Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SJHP44
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 86
    • PKS

    #31
    Originally posted by perberi View Post
    Minä vaihdoin nuo omaan pirssiin maaliskuussa. Seiska-letku on helppo vaihtaa mutta vanhasta letkusta ympärillä olevat eristeet murenivat käsiin sitä irroitettaessa, mutta toisaalta itse putki oli täysin ehjä (kovaa muovimateriaalia). 3-letku oli myös ihan hyvässä kunnossa, mutta uutta CCV-versiota en saanut takaisin paikalleen helposti vaan tyydyin leikkaamaan eristeen sen ympäriltä pituussuunnassa halki ja laitoin myöhemmin nippusiteillä takaisin.
    Irrotitko imusarjan operaatiota varten, vai onnistuuko paikallaan? Mitä joutuu purkamaan? Meikäläisellä ( ja varmaan myös sinulla ) letkut näyttävät kulkevan jossakin imusarjan sisällä... tästä pelko isotöisestä vaihdosta...
    e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by SJHP44 View Post
      Irrotitko imusarjan operaatiota varten, vai onnistuuko paikallaan? Mitä joutuu purkamaan? Meikäläisellä ( ja varmaan myös sinulla ) letkut näyttävät kulkevan jossakin imusarjan sisällä... tästä pelko isotöisestä vaihdosta...
      Jos sinulla oli jo separaattori irti, niin aika helppo tuo letku olisi ollut vaihtaa samalla. Ei tarvitse ottaa imusarjaa irti. Ei tuon letkun pitäisi olla öljyssä, joko se vuotaa tai sitten moottorissa on jossain lähistöllä öljyvuotoa. Tuosta huohotinputkien vaihdosta on jo ollut täällä aika paljon juttua parissakin viestiketjussa. Ehkä juttua kannattaisi jatkaa niissä.
      Esim:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=116499
      E39 528iA

      Comment

      • perberi
        Newbiemmer
        • Aug 2009
        • 17
        • Pohjois-Savo

        #33
        Originally posted by SJHP44 View Post
        Irrotitko imusarjan operaatiota varten, vai onnistuuko paikallaan? Mitä joutuu purkamaan? Meikäläisellä ( ja varmaan myös sinulla ) letkut näyttävät kulkevan jossakin imusarjan sisällä... tästä pelko isotöisestä vaihdosta...
        Onnistuu ilman imusarjan irroittamista, mutta varaa aikaa ja hyvä valaistus + pienikokoinen peili kaveriksi. Osien takaisinlaittoa kannattaa harjoitella ainakin itse separaattorin ja 3-letkun osalta kun niiden välinen liitos on kierteellä, ja näiden asennusta kannattaa harjoitella jo ennen asennusta; se 3-letku kun pitää käytännössä laittaa paikalleen pelkällä näppituntumalla. Seurasin seuraavan sivuston ohjeita ja kuvia: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=643639

        Puhdistin lisäksi kaasuläpän ja tyhjäkäyntiventtiilin puhdistussprayllä. Öljytikun putken takaisinlaitossa joutui eniten ähisemään kun ei meinannut millään saada painettua takaisin oikeassa asennossa.

        Noita soveltaen pitäisi onnistua myös 5-sarjaan huohottimen vaihto, ja siinä taitaa olla vähän enemmän tilaa ympärillä työskennellä.

        - - - -

        Ja noista kulutuslukemista.. Olen lisäksi vaihtanut Vanoksen tiivisteet pari viikkoa sitten. Kerran kokeilin tasaisella tiellä täyskaasukiihdytyksen kolmosvaihteella 60 -> 120 vauhtiin ehkä päässyt mihinkään 7x.x l/h -kulutukseen. Pitäisi varmaan kokeilla uudestaan joskus. Muut lukemat (rough yms) ovat olleet samaa luokkaa linkitettyjen kuvien kanssa.
        435i
        Ex: 330i

        Comment

        • SJHP44
          Bimmer Rookie
          • Apr 2009
          • 86
          • PKS

          #34
          OK. Kiitos Perberi ja TJJ tiedoista!

          No siinähän nuo letkut 3 ja 7 ovat imusarjan muovisuojan alla, jösses sentään. Kaikkien puusilmien kantaisänä en tietenkään tätäkään heti huomannut ... 3 vuotaa selkeästi öljyä ja taisipa moinen johtua surkeasta o-renkaasta... taidan käydä hakemassa uudet Lakoselta ja istutan ne paikalleen illalla. Minulla tuo 3. letkun ja separaattorin liitos oli samanlaisella painettavalla klipsillä kuin muissakin huohotinjärjestelmän letkuissa... Liekö sitten 3- ja 5- sarjan eroja??

