Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Originally posted by Henkka21 View Post
    Liittyisköhän vanoksen tiivisteisiin kun eilen vaihtelin tulpat insp2 yhteydessä niin oli 4. ja 5. pyttyjen tulpanhatut ja tulpat ihan öljyssä ulkopuolelta :think Ja toinen "ongelma", kylmästarteissa ronklattaa muutaman sekunnin käynnistäessä..

    M54B30 330i e46 '01 siis kyseessä ja rundarissa 182tkm
    Ei, sulla on tulpanreikien kohdalla olevat venakopan tiivisteet kovettuneet. Ronklatus kuuluu varmaan nostimista?

    Comment

    • Henkka21
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 159
      • Mikkeli

      Joo, ebayssa on varmaan jonkun sortin tiivistesatseja missä ois nuo venakopan tiivisteet ja vanoksen tiivisteet jne. kaikki samassa? Oisko jollain hajua? Yritin kahlata nopeesti topikkia taaksepäin mut no see. Jos vielä ennen kunnon pakkasia vaihtelis nuo. :think

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Venakopan tiivistesarjaa ei taida saada kuin orkkiksena.

        Vanoksen tiivisteet voi tilata: http://www.beisansystems.com/products.html

        Tässä topicissa muutenkin asiasta paljon juttua. Ei muuta kun alusta lukemaan

        Comment

        • Macinaggio
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 119
          • Espoo

          Originally posted by Antsah View Post
          Venakopan tiivistesarjaa ei taida saada kuin orkkiksena.
          Saa tarvikkeenakin, ainakin Topran merkkisenä, en suosittele ostamaan. Ensimmäinen tiiviste ei painunut kunnolla venttiilikopan uraan etupäässä ja koppa jäi irvistämään ja jäi ikävä öljyvuoto. Jotenkin jäi mielikuva että sen lisäksi vanoksen metallitiivistekin jäi vuotamaan, vaikka vaihdoin uuden sellaisenkin. Kun vaihdoin uudestaan uuden venttiilikopan tiivisteen, korvasin myös vanoksen metallitiivisteen varmuuden vuoksi paperitiivisteellä ja nyt on moottrin öljyvuoto poissa.

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            Originally posted by Henkka21 View Post
            Joo, ebayssa on varmaan jonkun sortin tiivistesatseja missä ois nuo venakopan tiivisteet ja vanoksen tiivisteet jne. kaikki samassa? Oisko jollain hajua? Yritin kahlata nopeesti topikkia taaksepäin mut no see. Jos vielä ennen kunnon pakkasia vaihtelis nuo. :think
            Marmorilta vaan OEM tiivisteet paikoilleen, ei maksa hirveesti...
            Beisanin sivuilta osanumerot ja tsekkaat ne vielä vaikkapa BMWFans.info kautta että täsmää.
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • walde
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 947
              • Melkein Espoo

              Originally posted by Dani View Post
              Marmorilta vaan OEM tiivisteet paikoilleen, ei maksa hirveesti...
              Beisanin sivuilta osanumerot ja tsekkaat ne vielä vaikkapa BMWFans.info kautta että täsmää.
              Esim. Elringiltä löytyy ihan OE laatuisena kaikki tähän remppaan tarvittavat oheistilkkeet (tulpan tiivisteet, vk-tiiviste ja vanoksen metallitiiviste) ja varmasti mistä vaan varaosaliikkeestä helposti rek/runkonumerolla tai OE varaosanumerolla.
              E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
              F20 LCI2 118dA M-Sport '19

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                Originally posted by walde View Post
                Esim. Elringiltä löytyy ihan OE laatuisena kaikki tähän remppaan tarvittavat oheistilkkeet (tulpan tiivisteet, vk-tiiviste ja vanoksen metallitiiviste) ja varmasti mistä vaan varaosaliikkeestä helposti rek/runkonumerolla tai OE varaosanumerolla.
                Mutta onko saatavuus tai hinta yhtään parempi kuin marmorilla :think
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  Originally posted by walde View Post
                  Esim. Elringiltä löytyy ihan OE laatuisena kaikki tähän remppaan tarvittavat oheistilkkeet (tulpan tiivisteet, vk-tiiviste ja vanoksen metallitiiviste) ja varmasti mistä vaan varaosaliikkeestä helposti rek/runkonumerolla tai OE varaosanumerolla.
                  Pointti oli että jos haluu vaihtaa ennen pakkasia niin nopein tapa lienee marmorilta haettuna.
                  Mutta jos ei ole niin kiire niin toki niitä voi ostella mistä vaan, kunhan laatu ja hinta täsmää.
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • walde
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 947
                    • Melkein Espoo

