Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaikkone
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 933
    • Villähde

    Originally posted by Jürgen_ View Post
    En kyllä sitä maffia uskaltais suihkutella enkä hieman asiaa mietittyäni välttämättä nykymoottoreita muutenkaan. Ne karstat saattaa sitten olla kissanruokaa...
    Nyt tuli kyl semmonen termi että oksat pois kissanruokaa?

    Noh mitäs mieltä siitä että nyppäsisin huomena veke noi pakosarjan alut ja kattelisin tarkemmin miltä näyttää ne jaja sitten pistäsisin tuota pakoputken asennustahnaa samalla ku asentelen ne takasi. tiivistäen liitokset?

    Comment

    • Teppis83
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 50
      • Lahti

      Ite laittasin kyl mieluummi uudet tiivisteet ku suhris sitä tahnaa joka paikkaan..? Tarvii itekki selvitellä toi säkätysääni huomenna päivällä, onko tulpat vaiko sit se pakosatsi..

      Comment

      • kaikkone
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 933
        • Villähde

        Nooh menkööt sit huominen vaikka harjotuksen piikkii. tuleepaha katottua kuinka puretaan jne

        Comment

        • Jysky
          Newbiemmer
          • Aug 2008
          • 12

          Originally posted by kaikkone View Post
          Ei mokomat antanu lappua. lambda arvo oli n 1.03,
          hc arvo pyöri siinä 130-200 korkeil kierroksilla. co arvo tais olla 0.5

          Ei siis ollu oikeastaan vaikutusta yhtään. Ei olla ainakaan parempaan menty :'<

          sanoivat että näyttäs käyvän tasasesti rikkaalla.

          Eivät pääseet jollai omalla testerillä autoon kiinni .. ähäkutit
          Minun tietääkseni tuo on pikkuisen laihalla käyvän koneen lambda. Liian pieni lambda merkitsee mielestäni rikasta seosta.

          Ainakin e36 328i bemareissa lambda-arvoon vaikuttaa se, että onko takapöntön tuplaulostulojen läppä toiminnassa. Jos läppä on jumissa tai vaihtoehtoisesti lukittu auki (alipaineletku irroitettu), lambda-arvo menee suuremmaksi. Tämän sanoi eräs autonasentaja korjaamolla.

          Itselläkin oli viime vuoden katsastuksessa lambda 1.03 ja silloin oli läppä auki. Ihmettelin tuota arvoa itsekin, mutta kun läpi kerta kaasut meni, en välittänyt siitä sen kummemmin. Tänä vuonna laitoin sen läpän kiinni katsastukseen ja ta-daa, lambda oli tasan 1.00.
          Mitään osia en ollut vaihtanut ruiskuun/sytytykseeen noiden katsastusten välillä. En edes tulppia, koska kilsoja oli tullut niin vähän. Auto on myös toiminut ajossa ihan samalla tavalla, eli moiteettomast,i molempien katsastusten aikana.

          Pakoputkessa tosin saattoi olla ihan pieni vuoto ekana vuotena, koska yksi pakoputken laippa napsahti poikki syksyllä. En tiedä vuosiko se jo hieman katsastuksessa... ehkä, ehkä ei. Ainakaan ei niin paljoa, että se olisi vaikuttanut päästöihin suuresti. Pieni vuoto putkessa lambda-anturin jälkeen voi muuttaa myös putken päästä mitattua lambda-arvoa suuremmaksi vaikka kone kävisi juuri oikeilla arvoilla.

          En tiedä onko vikasi näin simppeli, mutta kannattaa tällaset jutut myös tsekata, ennenkuin alkaa isompiin remontteihin.

          EDIT: Jos kyse on liian suuresta HC:sta niin tietenkään tuo läppäjuttu ei silloin päde. Itsellä tosin oli ekassa katsastuksessa myös hc ihan rajoilla. Konttorin äijä joutui ottamaan 2000 kierroksen mittauksen kahteen kertaan, että meni HC:t läpi. Kone oli silloin aika kylmä, kun vein konttorille. Tänä vuonna ajoin koneen ihan kuumaksi ennen leimaa ja kerralla oli arvot kohdillaan.
          Last edited by Jysky; 22-10-2010, 21:01. Reason: edit:

          Comment

          • k0rppi
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 784
            • Varkaus

            eikös vuotava egr nosta tuota hc arvoo? jotenka egr tukkoon ja testiä. ainakin äiteen voortissa asettu arvot kun tukki sen egr:n

            Comment

            • Teppis83
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 50
              • Lahti

              Eikös lambda-arvo kerro vaan sen että onko pakoputkisto kunnossa(kertoo siis että falskaako putki ilmaa jostain väliin), eli ei ole mitään tekemistä lambda-anturien kanssa? Ja eipä taida tuossa bensakoneessa egr-venttiiliä olla.

