Tuolta männänrengassarjaa klikkailemalla näyttää aika laajan skaalan koneita, jossa on mm. noi M52-renkaat. Näyttäis tosiaan M50/M52-renkulat menevän ristiin. Noh, ite oon laitellu näihin omiin rautalohkoisiin koneisiin aina ihan surutta noitakin alumiinilohkoisten renkaita. Sen verran lyhytikäisiä tälleen virikäytössä muutenkin, että ei tartte pelätä, jos kuluu "ennenaikaisesti".
M50 ylikokotopic -yhdistetty
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tuolta männänrengassarjaa klikkailemalla näyttää aika laajan skaalan koneita, jossa on mm. noi M52-renkaat. Näyttäis tosiaan M50/M52-renkulat menevän ristiin. Noh, ite oon laitellu näihin omiin rautalohkoisiin koneisiin aina ihan surutta noitakin alumiinilohkoisten renkaita. Sen verran lyhytikäisiä tälleen virikäytössä muutenkin, että ei tartte pelätä, jos kuluu "ennenaikaisesti".ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
-
-
Nuo 437077-loppuiset renkaat passaa tosiaan melkeen kaikkiin lohkoihin mukaanlukien m50, putkitettu m52, m52tu ja m54. m52 nikasil-lohko vaatii vaan omat renkaansa ainakin mun käsityksen mukaan.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
M52 Nikasil lohkossa mulla on Goetzet sisällä..
Maahantuojaa myöten väittivät että kaikki M50TU-M52(B25,B28) moottorit käy ristiin.
Soitellaan ja vittuillaa sitte jos ne ei siellä toiminu.. Konetta en tosin nyt ihan äkkiä saa käyntiin mutta ilmottelen miten äijän kävi
M54 ja M52TU on valurautasilla putkilla niin sillon nuo käy niille tarkoitetuilla renkailla valurautalohkoonkin.
Eli periaattees kaikki pitäs käydä sillon valurautalohkoon.
Tietyst männän välys on eri noissa nikasil lohkoissa.
83,99 kun taas patarautases 83,85-83,90
Ja nuo M52 männät on eri matskua tai niissä on joku pinnoite,ainaki uutena
Voisko tuo ennenaikainen kuluminen johtua kuitenkin siitä että mäntä lämpölaajenee eritavalla noissa nikasil koneen männissä ja se työntää renkaiden välyksen liian pieneks ja sen takia syö sylinteriseinämät kiiltäviks ?
Niin tarkkoi mittalaitteita tuskin löytyy harrastaja piireistä että tuon eron vois jotenki mitata..E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by Osku View PostVoisko tuo ennenaikainen kuluminen johtua kuitenkin siitä että mäntä lämpölaajenee eritavalla noissa nikasil koneen männissä ja se työntää renkaiden välyksen liian pieneks ja sen takia syö sylinteriseinämät kiiltäviks ?
Niin tarkkoi mittalaitteita tuskin löytyy harrastaja piireistä että tuon eron vois jotenki mitata..
Ainakin valurautarenkaat karkeaksi hoonatussa valurautaputkessa lienee nopeasti kuluva yhdistelmä.
Comment
-
-
Valurautaiset männänrenkaat? Siis männänrenkaat jonka materiaali on 1-2% hiiltä eli grafiittia. Erittäin hauras materiaali sekä pehmeä. Grafiitin takia voiteluominaisuudet kyllä hyvät. Ei mene minulle läpi ennekuin näen. Rengas voisi olla valettu, MUTTA ETTÄ VALURAUTAA?!! Ei mulla muuta.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostValurautaiset männänrenkaat? Siis männänrenkaat jonka materiaali on 1-2% hiiltä eli grafiittia. Erittäin hauras materiaali sekä pehmeä. Grafiitin takia voiteluominaisuudet kyllä hyvät. Ei mene minulle läpi ennekuin näen. Rengas voisi olla valettu, MUTTA ETTÄ VALURAUTAA?!! Ei mulla muuta.
Helpostihan valurautaisen ja teräksisen renkaan toisistaan erottaa, teräksisen voi taivuttaa melko vapaasti, valurautaisen kanssa saa olla varovainen että sen saa hajoamatta pujotettua männässä paikalleen. Varsinkin ne valurautaiset yksiosaiset öljyrenkaat on helppoja hajoamaan.
Mutta sen renkaan pitää olla sileässä sylinterissä huokoista ainetta jotta voitelu pelaa ja valurautainen rengas on siihen halvin vaihtoehto eikä se edes kulu sileässä pytyssä kovinkaan nopeasti. Teräsrengas ja nikasil pytty taitaa tarkoittaa sinistyneitä männänrenkaita jos moisen yhdistelmän vahingossa kasaa.
Niin no jos se valurauta nimenä häiritsee niin kai tuota materiaalia voisi paremmin kuvailla hiiiliteräkseksi.Last edited by naukkis; 19-04-2014, 17:25.
