memebuy23buy

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Osku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2005
    • 3324
    • Kouvola,Pilkanmaa

    Originally posted by naukkis View Post
    No ne nv-koneen tuplajouset on speksattu liikuttamaan paljon painavampia venttiileitä ja nostajia kuin vanoskoneiden. Varsinkin M52:n jouset ovat nykyaikaiset edestakaisin liikkuvilta osiltaan kevennetyt eli jousi on pieni yläpäästään ja nostajat paljon kevyemmät kuin nv-koneen, ne vakiojouset riittävät ainakin yhtä suurille venttiilin laskunopeuksille kuin nv koneessakin. Sen sijaan korkeilla kierroksilla painavat jäykät tuplajouset voi olla liikaa 6mm venttiilinvarsille, ne vakioventtiilit eivät ole mitään kovin kaksisia vaan varsi on hitsattu lautaseen. Eli jos tarkoitus on pitää löysät kepit eikä rajoitinta nostaa vakiosta 7 tonnista juuri ylöspäin niin jäykemmissä jousissa ei ole mitään hyötyä.



    Vanos ei muuta nokan asteita mihinkään, ainoastaan ajoitus muuttuu, singlevanos koneissa 25 astetta. Ja vakiokoneessa vanoksesta on lähinnä se hyöty että tyhjäkäynnillä saadaan overlappi pois ja tyhjäkäynti nätiksi, nokka aikaisella on se missä moottori toimiii järkevillä venttiilien ajoituksilla ja korkeille kierroksille tuleva hyöty nokan myöhäistämisestä on aika olematon.



    Se on sen 240 astetta, ei se siitä mihinkään muutu.



    Sielläpäin. Pari kymppiä sinne tänne ei vaikuta niin paljoa että vaikuttaisi mihinkään.

    Yksi vaihtoehto on pistää ohut MLS-tiiviste, 0,6mm on ohuin joita noihin saa. Sen kanssa puristussuhde olisi jo lähellä 12,5:1 tuossa paketissa.


    Ei vain tunnu kellään olevan kokemusta kestääkö nuo M52:n kannet useamman millin höyläystä, no sekin selviää kun kokeilee. Suurinpiirtein 15:1 puristukset saa noin, alkaa menemään edes suurinpiirtein e85:n alueelle.
    Juu juu.
    Tästä olikin o-peksin kanssa jo aikasemmin juttua että sillä ainaki kestäny NV tuplajouset ja nostimet 6mm venavarrella Ahdetussa koneessa sen 7400rpm.

    Vaparikoneessa tuskin on niin kovilla venttiililautanen että väsyisi ja varsi katkeais,tietty jos venttiilia "palauttava" jousivoima on liikaa tuolle venttiilivarrelle niin sillon pitää vaihtaa kovempaa venttiiliä tilalle.
    Tai pitää rajotin vakiossa.
    Mutta jos vakiot vanoskoneen jouset riittää siihen että koneen voi vetää yli 7000rpm niin turha mun on niitä vaihtaa.. Jos joku on kierrättäny vakiovanos kantta ja todennut sen kestäväks niin sitten voin "säästää" siinä etten hankikaan noita erikseen tuohon käyttöön valmistettuja retainereita.

    Tossa olisi noita tuplajousia ja vanoskoneen jousia niin niistä vaan pitäis valikoida mitä haluaa laittaa.

    M52 jousetkin varmaan jostain löytyisi mutta taitaa olla samat kun vanos koneessa.


    Ite en ajatellut kuitenkaan ottaa "kaikkea mitä saa"

    Vaan keräilisin noista moottorin osista semmosen kokoelman "parempia" alkup osia ja niillä kattoa paljonko irtoaa..
    Ja jos tuo ei kestä läjässä niin sitten vaihdetaan M60 moottoria E30 nokalle

    Tähän mennessä koneen osat on jääny maksamaan alle 200€ (kampiakseli,tiivisteet,laakerit ja pari lootaa irrallisia kannen osia)

    Niin en ala kyllä hakkaamaan schrick nokka akseleihin ja "Race" titaani venttiilikoneistoon 2-3k€

    Jos tot imunokkaa hiottais mitä siitä saa ja se hyöty on se mitä sillä rahalla saa on vakioon verrattuna vaikka 20% parannus ni olen tyytyväinen.
    Eiköhän sillä joku vaikutus ole jos venttiili aukeaa 1mm enemmän ku vakiona.

