Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laakoli
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 60
    • Jyväskylä

    Testasin sitä salavalikon L/H, 3 vaihteella täyskiihdytys nii maksimi oli 70l

    Auto on 330Cia, onko liian alhainen 70l/h ?

    vanoksen tiivisteetkin on juuri vaihettu eikä muutosta.
    Bmw 330CiA E46

    Comment

    • Jakuza
      BTCF Member
      • Nov 2006
      • 516
      • Brisbane

      Originally posted by Laakoli View Post
      Testasin sitä salavalikon L/H, 3 vaihteella täyskiihdytys nii maksimi oli 70l

      Auto on 330Cia, onko liian alhainen 70l/h ?

      vanoksen tiivisteetkin on juuri vaihettu eikä muutosta.
      Itsellä on aina näyttänyt jotakuinkin max. 72-73l/h huipputehon tietämillä.

      Comment

      • Ravermeister
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1508
        • Melkeen Turkkuses

        Originally posted by Laakoli View Post
        Testasin sitä salavalikon L/H, 3 vaihteella täyskiihdytys nii maksimi oli 70l

        Auto on 330Cia, onko liian alhainen 70l/h ?

        vanoksen tiivisteetkin on juuri vaihettu eikä muutosta.
        Piti oikeen kaivaa omista vanhoista postauksista kun tuli tota joskus testattua ja näin olin aikasemmin kirjottanu:
        Nyt tuli tehtyä toi salavalikon kulutustesti, ja lukemaksi sain 3-vaihteella parhaimmillaan 68,4 l/100km juuri ennen kuin steppi vaihto isompaa. Testin tein tasaisella tiellä ja nopeudesta 80km/h ->
        -Turku Connection-
        HDJ80 4.2TD
        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          27.7-10
          Originally posted by Dani View Post
          Salavalikon 4.1 antoi suoralla tiellä kakkosella arvon 76.2L/h juuri ennen kun rajoitin päräytti tulille.
          Tossa oma arvo, en nyt ole vähään aikaan kokeillu.
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • janne[l
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 861
            • Ylöjärvi

            .

            en saa omasta 330ci.stä ollenkaan näkyviin tuota l/h lukemaa 4.1 kohdassa. miten sen saa näkyviin ? tuossa 4.1 kohdassa pyörii luvut vain 0-300 välillä.
            e46 330i cabriolet
            e91 320d
            e36 328 törpö

            Comment

            • SJHP44
              Bimmer Rookie
              • Apr 2009
              • 86
              • PKS

              No niin. Alkaa pikku hiljaa näkymään valoa tunnelin päässä. Tässä välissä ehti laueta ABS-boksikin, mutta elektromeka auttoi onneksi nopealla aikataululla. Terveiset ja kiitokset WSE1:lle!

              Moottorivalon syttyminen vaivasi edelleen ja aloin etsiä vikaa jo vaihdetusta kampiakselin tunnistimesta. Tunnistimen koloon jätetty vanha tiiviste ei auttanut anturin oikeaan syvyyteen saamisessa ja itseäni päähän potkien asettelin tunnistimen tällä kertaa vain yhdellä o-renkaalla varustettuna takaisin paikalleen. En uskaltanut muovista osaa hirveän kovakouraisesti käsitellä ja laitoin sen paikalleen vain kuusiokoloruuvin kiristämällä.

              Illalla nixu auttoi ystävällisesti vikakoodien ja -muistin kanssa ja moottorivalon yhä syttyessä pähkäilimme, että anturi saattaa olla vain huonosti paikallaan. Osa irti, kolon putsaus ja anturi edestakaisin nitkuttamalla ja melkoista voimaa osan rakenteeseen nähden käyttämällä takaisin paikalleen.

              En meinannut uskoa, mutta ongelma katosi ja auton kulkukin muuttui positiivisempaan suuntaan. Maf testi antoi lukemat 73-74 litraa.

              Edelleen pientä väännön uupumista on kuitenkin havaittavissa pienemmillä kierroksilla, joten seuraavaksi katse kääntyy Disan suuntaan.

              Kaikkinensa kuitenkin hetkellisesti tuntuu, että ollaan voiton puolella.

              Kiitokset vielä kerran nixulle ja WSE1:lle!!


