Originally posted by Thuppu
View Post
Flexifuel RE85 vs. bimmeri
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Laajakaistalambda ja sille perus Lambda/AFR mittari pelaa ihan hyvi e85:sen kanssa siinä missä bensan kanssa. Tuohan mittaa pakokaasusta jäännöshappea joka siis on molemmilla polttoainella ihan samat.
Ite oon aikeissa hommata tämmönen etanolipitoisuusmittari http://www.netikka.net/ville.vieri/tmi/FCS/ ja sille kaveriksi Flexfuel anturi, jolla näkee alkoholipitoisuuden ja polttoaineen lämmön. Tehokkaat pumput saattavat lämmittää polttoainetta yllättävänkin paljon. Tuossa on Villellä vaan tulossa uusi revisio jossa on myös skaalautuva jännitelähtö jolla voi mahdollisesti ohjata eculle korjausta alkoholipitousuuden mukaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by Rocla View PostEikös siinä tule sekin ongelma ettei asemalta tankattava eväs aina sisällä samaa määrää etanolia?
Eli moottorin pitäisi toimia kokoajan closed loopissa?
Yleensä alkukeväästä ST1:n e85:n seokset vaihtelee enemmän kuin muina aikoina...tiedä sitten miksi.
Toki e85 moottorissa se toinen iso juttu kovien puristuksien lisäksi on maksilaalisen pieni ohivirtaus, eli nollaan pyritään.
Total Sealin capless renkailla ja huolellisella stressihoonauksella siihen pyritään ja tällöin pienistä seosvaihteluista ei ole niin helposti haittaa/vaaraa koneelle jos nyt puhutaan puhtaasti kadulla ajettavasta virimoottorista.
Leave a comment:
-
Eikös siinä tule sekin ongelma ettei asemalta tankattava eväs aina sisällä samaa määrää etanolia?
Eli moottorin pitäisi toimia kokoajan closed loopissa?
Leave a comment:
-
Alkaa jutut sen verran karkaamaan niin tästä pieni re85 inffo pläjäys:
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostItseäni aiemmasta lainaten:Toki turbokoneella 1000hv tasolla lambda 0.85 voi olla hivenen hazardia.
Mutta turha näihin pikkuseikkoihin on takertua, ku kaikki ollaan samaa mieltä et virityspuuhiin e85 on loistavaa ainetta.Last edited by Thuppu; 25-10-2014, 19:43.
Leave a comment:
-
Niin siis 85:nenhan palaa hivenen bensaa nopeammin. Kannattaa kattella esim. Audifinnsin ja Saab-clubin foorumeilta jcarlsonin kommentteja E85:een liittyen. Kokemusta ja tietämystä tuntuu löytyvän vallan reippaasti, mikä lie moottori-insinööri olikaan ammatiltaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by Thuppu View PostJa e85:lla paras teho tulee jo hivenen laihan puolella, ei rikkaalla. Tämä pätee myös bensalla, mutta 85:nen sietää sitä paremmin.
Originally posted by Hemi View PostOsakuormalla lambda-arvo 0,95-1,00 ja maksimi täyden kuorman lambda max.0.85 (huom.mittarit pitää kalibroida E85:lle).
Paras löyly ja laulu löytyy 0.80-0.90 väliltä.
Tästä rikkaammalla alkaa viina huuhtoutumaan seinämille ja varsin nopeasti on tiedossa moottoriremonttia.
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostE85:n imuseosta jäähdyttävän vaikutuksen ansiosta sylinterin täytös saadaan 2% paremmaksi kuin bensalla. Eli moottori saa 2% enemmän happea E85:llä joka nostaa tehontuottoa puristussuhteesta riippumatta jos säädöt muuten on oikeat.
E85 hitaampi palaminen ei mahdollista vastaavaa "tehotahtia".
Näin käy toki myös korkeapuristeisissa vaparikoneissa kun verrataan vastaavan oktaaniluvun bensaa e85:een.
Eli myös kun ajetaan tuollaista +1000hv vaparia e85:lla ja 109 oktaanista race bensaa 14.5 peruspuristustasolla ja kun kyse on nimenomaan maksimitehosta (kumpikin toki optimoidaan niin hyvin kuin osataan).
Turbomoottorissa tuolla jäähdytysvaikutuksella on toki isompi merkitys ja voi olla että tällainen "perusviritetty" turbokone voi joissain olosuhteissa tuottaa e85:lla enemmänkin tehoa kuin 98:lla (siis jos kyse ei ole siitä että ollaan hyödyntämässä e85:n korkeampaa oktaanilukua nakutuksen suhteen, vaan että 98 riittää).
Oli miten oli, niin koko E85:n "pointti" on nimenomaan sen korkeassa puristuksen kestyossa/105-oktaanisuudessa ja sitä kautta moottorin hyötysuhteen reilu kasvattaminen puristussuhdetta korottamalla on mahdollista.
