M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarin
    Bimmer Rookie
    • Feb 2010
    • 27
    • turku

    Originally posted by Osku View Post
    Ite aattelin nakkailla 2.8 kampuran,M52veivit ja M50TU männät,TU lohkoon.

    11:1 ruttua ja vanosmallin männissä on isommat öljyrenkaat ku m52 männissä.

    Ihan muuten vaa kysymys,kuuluuko tossa m52 lohkossa olla valurautaset laakeripukin puolikkaat ?
    No nyt sain vahvistusta suunnitelmalle, juurikin noin itsekin ymmärsin.

    Valurautaiset pukit oli myös tuossa m52 lohkossa josta purin romut.

    Eli jos käyttää M52 mäntiä, tullee pienemmät rutut ja pitäisi hoonata lohko vähän väljemmäksi, alulohkon männän sovitus on ymmärtääkseni tiukempi?

    M50 tu mäntä on ymmärtääkseni painavampi, pitääkö tasapainotuksen vuoksi "vinguttaa" ne samanpainoisiksi kun M52 mäntä?
    Tästä on kahta eri mielipidettä, mikä on totuus?

    Nuo eri nokkavaihtoehdot myös on mielenkiintoisia, niistä kuulisin mielelläni lisää.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11203
      • Oulu

      Ei mäntien painolla oo merkitystä tasapainotukseen. Kiertokangilla vähän, mutta niilläkin vain sen verran että onko ne keskenään saman painosia vai ei.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        Tos noita nenätietoja..

        m50 imu 240 9,7
        m50 pako 228 8,8
        m50tu imu 228 9,0
        m50tu pako 228 9,0
        m52 imu 228 9,0
        m52 pako 228 9,0
        s50b30us imu 252 10,3
        s50b30us pako 240 9,7
        s50b30 imu 260 11,3
        s50b30 pako 260 11,3

        schrickin nokat
        m50 imu 256 10,5
        m50 pako 244 9,5
        m50tu imu 252 10,2
        m50tu pako 244 9,5
        m52 imu 252 10,2
        m52 pako 244 9,5
        s50b30 imu/pako 284/296 11,9/12,4 (kaksi vaihtoehtoa)

        Miedoilla nokilla suurin vastine rahalle,jos alkaa laskemaan että mitä muuta joutuu muuttamaan ku pelkät kepit.

        Tekee noita Dbilas ja cat cams.. pari muutaki löytyy ilmeisesti ja sit näitä vakiosta saa hiotettua.

        M50 NV nostajat ja pukit erilaiset ku Vanos M52 taas erilaiset ku Vanos.
        Euro M3 erilainen säätöpala systeemi ja ilmeisesti paljon muitaki eroavaisuuksia.

        Laitetaan nyt vielä sit nippelitietona että NV kannessa 7mm venttiilin varsi kun taas Vanos ja M52 6mm venttiilivarsi.
        Last edited by Osku; 29-01-2014, 18:29.
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Ei mäntien painolla oo merkitystä tasapainotukseen. Kiertokangilla vähän, mutta niilläkin vain sen verran että onko ne keskenään saman painosia vai ei.
          No tottakai on, mäntien pitää olla samanpainoisia keskenään ja kanki+mäntä yhdistelmän edestakainen liikkuva massa kompensoidaan kampiakselin vastapainoilla joiden pitää ollla jossakin järkevässä suhteessa keskenään. Rivinelosessa ja kutosessa moottorin ulkopuolinen tasapaino on ok kampuran vastapainon määrästä riippumatta koska männät tasapainottavat toisensa jokatapauksessa eli mäntien absoluuttinen paino ei ole kovin kriittinen kunhan ovat tasapainoisia keskenään ja suurinpiirtein vastaavan painoisia kuin mille kampuran vastapainot on mitoitettu.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by jarin View Post
            Eli jos käyttää M52 mäntiä, tullee pienemmät rutut ja pitäisi hoonata lohko vähän väljemmäksi, alulohkon männän sovitus on ymmärtääkseni tiukempi?