Comment
-
-
Häiritsee se. Hiiliteräksellä ja valuraudalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Nyt materiaaliopin kirjat käteen. Siinä missä valuraudassa on hiiltä prosenttiluokkaa, on hiiliteräksen hiilipitoisuus joitakin prosentin osia, promilleluokkaa.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostHäiritsee se. Hiiliteräksellä ja valuraudalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Nyt materiaaliopin kirjat käteen. Siinä missä valuraudassa on hiiltä prosenttiluokkaa, on hiiliteräksen hiilipitoisuus joitakin prosentin osia, promilleluokkaa.
Ja luokitushan menee hiilipitoisuuden mukaan yli 2% on valurautaa ja alle hiiliterästä. Tokihan erilaisia variaatioita em. aineista on sitten vaikka kuinka.Last edited by naukkis; 19-04-2014, 20:34.
Comment
-
-
Tuolta löytyy perusinfopaketti männänrenkaista: http://korihandbook.federalmogul.com/en/section_3.htm
Sieltä voi katsella vaikka niitä hiilipitoisuuksiakin...
Comment
-
-
Tänään opin uutta, näin basson lähettämästä linkistä että männänrengas tosiaan on usein valurautaa. No nyt uskon kun näen.
Mitä tulee tuohon valurauta keskusteluun, pitäisin edelleen valuraudan ja hiiliteräksen omina asioinaan. En ole ikinä kenenkään kuullut käyttävän noita nimityksiä samasta asiasta, ovathan materiaalit aivan kokonaan kaksi eri maailmaa, molempia on lukuisia laatuja mutta ne ovat selkeästi eri asia.
On hyvä että tälläistakin bs keskustelua syntyy, oppii itsekin uusia asioita. Kyllä täälä herrat vaan tietää.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
aloin lyömään nippuun tuota mottia,tuli vain pieni mutta m52b28 kampura oli väljä std laakereihin plastigage oli max 0.079 asteikolle ja ei menny kuin vähän läjään,ei saanut mittaa..eli välys oli kuiten suuri,miten onko nuita moottoreita kasattu monen kokoisilla laakereilla,vai onko kaikki ollut tehtaalta lähtiessä std liuskoilla..real oemin mukaan saa kerta 3 eri liuska kokoa..
lisäksi päittäisvälys oli 0,25mm eli sekin suuri,akseli pitäis olla vielä ihan maltillisilla kilometreillä..
mitä sain mitattua akselien kaulat ,niin vanha m50b25 akseli kk 44,98mm ja rk 59,98mm ja uusi m52b28 akseli kk 44,70mm ja rk 59,70
eli onko tuossa nyt kaikki kaulat alimitassa 0,25mm?vai miksi näin..saako tarvikeliikkeistä 0,25 ylikoko laakereita,vai pitääkö hommata marmorilta?
mites saan tuota päittäisvälystä aavistuksen pienemmäksi max 0,168 mulla 0,25mm..Last edited by afafaf; 27-05-2014, 14:57.
Comment
-
-
Originally posted by afafaf View Postaloin lyömään nippuun tuota mottia,tuli vain pieni mutta m52b28 kampura oli väljä std laakereihin plastigage oli max 0.079 asteikolle ja ei menny kuin vähän läjään,ei saanut mittaa..eli välys oli kuiten suuri,miten onko nuita moottoreita kasattu monen kokoisilla laakereilla,vai onko kaikki ollut tehtaalta lähtiessä std liuskoilla..real oemin mukaan saa kerta 3 eri liuska kokoa..
lisäksi päittäisvälys oli 0,25mm eli sekin suuri,akseli pitäis olla vielä ihan maltillisilla kilometreillä..
mitä sain mitattua akselien kaulat ,niin vanha m50b25 akseli kk 44,98mm ja rk 59,98mm ja uusi m52b28 akseli kk 44,70mm ja rk 59,70
eli onko tuossa nyt kaikki kaulat alimitassa 0,25mm?vai miksi näin..saako tarvikeliikkeistä 0,25 ylikoko laakereita,vai pitääkö hommata marmorilta?
mites saan tuota päittäisvälystä aavistuksen pienemmäksi max 0,168 mulla 0,25mm..
Vakio 2.5:sta tehdessä helpompi oli vaihtaa 2.5:sen ehjät vakio rojut tilalle.
Comment
-
-
Originally posted by mazajns View PostSulle on sattunut kunnostettu moottori/kampiakseli. Kaverin m50:pissä meinasi sattua samanlainen moka. Kasasi kaikki paikalleen ja ihmetteli kun kampi-akseli liikkuu päittäis suunnassa . Mitattiin niin kaikki kaulat 0.25 alikoossa männät 0.25 ylikoossa. Lohkon kyljessä stanssauksien tilalla pistekirjoituksella tekstit.
Vakio 2.5:sta tehdessä helpompi oli vaihtaa 2.5:sen ehjät vakio rojut tilalle.
Comment
-
Comment