    Jos lyö € enemmän siihen imunokkaan niin saa sitä nostoa yli 10mm ja asteita yli 250..

    Vai täyttääkö joku ja tekee 270 yli 10 nostolla alle 200€/keppi ?

    Tietysti jos haluaisin repiä kaiken minkä irti saa niin se ei todellakaan olisi M50 pohjainen kone johon hakkaisin rahaa enemmän kun 2k€

    EDIT:


    Extra info :
    M50 spring weight: 51.3g, Free length 1.909"
    M52 spring weight: 38.7g, Free length 1.911"
    S52 spring weight: 36.8g, Free length 1.810"
    M50nv spring weight: 67.7g combined, free length ~1.79"

    Tollasia löyty pikasella tutkimisella.
    Last edited by Osku; 02-02-2014, 17:26.
    E30 24V 5D "Vakio"

    Originally posted by ///Make
    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

    Comment

    • jarin
      Bimmer Rookie
      • Feb 2010
      • 27
      • turku

      Vähän samoilla linjoilla Oskun kanssa...joskus osu silmään tää säie, ja toi talvikulkine 525 IX tarttis kuitenkin jakopää-vanos-remppaa-ehkä kannentiivisteen, kun kettinki rapisee, alavääntö huono ja vettä katoaa....

      On noita M50 vanos- koneita parikin jääny nurkkiin, ja naapurin räystään alta löyty M52B28, jossa ehjä akseli, männät ja veivit.

      Purkasin tossa viikonloppuna M50 kikkareen, ja tein koesovituksen, M52 kampikoneisto ja omat vanos männät. Hyvin näkyy mahtuvan pyörimään lohkossa, IX:än loiskelevyn ja öljypohjan kanssa meinas tulla ahdasta, siinä kun on etuperän upotus öljypohjassa. Juuri ja juuri mahtuu, vähän sai vasaroida loiskelevyä ja antaa vinkua öljypohjalle.

      Yhtään enempi iskua ei noilla hiluilla mahdu ilman isompia muutoksia. Siis noiden IX romujen kanssa.

      Kun sais nyt pidettyä mopon keulimatta, eli pidettyä ton muuten vakio kikkareena. Kun se alavääntö olis lähinnä hakusessa.

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        Originally posted by jarin View Post
        Vähän samoilla linjoilla Oskun kanssa...joskus osu silmään tää säie, ja toi talvikulkine 525 IX tarttis kuitenkin jakopää-vanos-remppaa-ehkä kannentiivisteen, kun kettinki rapisee, alavääntö huono ja vettä katoaa....

        On noita M50 vanos- koneita parikin jääny nurkkiin, ja naapurin räystään alta löyty M52B28, jossa ehjä akseli, männät ja veivit.

        Purkasin tossa viikonloppuna M50 kikkareen, ja tein koesovituksen, M52 kampikoneisto ja omat vanos männät. Hyvin näkyy mahtuvan pyörimään lohkossa, IX:än loiskelevyn ja öljypohjan kanssa meinas tulla ahdasta, siinä kun on etuperän upotus öljypohjassa. Juuri ja juuri mahtuu, vähän sai vasaroida loiskelevyä ja antaa vinkua öljypohjalle.

        Yhtään enempi iskua ei noilla hiluilla mahdu ilman isompia muutoksia. Siis noiden IX romujen kanssa.

        Kun sais nyt pidettyä mopon keulimatta, eli pidettyä ton muuten vakio kikkareena. Kun se alavääntö olis lähinnä hakusessa.




        Ei varmaankaan oo kettinki kun siellä rapisee,toi vanosyksikkö pitää sellasta "rapinaa" tietyllä kierrosalueella,mutta muista että jos vaihdat ketjun niin rattaatkin pitää sitten vaihtaa samalla muuten se on turhaa.

        En tiedä sitten saako noita beisanin tiivistesarjoja Vanokseen enää suomesta/foorumin joltain käyttäjältä.