            M50 tu mäntä on ymmärtääkseni painavampi, pitääkö tasapainotuksen vuoksi "vinguttaa" ne samanpainoisiksi kun M52 mäntä?
            Tästä on kahta eri mielipidettä, mikä on totuus?
            Niin siis jos käyttää M52b28 mäntiä. M52b25 männillä pitäisi tulla korkeimmat rutut, puristuskorkeus on 7 kymppiä b28:n mäntiä korkeampi ja pari kymppiä 25tu:n mäntiä enemmän. M52:n männät on kuitenkin selvästi nykyaikaisimmat noista joten miksi ei käyttäisi niitä.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Osku View Post

              -TuplaVenttiili jouset NV kannesta ja niihin omavalmiste retainerit.
              -Nokkapukit ja nostimet mallia M50NV

              Toimiiko imunokka vakioajotuksella ja pakopuolelle 1mm YKK:ssa auki ?
              Älä räpellä jäykkiä tuplajousia 6mm venttiileille. Ne vakiot jouset riittää hyvin noilla nokkasuunnitelmilla ja jos tarvii jotain muuta keksiä niin 7mm venavarsien jouset eivät jokatapauksessa ole ikinä hyvä vaihtoehto, jos ne ylipäätään saisi jotenkin mahtumaan pienten nostajakuppien sisälle.

              Nokathan toimii ajoituksella kuin ajoituksella, M52TU:n pakonokka heiluu moottorinohjauksen toimesta sen 25 astetta sinne tänne ja imunokka 40. Jos nyt kuitenkin on tarkoitus saada moottorista tehoa ulos niin jotain ihan muuta kuin vakioajoitukset, keppeihin olis hyvä saada heti ainakin se ~270 astetta aukioloaikaa jolloin overlapin saisi järkeväksi ja auki/sulkemisajankohdat vielä suurinpiirtein vakioajoituksiin. Eli imu ja pakonokka ajoitetaan virikoneessa aina niin kuin saadaan venttiilit niin lähelle mäntää kuin saadaan. Pakonokalle kannattanee jättää ainakin milli varoja ettei tule kosketusongelmia.

              Varsinkin jos käyttää vanosta niin pakovenan pitäisi olla auki ykk:ssa paljon enemmän kuin millin jotta overlappia olisi nokka perusasennossakin, toki imun aikaistaminen vakiosta auttaa myös.

              Niitä ruttuja kannattaa miettiä myös. Vaparin jos tekee niin rutut voi nostaa niin ylös kuin suinkin saa, joku 12,5:1 toimii varmaan vielä ysivitosellakin ja nyt kun sinisestä letkusta saa halpaa oktaanibuusteria niin nakutus ysivitosella ei ole kuin tankkausongelma.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Niin ja tuosta M50:n kannesta, BMW:hän jostain syystä palotilojen mallissa on ollut 60-luvulla kaikissa 4-venttiilikoneissaan eli palotilassa ei ole minkäänlaista kanavan jatketta venttiilien alla ja paljealueet on minimaaliset. Hitsaamallahan homman saisi kalliilla kuntoon mutta mahdollisesti koneistusvarat sallisivat pikku muuntelun myös eli upottamalla venttiileitä pari kolme milliä syvemmälle ja ottamalla tasosta saman verran pois saa jonkun verran varoja muotoilla palotilaankin virtausohjureita.

                BMW:n palotilat on sinällään aika oma lukunsa, saksalaista jääräpäisyyttä eli Nissan kuitenkin toi nuo directed swirl high burn rate palotilat yleiseen tietoisuuteen jo joskus 70-luvun alussa ja BMW:llä tarvittiin F1-kokemusta ennen niiden soveltamista käyttöön eli varmaan virtauspenkissä tullut paremmat tulokset tasapohjaisilla palotiloilla. S85:ssä on jo vähän yritystä nykyaikaiseen palotilaan ja vasta S1000RR:n koneessa palotila on sellainen kuin kaikissa muissakin korkeavireisissä nykykoneissa.....