Sanotaan niin että helposti 30% lisää tehoa kun otetaan käyttöön e85:n koko oktaanipotentiaali, versus perus bensakoneen puristustasoon (käytännössä siis 9.0-10.0 peruspuristuksista +13.5 puristuksiin).
Sen jälkeen saadaan alkaa myös e85:sta syöttämään koneeseen ihan eri tahtia = Tehoa.
Puristuksia reilusti nostamalla myös kaikki käyttöominaisuudet parantuvat, eli kaasuun reagointi, nopeampi lämmityskäyttö, parempi käyntiinlähtö, moottorin säästä koska ei tarvita kovia kylmäkäynnistysrikastuksia,jne.
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostEli, miksi optimoitu matalapuristeinen vapari tuottaisi huomattavasti matalamman energian polttoaineella enemmän tehoa jos molemmat kuitenkin optimoidaan maksimiteholle? Kysyn kun itse en tiedä?
Leave a comment:
-
Originally posted by Thuppu View Post... Vaikka 85:nen sisältää vähemmän energiaa itsessään niin sehän kompensoituu kun sitä syötetään enemmän.
Niin, mutta sitä E85:sta kun pitää syöttää se +20% enemmän jotta päästäisiin sen 98:n tasolle ja mitä sen jälkeen?
Siitä 98:kin kun saadaan lisää potkua rikastamalla/optimoimalla maksimitehoa joka kuitenkin toimii matalapuristeisessa moottorissa paremmalla suhteellisella hyötysuhteella kuin vastaava e85 moottori.
Ok, me voimme keinotekoisesti saada hetkellisesti e85:lla käytettyä sellaista seosta joka tuottaa tietyin asetuksin periaatteessa jopa enemmän, mutta tällöin ollaan sitten jo sellaisella alueella joka tuhoaa männät+renkaat.
Eli, miksi optimoitu matalapuristeinen vapari tuottaisi huomattavasti matalamman energian polttoaineella enemmän tehoa jos molemmat kuitenkin optimoidaan maksimiteholle? Kysyn kun itse en tiedä?
Ne seossuhteet millä e85 oikeasti pääsee lähelle, tuhoaa moottorin varsin nopeasti huuhtelemalla sylinterien öljykalvot?
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostEi vaan se menee juuri tasan näin kuin kerroin ja voin luvata että on "säädetty ja optimoitu"(eli esimerkissä kyseessä vapari isolohko).
Eli Eihän optimoidusta 98:lla ja optimoidusta E85:sta voida saada samaa tehoa, koska e85 sisältää itsessään niin paljon vähemmän energiaa.
Jotta päästäisiin edes tasoihin, pitää e85:sta syöttää 15-20% enemmän ja ilman muuta mm.ennakkoa pitää huomattavasti muuttaa suhteessa 98:iin(palaa ihan eri nopeudella).
E85:n potentiaali kun on tuossa sen korkeassa puristuskestävyydessä, eli 105-oktaanisuudessa, se on tietenkin se asia miksi sitä yhä enenevissä määrin käytetään race polttoaineena mm.kiihdytysmoottoreissa, niin vapareissa kuin ahdetuissakin.
Jos tuo 105-oktaanisuus jätetään kokonaan käyttämättä matalilla puristuksilla, ei koko e85:ssa ole oikein mitään järkeä?
Lisäämällä reilusti syöttöä päästään e85:lla toki 98:n tehoihin, mutta lisäämällä 98:ia, päästään aina suurempiin tehoihin sen suuremman energian vuoksi.
