Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TsTPioneeri
    replied
    Kannentiiviste 525i E34seen

    Niin tosiaan 14 tiivistettä laitoin kanteen uusia tiivisteitä nyt ei vuoda öljyä enään mutta lievää käynti häiriötä/käyntiinlähtö vaikeuksia kylmänä edelleen jostain syystä mutta kun lämpenee vika häviää kuin taika iskusta.
    Eikä se tee sitä aina mutta välillä. voisiko vika olla lamdassa?.

    Leave a comment:


  • full
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Doodih, nyt on vaihettu tuo haitarikumi eikä juuri huomattavaa eroa toimintaan. Vetää minusta ihan ok eikä kovin kummosta nykimistä kiihdyttäessä mutta edelleen tyhjäkäynnillä ravistaa koko laitosta ja putkessa "paukkaa", eli korva kuulolla saa selvää että joku sylinteri ei polta. MISSä VIKA?

    Kuinka tuon IMM:n voi mitata/putsata/testata?
    Vaikka luulin että oireet jo hävisivät niin ovat edelleen samat kuin tässä ja välillä jopa aika pahat. tuntuu että kaasu jää jumiin tjsp kun nuo kierrokset jää välillä 1500-2500 välille.

    Tänään otin vakkarin vaijerin pois kokonaan jottei ongelma ole siinä ja samalla otin kaasuvaijerin pois ja CRC:tä vaijerin suojakuoren sisään.

    Ei auttanut mitenkään. kai se on otettava imusarjasta lähtien kaikki pois ja suuttimille tuo puhdistusoperaatio jne.

    Vaihdetttua:
    - huohotusputket/letkut
    - venakopantiiviste
    - separaattori
    - IMM vuosi sitten ja toimikin sen jälkeen ok kunnes talvella alkoi temppuilemaan kone.
    - tulpat
    - imuputket vaihdettu aiemman omistajan toimesta ja itse olen ne tarkastellut ja vielä käynyt läpi starttipilotilla.
    - puolat tarkastettu

    Eli käytännössä enään on käymättä vikakoodit luetuttamassa kun en tuota omaa INPA kaapelia ja ohjelmaa ole saanut millään toimimaan :( ei vaan tee mieli mennä vikakoodin lukuun ennenkuin kaikki on varmasti tarkistettu koska sen tietää että siellä on heti vikoja päällä mutta ne voivat aiheutua muista syistä kuin esim lambdasta itsestään jne...

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Omasta mielestä tämän voisi vaikka lisätä topikkiin, tai ainakin laitan tämän postin koska itsellä TODELLA positiivisa kokemuksia tästä testistä M52 koneen käyntiin (samanhan voi teetättää liikkeessä mutta DIY miehet varmaan tekee mielellään itse ):

    Originally posted by Magirus View Post
    Nonni, nyt on putsattu suuttimet seuraavalla menetelmällä:
    - 9voltin paristo + katkaisija ja johdot suuttimiin (napista painamalla saa suuttimen auki asentoon)
    - Kompurasta syöttö säädetty n. 2bar jatkuvaa. Suuttimen "tulo" puolelle letku kiinni ja ruutalla aina letku täyteen tavaraa (tässä tapauksessa CRC valmistama suuttimien puhdistukseen tarkoitettu litku joka kipataan 60l polttoainetta. Itse tosin ajoin sitä tavaraa nyt siis RAAKANA suuttimien läpi)
    - Letkussa tavaraa n. shottilasin verran, kompuralla 2bar painetta ja sitten auki/kiinni naputtelua kunnes letku tyhjä tästä puhdistavasta aineesta. Eli tavara siis kulkee suuttimen läpi ja samalla näkee minkälainen "sumu" tuosta lähtee ja miten suutin pelaa.

    Tämä tuli tehtyä jokaiselle kuudelle suuttimelle ja tulos:

    AIVAN USKOMATON ero vanhaan, auton käynti hiljeni johtuen siitä että suuttimet eivät enää "tikuta" yhtään, tai ainakin 60% äänistä hävisi. Ennen putsausta suutin tukkia sormella kokeilemalla tunsi selvästi terävän värinän minkä suuttimien auki/kiinni ravaaminen aiheutti. MYÖS ajossa auto vetää erittäin tasaisesti ja tuntuu että alla olisi toinen kiesi En todellakaan uskonut moisen prosessin antavan noin paljon plussaa käyntiin/vetoihin. Alempia O-renkaita en edes uusinut kun tiesin että "kärkikupit" ois menny kappaleiksi niitä irrottaessa. Eipä falskannut vaikka vanhoilla kasasin. Samalla muuten tuli vaihdettua bensapaineen säätimelle tuleva alipaineletku joka oli aivan finaalissa myös (ei tosin halki/poikki yms. mutta lähellä sitä).