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Niin ja M50/M52 imukanava on mukaelma Suzukin twin-swirl kanavista eli kanavan tarkoitus on tehdä palotilaan kaksi pyörrettä, vasen pyörii vastapäivään ja oikea myötäpäivään. Kyseiset virtaukset aikaansaavat polttoaineen keskittymisen sylinterin keskilinjalle keskipakovoiman ja virtausrajapintojen ansiosta jolloin sylinterin reunoille jää laihempi seos, lopputuloksena vähempi nakutusriski ja nopeampi palotapahtuma. BMW:n palotilasta vain puuttuu virtauksen kiihdytysrampit palotilan puolelta kokonaan, mahdollisesti Suzukin patentit asian suhteen vaikuttavat mutta kantta modifioidessa mokomista ei tarvitse välittää.

                  Mitä netistä kattellut kannen modifiointeja niin aina ensimmäisenä M50-kansista on yritetty poistaa swirli imukanavista poistamalla venttiilinohjaimen olake. En suosittele moista modifikaatiota, virtaus kyllä varmasti paranee virtauspenkissä mutta moottorin toiminta muuttuu aivan täysin moisesta eli vähintäänkin sytytyskartat pitäisi mapata uusiksi jotta moottorista saisi enemmän tehoakin pihalle. Pitäytymällä kanavan virtaussuunnissa tehtaan mallissa moottorin säädöt on paljon helpompi saada kohdilleen.....

                  Comment

                  • Osku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2005
                    • 3324
                    • Kouvola,Pilkanmaa

                    Originally posted by naukkis View Post
                    Älä räpellä jäykkiä tuplajousia 6mm venttiileille. Ne vakiot jouset riittää hyvin noilla nokkasuunnitelmilla ja jos tarvii jotain muuta keksiä niin 7mm venavarsien jouset eivät jokatapauksessa ole ikinä hyvä vaihtoehto, jos ne ylipäätään saisi jotenkin mahtumaan pienten nostajakuppien sisälle.

                    Nokathan toimii ajoituksella kuin ajoituksella, M52TU:n pakonokka heiluu moottorinohjauksen toimesta sen 25 astetta sinne tänne ja imunokka 40. Jos nyt kuitenkin on tarkoitus saada moottorista tehoa ulos niin jotain ihan muuta kuin vakioajoitukset, keppeihin olis hyvä saada heti ainakin se ~270 astetta aukioloaikaa jolloin overlapin saisi järkeväksi ja auki/sulkemisajankohdat vielä suurinpiirtein vakioajoituksiin. Eli imu ja pakonokka ajoitetaan virikoneessa aina niin kuin saadaan venttiilit niin lähelle mäntää kuin saadaan. Pakonokalle kannattanee jättää ainakin milli varoja ettei tule kosketusongelmia.

                    Varsinkin jos käyttää vanosta niin pakovenan pitäisi olla auki ykk:ssa paljon enemmän kuin millin jotta overlappia olisi nokka perusasennossakin, toki imun aikaistaminen vakiosta auttaa myös.

                    Niitä ruttuja kannattaa miettiä myös. Vaparin jos tekee niin rutut voi nostaa niin ylös kuin suinkin saa, joku 12,5:1 toimii varmaan vielä ysivitosellakin ja nyt kun sinisestä letkusta saa halpaa oktaanibuusteria niin nakutus ysivitosella ei ole kuin tankkausongelma.
                    Miksi tuplajouset on huonompi kun löysemmät Vanos koneen jouset?
                    Käytännön kokemuksia ja perusteluja ?
                    Kyllä ne sinne saa mut tarvii olla erilaiset retainerit.

                    Eikös se Vanos sitä imunokan ajoitusta aikaista jonkun x.määrän asteissa..
                    Eli tällöin jos akseli itsessään on esmes 200 astetta ja sitä säädetään +/-20 astetta niin nokan asteluku on "vaihtuva" 180-220..
                    Jos olen ymmärtänyt oikein ?

                    Eli tuo imunokka jos muutetaan 240asteiseksi ja 9,7nostoksi,mitä se vastaisi jos laskee vanoksen liikkeen mukaan asteita lisää nokalle? 252 ?

                    Enhän minä tiedä kun en ole ikinä moottoria suunnitellut,mutta käytännön tuloksia seuranneena ja useamman vuoden tätä moottorin teoria virittämistä tutkineena olen päätynyt tälläisiin vaihtoehtoihin.

