Originally posted by Juhis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M54 Imuvuoto ja Livedata topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
BMW E46 320d M-Sport touring -02
Ex:BMW E46 320da -02
Ex: BMW E46 330ci -01
Ex: BMW E36 316i -91
-
-
Originally posted by S.P.R View PostOmassa autossa oli samanlaista ongelmaa. Bensansuodattimen vaihdolla ongelma ratkesi. Ainakin faceliftissä on paineensäädin siinä samassa niin oisko siinä ollut vikaa.BMW E46 320d M-Sport touring -02
Ex:BMW E46 320da -02
Ex: BMW E46 330ci -01
Ex: BMW E36 316i -91
Comment
-
-
Originally posted by mijuko View PostOlitko sen DISAn kattonu?
...ja kaikki muutkin anturien liittimet kunnolla kiinni.Id.4
ex: Toyota avensis
Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
ex:Audi a6 avant 1.8t
ex: Suzuki gsx-r750 k6
ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
ex: e36 320 coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by JardoX View PostVikaani ei ole vieläkään löytyny ratkaisua. Tänään merkkihuollossa koittivat porukalla miettiä vikaa ja olivat sitä mieltä että vika saattaa olla lambdoissa koska autossa jäätyi vuosi sitten huohotin ja sillon tuli öljyä pihalle. Arvelivat että lamdat olis saattanu mennä rikki siinä samalla. Ei vaan huvikseen vihtis laittaa 400€ ku ei oo varma että korjaantuuko vika sillä ja muuten vian etsintään on menny jo liki 1000€.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostIlmoittele, jos vika sattuu joskus löytymään. Me ei sen kummemmin olla alettu selvittelemään vikaa tuosta M54:sta. Vika siis ainoastaan kylmällä kelillä talvisin ensimmäistä kertaa käynnistäessä. Joko sammuu heti ja vaatii uuden käynnistyksen tai sitten muuten vaan käy huonosti alussa. Uudestaan käynnistäessä toimii yleensä OK. Vikakoodeja ei ole ja hieman lämmittyään auto toimii hienosti. Ajossa pelaa virheettömästi. Luultavasti vika häviää, kun kelit tästä lämpenee, mutta tietty ensi talvena tulee taas eteen. Joten jos ratkaisu löytyisi, olisi hieno juttu.
Ne ovat ainakin noissa oireilleet niin, että kun autoa käynnistää kylmänä niin moottori lähtee käyntiin vajailla pytyillä ja kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin käy jo tasaisesti.
(Eli kupit liimaantuu pohjiin kiini siltä kohdalta jossa nokka jää painamaan venttiilin auki)
Itse olen aikanaan paininut muutaman vastaavanlaisen tapauksen kanssa, ja forten moottorinpesukaan ei tuottanut tulosta.
Tosin tämä ongelma jättää yleensä "misfire" vikakoodeja.:think
Comment
-
-
Itellä samankaltanen vika kuin Juhiksella. Moottorina M54B22. Yleensä sammuu kylmänä heti ekan starttauksen jälkeen jos ei kerkee painaan kaasua. Vikavaloja ei syty ja käy ihan normaalisti kun saa käyntiin. Sellainen ihmeellisyys tuossa omassa on, että jostain konehuoneesta kuuluu hyvin omituinen ujellus käynnistämisen jälkeen. Kestää muutaman sekunnin ja mitä olen noita Youporn, eikun Youtubevideoita kattonut, niin ei ole vastaavaa ääntä niistä kuulunut.
Ääntä on hyvin vaikea sanoin kuvailla, mutta pitää varmaan ottaa jotain videonpätkää jos sen onnistuis ikuistamaan. Imuvuotoa ite epäilen, mutta ei ole pienintäkään hajua että missä mahtaa olla. Tuo ujellus siis loppuu muutaman sekunnin päästä eikä sitä kuulu enää sen jälkeen moottorin käydessä. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen sama juttu. Ääni kuuluu kylmällä ja lämpösellä koneella. DISAsta ei kuulu mitään pärinöitä enkä ole kyllä separaattorista Chewbacca-ääniäkään kuullut. Separaattori on vaihdettu (kuulemma) n. vuosi sitten. Joku alipainesysteemi kenties ulisee? Tuntuu nykyään ehkä hieman laiskemmalta alakierroksilla ja tuo vie kyllä bensaakin jonkun verran enemmän kuin edellinen 2.2.
