M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu



    Tuolta männänrengassarjaa klikkailemalla näyttää aika laajan skaalan koneita, jossa on mm. noi M52-renkaat. Näyttäis tosiaan M50/M52-renkulat menevän ristiin. Noh, ite oon laitellu näihin omiin rautalohkoisiin koneisiin aina ihan surutta noitakin alumiinilohkoisten renkaita. Sen verran lyhytikäisiä tälleen virikäytössä muutenkin, että ei tartte pelätä, jos kuluu "ennenaikaisesti".
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11199
      • Oulu

      Nuo 437077-loppuiset renkaat passaa tosiaan melkeen kaikkiin lohkoihin mukaanlukien m50, putkitettu m52, m52tu ja m54. m52 nikasil-lohko vaatii vaan omat renkaansa ainakin mun käsityksen mukaan.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        M52 Nikasil lohkossa mulla on Goetzet sisällä..
        Maahantuojaa myöten väittivät että kaikki M50TU-M52(B25,B28) moottorit käy ristiin.
        Soitellaan ja vittuillaa sitte jos ne ei siellä toiminu.. Konetta en tosin nyt ihan äkkiä saa käyntiin mutta ilmottelen miten äijän kävi

        M54 ja M52TU on valurautasilla putkilla niin sillon nuo käy niille tarkoitetuilla renkailla valurautalohkoonkin.

        Eli periaattees kaikki pitäs käydä sillon valurautalohkoon.

        Tietyst männän välys on eri noissa nikasil lohkoissa.
        83,99 kun taas patarautases 83,85-83,90
        Ja nuo M52 männät on eri matskua tai niissä on joku pinnoite,ainaki uutena

        Voisko tuo ennenaikainen kuluminen johtua kuitenkin siitä että mäntä lämpölaajenee eritavalla noissa nikasil koneen männissä ja se työntää renkaiden välyksen liian pieneks ja sen takia syö sylinteriseinämät kiiltäviks ?

        Niin tarkkoi mittalaitteita tuskin löytyy harrastaja piireistä että tuon eron vois jotenki mitata..
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by Osku View Post
          Voisko tuo ennenaikainen kuluminen johtua kuitenkin siitä että mäntä lämpölaajenee eritavalla noissa nikasil koneen männissä ja se työntää renkaiden välyksen liian pieneks ja sen takia syö sylinteriseinämät kiiltäviks ?

          Niin tarkkoi mittalaitteita tuskin löytyy harrastaja piireistä että tuon eron vois jotenki mitata..
          Jomman kumman, sylinterin tai männänrenkaan pitäisi jättää öljyä itseensä sen verran että voitelu tapahtuisi. Hoonattu valurautapinta pitää sisällä riittävästi öljyä jotta voidaan käyttää vaikka teräs tai kromisia männänrenkaita, nikasil-pinta sen sijaan on aivan sileä joten voitelun pitää tulla männänrenkaiden puolelta. Yleisin männänrengastyyppi taitaa olla huokoinen valurauta noissa, toinen vaihtoehto taitaa olla molybdeenilla pinnoitettu teräsrengas. Kaksitahtivehkeissä usein käytetään myös kromirenkaita jotka kestävät maailmantappiin nikasil-putkissa mutta ne eivät oikein tiivistä kunnolla ja nelitahtikoneissa taitaisi tulla myös öljynkulutusongelma.

          Ainakin valurautarenkaat karkeaksi hoonatussa valurautaputkessa lienee nopeasti kuluva yhdistelmä.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5312
            • Pirkkala

            Valurautaiset männänrenkaat? Siis männänrenkaat jonka materiaali on 1-2% hiiltä eli grafiittia. Erittäin hauras materiaali sekä pehmeä. Grafiitin takia voiteluominaisuudet kyllä hyvät. Ei mene minulle läpi ennekuin näen. Rengas voisi olla valettu, MUTTA ETTÄ VALURAUTAA?!! Ei mulla muuta.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Valurautaiset männänrenkaat? Siis männänrenkaat jonka materiaali on 1-2% hiiltä eli grafiittia. Erittäin hauras materiaali sekä pehmeä. Grafiitin takia voiteluominaisuudet kyllä hyvät. Ei mene minulle läpi ennekuin näen. Rengas voisi olla valettu, MUTTA ETTÄ VALURAUTAA?!! Ei mulla muuta.
              No eiköhän ehta patarauta ole se ylivoimaisesti yleisin männänrengastyyppi. Patarautarenkaat ja sylinterit takasivat sen max sadan tonnin peruskorjausvälin moottoreissa. Japsit alkoivat käyttää teräsrenkaita valurautalohkoissa joskus 70 luvulta eteenpäin mutta sylinterin pitää olla pyöreä jotta ne tiivistävät siinä missä valurautarengas kuluu sylinterin muotoon paljon paremmin.

