Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw330ci
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 231
    • Etelä-Suomi

    Originally posted by Supa View Post
    Reilu imuvuoto kun korjausarvotkin on plussan puolel reilusti.
    Käy kaikki ne tulpat imusarjan päädystä läpi + alipaineletkut yms yms.
    Helpoin varmaan purkaa koko imusarja pois ja uusi varuilta kaikki jollei mitään selvää löydy.
    Eli mitä korjausarvoja meinaat tuosta kuvasta?
    Olisi kiva nähdä kaikki kyseiset arvot autosta jossa ns. kaikki kunnossa :think

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7418
      • Oulu

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Mulla toi on nyt pääsiäisenä vaihto-ohjelmassa, mutta jotenkin en usko aiempien kokemusten valossa että tuokaan auttaa.
      Return pipe tuli vaihdettua, vielä ei ole tietoa auttoiko mitään. Ainakin se oli reilusti halki alapuolelta takapäästä parin-kolmen sentin matkalta ja ihan kasaanpainunut sekä osittain halkikin myös etupäästä.

      Sellaisen huomasin nyt kun autoa tuossa konepelti auki käyttelin, että aika selvä sihahdus kuuluu kun tyhjäkäynnillä vähän terävämmin kaasua painaa. Liekö tämä normaalia? Jotenkin en muista että tuollaista olisi aiemmin kuulunut ainakaan noin selvänä, mutta ehkä en vain ole kaasutellut tarpeeksi pelti auki. Mulla on tuosta äänestä videokin jonka voin laittaa tähän huomenna.

      Toinen juttu minkä huomasin oli, että DISA-venttiili ei näyttänyt liikkuvan juuri mihinkään (tai ehkä ihan heikosti) paikallaan kaasutellessa. Miten pitkästi sen varren kuuluu liikkua? Sormella jos työntää sitä pyöreästä alipainepurnukasta eteenpäin itse venttiilille lähtevää säätövartta taaksepäin niin se kyllä liikkuu ainakin sentin verran, mutta paikallaan kaasutellessa ei todellakaan läheskään tuota matkaa, hyvä jos yhtään.

      Ja sellainenkin havainto vielä että kun tyhjäkäynnillä kokeilin sormella työntää sitä DISA:n säätövartta taaksepäin niin sain aikaan hirveän ulisevan äänen, mutta ääni lakkasi heti kun käytin sen DISA:n sähköjohdon pistokkeen irti. Mitähän tuossa tapahtui? Aiemmin kun käytin tuon DISA-venttiilin irti niin minusta silloin se tuntui toimivan OK, eli alipainepuoli ei vuotanut tms. Pitäisiköhän se tarkistaa vielä uudelleen? Ehkä voisi kokeilla myös tuota starttipilottia kaiken varalta.

      Originally posted by Jakuza View Post
      Missäs tuo kolmas tulppa siellä on?
      Mulla kaikki kolme tulppaa on siinä ihan vierekkäin. Mutta olikos se niin että kaikissa autoissa ei ole kolmea tulppaa?
      Last edited by Petri.Kekkonen; 24-04-2011, 20:28.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Return pipe tuli vaihdettua, vielä ei ole tietoa auttoiko mitään. Ainakin se oli reilusti halki alapuolelta takapäästä parin-kolmen sentin matkalta ja ihan kasaanpainunut sekä osittain halkikin myös etupäästä.

        Sellaisen huomasin nyt kun autoa tuossa konepelti auki käyttelin, että aika selvä sihahdus kuuluu kun tyhjäkäynnillä vähän terävämmin kaasua painaa. Liekö tämä normaalia? Jotenkin en muista että tuollaista olisi aiemmin kuulunut ainakaan noin selvänä, mutta ehkä en vain ole kaasutellut tarpeeksi pelti auki. Mulla on tuosta äänestä videokin jonka voin laittaa tähän huomenna.

        Toinen juttu minkä huomasin oli, että DISA-venttiili ei näyttänyt liikkuvan juuri mihinkään (tai ehkä ihan heikosti) paikallaan kaasutellessa. Miten pitkästi sen varren kuuluu liikkua? Sormella jos työntää sitä säätövartta taaksepäin niin se kyllä liikkuu ainakin sentin verran, mutta paikallaan kaasutellessa ei todellakaan läheskään tuota matkaa, hyvä jos yhtään.