          Kokeilehan Perberi vielä sitä MAF -testiä kuten nixu aikaisemmin mainitsi: kolmosvaihteella rajoittimelle asti, siellä se maksimilukema vilkahtaa
          e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by SJHP44 View Post
            Minulla tuo 3. letkun ja separaattorin liitos oli samanlaisella painettavalla klipsillä kuin muissakin huohotinjärjestelmän letkuissa... Liekö sitten 3- ja 5- sarjan eroja??
            Ei tuo 3. letkun liitos ole painettava, sinulla taitaa olla se irti/rikki. Putki menee paikalleen vain yhdessä asennossa ja lukittuu kiertymällä. Eli asennuksessa 3. putki pitää olla käännetty reilusti lohkoon päin, sitten pää painetaan separaattorin lähtöön (se uppoaa siihen vain yhdessä kohdassa) ja käännetään putki ylös jolloin se lukittuu. Aika helppo homma jos on tehnyt osat irrallaan valkoisella tussilla kohdistusmerkkejä siihen kohtaan jossa putki uppoaa separaattorin lähtöön, ilman tuota saattaa mennä hermot... Silikonispray saattaa auttaa jos tuon putken eriste ahdistaa imusarjaan. Nuo osat ovat samat 3- ja 5-sarjoissa.
            E39 528iA

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #36
              Mites muuten toi INPA homma pelaa, toimiiko se carsoft kaapeleilla vai pitääkö tilata uudet kaapelit? Noiden hintahaarukka näyttää olevan mitä vaan 15-160e välillä... Onko toimimattomia malleja ollut vai uskaltaako kiinasta tilata perus 35e setin?

              Tää vissiin olis ihan ok softa?
              Last edited by Juppe; 03-08-2010, 09:54.

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                #37
                Originally posted by TJJ View Post
                Entä ennen katalysaattoria olevat lambdat, onko ne jo vaihdettu uusiin? Oletko tutkinut toimiiko niiden lämmitys eikä lämmitysjännitteen johdoissa ole katkosta?
                Enpä ole uusinut lambdoja mutta toisesta vastaavasta (toimivasta) autosta on kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta..täytyy tuo lämmitys vielä tutkia.Mahtaako tuosta tulla edes vikakoodia jos lämmitys ei toimi?

                Edit:Lisään tähän tulleet vikakoodit viimeisimmästä kylmäkäynnistyksestä, koetan laittaa myöhemmin pari kuvaa livedatasta:
                Käynnistyksen jälkeen lähes kaikki "Rough"-arvot heittävät punaiselle, muut laskevat vihreälle kunhan moottori vähän lämpenee
                mutta 3.s jää maksimiin ja sytyttää vikavalon/sulkee suuttimen.Jos auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan, se taas toimii
                jotenkin ja vikavalo sammuu, rough arvo edelleen punaisella mutta laskee kuitenkin tämän jälkeen vihreälle alueelle.Myös 6.s
                antaa tässä tapauksessa tuon saman vikakoodin vaikka "rough" ei punaiselle menekkään.

                Mikä ihme tätä rakkinetta oikein vaivaa??Ensin käy noin 5s aivan kunnolla ja sitten käynti sekoaa täysin?


                240 Burning Fail cylinder 3

                Carb A Carb B1


                243 -//- -//- cylinder 6

                Carb B1


                239 -//- -//- cylinder 2

                Carb B1


                124 Variable Jet System

                Ks-) Ground or open circuit
                Last edited by creative 22; 03-08-2010, 16:01.
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #38
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Mites muuten toi INPA homma pelaa, toimiiko se carsoft kaapeleilla vai pitääkö tilata uudet kaapelit? Noiden hintahaarukka näyttää olevan mitä vaan 15-160e välillä... Onko toimimattomia malleja ollut vai uskaltaako kiinasta tilata perus 35e setin?

                  Tää vissiin olis ihan ok softa?
                  http://cgi.ebay.co.uk/BMW-diagnostic...ht_7038wt_1137
                  Ei tarvi välttämättä kiinasta asti ja saa varmasti toimivan
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4627
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by creative 22 View Post
                    Enpä ole uusinut lambdoja mutta toisesta vastaavasta (toimivasta) autosta on kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta..täytyy tuo lämmitys vielä tutkia.Mahtaako tuosta tulla edes vikakoodia jos lämmitys ei toimi?

                    Mikä ihme tätä rakkinetta oikein vaivaa??Ensin käy noin 5s aivan kunnolla ja sitten käynti sekoaa täysin?

