Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JardoX
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 74
    • Kokkola

    Originally posted by Juhis View Post
    Löytyikö tähän vikaan ratkaisua? Kysyn siksi, koska meiltä löytyy taloudesta samanlaisesta ongelmasta kärsivä auto. Tosin vikakoodeja ei ole.
    Vikaani ei ole vieläkään löytyny ratkaisua. Tänään merkkihuollossa koittivat porukalla miettiä vikaa ja olivat sitä mieltä että vika saattaa olla lambdoissa koska autossa jäätyi vuosi sitten huohotin ja sillon tuli öljyä pihalle. Arvelivat että lamdat olis saattanu mennä rikki siinä samalla. Ei vaan huvikseen vihtis laittaa 400€ ku ei oo varma että korjaantuuko vika sillä ja muuten vian etsintään on menny jo liki 1000€.
    BMW E46 320d M-Sport touring -02

    Ex:BMW E46 320da -02
    Ex: BMW E46 330ci -01
    Ex: BMW E36 316i -91

    Comment

    • JardoX
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 74
      • Kokkola

      Originally posted by S.P.R View Post
      Omassa autossa oli samanlaista ongelmaa. Bensansuodattimen vaihdolla ongelma ratkesi. Ainakin faceliftissä on paineensäädin siinä samassa niin oisko siinä ollut vikaa.
      bensansuodatin on vaihdettu eikä mitään vaikutusta. Vikavalo syttyy noin 100km ajon jälkeen kun valo on nollattu :think
      BMW E46 320d M-Sport touring -02

      Ex:BMW E46 320da -02
      Ex: BMW E46 330ci -01
      Ex: BMW E36 316i -91

      Comment

      • Ape
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 474
        • Savonlinna

        Originally posted by mijuko View Post
        Olitko sen DISAn kattonu?

        ...ja kaikki muutkin anturien liittimet kunnolla kiinni.
        Noniin, disa aukeaa vähän ennen neljää tonnia, niinkuin kuuluukin? Jonkin sortin ylimääräistä suhinaa kuitenkin kuuluu tuosta disan kohilta ja pienimuotoista vihellystäkin kuuluu kun kaasuttelee siinä 4tonnin tietämissä. Saako tuohon disaan tiivistettä vaihdettua vai mistä se yleensä vuotaa? Semmoisen pistin myös merkille että tyhjäkäynnillä kun vetäisee maffin piuhan irti ja laittaa takaisin niin kierrokset notkahtaa niin paljon että meinaa sammua ja samalla disan akseli liikkuu? Normaalia`?
        Id.4
        ex: Toyota avensis
        Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
        ex:Audi a6 avant 1.8t
        ex: Suzuki gsx-r750 k6
        ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
        ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
        ex: e36 320 coupe -93

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Originally posted by JardoX View Post
          Vikaani ei ole vieläkään löytyny ratkaisua. Tänään merkkihuollossa koittivat porukalla miettiä vikaa ja olivat sitä mieltä että vika saattaa olla lambdoissa koska autossa jäätyi vuosi sitten huohotin ja sillon tuli öljyä pihalle. Arvelivat että lamdat olis saattanu mennä rikki siinä samalla. Ei vaan huvikseen vihtis laittaa 400€ ku ei oo varma että korjaantuuko vika sillä ja muuten vian etsintään on menny jo liki 1000€.
          Ilmoittele, jos vika sattuu joskus löytymään. Me ei sen kummemmin olla alettu selvittelemään vikaa tuosta M54:sta. Vika siis ainoastaan kylmällä kelillä talvisin ensimmäistä kertaa käynnistäessä. Joko sammuu heti ja vaatii uuden käynnistyksen tai sitten muuten vaan käy huonosti alussa. Uudestaan käynnistäessä toimii yleensä OK. Vikakoodeja ei ole ja hieman lämmittyään auto toimii hienosti. Ajossa pelaa virheettömästi. Luultavasti vika häviää, kun kelit tästä lämpenee, mutta tietty ensi talvena tulee taas eteen. Joten jos ratkaisu löytyisi, olisi hieno juttu.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            Originally posted by Juhis View Post
            Ilmoittele, jos vika sattuu joskus löytymään. Me ei sen kummemmin olla alettu selvittelemään vikaa tuosta M54:sta. Vika siis ainoastaan kylmällä kelillä talvisin ensimmäistä kertaa käynnistäessä. Joko sammuu heti ja vaatii uuden käynnistyksen tai sitten muuten vaan käy huonosti alussa. Uudestaan käynnistäessä toimii yleensä OK. Vikakoodeja ei ole ja hieman lämmittyään auto toimii hienosti. Ajossa pelaa virheettömästi. Luultavasti vika häviää, kun kelit tästä lämpenee, mutta tietty ensi talvena tulee taas eteen. Joten jos ratkaisu löytyisi, olisi hieno juttu.
            En lukenut aiempia kirjoituksia tähän liittyen joten en tiedä kertomastasi viasta sen enempää mutta olisiko mahdollista, että vika olisi venttiilinostin kupeissa/kupissa?
            Ne ovat ainakin noissa oireilleet niin, että kun autoa käynnistää kylmänä niin moottori lähtee käyntiin vajailla pytyillä ja kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin käy jo tasaisesti.
            (Eli kupit liimaantuu pohjiin kiini siltä kohdalta jossa nokka jää painamaan venttiilin auki)
            Itse olen aikanaan paininut muutaman vastaavanlaisen tapauksen kanssa, ja forten moottorinpesukaan ei tuottanut tulosta.
            Tosin tämä ongelma jättää yleensä "misfire" vikakoodeja.:think
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Hunni
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 621
              • Toijala