              EDIT: tänään illalla kotiin palatessa DISA piti tyhjäkäynnillä aivan järkyttävää rätinää... Taitaa olla valmis tapaus.
              Last edited by SJHP44; 15-10-2011, 22:04.
              e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Onko livedatassa jotakin kohtaa josta pystyy seuraamaan M54 nokka-akselin asentotunnistimien toimintaa, että antaako oikeita arvoja?

                M52 kohdallahan löytyy nokan tunnistimelle arvo jota seurata tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu



                  Löysin tuollaisen ketjun netin syövereistä liittyen nokan asentotunnistimiin. Eli pakopuolen anturi oli paskana vaikka ei antanutkaan koodeja. Ilmeisesti oli päädytty vaihtamaan tuo pakopuolen anturi, koska auto käynnistyi hyvin jne, jolloin imupuolen pitäisi olla ehjä.

                  Eli ilmeisesti näissä M52TU/ M54 on myös noita välitiloja ettei tule välttättä vikakoodeja.

                  Aloin vain heti miettimään, että onkohan omassa ihan kunnossa kun, näkyy pakopuolellakin olevan ihan alkuperäinen vuodelta 2000 tai ainakin päiväys anturissa on kyseiseltä vuodelta..
                  Last edited by Antsah; 21-10-2011, 11:38.

                  Comment

                  • Laakoli
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2010
                    • 60
                    • Jyväskylä

                    onko disa vaihtoa vailla jos aukee jo alle 2500rpm ?

                    Onko kaikissa E46:ssa toi disa ku kaverilla 323 -99 ja se ei toimi ollenkaa :O.
                    Last edited by Laakoli; 23-10-2011, 14:02.
                    Bmw 330CiA E46

                    Comment

                    • Ape
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 474
                      • Savonlinna

                      Tyhjäkäynti ruvennut seilaamaan välillä tuossa nelikutosessa. Ei tee välttämättä tuota edes jokapäivä. Vanoksen o-renkaat, huohotin+putket ja haitariputket vaihdettu. Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Vikakoodit luettu, eikä mitään löytynyt. Olisko joku anturi mikä vetelee viimisiä, koska välillä toimii normaalisti ja välillä ei? Jos ois imuvuotoja niin luulisi tekevän jatkuvasti tuota? Disan akselikin tuntuis liikkuvan siinä ~4000 tietämillä, eli toimii ilmeisesti ok?
                      Id.4
                      ex: Toyota avensis
                      Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
                      ex:Audi a6 avant 1.8t
                      ex: Suzuki gsx-r750 k6
                      ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
                      ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
                      ex: e36 320 coupe -93

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Originally posted by Ape View Post
                        Tyhjäkäynti ruvennut seilaamaan välillä tuossa nelikutosessa. Ei tee välttämättä tuota edes jokapäivä. Vanoksen o-renkaat, huohotin+putket ja haitariputket vaihdettu. Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Vikakoodit luettu, eikä mitään löytynyt. Olisko joku anturi mikä vetelee viimisiä, koska välillä toimii normaalisti ja välillä ei? Jos ois imuvuotoja niin luulisi tekevän jatkuvasti tuota? Disan akselikin tuntuis liikkuvan siinä ~4000 tietämillä, eli toimii ilmeisesti ok?
                        Minulla tekee myös ajoittain tuota seilaamista puolilämpimällä koneella.

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          Tässäpä tarinaa imuvuodoista joukon jatkoksi.Noin viikko sitten ostamani 5/01 E39 520Ia M54b22 koneella kävi kylmänä ihan ok mutta lämpöisenä välillä tyhjäkäynti sekosi täysin ja sytytti ah niin tutun moottorin vikavalon.Lueskelin Inpalla koodeja ja lista olikin melkoinen, nollasin toki kaikki vanhat ensin pois ja ajelin muutaman päivän ja tsekkasin mitä sinne tallettuu..Arvasin kyllä jo koneesta kuuluvasta selvästä ylimääräisestä suhinasta että jokin siellä vuotaa ja reilusti...Tässä nämä koodit nyt kuitenkin:

                          202, 203 Lambda Regulating Limit Bank 1,2
                          238, 242, 239, 241, 240, Burning Failit, (sylinterit 1, 2,3 4,5)
                          227, 228 Lambda Control Tolerance Bank 1, 2

                          Eli yhteensä 9 vikakoodia...Lisäksi korjausarvot livedatassa olivat suht tapissa koko ajan..