              Comment

              • Perlenbacher
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2010
                • 1103
                • Suomi

                Originally posted by kaikkone View Post
                en siis ole käyny konttorilla uusiks, käyny muualla jne, ei ole menny läpi kertaakaan. :F,
                Tulpat on uudet. ngk:t.
                Mul ei menny läpi uusilla NGK:illa mut uusilla Boscheilla mäni.

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  Originally posted by Teppis83 View Post
                  Eikös lambda-arvo kerro vaan sen että onko pakoputkisto kunnossa(kertoo siis että falskaako putki ilmaa jostain väliin), eli ei ole mitään tekemistä lambda-anturien kanssa?
                  Jos putki vuotaa, niin kyllä se näkyy lamba-arvossakin, mutta entäs, jos lambda-arvo on alle 1?
                  Putken vuodon pystyy paremmin päätellä O2:sta eli jäännöshapen määrästä.
                  Päästömittauksen lamda-arvo näyttää siis mitta-anturin kohdalla olevan jäännoshapen suhteen, jota vuotava putki tietenkin vääristää.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • kaikkone
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 933
                    • Villähde

                    Originally posted by k0rppi View Post
                    eikös vuotava egr nosta tuota hc arvoo? jotenka egr tukkoon ja testiä. ainakin äiteen voortissa asettu arvot kun tukki sen egr:n

                    EGR?,

                    Tuplaputkea ei ole joten ei ole läppääkään?

                    Mitkäs tulpat sit pitäs olla kun ei tuolla nkg:llä joka on tuohon tarkoitettu toimi? :F. kuumempi arvoset? polttas paremmin? BKR6EK:t on nyt.

                    Comment

                    • k0rppi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 784
                      • Varkaus

                      Originally posted by kaikkone View Post
                      EGR?,

                      Tuplaputkea ei ole joten ei ole läppääkään?

                      Mitkäs tulpat sit pitäs olla kun ei tuolla nkg:llä joka on tuohon tarkoitettu toimi? :F. kuumempi arvoset? polttas paremmin? BKR6EK:t on nyt.
                      mikä liene exhaust gas recirculation = pakokaasujen takasinkierrätys millä saa päästöjä vähemmäks tjsp
                      Last edited by k0rppi; 22-10-2010, 22:36. Reason: typoja ehjätty

                      Comment

                      • kaikkone
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 933
                        • Villähde

                        Originally posted by k0rppi View Post
                        mikä liene exhaust gar regulator = pakokaasujen takasinkierrätys millä saa päästöjä vähemmäks tjsp
                        Justjust, eli onkoha se sama ku toi tuplavanoksen toinen puoli vai mikä idea sillä on? eli pakopuolen vanoksella

                        Comment

                        • k0rppi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 784
                          • Varkaus

                          Originally posted by kaikkone View Post
                          Justjust, eli onkoha se sama ku toi tuplavanoksen toinen puoli vai mikä idea sillä on? eli pakopuolen vanoksella
                          näppihärö tuli tuonne elikkä gar=gas. tuplavanos kääntelee imu ja pakoneniä ja sinkkuvanos kääntelee imunenää.

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            Originally posted by kaikkone View Post
                            EGR?,

                            Tuplaputkea ei ole joten ei ole läppääkään?

                            Mitkäs tulpat sit pitäs olla kun ei tuolla nkg:llä joka on tuohon tarkoitettu toimi? :F. kuumempi arvoset? polttas paremmin? BKR6EK:t on nyt.
                            Jos muuten vehkeet toimii niin menee kyllä ehjillä NGK:llakin samalla lailla kuin boschilla.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Jysky
                              Newbiemmer
                              • Aug 2008
                              • 12

                              -----
                              Last edited by Jysky; 22-10-2010, 23:04.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                Ne pakosarjat murtuu ulostulon laipasta, lambdan jälkeen, ei siis sotke kuin korkeintaan happea mutta sittenkin saa olla jo melkein irtipoikki että jäisi sen takia menemättä läpi.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