              Itellä samankaltanen vika kuin Juhiksella. Moottorina M54B22. Yleensä sammuu kylmänä heti ekan starttauksen jälkeen jos ei kerkee painaan kaasua. Vikavaloja ei syty ja käy ihan normaalisti kun saa käyntiin. Sellainen ihmeellisyys tuossa omassa on, että jostain konehuoneesta kuuluu hyvin omituinen ujellus käynnistämisen jälkeen. Kestää muutaman sekunnin ja mitä olen noita Youporn, eikun Youtubevideoita kattonut, niin ei ole vastaavaa ääntä niistä kuulunut.
              Ääntä on hyvin vaikea sanoin kuvailla, mutta pitää varmaan ottaa jotain videonpätkää jos sen onnistuis ikuistamaan. Imuvuotoa ite epäilen, mutta ei ole pienintäkään hajua että missä mahtaa olla. Tuo ujellus siis loppuu muutaman sekunnin päästä eikä sitä kuulu enää sen jälkeen moottorin käydessä. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen sama juttu. Ääni kuuluu kylmällä ja lämpösellä koneella. DISAsta ei kuulu mitään pärinöitä enkä ole kyllä separaattorista Chewbacca-ääniäkään kuullut. Separaattori on vaihdettu (kuulemma) n. vuosi sitten. Joku alipainesysteemi kenties ulisee? Tuntuu nykyään ehkä hieman laiskemmalta alakierroksilla ja tuo vie kyllä bensaakin jonkun verran enemmän kuin edellinen 2.2.

              Sitten vielä hieman ohi aiheesta, mutta jouduin eilen repimään venttiilikopan kannen väkivalloin irti, koska kopan kiinnitysmutterista oli mennyt kierteet ja mutteri pyöri vaan tyhjää. Onko se venttiilikopassa oleva kumitappi, jossa on sitten joku pultintapainen johon tuo mutteri tulee niin vaihdettavissa? Paska systeemi. Kironnut sitä joka kerta kun näiden kanssa on joutunut tappelemaan. Ja jos noissa venttiilikopissa on jotain eroa muuten kuin puolien kiinnityksessä, niin tässä puolat on siis painettavaa mallia, eikä pulteilla kiinni olevat.
              Last edited by Hunni; 23-04-2012, 11:23.
              BMW 330e Touring -21
              Ex: BMW 530d Touring -08 - BMW 320d Touring -08 - BMW 320i Touring -04 - BMW 328i Cabriolet -96 - BMW 320i Touring -01 - BMW 528iA Touring -99 - BMW 520i -87 - BMW 318i -88 - BMW 518i -86 - BMW 320i Coupe -94

              Comment

              • janne[l
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 861
                • Ylöjärvi

                ihmeteltiin justiin inpalla tota auton käyntiä ja antureiden antamaa livedataa. huomattiin sellanen että sytytysennakko muuttui tyhjäkäynnillä pari astetta kokoajan, vaikka senhän pitäisi pysyä kokoajan vakiona. Tyhjäkäynti myös notkahtelee ja nousee välillä. Eli tietääkö joku, että voiko imuvuoto vaikuttaa jollakin tapaa tohon sytytysennakkoon ? Vikavalo syttyy n.500km ajon jälkeen päästöjen takia, ja muita oireita ei ole kuin toi tyhjäkäynnin notkahtelu ajoittain. Nyt vaan pitäs arpoa että onko imuvuoto vaiko sytytyksessä jotkin häikkää. Haitariputket ja kumitapit on vaihdettu sekä huohotin remppa tehty. Vanoskin toimi niinkun piti, sekin rempattu juuri.
                auto on 330Ci vuosimallia 2000
                e46 330i cabriolet
                e91 320d
                e36 328 törpö

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Mites DISA?