                          Ekaksi tietty tsekkasin imusarjan päätytulpat, tottahan se iso siellä halki oli..
                          no korjasin teipillä jahka saan uuden osan..Sitten tänään otin huohotinsysteemin irti ja siellä siellähän se väinö oli, laturin "panssarikaapeli"
                          oli hieronut huohottimen alimman putken (öljyn paluuputki) puhki.
                          Lisäksi putken loppupää oli tukossa samoin kun öljytikun putki johon tämä putki kiinnittyy..Eipä ihme että suhisi...Tässä oli BMW-merkkistä kutistesukkaa
                          suojana mutta ei juuri tuolla kohtaa...

                          Tässä vain 341tkm ajetussa autossa ei ollut siis vielä Cc-huohotinta vaan merkinnöistä päätellen (ja paskan määrästä) vielä täysin alkuperäiset rojut.
                          Maf-putket sensijaan olivat hyväkuntoiset, ei edes mitään murtumia näkynyt.
                          Nämä varmaan olikin uusittu jo kertaalleen.

                          Koko huohotin oli niin hapero ja kakkaa täynnä että heitin sen menemään ja kun uutta ei ollut tähän hätään laittaa laitoin tilalle ed. autosta jääneen hyväkuntoisen ja puhtaan Cc-huohottimen ja putket lukuunottamatta tuota alimmaista putkea jonka olin tietty hukannut johonkin..korjasin tuon reiäin sitten liimakutistesukalla kunhan saan uudet osat tilattua.Samalla putsasin ja tsekkasin
                          Disan (oli ok), Iac:n (melko paskainen) sekä tietty Edk:n.

                          Nollasin koodit ja kävin koeajolla, tuntui toimivan ok eikä käynti humpaillut, toivottavasti pysyykin näin.Jos näin vähällä pääsi olen kyllä tyytyväinen,
                          eipä uskoisi minkä määrän harhaanjohtavia vikakoodeja voi yksi n.3mm reikä putkessa aiheuttaa..
                          Valitan huonoja kuvia mutta kyllä niistä varmaan saa käsityksen mistä oli kysymys..
                          Last edited by creative 22; 07-12-2012, 18:47.
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Tänään tuli kateltua peilin ja lampun kanssa noita imusarjan päädyn tulppia ja luulisin löytäneeni ne. Kuvassa näkyy ainakin iso tulppa (osa 17) ja todennäköisesti heti sen vieressä takana 2 kpl pienempiä tulppia (osa 15). Iso tulppa ainakin on hieman jo haljennut. Vaihdan nämä viikon päästä. DISAkin tuli tarkistettua ja vaikuttaisi olevan ihan ok (120 tkm). Läpän toiminta oli jämäkkä.

                            Edit. Iso tulppa oli jonkin verran jo alkanut halkeamaan. 2 pienemmässä tulpassa ei ollut halkeamia, mutta vaihdoin tietenkin kaikki.
                            Attached Files
                            Last edited by Bomb5; 14-12-2011, 19:55.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1961
                              • Hki

                              aihetta sivuten tietääkö joku kerrointa millä saa muutettua maf lukeman g/s l/h:ksi? Kännykkäsofta näyttää g/s ja lukema oli 196g/s, mutta mitähän tämä olisi l/h.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7425
                                • Oulu

                                Originally posted by Vanquish View Post
                                aihetta sivuten tietääkö joku kerrointa millä saa muutettua maf lukeman g/s l/h:ksi? Kännykkäsofta näyttää g/s ja lukema oli 196g/s, mutta mitähän tämä olisi l/h.
                                Jos ilman tiheys on vaikka taulukkokirjan antama 1,29 kg/m³ niin tuostahan saadaan että 1 kg = 775l eli 1g = 0,775l ja kun tunnissa on 3600 sekuntia niin kertoimeksi tulisi noiden tulo eli 2791. Siten 196 g/s = 2791 * 196 l/h = 546 976 l/h. Kuulostaa kyllä järjettömältä määrältä... :think

                                Toisaalta tuo 196g/s ois jo 152l/s joten voiko sitä ilmaan noin paljon mennä?
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