        Ja sellainenkin havainto vielä että kun tyhjäkäynnillä kokeilin sormella työntää sitä DISA:n säätövartta taaksepäin niin sain aikaan hirveän ulisevan äänen, mutta ääni lakkasi heti kun käytin sen DISA:n sähköjohdon pistokkeen irti. Mitähän tuossa tapahtui?
        Minulla oli aikoinaan tuo putki samassa kunnossa eikä sen vaihto mitään vaikuttanut, ei tosin ollut ongelmiakaan.

        Tuollainen ihmeääni kuuluu minullakin kun kaasua painaa terävästi, laitoin siitä joskus tänne ääninäytteenkin. Täytyypä etsiä...

        DISA:han menee "päälle" tyhjäkäynnillä, joten jos otat liittimen irti, pitäisi sen liikkua lepoasentoon. Minullahan on tuo oma M52TU DISA irrallaan joten kävin mittaamassa varren liikkeen: se on 15mm, jos se liikkuu selvästi vähemmän ei läppä aukea/sulkeudu kokonaan.

        Säätövarren ääni voisi viitata vuotoon DISA:n akselissa. Tai sitten ei, ehkä läppä vaan meni sellaiseen asentoon jossa imusarja alkoi viheltämään.
        E39 528iA

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7418
          • Oulu

          Originally posted by TJJ View Post
          DISA:han menee "päälle" tyhjäkäynnillä, joten jos otat liittimen irti, pitäisi sen liikkua lepoasentoon.
          Enpäs muista olenko tuota aiemmin testannut, mutta nyt se ei todellakaan liikkunut mihinkään. Oiskohan nyt löytynyt oikea vikakin... Pitää käydä testaan heti uudestaan.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by TJJ View Post
            Tuollainen ihmeääni kuuluu minullakin kun kaasua painaa terävästi, laitoin siitä joskus tänne ääninäytteenkin. Täytyypä etsiä...
            Tuolla: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=198611
            E39 528iA

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7418
              • Oulu

              Ei liiku DISA mihinkään tyhjäkäynnillä. Kun johtoa irroittaa ja kytkee kuulee kuinka magneetiventtiili naksahtaa, mutta varressa ei ole liikettä yhtään. Käytin sen irti taas ja varsi liikkuu vapaasti kun läppää vääntää. Jos väännän läpän kiinni-asentoon (eli se vääntöä parantava alakierrosten asento) ja sormella tukin siellä venttiilin alapuolella olevan ilmareiän (magneettiventtiilin pohjassa) niin saan hidastettua läpän avautumista jousen voimalla, mutta en saa läppää pysymään kiinni. Voitko TJJ vielä kokeilla onnistuuko sun irto-DISA:lla tämmöinen?

              Oiskohan tuosta sitten se alipainekalvo rikki, en saanut sitä auki tähän hätään, vaikka siinä oli sellaiset kynnet jotka näytti siltä että sen alipainekellon kannen voisi avata.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Jos väännän läpän kiinni-asentoon (eli se vääntöä parantava alakierrosten asento) ja sormella tukin siellä venttiilin alapuolella olevan ilmareiän (magneettiventtiilin pohjassa) niin saan hidastettua läpän avautumista jousen voimalla, mutta en saa läppää pysymään kiinni. Voitko TJJ vielä kokeilla onnistuuko sun irto-DISA:lla tämmöinen?
                Testasin: kun läppä on auki ja reiän tukkii, en saa väännettyä läppää kiinni. Ja jos läpän laittaa kiinni, tukkii reiän ja päästää irti läpästä, aukeaa läppä hiukan ja jää siihen kunnes reiän avaa. Täysin kiinni läppä ei siis tuossa tilanteessa pysy.
                E39 528iA

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7418
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Testasin: ...
                  Kiitos testistä, eli kaikenkaikkiaan tuon sun testituloksen ja sen tosiasian, että läppä ei mene kiinni tyhjäkäynnillä vaikka magneettiventtiili selvästi naksahtaa kun liitintä irrottaa/kiinnittää, perusteella voisi kai pitää aika varmana että mulla on tuossa DISA:ssa se alipainekalvo jotenkin rikki. Se on varmaan ihan järkeenkäypää että läppä ei pysy sullakaan täysin kiinni koska tuossa tilanteessa sinne ei saa mitään alipainetta ennen kuin jousi kääntää sitä läppää jonkin verran. Mulla kävi pari kertaa niin että läppä aukesi vain vähän, mutta lähes aina se aukesi kokonaan vaikka varmasti pidin sormea tiiviisti siinä reiällä.

