Announcement

Collapse
No announcement yet.

megasquirt kyssäri,tarttis nopeesti tietoo

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    Originally posted by Joma View Post
    Joo, pitää nyt funtsia, en tiä miten kiva sitä isoa roots ahdinta on kuunnella ilman kattoa. Siksi mietin sitä kaasuläppää ennen ahdinta, oon vaan lukenu ettei lämpöanturi oikein toimi imusarjassa. Kaipa se sitten siellä ahtoputkessa ennen imusarjaakin toimii vaikkei kaasuläppää ole välissä.
    Pääpointti on siinä, että lämpöanturi olisi tuon kyseisen ilmanlämmittimen jälkeen, jota myös ahtimeksi kutsutaan.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11154
      • Oulu

      Originally posted by Joma View Post
      Joo, pitää nyt funtsia, en tiä miten kiva sitä isoa roots ahdinta on kuunnella ilman kattoa. Siksi mietin sitä kaasuläppää ennen ahdinta, oon vaan lukenu ettei lämpöanturi oikein toimi imusarjassa. Kaipa se sitten siellä ahtoputkessa ennen imusarjaakin toimii vaikkei kaasuläppää ole välissä.
      Ecuhan pitäisi saada tietää mahdollisimman tarkaan minkä lämpöstä ilmaa koneeseen menee, eli mitä lähempänä imuventtiiliä anturi on sen parempi. Se väite miksei se siellä toimi johtuu siitä, että kun koneen sammuttaa kuumana, se imusarja lämmittää anturin todella kuumaksi. Ja kun lyöt koneen kuumana tulille, niin se käy hetken tosi laihalla, koska anturi mittaa liian korkeaa lämpötilaa (englanniksi heat soak) Todennäköisesti ei edes käy ilman kaasun antamista ja saa hetken herkutella että jää käymään tyhjää. Tämän voi toki välttää aika tehokkaasti käyttämällä pienen lämpömassan omaavaa avointa lämpöanturia ja pistämällä imuilman lämpötila-anturin suodatukset ecussa niin pieneksi kuin vaan setuppi sallii. Jolloin anturi seuraa hyvin todellista imuilman lämpötilaa. Eikä imulämmöt jää tulikuuman anturin vuoksi kummittelemaan taivaisiin.

      Tuon heat soak ilmiön vuoksi jotku jopa suosittelee laittamaan imulämpö anturin ahtoputkeen mahdollisimman kauaksi koneen lämmöstä, mikä toki auttaa ko. ongelmaan. Mutta tällöin normaalisti koneen käydessä koneen saama imuilman lämpötila saattaa poiketa todella paljon anturin mittaamasta. Varsinkin auton seistessä paikallaan käyden tyhjäkäyntiä. Ja sitten ihmetellään että miksi ei seokset pysy vakaana
      Last edited by Pazi88; 09-12-2019, 13:07.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Ecuhan pitäisi saada tietää mahdollisimman tarkaan minkä lämpöstä ilmaa koneeseen menee, eli mitä lähempänä imuventtiiliä anturi on sen parempi. Se väite miksei se siellä toimi johtuu siitä, että kun koneen sammuttaa kuumana, se imusarja lämmittää anturin todella kuumaksi. Ja kun lyöt koneen kuumana tulille, niin se käy hetken tosi laihalla, koska anturi mittaa liian korkeaa lämpötilaa (englanniksi heat soak) Todennäköisesti ei edes käy ilman kaasun antamista ja saa hetken herkutella että jää käymään tyhjää. Tämän voi toki välttää aika tehokkaasti käyttämällä pienen lämpömassan omaavaa avointa lämpöanturia ja pistämällä imuilman lämpötila-anturin suodatukset ecussa niin pieneksi kuin vaan setuppi sallii. Jolloin anturi seuraa hyvin todellista imuilman lämpötilaa. Eikä imulämmöt jää tulikuuman anturin vuoksi kummittelemaan taivaisiin.

