuksia jos m43 suuttimet jää liian pieniksi etanoli käytössä normi pa paineilla? Pärjääkö paineen nostamisella? :think
    En ota moottoriin ja suuttimiin kantaa, mutta nostamalla pa-paineen noin 1,5 kertaiseksi, voi saada näennäisesti "toimivan" setin vakisuuttimilla ainaskin kesäkäyttöön ilman muita muutoksia... Ei varmasti huipputehokkain eikä ns. ekologisin ja optimaalisin vaihtoehto moottorin toiminnan kannalta.

    Ps. Nythän tieto ei ole validi enää talven alla

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Mäki View Post
    Onko jollain tietoa tai kokemuksia jos m43 suuttimet jää liian pieniksi etanoli käytössä normi pa paineilla? Pärjääkö paineen nostamisella? :think
    E85:sta tarvitaan jo itsessään 20-30% enemän kuin bensaa vastaaville tehoille pyrittäessä, joten jos halutaan tämä lisäksi nostaa myös tehoja, pitää tämä lähtökohta ottaa huomioon.
    Riippuu sitten suuttimista paljonko niissä on lisäkapasiteettia ja onko?

    Leave a comment:

Working...
X