                  Comment

                  • janne[l
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 861
                    • Ylöjärvi

                    Originally posted by Antsah View Post
                    Mites DISA?
                    läppä ainakin aukeaa niinkuin kuulukin siinä 3000-4000 kohalla, ja käsin kokeiltuna ehjältä tuntu. Tiiveydestä en ole aivan varma, siitä kohtaa josta se kiinnittyy imusarjaan.kulahtaneelta ainakin se tiiviste vaikutti.
                    e46 330i cabriolet
                    e91 320d
                    e36 328 törpö

                    Comment

                    • Warra
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 483

                      Tervehdys! M54b22 aiheuttaa päänvaivaa polttelemalla moottorin vikavaloa keltaisena, ja vikakoodeiksi antaa aina laihaa polttoaineseosta.

                      Vein auton huoltoon tutkittavaksi kun näytti nuo haitariputket ehjiltä päältäpäin, ja huollosta ei todettu autossa vikaa kuin vikakoodit. Nollattiin koodit ja adaptioarvot, ja sanoivat että katsellaan tarkemmin jos palautuu. Valo syttyi taas mittaristoon n. 500-600km ajon jälkeen, ja vein auton taas huoltoon tsekattavaksi.

                      Pari tuntia hutkivat ja mitään eivät löytäneet, koettivat uudella ilmamassamittarilla-> ei vaikutusta, sanoivat että lambdat ok (mittasivatko jotenkin, en tiedä?), imuvuotoa ei havaittu ja mainintana että auto käy tosi nätisti. Sanoivat että melko varmasti vika huohottimessa, kun niissä on ollut paljon ongelmia näissä bemuissa.

                      Annoin luvan vaihtaa huohottimen, ja eipähän sen toimintaa enää tarvitse jänskättää. Koodit nollattiin ja adaptioarvot samaten.

                      Nyt meni reilut 400km ja valo syttyi taas mittaristoon. Mitä hemmettiä nyt?

                      Pistin tilaukseen:
                      -Imusarjalle ne kumitulpat mitä täällä on hehkutettu
                      -Ilmamassamittarille menevät haitariputket

                      Ensi viikolla saanen nuo ja vaihdan itse, jos nyt löydän ne kumitulpat sieltä imusarjan takaa (jos jollain rautalankaohjeita tähän toimeen, niin kiitän ja kumarran)

                      Mitä muuta? Disa? Ei hajua tutkivatko huollossa tuota. Miten nuo lambdat, huolto sanoi että ovat kunnossa mutta voiko niitä jollain mittarilla mitata että ovat kunnossa?

                      Auton tyhjäkäynti on nätti, 695-703rpm kun salavalikosta katsoo. Käynnistyy todella nätisti, kylmällä koneella käy hetken korotettua tyhjäkäyntiä ja sitten laskeutuu tuonne 700rpm. Ihan hyvin kone tuntuu vetävän. Polttoaineenkulutus ehkä hivenen noussut verrattuna ennen vikavaloepisodia. Autosta on vaihdettu tulpat (bosch), ilmansuodatin ja nesteet jokin aika sitten.

                      Pitkä sepustus, mutta APUA! Antakaa hyviä vinkkejä tämän ongelman lyömiseksi!!
                      Last edited by Warra; 10-05-2012, 11:23.
                      E46 320i Facelift Touring M54b22
                      exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7425
                        • Oulu

                        Originally posted by Warra View Post
                        imuvuotoa ei havaittu...
                        Mitenhän tuota lie tutkittu? Mulla ainakin oli omassa usean pienen imuvuodon summa se, joka lopulta aiheutti laihan seoksen vikakoodia molemmista bankeista ja ongelma ilmeni nimenomaan tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella. Pienet imuvuodot tuskin tuota heti tekee, mutta noita hiukan vuotavia paikkoa voi olla monta (mulla oli rikki toinen haitariputki, imusarjan isompi tulppa ja DISA). Huohotinta en ole vaihtanut ja siellä on 100% varmasti haperoa putkea vielä monessa paikassa josta kai voi myös tulla imuvuotoa.

                        Jos laihaa seosta tulee sulla lämpimän koneen tyhjäkäynnillä (ja valokin syttyy silloin nollauksen jälkeen) niin veikkaan imuvuotoja syyksi. Jos taas laihaa seosta tulee ajossa kierroksilla ja kuormitettuna en osaa arvata mitään. Itse vaihdatin myös polttoainesuodattimen varmuuden vuoksi.