                    Ja tuo puristus suhde tulee mikä sielt sattuu tulemaan.

                    Jos olen oikein osannut lukea niin tuo M50B25TU Eli vanos moottori jos on lähtökohtana niin tälläisillä osilla se on numeroina,punasella nuo muuttujat mitkä on itelle tulossa.

                    M50B25TU Vanos
                    Poraus - 84mm
                    Isku - 75mm--84mm
                    Kiertokanki- 140mm--135mm
                    Männän puristuskorkeus - 32.55mm
                    Deck : 210.05mm
                    Kannen palotilan koko on 33cc

                    Tiiviste luonnollisesti vaikuttaa ja se onko sheivattu lohkoa/kantta
                    Vakiotiiviste 1,75mm

                    Mutta se joka osaa laskea ja jaksaa laskea niin eikö tuo ole siellä 11:1 ?
                    Paljonko vaikuttaa jos lohkoa tai/ja kantta höylätään 0,20-30 ?
                    Last edited by Osku; 01-02-2014, 15:09.
                    E30 24V 5D "Vakio"

                    Originally posted by ///Make
                    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                    Comment

                    • Jopi
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 374
                      • Oulu

                      Mikähän se tämmönen kauppias on.. Herää kysymys, että onko nuo jotain teippi hartge osia vai.. ?

                      Get the best deals for S50 at eBay.com. We have a great online selection at the lowest prices with Fast & Free shipping on many items!


                      Alko vaan puntti tutiseen kun kattelin. Alko pikku remontti suunnitelmat vähän paisuun vapariviritysten puoleen

                      Lähinnä noita S50 osia siis nyt tarkoitan.
                      Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                      e39 M5

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Osku View Post
                        Miksi tuplajouset on huonompi kun löysemmät Vanos koneen jouset?
                        Käytännön kokemuksia ja perusteluja ?
                        Kyllä ne sinne saa mut tarvii olla erilaiset retainerit.
                        No ne nv-koneen tuplajouset on speksattu liikuttamaan paljon painavampia venttiileitä ja nostajia kuin vanoskoneiden. Varsinkin M52:n jouset ovat nykyaikaiset edestakaisin liikkuvilta osiltaan kevennetyt eli jousi on pieni yläpäästään ja nostajat paljon kevyemmät kuin nv-koneen, ne vakiojouset riittävät ainakin yhtä suurille venttiilin laskunopeuksille kuin nv koneessakin. Sen sijaan korkeilla kierroksilla painavat jäykät tuplajouset voi olla liikaa 6mm venttiilinvarsille, ne vakioventtiilit eivät ole mitään kovin kaksisia vaan varsi on hitsattu lautaseen. Eli jos tarkoitus on pitää löysät kepit eikä rajoitinta nostaa vakiosta 7 tonnista juuri ylöspäin niin jäykemmissä jousissa ei ole mitään hyötyä.

                        Eikös se Vanos sitä imunokan ajoitusta aikaista jonkun x.määrän asteissa..
                        Eli tällöin jos akseli itsessään on esmes 200 astetta ja sitä säädetään +/-20 astetta niin nokan asteluku on "vaihtuva" 180-220..
                        Jos olen ymmärtänyt oikein ?
                        Vanos ei muuta nokan asteita mihinkään, ainoastaan ajoitus muuttuu, singlevanos koneissa 25 astetta. Ja vakiokoneessa vanoksesta on lähinnä se hyöty että tyhjäkäynnillä saadaan overlappi pois ja tyhjäkäynti nätiksi, nokka aikaisella on se missä moottori toimiii järkevillä venttiilien ajoituksilla ja korkeille kierroksille tuleva hyöty nokan myöhäistämisestä on aika olematon.

                        Eli tuo imunokka jos muutetaan 240asteiseksi ja 9,7nostoksi,mitä se vastaisi jos laskee vanoksen liikkeen mukaan asteita lisää nokalle? 252 ?
                        Se on sen 240 astetta, ei se siitä mihinkään muutu.