    Tästä kaikesta siis yhteenveto: SUOSITTLEN suuttimien puhdistuttamista tai DIY puhdistusta. En kyllä vastaa ylläolevasta ohjeesta, eli kokeilut omalla vastuulla. Itekkin löysin KO. ohjeen pögötti foorumilta. Eli siis kyllä tätä on harrastanut moni muukin

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Jaahas, tuossa tutkiskelin hieman taas ja kyllähän se putkessa röpöttää tyhjäkäynnillä epämääräsesti kun kone on lämmin, samalla myös koko motti hytkyy. Aikaisemmin ei vaan tullut tuota huomattua kun noissa E39:seissä on niin helkkarin hiljaset pakoäänet vakioputkistolla

    Otin sitten tulpat vielä irti ja tsiigailin niitä, eipä niissä mitään ollut ja noin ~10tkm sitten ne on kyllä uusittukin (Bosch 4-kärki). Kokeilinpa huvikseen nykäistä tuon IMM piuhan irti ja auton käynti yllättäen tasaantui sekä hytkyntä loppui :think Onkos tuota IMM mahdollista mitata jotenkin kotikonstein? Toisaalta, huomenna täytyy käydä hartikaisen kautta lenkki töitten jälkeen kun näyttää olevan tuo kaasuläpän ja IMM välinen haitariputki mallia "vulkkisteippi"

    Mikäs noista ilmamassamittareista paskoo sitten kun ne hajoaa?

    Edit: Huomioitu myös se että tyhjäkäynnillä kun polkasee kaasua niin kierrokset jää "hinnaamaan" kohtuu pitkäksi aikaa korkealle kunnes hitaasti lipuu takaisin tyhjäkäynnille. Kun taas IMM piuha on irti, kierrokset laskee melkein heti ja nopeasti :S
    Doodih, nyt on vaihettu tuo haitarikumi eikä juuri huomattavaa eroa toimintaan. Vetää minusta ihan ok eikä kovin kummosta nykimistä kiihdyttäessä mutta edelleen tyhjäkäynnillä ravistaa koko laitosta ja putkessa "paukkaa", eli korva kuulolla saa selvää että joku sylinteri ei polta. MISSä VIKA?

    Kuinka tuon IMM:n voi mitata/putsata/testata?

    Leave a comment:


  • rasa
    replied
    Vaihdoin moottoriöljyt koneeseen M50B25TU ja tämän jälkeen ensimmäisellä starttauksella alkoi käynti ongelmat. Koneesta kuului aluksi joutokäynnillä samanlainen ujellus/sirinä kuin remmiahtimesta. Kun nosti kierroksia niin ääni hävisi, mutta joutokäynnillä ujellus jatkui. Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen, niin moottorissa pamahti kaksi kertaa. Ääni tuli ehkä imusarjasta? Tämän jälkeen syttyi moottorin häiriövalon kuva mittaristoon. Kone tärisee ja vaihdekeppi heiluu holtittomasti. Onko tälläiselle oireelle jotain tiettyä syytä, vai pitääkö viedä auto merkkikorjaamolle testeriin kiinni? Oljyt on Castrol Magnatech:it.
    Kuka osaisi neuvoa missä vika on?

    Leave a comment:


  • karisu
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Mites katalysaattori? Onko ehjä vai ei tietoa?

    Katista en oo niin varma, mutta ei ainakaan mitään kilinää kuulunut kun vasaralla kolauttelin. Mutta voisko se olla kun en oo kerenny vielä lambdan vaihdon jälkeen happitunnistin vikakoodia poistaa, että se olis tavallaan vielä vikatilassa ja ei siks rupee toimimaan lämpimänä oikein?

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Onkos sinulla ollut tai onko kartiosuodatin?
    Ei oo eikä tuu semmosia

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Jaahas, tuossa tutkiskelin hieman taas ja kyllähän se putkessa röpöttää tyhjäkäynnillä epämääräsesti kun kone on lämmin, samalla myös koko motti hytkyy. Aikaisemmin ei vaan tullut tuota huomattua kun noissa E39:seissä on niin helkkarin hiljaset pakoäänet vakioputkistolla

    Otin sitten tulpat vielä irti ja tsiigailin niitä, eipä niissä mitään ollut ja noin ~10tkm sitten ne on kyllä uusittukin (Bosch 4-kärki). Kokeilinpa huvikseen nykäistä tuon IMM piuhan irti ja auton käynti yllättäen tasaantui sekä hytkyntä loppui :think Onkos tuota IMM mahdollista mitata jotenkin kotikonstein? Toisaalta, huomenna täytyy käydä hartikaisen kautta lenkki töitten jälkeen kun näyttää olevan tuo kaasuläpän ja IMM välinen haitariputki mallia "vulkkisteippi"

    Mikäs noista ilmamassamittareista paskoo sitten kun ne hajoaa?