Sitten vielä hieman ohi aiheesta, mutta jouduin eilen repimään venttiilikopan kannen väkivalloin irti, koska kopan kiinnitysmutterista oli mennyt kierteet ja mutteri pyöri vaan tyhjää. Onko se venttiilikopassa oleva kumitappi, jossa on sitten joku pultintapainen johon tuo mutteri tulee niin vaihdettavissa? Paska systeemi. Kironnut sitä joka kerta kun näiden kanssa on joutunut tappelemaan. Ja jos noissa venttiilikopissa on jotain eroa muuten kuin puolien kiinnityksessä, niin tässä puolat on siis painettavaa mallia, eikä pulteilla kiinni olevat.Last edited by Hunni; 23-04-2012, 11:23.BMW 330e Touring -21
Ex: BMW 530d Touring -08 - BMW 320d Touring -08 - BMW 320i Touring -04 - BMW 328i Cabriolet -96 - BMW 320i Touring -01 - BMW 528iA Touring -99 - BMW 520i -87 - BMW 318i -88 - BMW 518i -86 - BMW 320i Coupe -94
Comment
-
-
ihmeteltiin justiin inpalla tota auton käyntiä ja antureiden antamaa livedataa. huomattiin sellanen että sytytysennakko muuttui tyhjäkäynnillä pari astetta kokoajan, vaikka senhän pitäisi pysyä kokoajan vakiona. Tyhjäkäynti myös notkahtelee ja nousee välillä. Eli tietääkö joku, että voiko imuvuoto vaikuttaa jollakin tapaa tohon sytytysennakkoon ? Vikavalo syttyy n.500km ajon jälkeen päästöjen takia, ja muita oireita ei ole kuin toi tyhjäkäynnin notkahtelu ajoittain. Nyt vaan pitäs arpoa että onko imuvuoto vaiko sytytyksessä jotkin häikkää. Haitariputket ja kumitapit on vaihdettu sekä huohotin remppa tehty. Vanoskin toimi niinkun piti, sekin rempattu juuri.
auto on 330Ci vuosimallia 2000e46 330i cabriolet
e91 320d
e36 328 törpö
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostMites DISA?e46 330i cabriolet
e91 320d
e36 328 törpö
Comment
-
-
Tervehdys! M54b22 aiheuttaa päänvaivaa polttelemalla moottorin vikavaloa keltaisena, ja vikakoodeiksi antaa aina laihaa polttoaineseosta.
Vein auton huoltoon tutkittavaksi kun näytti nuo haitariputket ehjiltä päältäpäin, ja huollosta ei todettu autossa vikaa kuin vikakoodit. Nollattiin koodit ja adaptioarvot, ja sanoivat että katsellaan tarkemmin jos palautuu. Valo syttyi taas mittaristoon n. 500-600km ajon jälkeen, ja vein auton taas huoltoon tsekattavaksi.
Pari tuntia hutkivat ja mitään eivät löytäneet, koettivat uudella ilmamassamittarilla-> ei vaikutusta, sanoivat että lambdat ok (mittasivatko jotenkin, en tiedä?), imuvuotoa ei havaittu ja mainintana että auto käy tosi nätisti. Sanoivat että melko varmasti vika huohottimessa, kun niissä on ollut paljon ongelmia näissä bemuissa.
Annoin luvan vaihtaa huohottimen, ja eipähän sen toimintaa enää tarvitse jänskättää. Koodit nollattiin ja adaptioarvot samaten.
Nyt meni reilut 400km ja valo syttyi taas mittaristoon. Mitä hemmettiä nyt?
Pistin tilaukseen:
-Imusarjalle ne kumitulpat mitä täällä on hehkutettu
-Ilmamassamittarille menevät haitariputket
Ensi viikolla saanen nuo ja vaihdan itse, jos nyt löydän ne kumitulpat sieltä imusarjan takaa (jos jollain rautalankaohjeita tähän toimeen, niin kiitän ja kumarran)
Mitä muuta? Disa? Ei hajua tutkivatko huollossa tuota. Miten nuo lambdat, huolto sanoi että ovat kunnossa mutta voiko niitä jollain mittarilla mitata että ovat kunnossa?
Auton tyhjäkäynti on nätti, 695-703rpm kun salavalikosta katsoo. Käynnistyy todella nätisti, kylmällä koneella käy hetken korotettua tyhjäkäyntiä ja sitten laskeutuu tuonne 700rpm. Ihan hyvin kone tuntuu vetävän. Polttoaineenkulutus ehkä hivenen noussut verrattuna ennen vikavaloepisodia. Autosta on vaihdettu tulpat (bosch), ilmansuodatin ja nesteet jokin aika sitten.