        Tuon heat soak ilmiön vuoksi jotku jopa suosittelee laittamaan imulämpö anturin ahtoputkeen mahdollisimman kauaksi koneen lämmöstä, mikä toki auttaa ko. ongelmaan. Mutta tällöin normaalisti koneen käydessä koneen saama imuilman lämpötila saattaa poiketa todella paljon anturin mittaamasta. Varsinkin auton seistessä paikallaan käyden tyhjäkäyntiä. Ja sitten ihmetellään että miksi ei seokset pysy vakaana
        Alumiinisella J-Spec plenumilla oon M50:ssä todennut ettei normiajossa siinä ns vakiopaikalla noin 4-5 pytyn kohdalla toimi kunnolla edes avoin M52-anturi, sekin ottaa kannesta lämpöä ihan huolella (auton seistyä näyttää helposti >50 °C) eikä meinaa lukemat jäähtyä pintakaasulla ennen kuin on ajanut 5-10 km maantieajoa. Alkaa sitten lämpenemään myös uudestaan heti kaupunkiajossa kun valoissa seisoo.. tämä puoltaa vakio muovisen imusarjan käyttöä, jos sellainen koneessa vaan alun perin on.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          Originally posted by muuris View Post
          Alumiinisella J-Spec plenumilla oon M50:ssä todennut ettei normiajossa siinä ns vakiopaikalla noin 4-5 pytyn kohdalla toimi kunnolla edes avoin M52-anturi, sekin ottaa kannesta lämpöä ihan huolella (auton seistyä näyttää helposti >50 °C) eikä meinaa lukemat jäähtyä pintakaasulla ennen kuin on ajanut 5-10 km maantieajoa. Alkaa sitten lämpenemään myös uudestaan heti kaupunkiajossa kun valoissa seisoo.. tämä puoltaa vakio muovisen imusarjan käyttöä, jos sellainen koneessa vaan alun perin on.

          Asentelee siihen anturin ympärille jonkun muovisen tms. Insertin? Eikö se oo sama asia kuin olis muovinen imusarja?
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11154
            • Oulu

            Originally posted by muuris View Post
            Alumiinisella J-Spec plenumilla oon M50:ssä todennut ettei normiajossa siinä ns vakiopaikalla noin 4-5 pytyn kohdalla toimi kunnolla edes avoin M52-anturi, sekin ottaa kannesta lämpöä ihan huolella (auton seistyä näyttää helposti >50 °C) eikä meinaa lukemat jäähtyä pintakaasulla ennen kuin on ajanut 5-10 km maantieajoa. Alkaa sitten lämpenemään myös uudestaan heti kaupunkiajossa kun valoissa seisoo.. tämä puoltaa vakio muovisen imusarjan käyttöä, jos sellainen koneessa vaan alun perin on.
            Noin se kyllä käyttäytyy ihan muovisella imusarjallakin. Auto jos ei liiku, niin konehuone lämpiää ja se samalla lämmittää imuilmaakin aika tehokkaasti. Toki alumiini imusarjalla voi olla pahempi vielä. Mutta kuiteskin. Seokset pysyy mulla kohdillaan kuten pitää että ihan tuon luulis todellista imuilman lämpöä anturoivan. Jos oikeen tosissaan haluas kaivaa kaiken irti koneesta, niin imuputkien/sarjan kunnollinen lämpöeristäminen vois olla ihan hyödyllistä.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Asentelee siihen anturin ympärille jonkun muovisen tms. Insertin? Eikö se oo sama asia kuin olis muovinen imusarja?
              M52 anturi on avoin ja muovirunkoinen, ainakin tämä imusarja painaa pirusti joten pidän huonompana kuin muovinen imusarja (johtaa vähemmän lämpöä, huomattavasti vähemmän lämpöä varastoivaa massaa).