                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Mutta onko saatavuus tai hinta yhtään parempi kuin marmorilla :think
                    Originally posted by Dani View Post
                    Pointti oli että jos haluu vaihtaa ennen pakkasia niin nopein tapa lienee marmorilta haettuna.
                    Mutta jos ei ole niin kiire niin toki niitä voi ostella mistä vaan, kunhan laatu ja hinta täsmää.
                    Kyllä käsittääkseni pitäisi kuulua ihan keskiverto varaosaliikkeen tiiviste perusvarastoon. Jälleenmyyjien hinnoittelusta en tietenkään osaa sanoa, mutta kyllä nuo varmasti huomattavasti edullisempia ovat ellei niistä nyt mitään 50% katetta revitä.
                    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                    Comment

                    • NiQla
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 46
                      • Haukipudas

                      Oisko ideoita miten saada semmone katkennu T-30 pultti pois ? :think

                      Comment

                      • mijuko
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 951
                        • ۩□□۩

                        Originally posted by NiQla View Post
                        Oisko ideoita miten saada semmone katkennu T-30 pultti pois ? :think
                        Pyörittämällä myötäpäivään:think
                        ..jos on "pultti" joksi epäilen
                        KLIK
                        Last edited by mijuko; 12-11-2011, 16:07. Reason: lisäys

                        Comment

                        • NiQla
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 46
                          • Haukipudas

                          Originally posted by mijuko View Post
                          Pyörittämällä myötäpäivään:think
                          ..jos on "pultti" joksi epäilen

                          Joo eiköhän samasta pultista puhuta. Se on kuulemma herkästi katkeava. Mulla se nyt katkesi niin että ei siitä saa otetta.. pitää vissiin porata sitä ja kierretapilla yrittää poistaa?

                          onneksi sain edes toisen ehyenä pois ..

                          Comment

                          • NiQla
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 46
                            • Haukipudas

                            Elikkä tuon T-30 pultin sain jo itse irti, joten ajattelin että laitan oman konstin tänne muita samassa ongelmassa olevia helpottamaan..

                            Eli siis, jos käy näin


                            Välineenä käytin dremeliä. Ja koska tilaa oli niin vähän ettei mahtunut itse laitteella poraamaan suoraan niin käytin jatkovaijeria.


                            Alotin homman tekemällä katkenneeseen pulttiin kunnon aloituskohdan, koska katketessaan oli jättänyt niin huonon ja epätasaisen pinnan johon poranterä ei suoraan pystynyt. Käytin kaiverrusterää aloituskolon tekemiseen.


                            Kun kolo oli poranterän kokoinen, niin vaihdoin terän ja aloin poraamaan..
                            Kuten kuvasta näkee, ei tarvinut montaa milliä porata niin pultti lähti pyörimään terän matkassa, kun ryssäkierteet...




                            Ongelmaan on varmasti muitakin ratkaisuja, mutta itse kokeilin tämmöistä ja toimi ilman muita vaurioita.

                            ...Ja taas pääsi jatkamaan remonttia

                            Comment

                            • Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

                              Onko kukaan onnistunut tekemään vanoksen tiivisteiden vaihdon E39:ään ilman flektin ja vesiletkujen irroittamista? Entä, onko flekti mahdollista irroittaa järkevästi käymättä auton alla, vai onko Beisanin sivujen ohje ainoa mahdollinen?
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Originally posted by Bomb5 View Post
                                Onko kukaan onnistunut tekemään vanoksen tiivisteiden vaihdon E39:ään ilman flektin ja vesiletkujen irroittamista? Entä, onko flekti mahdollista irroittaa järkevästi käymättä auton alla, vai onko Beisanin sivujen ohje ainoa mahdollinen?
                                Muistan lukeneeni, että joku olisi täälläkin tuon vaihtanut ilman flektin irroitusta. Flektin irroitusta varten ei tarvitse käydä auton alla. Auton alla täytyy beisanin ohjeissa käydä oikeastaan vaan niiden vesiletkujen irroittamista varten siitä flektin tunnelista. Nekin saa yläkautta pois paikoiltaan jos tietää mistä irrottaa. Voi olla vähän tietenki ekan kerran hakusessa, jos ei ole ennen noita irrotellut.

                                Suosittelen kyllä sen flektin irrottamista, omasta irtosi ainakin ihan isolla lenkillä ja pitkällä meisselillä pidin niistä flektin muttereista vastaan. Saattaa irrota myös ihan napakalla vasaran iskulla lenkkiavaimeen. Kierrehän oli vasenkätinen.
                                Last edited by Antsah; 28-11-2011, 08:21.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