Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jampsu87
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1335
    • Rovaniemi

    Originally posted by janke View Post
    Tarkastitko tulpanhatut, että olivatko kunnossa? :think
    Öljyä oli siis vain yhdessä sylinterissä. Nopsasti vilkaisin vaan hatut eikä niisä minusta mitään erikoista ollut.

    Venttiilinkopan tiivisteet oli yhtä puuta muovisen venttiilinkopan kanssa. Enpä ole ennen vastaavaa nähny että tiiviste on kuin kovaa muovia ja piti puukolla ja meisselillä rikkoa irti kopasta pieninä palasina.
    E91 lci 330xd.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by Jampsu87 View Post
      Öljyä oli siis vain yhdessä sylinterissä. Nopsasti vilkaisin vaan hatut eikä niisä minusta mitään erikoista ollut.

      Venttiilinkopan tiivisteet oli yhtä puuta muovisen venttiilinkopan kanssa. Enpä ole ennen vastaavaa nähny että tiiviste on kuin kovaa muovia ja piti puukolla ja meisselillä rikkoa irti kopasta pieninä palasina.
      Ok.Usein jos öljyssä uinut tulppa, niin on tullut helposti läpilyöntejä ja samalla kärtsänny ja lasittanut sen tulpanhatun sisällä olevan liitin spiraalin.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        Lievää imuvuotoa pitäisi etsiä. Merkkiliike asensi uuden huohottimen letkuineen viime tammikuussa, minkä jälkeen auto on vinkunut kierrosten mukaan ja epäilen jotain separaattorin ja letkujen liitosta imusarjan alla. Ääni muistuttaa laturin vinkumista, mutta mukana on vähän jotain muutakin. Onko tuota mahdollista purkaa hajottamatta separaattoria tai letkuja, kun osat ovat kuitenkin melko uudet, vajaan vuoden olleet paikallaan? Vaihdan joka tapauksessa uuden kaasuläpän rungon o-renkaan ja puhdistan ICV:n. Imuputket ja imusarjan päädyn tulpat on uudet. Voiko vanha polttoaineensuodatin aiheuttaa kohonneita lambda integrator-arvoja, vai onko kyseessä aina imuvuoto?
        Attached Files
        Last edited by Bomb5; 26-09-2012, 10:53.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Bomb5 View Post
          Onko tuota mahdollista purkaa hajottamatta separaattoria tai letkuja, kun osat ovat kuitenkin melko uudet, vajaan vuoden olleet paikallaan?
          On mahdollista, minulla oli ongelmia vain venttiilikopalle tulevan putken separaattorin puoleisen liitoksen kanssa. Siihen pitäisi olla sopivat lukkopihdit jotta saisi liitoksen lukituksen pysymään auki samalla kun putkea vetää irti. Öljypohjaan menevä liitos irtosi helposti. Imusarjaan menevää liitosta ei tarvinnut kokonaan irrottaa, riitti kun sitä kiersi ja veti separaattorin tuon putken kanssa pois imusarjan alta. Suosittelen varaamaan reilusti aikaa ja hyvät olosuhteet tuon remontin tekoon..
          E39 528iA

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            Originally posted by TJJ View Post
            Suosittelen varaamaan reilusti aikaa ja hyvät olosuhteet tuon remontin tekoon..
            Joo, mulla on autotalli käytettävissä useamman päivän, niin kattelen ihan rauhassa. Kävin juuri hakemassa molemmat nokkien anturitkin tähän konkurssiin, niin voi niidenkin toimintaa ihmetellä. Voi olla, että en välttämättä irroittele noita putkien liitoksia, vaan yritän tunnustella, että ne ovat vain paikoillaan kunnolla. Tosin mietin myös sitä vaihtoehtoa, että olisiko se huohotinventtiilin talvisuojan alla oleva alipainelähtö jäänyt tulppaamatta ja viheltäisi sieltä? Onkohan se valmiiksi tulpattuna noissa, kun tilaa tuon talvimallin setin? Olis pitäny vaan odotella kesään ja vaihtaa ite tuo huohotinkin, niin ei tartteis purkaa toisten jäljiltä samoja osia.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Bomb5 View Post
              Tosin mietin myös sitä vaihtoehtoa, että olisiko se huohotinventtiilin talvisuojan alla oleva alipainelähtö jäänyt tulppaamatta ja viheltäisi sieltä? Onkohan se valmiiksi tulpattuna noissa, kun tilaa tuon talvimallin setin?
              On siinä tulppa valmiina ja kohtuullisen kovasti kiinni, joten se ei irtoa ainakaan vahingossa.
              E39 528iA

              Comment

              • janne[l
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 861
                • Ylöjärvi

                mitenkäs toi kelien viilemenin voi vaikuttaa siihen et vikavalo ei ole syttynyt enää ollenkaan ? Kesällä valo palo vähänväliä ja sammu ittekseen. Vikakoodiks anto että kattien suodatusteho liian alhanen, joka siis johtuu luultavasti muusta viasta. Autoon vaihdettu oikeestaan kaikki muut paitsi disa ja maffi. Disalle tehty kuitenkin sormitesti ja piti hyvin. Mikähän vika tuo nyt on sitten kun nyt viileillä keleillä ei sytytä valoo enään ollenkaan ?
                e46 330i cabriolet
                e91 320d
                e36 328 törpö

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  Originally posted by Bomb5 View Post
                  Lievää imuvuotoa pitäisi etsiä. Merkkiliike asensi uuden huohottimen letkuineen viime tammikuussa, minkä jälkeen auto on vinkunut kierrosten mukaan ja epäilen jotain separaattorin ja letkujen liitosta imusarjan alla. Ääni muistuttaa laturin vinkumista, mutta mukana on vähän jotain muutakin. Vaihdan joka tapauksessa uuden kaasuläpän rungon o-renkaan ja puhdistan ICV:n. Imuputket ja imusarjan päädyn tulpat on uudet. Voiko vanha polttoaineensuodatin aiheuttaa kohonneita lambda integrator-arvoja, vai onko kyseessä aina imuvuoto?
                  Raportoidaan sen verran, että imuvuoto taisi loppua, kun puhdistin kaasuläpän ja ICV:n sekä vaihdoin F-haarasta lähtevän pienen alipaineletkun, mikä oli jo aika rapsakka. Tuli kasatessa katottua, että kaasuläpän runko (uudella o-renkaalla) ja ICV menivät varmasti hyvin paikoilleen. INPA:lla adaptaatioiden nollaus ja puoli tuntia ajoa -> Lambda integrator-arvot putosivat +6 %:sta 0 +/- 0.5 %:iin. Samalla tuli vaihdettua nokkien anturitkin. Vetoja tuli selvästi lisää. Se lievä vihellys mielestäni lähti pois. Ainoa, mikä enää vähän "viheltää" on laturi. Täytyy vielä vaihtaa se bensansuodattimen lyhyt alipaineletku varmuudenvuoksi. Tuo konetilassa oleva pätkä ainakin mureni puoliksi käsiin, vaikka ei vielä ihan puhki ehkä ollutkaan. CCV:n letkuja en uskaltanut lähteä irrottelemaan, etteivät vahingossakaan hajoa, mutta näyttivät olevan suht. hyvin paikoillaan.
                  Last edited by Bomb5; 02-10-2012, 11:02.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • sakuts
                    Newbiemmer
                    • Apr 2012
                    • 7
                    • Hyvinkää

                    Bomb5: Hienoa, että viet lähtivät. Millä ja miten puhdistit sen ICVn?

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Originally posted by sakuts View Post
                      Millä ja miten puhdistit sen ICVn?
                      Liotin 2 tuntia bensassa ja heiluttelin välillä. Lopuksi bräkleenillä ja pumpulipuikoilla. Alussa oli todella mustassa karstassa sisältä. Puhdistuksen jälkeen pinnat olivat puhtaat ja sisällä oleva luisti kilkatti aika kevyesti.
                      Last edited by Bomb5; 09-10-2012, 22:16.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Radek
                        Newbiemmer
                        • Jul 2012
                        • 18
                        • Siilinjärvi

                        Vikaa täälläkin..

                        Ajoin pari kuukautta sitten 300km reissun, jonka aikana syttyi moottorin vikavalo..
                        Enpä tuosta suuremmin välittänyt, kun kone tuntui pyörivän normaalisti.

                        Auto seisoi pari päivää, jonka jälkeen lähdin paluumatkalle..
                        Jossain vaiheessa paluumatkaa moottorin vikavalo hämmästyksekseni sammui..
                        Unohdin koko asian sitten joksikin aikaa.

                        Viimeaikoina on alkanut tuntua, etä autosta on alaväännöt hieman hukassa ja kulutus koholla
                        (viimeksi 13 litaa satasella, enimmäkseen matka-ajossa) Tietty enimmäkseen motarilla ajelin tuolla tankillisella, 120-130kmh..
                        Että onko sitä mahdollista päästäkään alle 10 litran kulutukseen? Autona siis E39 530i automaatti -01.

                        Käytinpä autoa sitten pakokaasutestissä -> päästöarvot todellakin kohdallaan!

                        Luetutin vikakoodit -> P0174, laiha seos

                        Siitä sitten salapoliisina tutkimaan että jahas imuilmavuotoa ja disaa ois mahdollisesti mennyt..

                        Tutkailin ensin että disa-läppä heilahtaa 2400rpm kohdilla..
                        Eikös sen pitäisi toimia siellä 3750rpm kohdilla?

                        No eikun disa irti, tämmöseltä näytti:


                        Eli läppä irti.. kiinnike poikki..

                        Nyt on sitten uusi disa paikallaan.. Tankkasin tankin täyteen ja seurailen kulutusta..
                        En nyt pysty satavarmasti sanomaan, että vaikuttiko tuo auton käytökseen.
                        Mutta aivan kuin alavääntöä olisi nyt enemmän, vai liekö kyse lumevaikutuksesta

                        Samalla tuli vaihdettua http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15 -kuvan osa 3, kun siinä oli selvästi havaittavia halkeamia alaputken juuressa.
                        Pitänee jossain vaiheessa tutkia tarkemmin nuo muutkin putket..

                        Eipä siinä, kaksi päivää osien vaihdon jälkeen moottorin vikavalo syttyi taas..
                        Tilasin vikakoodien lukulaitteen, että sitä odotellessa...

                        Pitää seuraavaksi tarkistaa, että missä vaiheessa tuo disa-läppä nyt heilahtaa..
                        Onko muuten kellään tietoa, että mikä sitä disa-lappää ohjaa?
                        onko silläkin oma anturi jossain, joka olisi mahdollisesti viallinen?
                        Kun tosiaan se viallinen disa heilui jo 2400rpm kohdilla..
                        E39 530iA Touring
                        --------------------------------------------
                        Tasoite- ja maalaustyöt, julkisivupinnoitukset:
                        http://www.taspro.fi

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          Jos sulla oli vaihtokunnossa se etummainen imuilmaputki, niin vielä todennäköisesti se taaempi pätkä on myös rikki. Se pieni ICV:lle menevä haara murtuu usein ensimmäisenä. Kunnossa oleva 530i manuaali vie matka-ajossa n. 7-8 l / 100 km (80-120 km/h). Automaatti varmaan litran pari enemmän. Kato ne imusarjan takana olevat kumitulpat myös. Iso on yleensä halki, jos ei ole koskaan vaihdettu. Vaihdoin kaikki 3 viime talvena uusiin, mutta ison tulpan pinnassa on jo nyt halkeamia. Ihme, ettei se voi kestää paremmin.
                          Last edited by Bomb5; 12-10-2012, 16:19.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Originally posted by Radek View Post
                            Onko muuten kellään tietoa, että mikä sitä disa-lappää ohjaa?
                            onko silläkin oma anturi jossain, joka olisi mahdollisesti viallinen?
                            Kun tosiaan se viallinen disa heilui jo 2400rpm kohdilla..
                            Ecu ohjaa, aktivoitumisen kierrosluvusta ei voi päätellä mitään ellei se puutu kokonaan.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Radek
                              Newbiemmer
                              • Jul 2012
                              • 18
                              • Siilinjärvi

                              Pitänee tarkastaa nuo loputkin kumit / suosiolla vaihtaa nuo kaikki,
                              jotka yleisimmin pettää..

                              Ei muuten se vikavalo palanut, kun äsken kävin ajelemassa.
                              hassu juttu.. Mutta tosiaan sitä vikakoodien lukulaitetta odotellessa..
                              E39 530iA Touring
                              --------------------------------------------
                              Tasoite- ja maalaustyöt, julkisivupinnoitukset:
                              http://www.taspro.fi

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Mikähän se mahtaa aiheuttaa omassa e39:ssä tuon kierrosten humppaamisen puolilämpimällä koneella tyhjäkäynnillä. Seilaa jotain 500-1200 väliä. Joskus käy niin alhaalla että sammuu. Silloin yleensä pahin kun esim parkkiksella pyörittelet autoa. Ei tee aina kuitenkaan tuota humppausta. Tosin aina ei tule kyllä puolilämpimällä koneella tyhjäkäynnillä oltua paikallaan. Avopuoliso sanoi, että on joskus tehnyt lämpimälläkin koneella ja kerran sammunut.

                                ICV:n putsailin vaan ei tullut mitään muutosta asiaan. Vikakoodeja ei ole mistään. Maffi on n. vuoden vanha orkkis. Voiko syyllinen olla nokka-akselien asentotunnistimissa vaikka ei koodia tuliskaan? Lambdat? Voihan tuo ICV olla toki rikkikin? Foorumia selaamalla löytyi, että osalla korjaantui ICV-puhdistamalla, osalla lambdat uusimalla ja osalla nokka-akselin asentotunnistin uusimalla Ota tuosta sitten selvää.

                                Niin ja haitariputket, separaattori letkuineen jne on ehjät. Ne on uusittu 2v sisään ja käytin ne kädessä viimeksi kun otin ICV:n irti. Voisiko esim. livedatan kautta löytyä syyllinen jotain arvoa seuraamalla?

                                Lisäyksenä vielä, että tänään aamulla huomasin lämpimällä koneella, että kyllä tuo tekee joskus näköjään silloinkin tyhjäkäynnillä tuota humppausta, mutta tasoittuu sitten aika nopeasti.
                                Last edited by Antsah; 25-10-2012, 08:41.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