              Helpostihan valurautaisen ja teräksisen renkaan toisistaan erottaa, teräksisen voi taivuttaa melko vapaasti, valurautaisen kanssa saa olla varovainen että sen saa hajoamatta pujotettua männässä paikalleen. Varsinkin ne valurautaiset yksiosaiset öljyrenkaat on helppoja hajoamaan.

              Mutta sen renkaan pitää olla sileässä sylinterissä huokoista ainetta jotta voitelu pelaa ja valurautainen rengas on siihen halvin vaihtoehto eikä se edes kulu sileässä pytyssä kovinkaan nopeasti. Teräsrengas ja nikasil pytty taitaa tarkoittaa sinistyneitä männänrenkaita jos moisen yhdistelmän vahingossa kasaa.

              Niin no jos se valurauta nimenä häiritsee niin kai tuota materiaalia voisi paremmin kuvailla hiiiliteräkseksi.
              Last edited by naukkis; 19-04-2014, 17:25.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5312
                • Pirkkala

                Häiritsee se. Hiiliteräksellä ja valuraudalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Nyt materiaaliopin kirjat käteen. Siinä missä valuraudassa on hiiltä prosenttiluokkaa, on hiiliteräksen hiilipitoisuus joitakin prosentin osia, promilleluokkaa.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • MikkoÄr
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 170
                  • Nokia

                  Ja se yleisin perus männänrengasmateriaali on sitä itseään, eli valurautaa. Eri muodoissaan ja erilaisin pinnoittein. Voi tutkia vapaasti vaikkapa männänrengasvalmistajien sivuilta omina iltapuhteinaan. (Ja se hiiliteräs ei tosiaan ole sama asia)
                  2ZR-FXE

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Häiritsee se. Hiiliteräksellä ja valuraudalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Nyt materiaaliopin kirjat käteen. Siinä missä valuraudassa on hiiltä prosenttiluokkaa, on hiiliteräksen hiilipitoisuus joitakin prosentin osia, promilleluokkaa.
                    No samasta kamasta on kyse, valuraudan hiilipitoisuutta kun hiukan lasketaan niin tuloksena on hiiliterästä. Siitä nimenomaan on tehty valurautamoottorinlohkot, kannet ja jarrulaikat ei perus pataraudasta. Valurautana nuo kuitenkin kansansuussa tunnetaan vaikka virallinen laatu onkin enemmän teräksen puolella.

                    Ja luokitushan menee hiilipitoisuuden mukaan yli 2% on valurautaa ja alle hiiliterästä. Tokihan erilaisia variaatioita em. aineista on sitten vaikka kuinka.
                    Last edited by naukkis; 19-04-2014, 20:34.

                    Comment

                    • basso72
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 1837
                      • Ylä-Pinsiö

                      Tuolta löytyy perusinfopaketti männänrenkaista: http://korihandbook.federalmogul.com/en/section_3.htm
                      Sieltä voi katsella vaikka niitä hiilipitoisuuksiakin...
                      sigpic
                      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                      320i -77

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5312
                        • Pirkkala

                        Tänään opin uutta, näin basson lähettämästä linkistä että männänrengas tosiaan on usein valurautaa. No nyt uskon kun näen.

                        Mitä tulee tuohon valurauta keskusteluun, pitäisin edelleen valuraudan ja hiiliteräksen omina asioinaan. En ole ikinä kenenkään kuullut käyttävän noita nimityksiä samasta asiasta, ovathan materiaalit aivan kokonaan kaksi eri maailmaa, molempia on lukuisia laatuja mutta ne ovat selkeästi eri asia.