                  Jos mulla on se alipainekalvo rikki niin starttipilotilla siitä pitäisi ehkä saada jonkinlainen reaktio aikaan jos sitä suihkuttaisi siihen läppää kääntävän varren juureen. Tuon testin kun tekisi niin sitten varmaan voisi alkaa tilailla uutta DISA:a jostain jos et halua myydä omaasi.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 25-04-2011, 21:07.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7418
                    • Oulu

                    Tässä videossa tuo DISA ei näytä sulkevan läppää tyhjäkäynnillä:


                    Mutta muuten se kyllä liikkuu mitä taas mulla ei tapahtunut kun kaasuttelee.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7418
                      • Oulu

                      Originally posted by Ha2 View Post
                      Tarkistitko vuotaako se ilmaa jostain kohti. Itse ruiskin starttipilottia ympäri sitä DISA:a ja onnistuin paikantamaan vuodon sen akselin juuresta, joka menee siitä pyöreästä pikkupurnukasta siihen kantikkaaseen laatikkoon.
                      Eli kun tuohon kohtaan ruiskutit starttipilottia niin tyhjäkäynti reagoi selvästi?
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Eli kun tuohon kohtaan ruiskutit starttipilottia niin tyhjäkäynti reagoi selvästi?
                        Kyllä. Rajasin pahvinpalalla suihkautuksen siihen akselin seutuun ja tyhjäkäynti reagoi selvällä kierrosten nousullla.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • Juize
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2010
                          • 231
                          • Joensuu

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Ei liiku DISA mihinkään tyhjäkäynnillä. Kun johtoa irroittaa ja kytkee kuulee kuinka magneetiventtiili naksahtaa, mutta varressa ei ole liikettä yhtään. Käytin sen irti taas ja varsi liikkuu vapaasti kun läppää vääntää. Jos väännän läpän kiinni-asentoon (eli se vääntöä parantava alakierrosten asento) ja sormella tukin siellä venttiilin alapuolella olevan ilmareiän (magneettiventtiilin pohjassa) niin saan hidastettua läpän avautumista jousen voimalla, mutta en saa läppää pysymään kiinni. Voitko TJJ vielä kokeilla onnistuuko sun irto-DISA:lla tämmöinen?

                          Oiskohan tuosta sitten se alipainekalvo rikki, en saanut sitä auki tähän hätään, vaikka siinä oli sellaiset kynnet jotka näytti siltä että sen alipainekellon kannen voisi avata.
                          Omassa -99 523:sessa DISA:ssa täsmälleen samat oireet. Läpän saa kiinni tyhjäkäynnillä kun pikkasen jelppaa varresta työntämällä alipaine venttiiliin päin. Läppä kuitenkin aukeaa melkein heti kun painaa kaasua eikä mene uudestaan kiinni ennen kuin antaa taas sormella vähän vauhtia.
                          Tuon alipainekammion avaaminen kalvon tarkastamista varten on todennnäköisesti melkein mahdotonta, koska reunan alla on pari olaketta jotka pitää tuon peräosan pirun tiukasti kiinni. Jos auki saa niin tiiviinä ei varmaan saa takas kiinni.
                          Itsellä alku vuodesta ilmenneet misfiret ja lamda control bank errorit hävis lopulta ennen kaasuläppää olevan kurttuputken ja venttiilikopan tiivisteen vaihdolla (yhdessä tulpan kolossa öljyä).
                          Tuo DISA:n mahdollinen kalvo vuoto ei ainakaan vielä anna vika koodeja eikä ole käynti hairiöitä. Ainut mikä on havaittavissa on "slurps" ääni kun painaa nopeasti kaasua, jos se nyt tuosta DISA:sta kuuluu.

                          Täytyy varmaan lähteä DISA kauppaan. Schmiedmanilla hinta näköjään 164€. Pitää huomenna kysellä mitä kustantaa marmorilla???
                          G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
                          ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                          ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                          ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7418
                            • Oulu

                            Originally posted by Juize View Post
                            Omassa -99 523:sessa DISA:ssa täsmälleen samat oireet. Läpän saa kiinni tyhjäkäynnillä kun pikkasen jelppaa varresta työntämällä alipaine venttiiliin päin.
                            Mulla tuokaan ei tuntunut auttavan.