E85:lla saadaan siis korkeampi teho vain ja ainoastaan sen suuremman puristuskestävyyden vuoksi, joka tietenkin kannattaa sitä kautta maksimaalisesti myös hyödyntää tehoja etsittäessä(silloinkin pitää huomioida että sitä kuluu n.20-30% enemmän kuin vastavan oktaaniluvun race bensalla).Eikä tarvi kaikkia itsestäänselvyyksiä kertoa joka viestiin, siis tottakai 85:sta pitää syöttää enemmän koneeseen jotta päästään turvallisiin seoksiin ja sitä voitaisiin edes käyttää, eiköhän se nyt oo selvä jo..? Käytäntö on osoittanut että kun seokset on säädetty kohdalleen(lue 85:sta syötetään enemmän koneeseen), ilman muita muutoksia, tehoa on tullu muutama prossa lisää vs 98, tämä siis ns. "vakioteholuokassa" vapareilla. Vaikka 85:nen sisältää vähemmän energiaa itsessään niin sehän kompensoituu kun sitä syötetään enemmän. Ahdetussa tilanne kuitenkaan ei ole ihan noin yksinkertainen kun huomioidaan vielä semmoset asiat kuin esim. imulämmöt ja etanolin jäähdyttävä vaikutus(myös palotapahtumaan). Ahdetussa saadaan aina suuremmat huipputehot 85:lla(optimoituna) verrattuna 98:iin oli puristukset mitkä tahansa. Ala- ja keskirekisterissä sit turbovehkeessäkin hyödytään suuremmasta puristusuhteesta, mutta liiallisuuksiin siinäkään ei voi mennä jos haetaan suuria huipputehoja, eli täytyy tehä kompromisseja. Vai meinaat et ahdetussa vois käyttää 14.5 ruttuja ja 3 barin ahtoja menestyksellisesti jotta reilu 2l koneesta saadaan se sama 1000hv kun siitä isolohko vapari V8:sta? En halua väitellä asiasta koska kovapuristeisista isolohkovapareista en tiedä mitään. Ilmeisesti näissä asiat heittävät häränpyllyä kun niissä ei ole niin montaa vaikuttavaa tekijää kuin ahdetussa? Sitten on myös tämä dynaaminen vs. staattinen puristussuhde asia. Tommosessa kovatehoisessa vaparissa nokat ovat todennäköisesti todella rajut, overlappia reilusti, imuvenat menee myöhään kiinni, eli dynaaminen puristussuhde on huomattavasti alempi mitä staattinen, ja tätä seikkaa pitää siis kompensoida erittäin suurella staattisella puristussuhteella. Turbovehkeet eroavat tässä suhteessa jonkin verran. Tälläkin foorumilla todennäköisesti valtaosa tunkee turpon e30:iinsä ennemin ku 10 litraisen V8:n joten hieman sitäkin nyt pitäis tässä huomoida...
Last edited by Thuppu; 25-10-2014, 15:32.
Leave a comment:
-
Originally posted by Thuppu View PostTuohan vaan tarkottaa ettei tota 10.5 puristeista oo säädetty 85:lle, ja jotain vikaa taitaa olla jos samoilla säädöillä 85:lla ei tuu enempää tehoa kuin 98:lla(siis tottakai joutuu seokset säätämään). Ite kuullu semmosesta +5% tehonnoususta jos vaihdetaan 98:sta 85:seen ilman että kosketaan ennakoihin, ahtoihin tms. Jos kaikki tossa 10.5 puristeisessa olis optimoitu 85:lle niin kyllä ton kokoluokan koneessa se +200hv tuskin tuottais ongelmia. Toki jos tää on joku tiukka isolohko vapari niin voikin ehkä käyttäytyä noin hassusti..? Ahdetussa kuitenkaan ei voida 85:lla ajaa nakua vastaan, romua tulee jo paljon aiemmin kuin nakua ilmenee.
Eli Eihän optimoidusta 98:lla ja optimoidusta E85:sta voida saada samaa tehoa, koska e85 sisältää itsessään niin paljon vähemmän energiaa.
Jotta päästäisiin edes tasoihin, pitää e85:sta syöttää 15-20% enemmän ja ilman muuta mm.ennakkoa pitää huomattavasti muuttaa suhteessa 98:iin(palaa ihan eri nopeudella).
E85:n potentiaali kun on tuossa sen korkeassa puristuskestävyydessä, eli 105-oktaanisuudessa, se on tietenkin se asia miksi sitä yhä enenevissä määrin käytetään race polttoaineena mm.kiihdytysmoottoreissa, niin vapareissa kuin ahdetuissakin.
Jos tuo 105-oktaanisuus jätetään kokonaan käyttämättä matalilla puristuksilla, ei koko e85:ssa ole oikein mitään järkeä?
Lisäämällä reilusti syöttöä päästään e85:lla toki 98:n tehoihin, mutta lisäämällä 98:ia, päästään aina suurempiin tehoihin sen suuremman energian vuoksi.
E85:lla saadaan siis korkeampi teho vain ja ainoastaan sen suuremman puristuskestävyyden vuoksi, joka tietenkin kannattaa sitä kautta maksimaalisesti myös hyödyntää tehoja etsittäessä(silloinkin pitää huomioida että sitä kuluu n.20-30% enemmän kuin vastavan oktaaniluvun race bensalla).
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostEn nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat?
Siis e85:lla voidaan käyttää ihan tolkuttomasti kovempia puristuksia kuin esim.98:lla ja tätä kautta saadaan myös tehoa todella paljon lisää.
E85:lla ero siis matalien ja korkeiden puristusten välillä on paljon isompi kuin millään pumppubensalla.
Esimerkki:
Tuollainen +600cid letukan isolohko joka tuottaa 98 pumppubensalla ja silloin n.max 10.5 puristussuhteella 750hv ja E85:lla 650-700hv.
Sama kone tuottaa 14.5 puristeisena ja e85:lla yli 1000hv, eli puristussuhteen nosto e85:lla 10.5:stä 14.5:een lisää tehoa jopa yli 300hv.Last edited by Thuppu; 24-10-2014, 22:49.
Leave a comment:
Leave a comment: