Ja jos nyt kerran 10 vuoteen pitää huohotinhiluja uusia niin en nyt sitä mitenkään maailmanloppuna pitäisi...
Jos tää on mulle, niin kyllä se melkein maailmaloppu on kun paska jää tielle 22asteen pakkasessa, kone sammuu ja jumittuu hydrauliseen puristukseen kun pytyt on täynnä öljyä.
Huonolla tuurilla olis kone voinu mennä.
Takaatko nyt itse, ettei seuraavaa ongelmaa tule 10v sisällä?
Mulla kävi samoin aiemmassa autossa (M52B28TU): n. 10v ikäisenä huohotinletku meni tukkoon 30 asteen pakkasella, öljyt koneeseen ja hydraulinen lukko. Ei se mikään maailmanloppu ollut vaikka ensin sitä itsekin luulin: moottori leikannut kiinni keskellä talvea 300 km päässä kotoa vieraalla paikkakunnalla sunnuntaina. Lopppujen lopuksi kuitenkin vähän sama kuin olisi akku sipannut. Onni onnettomuudessa, että tämän tapahtuessa auto oli tyhjäkäynnillä (ajettu ensin lämpimäksi kunnes alkoi huohottamaan) eli käytännössä sammui eikä enää käynnistynyt. Harvoin tällaisessa tapuksessa mitään menee rikki. Ei muuta kuin tulpat irti ja öljyn imurointi sekä tulppien putsaus. Ja starttia. Savuttaa vaan jonkin aikaa ja saattaa käydä vajailla pytyillä, mutta kyllä se siitä asettuu ihan itsestään kun ajelee vaan. Sen jälkeen voi vaihtaa tuoreet huohottimen osat mikäli niitä ei ole heti saatavilla. Katitkaan tuskin menevät rikki. Yksikään tiiviste ei vuotanut. Edes imusarjaa en irroittanut kun muutama kuukausi tapahtuneen jälkeen päästömittauksessa ei ollut merkkiäkään öljystä. Ja ehti kuitenkin hörpätä kiertoon yli puolet koko öljytilavuudesta. Jos jotain tästä oppi niin huohotinjärjestelmän puhdistus esim kerran 5 vuodessa. Erittäin suositeltavaa ennaltaehkäisevää toimintaa on käyttää moottori täysin kuumaksi joka kerta kun talvisin sillä ajaa. Pahinta on n 10min ajo esim työmaan ja kodin välillä.
Current rides:
F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000
Previous rides:
E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
Tänään sain lopulta vaihdettua tuon yläpään haitarista haljenneen venttiilikopalta separaattorille menevän Vent Pipen uuteen eristettyyn versioon. Luulin tuon putken olevan melko täynnä majoneesia, mutta alapäässä separaattorin puolella sitä ei ollut kuin ihan vähän. Pientä näpertelyä tuonkin vaihtaminen oli kun ei mitenkään yltäny sormilla painamaan sitä lukitusrengasta auki, mutta onneksi sen sai rikottua aika helposti ruuvimeisselillä ja teräskoukulla. Purin tieltä pois vain ilmansuodattimen kotelon ja siirsin ohjaustehostimen öljysäiliötä sivuun.
Nyt on sitten vielä vaihtamatta tuosta kuvasta itse separaattori, siihen ylhäältä tuleva Connecting Line ja öljytikulle menevä Vent Hose. Toi Vent Hose on kai myös itsestään murenevaa tyyppiä? Entäs toi lyhyt Connecting Line? Ja turvallista lienee olettaa että separaattorin kalvokin on halki? Ja näistä johtuen imuvuotoa ilmeisesti edelleen ilmenee?
Mietin vain että lisäsinkö nyt tuon uuden Vent Pipen vaihtamisella todennäköisyyttä huohottimen tukkeutumiseen kun siitä ei pääse enää öljytilan ylipaineet ulos, mutta jos (kun) tuo öljytikulle menevä Vent Hose on haperoa niin ehkä se hoitelee ylipaineventtiilin tehtävät kuitenkin... Vai mitä kautta se öljy nyt ylipäätään imusarjaan imeytyy silloin kun huohotin jäätyy?
Toi Vent Hose on kai myös itsestään murenevaa tyyppiä?
Eipä ole. Tuo lähtö ei taida pahemmin kuumentua (kuten yläpuoliset osat tekee) eikä siksi murene ja itse letku on kumiletkua, joka ainakin minulla oli ihan mainiossa kunnossa.
Tuosta "vent hose"sta tulee yleensä sellaista purukumia ja saattaa hajota viimeistään irrottaessa.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Tuosta "vent hose"sta tulee yleensä sellaista purukumia ja saattaa hajota viimeistään irrottaessa.
Toi oli mulla ihan purukumia, eikä muistuttanut mitenkään enää kumiletkua.
Se oli myös ilmeisesti mulla syy jonka takia hommat meni vituiksi. Täysin tukossa mustaa pikeä vielä sulamisen jälkeenkin.
Toi oli mulla ihan purukumia, eikä muistuttanut mitenkään enää kumiletkua.
Outo juttu, olisiko tuon materiaali sitten muuttunut jossain vaiheessa huonommaksi. Minä pihinä otin sen letkunpätkän talteen ja olen tehnyt siitä väliholkkeja yms...
Osaatteko sanoa pääseekö tuohon Vent Hose -putkeen mitenkään käsiksi alhaalta päin jos auto on nosturilla? Oishan sekin kiva vaihtaa, mutta ei juuri huvittais purkaa kaikkea tarpeellista tieltä pois.
Minusta tuohon vent hoseen pääsi ihan kätevästi käsiksi ihan konehuoneen puolelta kun ottaa ilmanputsarikotelon edestä. Samalla kannattaisi ottaa myös öljytikun putki irti ja putsailla se. Ainakin M54 on sellainen kaksikerroksinen rakenne siinä öljytikun putkessa ja menee helposti tukkoon. Samalla kannattanee uusia öljytikun putken juuressa oleva O-rengas.
Täällä kyseinen putki oli lähes tukkeutunut:oli painunut läjään heti separaattorilta lähtien, alempana putki oli hyvässä kunnossa, jotenkin pehmenee tuo kumi vanhemmiten.
Jos meinaat ottaa öljytikun irti niin hommaa ehdottomasti se uusi o-rengas siihen.
Vent hose oli tuossa minun autossani kiinni öljytikussa ihan vain painettuna ö.tikussa olevaan natsaan. Leikkaa vain v.hose poikki ja uusi tilalle esim klemmarilla.
Erinomaisen ketjun avasit! Tälle löytyy varmasti käyttöä.
Heti kärkeen tarkentava kysymys tuohon MAF -testiin liittyen:
3.0iA koneella (e39 -00) kolmosvaihteella täyskaasukiihdytys rajoittimelle... paljonko pitäisi kulutuksen olla?
Ja noihin imuvuotoihin... Omassa koneessa MAF:in jälkeisistä haitariputkista jälkimmäinen riekaleina (molemmat uusittu), samoin kuin tuo imusarjan päädyn nro 17 kumitulppa (uusittu). Koska edelleen kuuluu selkeä pölynimurin ujellus kiihdytettäessä ja alavääntö loistaa välillä poissaolollaan, pidän melkoisen todennäköisenä, että DISA on vaihtoa vaille valmis. Teen vielä tarkentavan testin ennen ostopäätöstä, mutta odotukset silti korkealla Vanos remppa siintää myös tulevaisuudessa, mutta se ei nice led lights varsinaisesti liity imuvuotoihin. Alavääntöön kylläkin..
Eli tämänhetkiset oireet tarkemmin: Kylmänä käynnistettäessä esiintyy hetken aikaa tyhjäkäynnillä lievää tutinaa. Katoaa heti ajoonlähdön jälkeen. Kylmänä kone reagoi kaasuun varsin mukavasti ja alavääntöäkin löytyy ainakin perusajeluun asti. Koneen lämmettyä kuuluu konehuoneen puolelta kaasua painettaessa tuo em. pölynimurin ääni ja alavääntö on <3k kierroksilla täysin kateissa. Jos kaasua painaa esim. maantieajossa 80 vauhdissa hiljalleen, ei kone reagoi käytännössä juuri mitenkään, mitä nyt kulutusmittari heilahtaa selkeästi ylöspäin. Mietinkin voisiko tuo DISAn läppä olla hajalla, eli käsittääkseni sen tulisi pysyä kiinni-asennossa aina tuonne lähes 4000 kierroksen tuntumaan ja aueta vasta sitten antamaan lisää ilmaa koneen huutaessa hoosiannaa. Ämeriican voorumeilla kehuivat, että viallinen DISA käyttäytyisi kylmänä kohtuu normaalisti, mutta lämmettyään aukeaisi heti kaasua painettaessa jo 1200 kierroksen kohdilla. Mene ja tiedä... Onko joku testaillut ko. aparaatin toimintaa kotomaassa?
Thanks for sharing information do you design custom high racing cars..
Comment