        E34 ix kyllä mielenkiintonen paketti voimansiirroltaan,tuli joskus vuosia sitten tommosta tutkittua :think
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • jarin
          Bimmer Rookie
          • Feb 2010
          • 27
          • turku

          Originally posted by Osku View Post
          http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm



          Ei varmaankaan oo kettinki kun siellä rapisee,toi vanosyksikkö pitää sellasta "rapinaa" tietyllä kierrosalueella,mutta muista että jos vaihdat ketjun niin rattaatkin pitää sitten vaihtaa samalla muuten se on turhaa.

          En tiedä sitten saako noita beisanin tiivistesarjoja Vanokseen enää suomesta/foorumin joltain käyttäjältä.

          E34 ix kyllä mielenkiintonen paketti voimansiirroltaan,tuli joskus vuosia sitten tommosta tutkittua :think
          Kiitos neuvoista

          Kyl mä veikkaan ketjua, edellisessä samanlaisessa roksotti vanos...erilainen ääni. Beisanin sarja on jo hyllyssä, piti laittaa tohon edesmenneeseen.
          Mulla on vallan toinen kone työn alla, saan tehtyä sen ihan valmiiksi paketiksi, sen kun ruuvaa paikalleen.

          Ostin joskus puolivahingossa ekan IX.än, todella mukava laite talvella. Ja nyt niitä jo saa voimansiirtovikaisia melkeen kun hakee pois.

          Etuskarit noissa lähinnä kallein ongelma, uusia ei saa kuin alkuperäiset, ja maksaa maltaita. Jonkun opelin patruunat kai saa sovitettua. Koko etupää on melko paljon erilainen verrattuna takavetoiseen.
          Mulla on pari niitä varaosina. Jonkinlainen IX fetissi varmaan

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Osku View Post
            Juu juu.
            Tästä olikin o-peksin kanssa jo aikasemmin juttua että sillä ainaki kestäny NV tuplajouset ja nostimet 6mm venavarrella Ahdetussa koneessa sen 7400rpm.

            Vaparikoneessa tuskin on niin kovilla venttiililautanen että väsyisi ja varsi katkeais,tietty jos venttiilia "palauttava" jousivoima on liikaa tuolle venttiilivarrelle niin sillon pitää vaihtaa kovempaa venttiiliä tilalle.
            Tai pitää rajotin vakiossa.
            Mutta jos vakiot vanoskoneen jouset riittää siihen että koneen voi vetää yli 7000rpm niin turha mun on niitä vaihtaa.. Jos joku on kierrättäny vakiovanos kantta ja todennut sen kestäväks niin sitten voin "säästää" siinä etten hankikaan noita erikseen tuohon käyttöön valmistettuja retainereita.
            No ahdetussa on eri asia jos tarvitaan paukun tms. takia kovempia seetipaineita. Pelkästään se jousen jäykkyyden nostaminen kun ei auta yhtään mitään venakoneiston toimivuuteen, m50NV tarvii ne suht jäykät tuplajouset siihen raskaan venttiilikoneiston liikuttamiseen. M52:n puolta pienempi inertia venttiilikoneistossa tarkoittaa että niillä kevyillä jousilla venttiilien resonanssitaajuus on suurempi kuin M50nv:n venttiilikoneistossa ja nokka-akseli on voitu tehdä jyrkempiramppiseksi kun sulkemisvoimat ovat pienemmät.

            En tiedä mikä hirveä tarve monella on aina lähteä rassaamaan ensimmäisenä jäykempiä venttiilinjousia vaikkei mitään tarvetta asialle olisi, jäykät venajouset kuitenkin rassaa varsinkin korkeammilla kierroksilla venttiilikoneistoa oikein huolella, varsinkin jos sovelletaan jousivakioiltaan aivan toisenpainoiselle venttiilikoneistolle tarkoitettuja jousia.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Osku View Post
              Vai täyttääkö joku ja tekee 270 yli 10 nostolla alle 200€/keppi ?
              Eihän M50:n kepeistä hiontavara lopu kesken. Eli jossain nokissa perusympyrä tulee nopeasti laakeripukin tasalle rajoittaen hiontamahdollisuuksia mutta M50:n perusympyrä on ainakin sentin päässä laakeripinnoista. Nostajat nyt voi nostaa useamman millin kupista ulos ihan huoletta.

              Vai onko noiden karkaisu niin pinnassa että yli millin hionta ei enää kestä?

              Tokihan reilummin hiottu nokka ei ole mikään bolt-on eli koko venttiilikoneisto pitää rakentaa uusiksi nokan uudelle perusympyrälle, yksi helppo tapa on just upottaa venoja kanteen, selviää parilla prikalla ja koneistuksilla.

              Comment

              • Osku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2005
                • 3324
                • Kouvola,Pilkanmaa

                Originally posted by naukkis View Post
                Eihän M50:n kepeistä hiontavara lopu kesken. Eli jossain nokissa perusympyrä tulee nopeasti laakeripukin tasalle rajoittaen hiontamahdollisuuksia mutta M50:n perusympyrä on ainakin sentin päässä laakeripinnoista. Nostajat nyt voi nostaa useamman millin kupista ulos ihan huoletta.

                Vai onko noiden karkaisu niin pinnassa että yli millin hionta ei enää kestä?

                Tokihan reilummin hiottu nokka ei ole mikään bolt-on eli koko venttiilikoneisto pitää rakentaa uusiksi nokan uudelle perusympyrälle, yksi helppo tapa on just upottaa venoja kanteen, selviää parilla prikalla ja koneistuksilla.
                Kylmäkoskelle kun soittelin niin sano että millin saa lisää nostoa niin että pystyy vakionostin kompensoimaan muutoksen vielä.

                En ole perehtynyt koko venttiilikoneiston mittoihin ja muutosmahdollisuuksiin kun ei ole ainuttakaan irto kantta ollut mistä voisi tutkia.

                Tarkoitatko siis tolla venttiilin upottamisella sitä että seeti ois syvemmällä ja venttiilin varsi nousis ylemmäs ja prikat tulis venajousen alle ?
                Jolloin koko paketti olis ylempänä nokkapukkiin nähden.

                Vai entäs jos ottais nokkapukin pohjapinnasta pois jolloin koko pukki tippuu alemmas ja prikat tulis kiinnityspulttien alle ? Jakoketjuunhan tuo vaikuttais ainakin jos rattaat on millin alempana,onko muuta mihin vaikuttaa.. Vanoksen akselin/rattaan korkeus ?

                Tai sit vaan ostaa ne tehdas tekoset nokat vaikka maksaakin paljon.. Helpompi vaihtoehto tuntuis olevan kun alkaa miettimällä miettimään.

                Alkaa menee koko äijä ihan sekasin,kohta joudun ajaa vakiolla
                Last edited by Osku; 03-02-2014, 17:35.
                E30 24V 5D "Vakio"

                Originally posted by ///Make
                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Osku View Post
                  Kylmäkoskelle kun soittelin niin sano että millin saa lisää nostoa niin että pystyy vakionostin kompensoimaan muutoksen vielä.
                  Jep kuten arvelinkin, bolt-on rajoituksia tuo milli.

                  Tarkoitatko siis tolla venttiilin upottamisella sitä että seeti ois syvemmällä ja venttiilin varsi nousis ylemmäs ja prikat tulis venajousen alle ?
                  Jolloin koko paketti olis ylempänä nokkapukkiin nähden.
                  Jep, yleisesti käytetty kikkakolmonen budjettivirityksessä. Tai siis seeti pysyy paikallaan mutta koneistetaan venttiilin tiivistepinta vähän syvemmälle seetiin. Helppo homma ja antaa samalla mahdollisuuden laskea kantta lisää ja muotoilla palotiloja, m5x:n kannesta kun puuttuu vakiona kokonaan virtausohjaus palotilan puolelta.

                  Vai entäs jos ottais nokkapukin pohjapinnasta pois jolloin koko pukki tippuu alemmas ja prikat tulis kiinnityspulttien alle ? Jakoketjuunhan tuo vaikuttais ainakin jos rattaat on millin alempana,onko muuta mihin vaikuttaa.. Vanoksen akselin/rattaan korkeus ?
                  Niin tuossa olis tuokin mahdollisuus. Jakoketkun nyt saa kireälle kun vain laittaa, vanokselle voi kaivertaa vingulla lisää tilaa jos tulee ahtaaksi.