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Noin se kyllä käyttäytyy ihan muovisella imusarjallakin. Auto jos ei liiku, niin konehuone lämpiää ja se samalla lämmittää imuilmaakin aika tehokkaasti. Toki alumiini imusarjalla voi olla pahempi vielä. Mutta kuiteskin. Seokset pysyy mulla kohdillaan kuten pitää että ihan tuon luulis todellista imuilman lämpöä anturoivan. Jos oikeen tosissaan haluas kaivaa kaiken irti koneesta, niin imuputkien/sarjan kunnollinen lämpöeristäminen vois olla ihan hyödyllistä.
              Pitäs melkeen laittaa molemmat anturit kiinni ja loggailla käytöstä. Kuitenkin tehdas on noihin muutamiin uudempiin (sekä bensa että diesel) turbokoneisiin sijoittanut sen anturin ahtoputkeen juuri ennen imusarjaa.
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                Anturin sijoitamiseen vaikuttaa myös käytetty toimintamalli ruiskussa. Jos VE-talululla parametrit ovat kohdallaan, pitäisi toimia ihan imusarjassa. Koko systeemihän pelaa sen oletuksen mukaan, että anturointi mallintaa mahdollisimman tarkasti imuventtiilin raosta koneeseen livahtavan ilman lämpötilaa. Aukioloaikaan perustuvissa systeemeissa anturi on usein imuputkessa, mutta siitä aiheutuvua juttuja saakin sitten korjailla kymmenellä muulla säädöllä. Heat soak ilmiön pitäisi kyllä hoitua ihan ilman suurempia korjauksia VE-mallilla ajettaessa. Toki sitä voi koittaa hoitaa myös afterstart ja IAT korjauksila, jos ei meinaa toimia. Jos se lämpöanturi näyttää +50C seisomisen jälkeen, niin sen lämpöistä se ilma siellä on. Jos imusarjan lämpö menee anturin runkoon, niin kyllä se ilmakin siellä imarissa äkkiä on samanlämpöistä. Ajossa tietty vähän eri, mutta en pistäisi tuota ongelmaa ainakaan kokonaan materiaalin piikkiin, Omassakin autossa imusarja on kokonaan alsaa ja se jäähtyy ihan muutaman minuutin ajon jälkeen ulkoilman kanssa samoihin lukuihin.
                Last edited by Juppe; 13-12-2019, 08:57.

                Comment

                • Joma
                  BTCF Member
                  • Feb 2011
                  • 1320
                  • Masku

                  Hyvää keskusteluahan aiheesta saatiin, täytyy yrittää laittaa ahtoputkeen ennen imusarjaa.
                  E30 M52b28 M122h Amme
                  E28 x monta
                  E23 728i Ministeri
                  E10 1600-2 Garret

                  VW LT50 Huoltoajoneuvo
                  HD lapio jätskikruiseri

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3175
                    • 47200

                    Subaruissa nuo ainakin käyttää pieniä speicereitä imusarjan ja kannen välissä estämässä lämpösiirtymää koneesta imusarjaan. Kaveri pisti omaansa ja käy huomattavasti viileämpänä imusarja jopa käsin tunnustelemalla. Vois auttaa semmonenkin kokeilu..

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Juppe View Post
                      Anturin sijoitamiseen vaikuttaa myös käytetty toimintamalli ruiskussa. Jos VE-talululla parametrit ovat kohdallaan, pitäisi toimia ihan imusarjassa. Koko systeemihän pelaa sen oletuksen mukaan, että anturointi mallintaa mahdollisimman tarkasti imuventtiilin raosta koneeseen livahtavan ilman lämpötilaa. Aukioloaikaan perustuvissa systeemeissa anturi on usein imuputkessa, mutta siitä aiheutuvua juttuja saakin sitten korjailla kymmenellä muulla säädöllä. Heat soak ilmiön pitäisi kyllä hoitua ihan ilman suurempia korjauksia VE-mallilla ajettaessa. Toki sitä voi koittaa hoitaa myös afterstart ja IAT korjauksila, jos ei meinaa toimia. Jos se lämpöanturi näyttää +50C seisomisen jälkeen, niin sen lämpöistä se ilma siellä on. Jos imusarjan lämpö menee anturin runkoon, niin kyllä se ilmakin siellä imarissa äkkiä on samanlämpöistä. Ajossa tietty vähän eri, mutta en pistäisi tuota ongelmaa ainakaan kokonaan materiaalin piikkiin, Omassakin autossa imusarja on kokonaan alsaa ja se jäähtyy ihan muutaman minuutin ajon jälkeen ulkoilman kanssa samoihin lukuihin.
                      Tuo on totta, että ne tehdasratkaisut toimii eri toimintaperiaatteella. Siltikään mä en oo saanut tuota J-Spec M50 vielä toimimaan kunnolla, oli anturi imusarjassa tai kaasuläpän toisella puolella, kummassakin tulee omat ongelmansa. Imusarjassa näyttää näillä nollakeleilläkin lämpöisellä koneella liikkelle lähdön jälkeen vielä 5 km päästäkin ~30°C imulämpöä ja käy pienellä kuormalla laihalla. Vastaavasti kaasuläpän toisella puolella käy sitten näissä tilanteissa rikkaalla, kun se imusarja kuitenkin lämmittää ilmaa Varmaan kokeiltava vielä jollain pitkänokkaisella anturilla imusarjassa.