                            Originally posted by Juize View Post
                            Tuon alipainekammion avaaminen kalvon tarkastamista varten on todennnäköisesti melkein mahdotonta, koska reunan alla on pari olaketta jotka pitää tuon peräosan pirun tiukasti kiinni. Jos auki saa niin tiiviinä ei varmaan saa takas kiinni.
                            Näinpä se taitaa olla. En löytänyt mistään ohjeita tuon avaamiseen, eikä se tuntunut helposti aukeavan kun yritin sitä hiukan kammeta kun olin avannut ne selvästi näkyvät kiinnikkeet mitkä siinä on.

                            Originally posted by Juize View Post
                            Itsellä alku vuodesta ilmenneet misfiret ja lamda control bank errorit hävis lopulta ennen kaasuläppää olevan kurttuputken ja venttiilikopan tiivisteen vaihdolla (yhdessä tulpan kolossa öljyä).
                            Ei mullakaan ole vielä MIL-valo syttynyt vaikka olen nyt hiukan tuolla ajanut sellaisissakin tilanteissa missä sillä oli tapana useimmiten syttyä. Vaan eipä sitä vielä tiedä onko se lopullisesti korjautunut. Mutta pitää tuo DISA silti saada toimimaan vaikka se ei valoa sytyttäisikään.


                            Originally posted by Juize View Post
                            Schmiedmanilla hinta näköjään 164€. Pitää huomenna kysellä mitä kustantaa marmorilla???
                            Kiitos hintatiedosta, eihän tuo nyt ihan mahdottomalta sentään kuulosta. http://eshop.original-teile.de/ listaa M54B25:n numerolla 11617544806 hinnaksi 160,35€ ja mun M52B25TU:n numerolla 11611440049 155,09€. Tiiviste 11617504543 näyttäs olevan 1,34€.
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 26-04-2011, 19:54.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Enliz
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 1503
                              • Espoo

                              Originally posted by Jakuza View Post
                              Missäs tuo kolmas tulppa siellä on? Vaihdoin juuri itselleni siitä sen ison tulpan ja tämän takaa yhden pienen tulpan. Ilmeisesti siis pitäisi olla 2 pientä tulppaa (+1 iso)?
                              Mulla näytti olevan 2 identtistä pikkutulppaa ja 1 iso siellä takana.
                              now: Mercedes Benz 350e AMG
                              ex: f30 320i M-Sport
                              ex: e46 320i M-Sport II
                              ex: e46 330Ci Cabriolet M-Sport II
                              ex: e36 316i Compact
                              ex: e39 530i M-Sport
                              ex: e46 320Cd M-Sport II

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7418
                                • Oulu

                                Tänään hain kaupasta CRC:n starttipilottipullon ja testailin lisää. Nyt sain DISA:n pysymään kiinni tyhjäkäynnillä kun auton sen sormella varresta siihen asentoon. Hiukan jos kaasutti niin aukesi eikä mene itsestään enää kiinni. Samalla kun tuota vartta liikutti sormella niin sain aikaan monenlaista ulinaa ja vinkumista ja minusta nuo äänet tulee selvästikin siitä alipainekalvosysteemistä eikä sielä itse imusarjasta. Tätä tukee myös se, että DISA ihan kokonaan auki asennossakin sain aikaan ulinaa kun sopivasti liikuttelin vartta sormella vähän johonkin suuntaan.

                                Testailin ruiskuttaa starttipilottia siihen varren juureen enkä aluksi saanut aikaan mitään reaktiota vaikka monta kertaa yritin. Sitten kun sormella asettelin värren niin että kuuluu sitä ulinaa ja työnsin starttipilotin pillin siitä varren juuresta alaviistoon sisälle sinne alipainekalvosysteemiin niin ruiskautus laski tyhjäkäyntiä selvästi hetkeksi. Olisin olettanut tyhjäkäynnin parantuvan, mutta tästä voi nyt minusta kuitenkin melko varmasti vetää sen johtopäätöksen että se aipainekalvo vuotaa jonkin verran.

                                Siispä pitäisi tilata jostain uusi DISA. Saksan eBay:ssä en nähnyt mitään järkevää joten onkohan toi http://eshop.original-teile.de/ nyt sitten hyvä paikka tilata? Pitää kai kysyä Wetterin hinta ensin, jos ero ei ole suuri niin saisihan sen ehkä nopeammin marmorilta.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