                  Tai sit vaan ostaa ne tehdas tekoset nokat vaikka maksaakin paljon.. Helpompi vaihtoehto tuntuis olevan kun alkaa miettimällä miettimään.

                  Alkaa menee koko äijä ihan sekasin,kohta joudun ajaa vakiolla
                  Helppo ja kallis vaihtoehto. Varsinkin jos haluaa kokeilla muutamaa erilaista nokkaprofiilia....

                  Comment

                  • Osku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2005
                    • 3324
                    • Kouvola,Pilkanmaa

                    Originally posted by naukkis View Post
                    Niin ja M50/M52 imukanava on mukaelma Suzukin twin-swirl kanavista eli kanavan tarkoitus on tehdä palotilaan kaksi pyörrettä, vasen pyörii vastapäivään ja oikea myötäpäivään. Kyseiset virtaukset aikaansaavat polttoaineen keskittymisen sylinterin keskilinjalle keskipakovoiman ja virtausrajapintojen ansiosta jolloin sylinterin reunoille jää laihempi seos, lopputuloksena vähempi nakutusriski ja nopeampi palotapahtuma. BMW:n palotilasta vain puuttuu virtauksen kiihdytysrampit palotilan puolelta kokonaan, mahdollisesti Suzukin patentit asian suhteen vaikuttavat mutta kantta modifioidessa mokomista ei tarvitse välittää.

                    Mitä netistä kattellut kannen modifiointeja niin aina ensimmäisenä M50-kansista on yritetty poistaa swirli imukanavista poistamalla venttiilinohjaimen olake. En suosittele moista modifikaatiota, virtaus kyllä varmasti paranee virtauspenkissä mutta moottorin toiminta muuttuu aivan täysin moisesta eli vähintäänkin sytytyskartat pitäisi mapata uusiksi jotta moottorista saisi enemmän tehoakin pihalle. Pitäytymällä kanavan virtaussuunnissa tehtaan mallissa moottorin säädöt on paljon helpompi saada kohdilleen.....





                    Eli tuo alemman kuvan malli ei välttämättä ole toimivampi vaikka on virtausteknisesti parempi.

                    Jos ymmärsin oikein näkökulmasi ja sen mitä tarkoitit.


                    Aika raakasti on muutenkin tuosta kyseisestä kannesta tuo kaveri venttiilin ohjurit/kanava muutenkin muotoillu.

                    Tuli vaan mieleen että jos palotilasta puuttuu nuo "rampit" niin onko sillä pyörteellä sitten enää merkitystä vai korostuuko se merkitys kun noita viimesiä "ohjaimia" ei ole palotilassa.

                    Tuo "jakaja" tossa kanavan keskellä olis varmaankin parempi jättää sellaseks tylpäksi niinku se on koskemattomassa kannessa.

                    Vähä niinku lentokoneen siiven alkupää eikä tommonen "tuulenhalkoja"
                    Teoria tasolla ajateltuna tuo jakaja jos on vähänkään toispuoleinen niin virtaa sinne enemmän,ilmahan menee sielt mistä se helpoiten pääsee :think

                    Pakopuolella taas tuo teroittaminen vois auttaakin pyörteilyn kanssa.

                    Gixerin kannessahan on semmoset ikäänku "puolikuut venttiilien sivuilla palotilassa.

                    Kumpi siinä sitten vaikuttaa enemmän negatiivisesti,kanavan virtaus suunnan muutos ja sen seurauksena epätasaisempi palaminen vai se että kaasu virtaa ilman pyörrettä nopeammin ja paremmin mutta palaa eri tavalla.

                    Näistä vaikutuksista ei varmaankaan ole kenelläkään mitään virallista todiste dokumenttia.

                    Mielenkiintoista tuo olisi kieltämättä selvittää että vaikuttaako ja kuinka paljon vaikutusta milläkin muutoksella olisi lopputulokseen.
                    Last edited by Osku; 03-02-2014, 23:23.
                    E30 24V 5D "Vakio"

                    Originally posted by ///Make
                    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      Joutessaan kuva S50 imukanavasta.