    Edit: Huomioitu myös se että tyhjäkäynnillä kun polkasee kaasua niin kierrokset jää "hinnaamaan" kohtuu pitkäksi aikaa korkealle kunnes hitaasti lipuu takaisin tyhjäkäynnille. Kun taas IMM piuha on irti, kierrokset laskee melkein heti ja nopeasti :S
    Onkos sinulla ollut tai onko kartiosuodatin?

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Kokeillaas nyt täälläkin.. Eli sigun kiesi (e39 528i) alkoi yhtäkkiä tässä reilu viikko takaperin täristä tyhjäkäynnillä. Ensin kuvittelin vian olevan korvien välissä kun keppi heilui tyhjkäynnillä mutta konepellin avauksen jälkeen ei jäänyt arvailun varaan että jotain on nyt tapahtunu..

    Eli motti siis hytkyy ihan silmämääräisesti, vaikkakin tyhjäkäynti on tasaista :think Remmit vaihdettu vähä aikaa sitten samoten näyttäis visko + ropelli olevan ehjät. Tuntuu että välillä tuo "vika" häviää ja välillä taas ilmenee.

    Aikaisempia oireita ei ole, kylmänä on aina vähän "nykyttänyt" kiihdyttäessä mutta annettakoon se anteeksi kun lämmänä toimii aivan normaalisti. Kytkin on kyllä ilmeisesti aika loppunsa edellä kun välillä luistanut ja myös omituista on se että kytkin ottaa välillä ihan pohjasta ja välillä pinnasta Eli voiko ravistus johtua siitä? Kytkin ei pidä mitään ylimääräistä mökää eikä muutu mitenkään käynti/vapinat kun painaa pohjaan.

    Tosiaan, auto pelaa muuten hyvin ja ongelmitta (kulutus alle 7l/100 obc:n mukaan ja veteleekin ihan niinkun pitää)
    Jaahas, tuossa tutkiskelin hieman taas ja kyllähän se putkessa röpöttää tyhjäkäynnillä epämääräsesti kun kone on lämmin, samalla myös koko motti hytkyy. Aikaisemmin ei vaan tullut tuota huomattua kun noissa E39:seissä on niin helkkarin hiljaset pakoäänet vakioputkistolla

    Otin sitten tulpat vielä irti ja tsiigailin niitä, eipä niissä mitään ollut ja noin ~10tkm sitten ne on kyllä uusittukin (Bosch 4-kärki). Kokeilinpa huvikseen nykäistä tuon IMM piuhan irti ja auton käynti yllättäen tasaantui sekä hytkyntä loppui :think Onkos tuota IMM mahdollista mitata jotenkin kotikonstein? Toisaalta, huomenna täytyy käydä hartikaisen kautta lenkki töitten jälkeen kun näyttää olevan tuo kaasuläpän ja IMM välinen haitariputki mallia "vulkkisteippi"

    Mikäs noista ilmamassamittareista paskoo sitten kun ne hajoaa?

    Edit: Huomioitu myös se että tyhjäkäynnillä kun polkasee kaasua niin kierrokset jää "hinnaamaan" kohtuu pitkäksi aikaa korkealle kunnes hitaasti lipuu takaisin tyhjäkäynnille. Kun taas IMM piuha on irti, kierrokset laskee melkein heti ja nopeasti :S
    Last edited by Magirus; 24-05-2011, 19:53.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by karisu View Post
    Elikkäs itellä semmosia ongelmia että auto käy kylmänä hyvin ja kun on ajanut auton lämpimäks niin alakaa röpöttämään putkesta ja niinku ei kävis kaikilla. päästöt on muuten hyvät mutta hc on 1200/tyhjäkäynnillä ja yli 2000k min/ 500.
    kävin kattoo vikakoodit ja se näytti happitunnistinta, joten lambda vaihtoon ja ei ollu vaikutusta päästöihin, eikä lämpimänä koneella tyhjänkäyntiin. kylmänä käy edelleen hyvin.
    tulpat vaihettu ja puolat toimii, mutta tulpanrei'issä oli öljyä joten venakopan tiiviste vaihtoon. ilmamäärämittari kans todettu toimivaks. voiko se tiiviste vaikuttaa tuohon ongelmaan vai mistä se johtuu? kiitokset etukäteen!
    Sama juttu täällä! Ölppää vuotaa tai on vuotanut venakopasta. Kuinka tosiaan tuo vaikuttaa auton käyttäytymiseen??