Pitkä sepustus, mutta APUA! Antakaa hyviä vinkkejä tämän ongelman lyömiseksi!!Last edited by Warra; 10-05-2012, 11:23.E46 320i Facelift Touring M54b22
exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
Comment
-
-
Originally posted by Warra View Postimuvuotoa ei havaittu...
Jos laihaa seosta tulee sulla lämpimän koneen tyhjäkäynnillä (ja valokin syttyy silloin nollauksen jälkeen) niin veikkaan imuvuotoja syyksi. Jos taas laihaa seosta tulee ajossa kierroksilla ja kuormitettuna en osaa arvata mitään. Itse vaihdatin myös polttoainesuodattimen varmuuden vuoksi.
Originally posted by Warra View PostDisa? Ei hajua tutkivatko huollossa tuota.Last edited by Petri.Kekkonen; 10-05-2012, 11:53.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Tutkikko Petri tuolloin inpalla tarkemmin autoos ? Muuttuko sulla sytytysennakko noiden imuvuotojen takia tyhjäkäynnillä ? Viittaan pari postia ylöspäin tuohon omaan ongelmaan.. Eilen hain imusarjan tiivisteet, jotka vaihdan viikoloppuna. Jos ei tuonka jälkeen ala toi pelaan niin alkaa vaihtoehdot loppua.e46 330i cabriolet
e91 320d
e36 328 törpö
Comment
-
-
Originally posted by janne[l View PostTutkikko Petri tuolloin inpalla tarkemmin autoos ? Muuttuko sulla sytytysennakko noiden imuvuotojen takia tyhjäkäynnillä ?E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMitenhän tuota lie tutkittu? Mulla ainakin oli omassa usean pienen imuvuodon summa se, joka lopulta aiheutti laihan seoksen vikakoodia molemmista bankeista ja ongelma ilmeni nimenomaan tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella. Pienet imuvuodot tuskin tuota heti tekee, mutta noita hiukan vuotavia paikkoa voi olla monta (mulla oli rikki toinen haitariputki, imusarjan isompi tulppa ja DISA). Huohotinta en ole vaihtanut ja siellä on 100% varmasti haperoa putkea vielä monessa paikassa josta kai voi myös tulla imuvuotoa.
Jos laihaa seosta tulee sulla lämpimän koneen tyhjäkäynnillä (ja valokin syttyy silloin nollauksen jälkeen) niin veikkaan imuvuotoja syyksi. Jos taas laihaa seosta tulee ajossa kierroksilla ja kuormitettuna en osaa arvata mitään. Itse vaihdatin myös polttoainesuodattimen varmuuden vuoksi.
Mulla oli rikki DISA:n alipainekellon kalvo, siitähän tulee imuvuotoa myös. DISA irtoaa käteen muutamalla ruuvilla minuuteissa, joten on helppo itse tutkailla. Ja sen läpän sulkeutumisen näkee tietysti jo siitä että katsoo liikkuuko se varsi joka läppää ohjaa kun auton käynnistää. Mulla ei liikkunut kun alipainekalvo oli rikki.
Kuten voi päätellä ajomääristä niin valo on syttynyt aina ajon aikana (kun 500 ja 400km nollaamisesta syttyy valo) ja ollut tasakaasulla 60/80kmh vauhdissa. Valo ei enää sammu kun on syttynyt. Ongelma ei muutenkaan lienee iso, sillä käynnissä en huomaa _mitään_ eroa tai vikaa, harmittaa vaan tuo valo ja tietoisuus että kaikki ei ole kunnossa.
Vaihdan nuo haitarit kunhan schmiedmann saa joskus lähetettyä minulle ne, ja nuo imusarjan kumitulpat (jos osaan). Tsekkaan disan kun tässä ehtii.. Postailen sitten tulosta tänne. Käsittääkseni melkein fiksumpaa olla nyt nollaamatta vikakoodeja, niin valon pitäisi sammua kun ongelman saa korjattua, ei tarvitse taas 500km pätkää ajella testiajoksi.
Edit. Googletin vikakoodeilla niin joillakin ihan sama ongelma, ja vaihtoivat /tarkistivat melkein kaikki imuvuotojen varalta ja syynä oli lopulta disa venttiili. Pitänee ottaa tarkempaan tarkasteluun nimenomaan tuo disa.Last edited by Warra; 11-06-2012, 10:13.E46 320i Facelift Touring M54b22
exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
Comment
-
Comment