                      Originally posted by pazq View Post
                      Subaruissa nuo ainakin käyttää pieniä speicereitä imusarjan ja kannen välissä estämässä lämpösiirtymää koneesta imusarjaan. Kaveri pisti omaansa ja käy huomattavasti viileämpänä imusarja jopa käsin tunnustelemalla. Vois auttaa semmonenkin kokeilu..
                      Esim M70-koneessahan on myös noin senttiset kumilätkät kannen ja imusarjan välissä, toki muustakin syystä.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11154
                        • Oulu

                        Käytännössä kaikki autot taitaa tehtaalta pelata MAF anturin pohjalta, jolloin tarkka imuilman lämpötilan anturointi ei ole tarpeen seoksen kannalta. Riittää kunhan ecu tietää suurinpiirtein millon imuilma on liian kuumaa ja pitää ruveta puotteleen ennakkoa tms. Tällöin sen anturin voi sijoittaa hyvinkin kauas imuventtiilistä. MAP pohjaisessa systeemissä se imuilman lämpötila pitää taas tietää just eikä melkeen jos meinaa saada seokset pysymään vakaana.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          Ai niin, unohtu mainita, että mullakin on semmonen phenolic spacer imusarjan ja kannen välissä. Mun ei oo semmonen korkin värinen vaan muistuttaa lähinnä nylonia. Se tuli yhden Skunk2 imusarjan mukana.

                          Comment

                          • Dille_
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2010
                            • 226
                            • Järvenpää

                            Mutta eihän se ecu imulämpöä suoraan käytä seoksen laskemiseen...
                            IAT fuel correction tms asetukset nollille ja antaa soittaa vaan, empä oo mitään seoksen heittelyongelmia kohdannut vaikka on tullut säädettyä autoja ilmankin moista anturia..

                            Sitäpaitsi saahan niistä valikoista laitettua että korjaa seosta / sytkää vasta tietyn kierrosluvun / map arvon / kaasunasennon jälkeen :think
                            E30 -90 M20 Turbo
                            sigpic

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11154
                              • Oulu

                              Originally posted by Dille_ View Post
                              Mutta eihän se ecu imulämpöä suoraan käytä seoksen laskemiseen...
                              Ei vaan nimenomaan käyttää speed density moodissa. Laskenta perustuu ilman tiheyteen ja siihen vaikuttaa lämpötila ja paine. Siksi siellä on se IAT fuel correction käyrä edes olemassa. Hyvä tulee kun sen nollaa

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Dille_
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2010
                                • 226
                                • Järvenpää

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Ei vaan nimenomaan käyttää speed density moodissa. Laskenta perustuu ilman tiheyteen ja siihen vaikuttaa lämpötila ja paine. Siksi siellä on se IAT fuel correction käyrä edes olemassa. Hyvä tulee kun sen nollaa
                                Meinasin, ettei käytä ellei itse laita asetusta niin että vähentää / lisää polttoainetta imulämmön mukaan. Eikä se lämpötila fyysisesti NIIN paljoa siihen tarvittavaan polttoaineen määrään vaikuta etteikö sitä asetusta vois nollata / vähentää jos tosiaan käy niin että anturi lämpeää sammuksissa esim 50 asteeseen ja sitten käy laihalla. Varsinkin jos kyseessä on auto mikä pääsääntösesti pitää imulämmöt normaalin skaalan sisällä normaali käytössä..
                                Oletetaan että correctionit on nollilla, auto säädetty penkissä imulämmöt vaikka 30 asteessa, niin vallan hyvin se pelittää vaikka ne vähän joskus karkais.
                                Mun mielestä siis. Eihän tommosta asetusta ees jossain vanhassa MS1:ssä ole ollenkaan ja kyllä niiden kanssa pärjää.

                                E: Voihan seoksen korjaamiseen käyttää esim lambdaa. Hyviä keskusteluitahan nämä on mutta tuntuu että lopputulema on täälä aina se että mikään vaihtoehto ei ole lainkaan toimiva
                                Last edited by Dille_; 18-12-2019, 19:04.
                                E30 -90 M20 Turbo
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