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by karisu View Post
    Elikkäs itellä semmosia ongelmia että auto käy kylmänä hyvin ja kun on ajanut auton lämpimäks niin alakaa röpöttämään putkesta ja niinku ei kävis kaikilla. päästöt on muuten hyvät mutta hc on 1200/tyhjäkäynnillä ja yli 2000k min/ 500.
    kävin kattoo vikakoodit ja se näytti happitunnistinta, joten lambda vaihtoon ja ei ollu vaikutusta päästöihin, eikä lämpimänä koneella tyhjänkäyntiin. kylmänä käy edelleen hyvin.
    tulpat vaihettu ja puolat toimii, mutta tulpanrei'issä oli öljyä joten venakopan tiiviste vaihtoon. ilmamäärämittari kans todettu toimivaks. voiko se tiiviste vaikuttaa tuohon ongelmaan vai mistä se johtuu? kiitokset etukäteen!
    Mites katalysaattori? Onko ehjä vai ei tietoa?

    Leave a comment:


  • karisu
    replied
    Elikkäs itellä semmosia ongelmia että auto käy kylmänä hyvin ja kun on ajanut auton lämpimäks niin alakaa röpöttämään putkesta ja niinku ei kävis kaikilla. päästöt on muuten hyvät mutta hc on 1200/tyhjäkäynnillä ja yli 2000k min/ 500.
    kävin kattoo vikakoodit ja se näytti happitunnistinta, joten lambda vaihtoon ja ei ollu vaikutusta päästöihin, eikä lämpimänä koneella tyhjänkäyntiin. kylmänä käy edelleen hyvin.
    tulpat vaihettu ja puolat toimii, mutta tulpanrei'issä oli öljyä joten venakopan tiiviste vaihtoon. ilmamäärämittari kans todettu toimivaks. voiko se tiiviste vaikuttaa tuohon ongelmaan vai mistä se johtuu? kiitokset etukäteen!
    Last edited by karisu; 24-05-2011, 11:33. Reason: ja auto siis e36 325i vanoksellinen.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Kokeillaas nyt täälläkin.. Eli sigun kiesi (e39 528i) alkoi yhtäkkiä tässä reilu viikko takaperin täristä tyhjäkäynnillä. Ensin kuvittelin vian olevan korvien välissä kun keppi heilui tyhjkäynnillä mutta konepellin avauksen jälkeen ei jäänyt arvailun varaan että jotain on nyt tapahtunu..

    Eli motti siis hytkyy ihan silmämääräisesti, vaikkakin tyhjäkäynti on tasaista :think Remmit vaihdettu vähä aikaa sitten samoten näyttäis visko + ropelli olevan ehjät. Tuntuu että välillä tuo "vika" häviää ja välillä taas ilmenee.

    Aikaisempia oireita ei ole, kylmänä on aina vähän "nykyttänyt" kiihdyttäessä mutta annettakoon se anteeksi kun lämmänä toimii aivan normaalisti. Kytkin on kyllä ilmeisesti aika loppunsa edellä kun välillä luistanut ja myös omituista on se että kytkin ottaa välillä ihan pohjasta ja välillä pinnasta Eli voiko ravistus johtua siitä? Kytkin ei pidä mitään ylimääräistä mökää eikä muutu mitenkään käynti/vapinat kun painaa pohjaan.

    Tosiaan, auto pelaa muuten hyvin ja ongelmitta (kulutus alle 7l/100 obc:n mukaan ja veteleekin ihan niinkun pitää)

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Tehdas lupaa 9.6s 0-100. Varmaankin kaikki suht. kunnossa jos olet saanut tarkalleen mitattua.
    Tietenki varmaan tuohon kiihtyvyyteen vaikuttaa 18" vanteet! Eikä mittaus nyt ihan tarkka voi olla Kun en tiedä paljonko mittari valehtelee.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kokeilin putsata ton kampparin tunnistimen mut, ei mitään myöskään tapahtunut. En tiedä kun, ei vaan väännä alhaalta ja 0-100 kiihtyy 9.88 sekuntia. onkohan toi normaali kiihtyvyys tuolla automaattiloodalla?:think Auto siis 523i -97 single vanos.
    Tehdas lupaa 9.6s 0-100. Varmaankin kaikki suht. kunnossa jos olet saanut tarkalleen mitattua.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