                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • HeiSy
                        BTCF Member
                        • Oct 2009
                        • 260
                        • Suomi

                        M50 vakionokkien perusympyrän pienentämisessä tulee ongelmaksi myös nokkapukkien rajoitinpinnat nostajille. Aika tarkkaan sen 1mm voi perusympyrää niidenkin puolesta pienentää.

                        Tästä pitikin kysyä, onko joku onnistuneesti muokannut nokkapukkien nostajien rajoittimia tai kenties porannut ne kokonaan pois?

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                          M50 vakionokkien perusympyrän pienentämisessä tulee ongelmaksi myös nokkapukkien rajoitinpinnat nostajille. Aika tarkkaan sen 1mm voi perusympyrää niidenkin puolesta pienentää.

                          Tästä pitikin kysyä, onko joku onnistuneesti muokannut nokkapukkien nostajien rajoittimia tai kenties porannut ne kokonaan pois?
                          Nostajahan ei rajoitinta itsesssään mihinkään tarvii nokat paikoillaan, mahdollinen ongelmahan on hydraulinostimien öljykanavat eli jos nostaja noustessaan vakiota ylemmäs falskaa öljynpaineet/ ei saa kunnon syöttöä välyksentasaimelle.

                          Onko kukaan käyttänyt jonkun toisen koneen mekaanisilla säädöillä olevia nostinkuppeja?

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Osku View Post





                            Eli tuo alemman kuvan malli ei välttämättä ole toimivampi vaikka on virtausteknisesti parempi.
                            Ei se ole virtausteknisestikään parempi, mitä jyrkempi kulma kanavassa sen pienempi sen poikkipinta-ala pitää olla jotta virtaus pystyy pysymään kanavassa kiinni. Noin suurennettu kanava tuskin antaa hyviä arvoja virtauspenkissäkään, ilma virtaa kanavan ylälaitaa sisään ja alalaitaa takaisin ulospäin.

                            Tuli vaan mieleen että jos palotilasta puuttuu nuo "rampit" niin onko sillä pyörteellä sitten enää merkitystä vai korostuuko se merkitys kun noita viimesiä "ohjaimia" ei ole palotilassa.
                            Aina kun kanavassa muutetaan virtaussuuntaa tehtaan suunnittelemasta niin kannattaa olla hyvin varma siitä mitä tekee. Tehtaan suunnittelemia virtaussuuntia hyödyntämällä harvoin ainakaan totaaliesti epäonnistuu.

                            Nopea virtaus tulee aukeavast kanavasta kanavan ulkolaidoissa kiinni ja tuo palotilan puolella oleva kanavan jatke ohjaa virtauksen paremmin venttiilin ohi ja kohti sylinterin pohjaa. Kaikki kovavireiset hipo-kannet tuota nykyään hyödyntävät.

                            Tuo "jakaja" tossa kanavan keskellä olis varmaankin parempi jättää sellaseks tylpäksi niinku se on koskemattomassa kannessa.
                            Ei sen väliä mutta tuossa jakajassa ei saa olla suurta kulmaa mikä tekisi virtaukseen suurta sivunopeutta mikä nopealla virtauksella irroittaa virtauksen kanavan muodoista. Eli jos teroittaa vain kärjen niin metsään menee.

                            Vähä niinku lentokoneen siiven alkupää eikä tommonen "tuulenhalkoja"
                            Teoria tasolla ajateltuna tuo jakaja jos on vähänkään toispuoleinen niin virtaa sinne enemmän,ilmahan menee sielt mistä se helpoiten pääsee :think
                            No imu tulee venttiililtä ja ilma menee sitä alipainetta kohden, ei sitä tuo kanavan keskikohta jaa. Mutta siis tylsä kärki ei siirrä ilmaa sivuun mikä voisi aiheuttaa virtauksen irtoamisen ja valtavat virtaushäviöt mutta paras virtaukselta on terävä jakaja niin pienellä kohtauskulmalla että virtaus pysyy kiinni. Hiomalla vaan jos tuon jakajan teroittaa hyvin niin venttiilin taskun poikkipinta-ala kasvaa samalla jos kanavaa ei vastavasti jostain muualta täytetä.