                        On hyvä että tälläistakin bs keskustelua syntyy, oppii itsekin uusia asioita. Kyllä täälä herrat vaan tietää.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • jape535
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2006
                          • 37

                          Onko kellään tietoa paljonko pitäis olla välys, jos sorvais noihin m54b30 mäntiin m50:pin renkaat? Normaalisti taitaa olla viissatkua välys.

                          Comment

                          • afafaf
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1145
                            • Tornio

                            aloin lyömään nippuun tuota mottia,tuli vain pieni mutta m52b28 kampura oli väljä std laakereihin plastigage oli max 0.079 asteikolle ja ei menny kuin vähän läjään,ei saanut mittaa..eli välys oli kuiten suuri,miten onko nuita moottoreita kasattu monen kokoisilla laakereilla,vai onko kaikki ollut tehtaalta lähtiessä std liuskoilla..real oemin mukaan saa kerta 3 eri liuska kokoa..

                            lisäksi päittäisvälys oli 0,25mm eli sekin suuri,akseli pitäis olla vielä ihan maltillisilla kilometreillä..


                            mitä sain mitattua akselien kaulat ,niin vanha m50b25 akseli kk 44,98mm ja rk 59,98mm ja uusi m52b28 akseli kk 44,70mm ja rk 59,70

                            eli onko tuossa nyt kaikki kaulat alimitassa 0,25mm?vai miksi näin..saako tarvikeliikkeistä 0,25 ylikoko laakereita,vai pitääkö hommata marmorilta?

                            mites saan tuota päittäisvälystä aavistuksen pienemmäksi max 0,168 mulla 0,25mm..
                            Last edited by afafaf; 27-05-2014, 14:57.

                            Comment

                            • mazajns
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 511
                              • Joensuu

                              Originally posted by afafaf View Post
                              aloin lyömään nippuun tuota mottia,tuli vain pieni mutta m52b28 kampura oli väljä std laakereihin plastigage oli max 0.079 asteikolle ja ei menny kuin vähän läjään,ei saanut mittaa..eli välys oli kuiten suuri,miten onko nuita moottoreita kasattu monen kokoisilla laakereilla,vai onko kaikki ollut tehtaalta lähtiessä std liuskoilla..real oemin mukaan saa kerta 3 eri liuska kokoa..

                              lisäksi päittäisvälys oli 0,25mm eli sekin suuri,akseli pitäis olla vielä ihan maltillisilla kilometreillä..


                              mitä sain mitattua akselien kaulat ,niin vanha m50b25 akseli kk 44,98mm ja rk 59,98mm ja uusi m52b28 akseli kk 44,70mm ja rk 59,70

                              eli onko tuossa nyt kaikki kaulat alimitassa 0,25mm?vai miksi näin..saako tarvikeliikkeistä 0,25 ylikoko laakereita,vai pitääkö hommata marmorilta?

                              mites saan tuota päittäisvälystä aavistuksen pienemmäksi max 0,168 mulla 0,25mm..
                              Sulle on sattunut kunnostettu moottori/kampiakseli. Kaverin m50:pissä meinasi sattua samanlainen moka. Kasasi kaikki paikalleen ja ihmetteli kun kampi-akseli liikkuu päittäis suunnassa . Mitattiin niin kaikki kaulat 0.25 alikoossa männät 0.25 ylikoossa. Lohkon kyljessä stanssauksien tilalla pistekirjoituksella tekstit.

                              Vakio 2.5:sta tehdessä helpompi oli vaihtaa 2.5:sen ehjät vakio rojut tilalle.

                              Comment

                              • afafaf
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1145
                                • Tornio

                                Originally posted by mazajns View Post
                                Sulle on sattunut kunnostettu moottori/kampiakseli. Kaverin m50:pissä meinasi sattua samanlainen moka. Kasasi kaikki paikalleen ja ihmetteli kun kampi-akseli liikkuu päittäis suunnassa . Mitattiin niin kaikki kaulat 0.25 alikoossa männät 0.25 ylikoossa. Lohkon kyljessä stanssauksien tilalla pistekirjoituksella tekstit.

                                Vakio 2.5:sta tehdessä helpompi oli vaihtaa 2.5:sen ehjät vakio rojut tilalle.
                                No niinpä tietenki,yllätys taas meikän tuurilla..tuon laakeri homman saa nyt vielä jotenki hoidettua,mut mistä paksumpi päittäis laakeri...

                                Comment

                                Working...
                                X