                        Originally posted by Warra View Post
                        Disa? Ei hajua tutkivatko huollossa tuota.
                        Mulla oli rikki DISA:n alipainekellon kalvo, siitähän tulee imuvuotoa myös. DISA irtoaa käteen muutamalla ruuvilla minuuteissa, joten on helppo itse tutkailla. Ja sen läpän sulkeutumisen näkee tietysti jo siitä että katsoo liikkuuko se varsi joka läppää ohjaa kun auton käynnistää. Mulla ei liikkunut kun alipainekalvo oli rikki.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 10-05-2012, 11:53.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • janne[l
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 861
                          • Ylöjärvi

                          Tutkikko Petri tuolloin inpalla tarkemmin autoos ? Muuttuko sulla sytytysennakko noiden imuvuotojen takia tyhjäkäynnillä ? Viittaan pari postia ylöspäin tuohon omaan ongelmaan.. Eilen hain imusarjan tiivisteet, jotka vaihdan viikoloppuna. Jos ei tuonka jälkeen ala toi pelaan niin alkaa vaihtoehdot loppua.
                          e46 330i cabriolet
                          e91 320d
                          e36 328 törpö

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7425
                            • Oulu

                            Originally posted by janne[l View Post
                            Tutkikko Petri tuolloin inpalla tarkemmin autoos ? Muuttuko sulla sytytysennakko noiden imuvuotojen takia tyhjäkäynnillä ?
                            Eipä taidettu tuollaista silloin tarkemmin tutkailla vaikka inpa oli joskus kiinni autossa. Itsellä ei ole inpaa niin aika rajallisesti tuli tutkailtua. Seoskorjaukset meni kuitenkin tappiin tyhjäkäynnillä. Sen näki jo kännykän OBD-softallakin. Ja se lienee selvä merkki imuvuodosta.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Warra
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 483

                              -------------------
                              Last edited by Warra; 13-05-2012, 18:18. Reason: Edit. Tupla
                              E46 320i Facelift Touring M54b22
                              exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                              Comment

                              • Warra
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 483

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Mitenhän tuota lie tutkittu? Mulla ainakin oli omassa usean pienen imuvuodon summa se, joka lopulta aiheutti laihan seoksen vikakoodia molemmista bankeista ja ongelma ilmeni nimenomaan tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella. Pienet imuvuodot tuskin tuota heti tekee, mutta noita hiukan vuotavia paikkoa voi olla monta (mulla oli rikki toinen haitariputki, imusarjan isompi tulppa ja DISA). Huohotinta en ole vaihtanut ja siellä on 100% varmasti haperoa putkea vielä monessa paikassa josta kai voi myös tulla imuvuotoa.

                                Jos laihaa seosta tulee sulla lämpimän koneen tyhjäkäynnillä (ja valokin syttyy silloin nollauksen jälkeen) niin veikkaan imuvuotoja syyksi. Jos taas laihaa seosta tulee ajossa kierroksilla ja kuormitettuna en osaa arvata mitään. Itse vaihdatin myös polttoainesuodattimen varmuuden vuoksi.


                                Mulla oli rikki DISA:n alipainekellon kalvo, siitähän tulee imuvuotoa myös. DISA irtoaa käteen muutamalla ruuvilla minuuteissa, joten on helppo itse tutkailla. Ja sen läpän sulkeutumisen näkee tietysti jo siitä että katsoo liikkuuko se varsi joka läppää ohjaa kun auton käynnistää. Mulla ei liikkunut kun alipainekalvo oli rikki.
                                En osaa sanoa miten lie tutkineet, jotain savukoneesta höpöttivät ja kävivät osia läpi.

                                Kuten voi päätellä ajomääristä niin valo on syttynyt aina ajon aikana (kun 500 ja 400km nollaamisesta syttyy valo) ja ollut tasakaasulla 60/80kmh vauhdissa. Valo ei enää sammu kun on syttynyt. Ongelma ei muutenkaan lienee iso, sillä käynnissä en huomaa _mitään_ eroa tai vikaa, harmittaa vaan tuo valo ja tietoisuus että kaikki ei ole kunnossa.

                                Vaihdan nuo haitarit kunhan schmiedmann saa joskus lähetettyä minulle ne, ja nuo imusarjan kumitulpat (jos osaan). Tsekkaan disan kun tässä ehtii.. Postailen sitten tulosta tänne. Käsittääkseni melkein fiksumpaa olla nyt nollaamatta vikakoodeja, niin valon pitäisi sammua kun ongelman saa korjattua, ei tarvitse taas 500km pätkää ajella testiajoksi.

                                Edit. Googletin vikakoodeilla niin joillakin ihan sama ongelma, ja vaihtoivat /tarkistivat melkein kaikki imuvuotojen varalta ja syynä oli lopulta disa venttiili. Pitänee ottaa tarkempaan tarkasteluun nimenomaan tuo disa.
                                Last edited by Warra; 11-06-2012, 10:13.
                                E46 320i Facelift Touring M54b22
                                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