                            [quote[
                            Pakopuolella taas tuo teroittaminen vois auttaakin pyörteilyn kanssa.
                            [/quote]

                            Jättövirtauksessa jos poikkipinta-ala kasvaa äkisti niin syntyy väkisin alipainealue virtausta haittaamaan. Eli ehdottomasti teräväksi mutta jakajan pituutta lyhentämättä.

                            Gixerin kannessahan on semmoset ikäänku "puolikuut venttiilien sivuilla palotilassa.
                            Siis juuri kanavan jatke palotilan puolella, nykyään jokaisessa korkeavireisessä koneessa on ne. Ei ole mikään uusi keksintö, 8-venttiilipalotiloissa paljon käytetty ja ainakin japsit käyttivät tuota jo 70-luvun alussa neliventtiilikansissa. Siis noita käytetään normaalien lautasventtiilien kanssa, toinen vaihtoehto on käyttää tulppaaninmuotoista imuventtiiliä jolloin imuventtiili ohjaa virtauksen eikä kanavan laidat ja koko imukanava voidaan suunnitella hiukan toisella tavalla. Vähemmän vaan tulppaaniventtiileitä nykyään käytetään, varsinkaan 4-venttiilikoneissa.

                            Kumpi siinä sitten vaikuttaa enemmän negatiivisesti,kanavan virtaus suunnan muutos ja sen seurauksena epätasaisempi palaminen vai se että kaasu virtaa ilman pyörrettä nopeammin ja paremmin mutta palaa eri tavalla.
                            No kanavan virtaussuunnan muutos ei ole ikinä hyvä asia. Sen takia se kanava tehdään niin että saadaan haluttu virtaussuunta aikaiseksi. Nyt kun sitä kanavaa muutetaan niin että alunperin ajateltu virtaussuunta muutetaan homma menee yleensä pieleen, saattaa esiintyä virtaussuunnan vaihtumista suunnasta toiseen eri venttiilin nostoilla yms. ongelmia jotka pilaa koko moottorin toiminnan.

                            Ja siis se kanavan jatke palotilan puolella nimenomaan ei muuta virtaussuuntaa vaan tukee sitä, jos palotila on tasapohjainen ja alkaa heti venttiilin seetistä virtaus pyörteilee minne sattuu. Imuventtiilien välissä varsinkin on kriittinen paikka ohjata virtaukset mahdollisimman yhdensuuntaisiksi ennen niiden törmäämistä toisiinsa.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by JJT View Post
                              Joutessaan kuva S50 imukanavasta.

                              Juu mutta kanavan kulma on paljon loivempi kuin M50-kannessa, eli jos M50-kanteen ottaa tuosta mallia pitää myös kanavan imusarjan puolesta päätää nostaa vastaavasti ylemmäs.

                              Ja S50 on hyvä aihio, kun kuristaa kanavan venturialuetta reippaasti ja muotoilee palotilan puolelle nuo kanavan jatkeet niin järkevän aukioloajan nokilla alkaa tehoakin tulemaan. Vakiona BMW:n ilmoittamat teholukemat taitavat olla jotain toiveajatelmaa lähinnä.....

                              Comment

                              • HeiSy
                                BTCF Member
                                • Oct 2009
                                • 260
                                • Suomi

                                Originally posted by naukkis View Post
                                Nostajahan ei rajoitinta itsesssään mihinkään tarvii nokat paikoillaan, mahdollinen ongelmahan on hydraulinostimien öljykanavat eli jos nostaja noustessaan vakiota ylemmäs falskaa öljynpaineet/ ei saa kunnon syöttöä välyksentasaimelle.

                                Onko kukaan käyttänyt jonkun toisen koneen mekaanisilla säädöillä olevia nostinkuppeja?
                                Juu eihän se nostaja rajoitinta itsessään tarvii mutta siksi kysyinkin, että onko joku poistanut nokkapukista ne nostajan rajoittimet. Ja jos on niin millä tavalla? Vakionostajistahan kyllä pystyy tekemään ihan mekaaniset, se ei ole ongelma.

                                Comment

                                Working...
                                X