                        Enhän minä tiedä kun en ole ikinä moottoria suunnitellut,mutta käytännön tuloksia seuranneena ja useamman vuoden tätä moottorin teoria virittämistä tutkineena olen päätynyt tälläisiin vaihtoehtoihin.

                        Ja tuo puristus suhde tulee mikä sielt sattuu tulemaan.

                        Jos olen oikein osannut lukea niin tuo M50B25TU Eli vanos moottori jos on lähtökohtana niin tälläisillä osilla se on numeroina,punasella nuo muuttujat mitkä on itelle tulossa.

                        M50B25TU Vanos
                        Poraus - 84mm
                        Isku - 75mm--84mm
                        Kiertokanki- 140mm--135mm
                        Männän puristuskorkeus - 32.55mm
                        Deck : 210.05mm
                        Kannen palotilan koko on 33cc

                        Tiiviste luonnollisesti vaikuttaa ja se onko sheivattu lohkoa/kantta
                        Vakiotiiviste 1,75mm

                        Mutta se joka osaa laskea ja jaksaa laskea niin eikö tuo ole siellä 11:1 ?
                        Paljonko vaikuttaa jos lohkoa tai/ja kantta höylätään 0,20-30 ?
                        Sielläpäin. Pari kymppiä sinne tänne ei vaikuta niin paljoa että vaikuttaisi mihinkään.

                        Yksi vaihtoehto on pistää ohut MLS-tiiviste, 0,6mm on ohuin joita noihin saa. Sen kanssa puristussuhde olisi jo lähellä 12,5:1 tuossa paketissa.

                        Ite nyplään tossa keväällä M52b25:een pikaisen e85-konversion eli tulee tuo 0,6mm kansipahvi ja kannesta lähtee parimilliä. Venttiileitä pitää samalla upottaa sen reilun parimilliä jotta niitä voi avata ykk:ssä jotain järkeviä määriä, saapahan samalla muotoiltua palotilaa vähän paremmaksi ja hiottua nokkiin vähän lisää nostoa - joku 270-270 antais koneen hengittää rajoittajalle asti.

                        Ei vain tunnu kellään olevan kokemusta kestääkö nuo M52:n kannet useamman millin höyläystä, no sekin selviää kun kokeilee. Suurinpiirtein 15:1 puristukset saa noin, alkaa menemään edes suurinpiirtein e85:n alueelle.

                        Comment

                        • m50 turbo
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 454

                          kansi heikkenee noin 30pinnaa millin laskun seurauksena, isot pojat puhui hiekkalaatikolla
                          http://www.teammadmax.com

                          Comment

                          • Jopi
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 374
                            • Oulu

                            Originally posted by Jopi View Post
                            Mikähän se tämmönen kauppias on.. Herää kysymys, että onko nuo jotain teippi hartge osia vai.. ?

                            Get the best deals for S50 at eBay.com. We have a great online selection at the lowest prices with Fast & Free shipping on many items!


                            Alko vaan puntti tutiseen kun kattelin. Alko pikku remontti suunnitelmat vähän paisuun vapariviritysten puoleen

                            Lähinnä noita S50 osia siis nyt tarkoitan.
                            Ymmärränkö nyt oikein, että mun täytys hommata tohon settii vielä lyhyemmät veivit ton kampuran kanssa? Kuihan männät. Tulee tota iskua reippaaasti lisää niin nii.. stroukkeri s50 kyllä kiinnostas. Onhan se köhlerin pajakin tietenkin..
                            Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                            e39 M5

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by m50 turbo View Post
                              kansi heikkenee noin 30pinnaa millin laskun seurauksena, isot pojat puhui hiekkalaatikolla
                              Aina se heikkenee kun materiaalia ohennetaan, kyse on vaan siitä että missä vaiheessa se on niin heikko että halkeaa/taipuu niin paljon että tiiviste vuotaa. Pari milliä ei ole vielä kovin paljon, useimmista kansista pystyy sen verran höyläämään mäkeen ongelmitta mutta joitakin paskavaluja on ollut joissa reilumpi tason höyläys on kostautunut heti erinäisinä tiivistysongelmina....

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                kelpaako sulle m50b25tu koneen kansi. sais kokeiluun todella edullisesti
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X