                    124 Variable Jet System

                    Ks-) Ground or open circuit
                    jos lambdan lämmitys ei toimi, tulee vikakoodi.

                    oletko testannut tankinhuohotus venttiilin, löytyy imusarjan alta etupuolelta

                    mites ne vanoksen tiivisteet? kylmänä auto lämmittää kattia kääntelemällä pakonokkaa ja tämä on juuri se mikä aihauttaa vanhemmissa m52 pannuissa tuon kierrosten putoamisen..
                    Last edited by fraatti; 03-08-2010, 16:51.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17841
                      • PKS

                      #40
                      Jos noista huohotinletkuista jatkais tosiaan siellä cold climate -topikissa..

                      Se jäi tästä epäselväksi, että kuuluuko sen koneen viheltää kaasulla missään vaiheessa vai onko se heti selvä imuvuoto etc? Tuo efekti on kuitenkin ollut jokaisessa M54 missä siihen olen kiinnittänyt huomiota.

                      Jos kaasuläpälle vievä haitarikumi vuotaa, minun tapauksessani moottorin vikavalo syttyi järjestäen kun ajoi kevyellä tasakaasulla pidempään. Nollautui ajoittain tiukemmassa ajossa. Vikakoodi P0174, seos laiha. Korjauksena IMM-kaasuläppä kumi vaihtoon.
                      Attached Files
                      Last edited by Dualfun; 03-08-2010, 19:14.
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36
                      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                      Muut talouden vehkeet:
                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #41
                        Ei kyllä vihellä tää 330i, edellinen 328i taas vihelsi ja en löytänyt syytä vaikka imuvuotoja metsästin ja vaihdoin haitariputket, ehkä ne kumitulpat imusarjan kyljestä falskas tjsp.
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17841
                          • PKS

                          #42
                          Originally posted by Dani View Post
                          Ei kyllä vihellä tää 330i, edellinen 328i taas vihelsi ja en löytänyt syytä vaikka imuvuotoja metsästin ja vaihdoin haitariputket, ehkä ne kumitulpat imusarjan kyljestä falskas tjsp.
                          Njoo, sillä tässä vaan mietin että omakin vislaa mutta silti tulee dynossa siistit käppyrät, ei vikakoodeja, kaikki INPA livedatat kunnossa, ja performancekellotukset reilusti alle tehdasarvojen.

                          Kannattaako alkaa edes miettiä asiaa? Oisko arvon ko. tekniikan tietäjillä faktaa aiheesta.

                          Tsekkauslistaa:
                          -Huohottimet vaihdettu cold climateen, edelliset oli myös ok
                          -IMM-kaasuläppä haitariputki vaihdettu, edellisessä reikä, mittaristossa vikavalo, vikakoodi P0174 (seos laiha (lohko 2))
                          -DISA purettu, karstat putsattu, toiminta ok, tiivisteet ok
                          -Kumitulpat kurkkaan kun muistan (vaihdan), uusi tieto minulle.
                          Last edited by Dualfun; 03-08-2010, 19:12.
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36
                          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          Muut talouden vehkeet:
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #43
                            Kuten 328, kaikki toimi kuten piti ja suorituskyky tapissa, dynokäppyrät hienot ja tasaiset, kulutus todellakin kohillaan mutta pieni ärsyttävä vislaus vaan otti kaaliin.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Tuollaiseen keskusteluun törmäsin, siinä 530i:n vihellys (ja jonkinlainen tehojen puute) oli korjaantunut sytytystulppien vaihdolla:

                              Viestissä #21 ongelman ratkaisu. Aika outo juttu.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • 174000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2008
                                • 1178
                                • Tuusula

                                #45
                                Mulla vislasi M54B30 erittäin kuuluvasti ja reikäisen haitariputkien vaihdolla vislaus jäi pois. Mutta ähäkutti, kyllähän se saatana vislaa edellee. Tosin niin paljon vaimeammin, että korva tarvitsi vähän aikaa havaitakseen tuon.

                                Eli pointtina siis, että kyllä tuo vihellys jotenkin imuvuotoon edellä mainitun perusteella viittaisi, koska tukkimalla se vaimeni radikaalisti. Vai onko nuo vislannu uudesta asti? Kertokoon se, joka on ostanut uutena?:think

                                Se mikä itseäni askarruttaa niin liittyvätkö imuvuodot ja kyseisen koneen taipumus kuluttaa öljyä jotenkin toisiinsa? Eli siis aiheuttaako imuvuoto jossain, esim haitariputkessa tai huohottimen letkuissa tai imusarjan takana olevissa tulpissa öljynkulutusta? Mulla nimittäin oli selvästi öljyiset nämä haurastuneet tulpat ja öljyä oli roiskunut tulppien alapuolelle. Vai onko se ollut seurasta sitten jostain muusta...
                                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                                '02 VW Golf 1.4i
                                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