Announcement

Collapse
No announcement yet.

megasquirt kyssäri,tarttis nopeesti tietoo

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joma
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 1320
    • Masku

    Originally posted by MH motorsport View Post
    Kaasulappä vaan imusarjaan ja vesi-ilma välijäähdytin väliin niin pysyy lämmöt kurissa. Lämpöanturi imusarjaan.
    Joo, pitää nyt funtsia, en tiä miten kiva sitä isoa roots ahdinta on kuunnella ilman kattoa. Siksi mietin sitä kaasuläppää ennen ahdinta, oon vaan lukenu ettei lämpöanturi oikein toimi imusarjassa. Kaipa se sitten siellä ahtoputkessa ennen imusarjaakin toimii vaikkei kaasuläppää ole välissä.
    E30 M52b28 M122h Amme
    E28 x monta
    E23 728i Ministeri
    E10 1600-2 Garret

    VW LT50 Huoltoajoneuvo
    HD lapio jätskikruiseri

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5258
      • Pirkkala

      Originally posted by Joma View Post
      Joo, pitää nyt funtsia, en tiä miten kiva sitä isoa roots ahdinta on kuunnella ilman kattoa. Siksi mietin sitä kaasuläppää ennen ahdinta, oon vaan lukenu ettei lämpöanturi oikein toimi imusarjassa. Kaipa se sitten siellä ahtoputkessa ennen imusarjaakin toimii vaikkei kaasuläppää ole välissä.
      Pääpointti on siinä, että lämpöanturi olisi tuon kyseisen ilmanlämmittimen jälkeen, jota myös ahtimeksi kutsutaan.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11095
        • Oulu

        Originally posted by Joma View Post
        Joo, pitää nyt funtsia, en tiä miten kiva sitä isoa roots ahdinta on kuunnella ilman kattoa. Siksi mietin sitä kaasuläppää ennen ahdinta, oon vaan lukenu ettei lämpöanturi oikein toimi imusarjassa. Kaipa se sitten siellä ahtoputkessa ennen imusarjaakin toimii vaikkei kaasuläppää ole välissä.
        Ecuhan pitäisi saada tietää mahdollisimman tarkaan minkä lämpöstä ilmaa koneeseen menee, eli mitä lähempänä imuventtiiliä anturi on sen parempi. Se väite miksei se siellä toimi johtuu siitä, että kun koneen sammuttaa kuumana, se imusarja lämmittää anturin todella kuumaksi. Ja kun lyöt koneen kuumana tulille, niin se käy hetken tosi laihalla, koska anturi mittaa liian korkeaa lämpötilaa (englanniksi heat soak) Todennäköisesti ei edes käy ilman kaasun antamista ja saa hetken herkutella että jää käymään tyhjää. Tämän voi toki välttää aika tehokkaasti käyttämällä pienen lämpömassan omaavaa avointa lämpöanturia ja pistämällä imuilman lämpötila-anturin suodatukset ecussa niin pieneksi kuin vaan setuppi sallii. Jolloin anturi seuraa hyvin todellista imuilman lämpötilaa. Eikä imulämmöt jää tulikuuman anturin vuoksi kummittelemaan taivaisiin.

        Tuon heat soak ilmiön vuoksi jotku jopa suosittelee laittamaan imulämpö anturin ahtoputkeen mahdollisimman kauaksi koneen lämmöstä, mikä toki auttaa ko. ongelmaan. Mutta tällöin normaalisti koneen käydessä koneen saama imuilman lämpötila saattaa poiketa todella paljon anturin mittaamasta. Varsinkin auton seistessä paikallaan käyden tyhjäkäyntiä. Ja sitten ihmetellään että miksi ei seokset pysy vakaana
        Last edited by Pazi88; 09-12-2019, 14:07.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Ecuhan pitäisi saada tietää mahdollisimman tarkaan minkä lämpöstä ilmaa koneeseen menee, eli mitä lähempänä imuventtiiliä anturi on sen parempi. Se väite miksei se siellä toimi johtuu siitä, että kun koneen sammuttaa kuumana, se imusarja lämmittää anturin todella kuumaksi. Ja kun lyöt koneen kuumana tulille, niin se käy hetken tosi laihalla, koska anturi mittaa liian korkeaa lämpötilaa (englanniksi heat soak) Todennäköisesti ei edes käy ilman kaasun antamista ja saa hetken herkutella että jää käymään tyhjää. Tämän voi toki välttää aika tehokkaasti käyttämällä pienen lämpömassan omaavaa avointa lämpöanturia ja pistämällä imuilman lämpötila-anturin suodatukset ecussa niin pieneksi kuin vaan setuppi sallii. Jolloin anturi seuraa hyvin todellista imuilman lämpötilaa. Eikä imulämmöt jää tulikuuman anturin vuoksi kummittelemaan taivaisiin.

          Tuon heat soak ilmiön vuoksi jotku jopa suosittelee laittamaan imulämpö anturin ahtoputkeen mahdollisimman kauaksi koneen lämmöstä, mikä toki auttaa ko. ongelmaan. Mutta tällöin normaalisti koneen käydessä koneen saama imuilman lämpötila saattaa poiketa todella paljon anturin mittaamasta. Varsinkin auton seistessä paikallaan käyden tyhjäkäyntiä. Ja sitten ihmetellään että miksi ei seokset pysy vakaana
          Alumiinisella J-Spec plenumilla oon M50:ssä todennut ettei normiajossa siinä ns vakiopaikalla noin 4-5 pytyn kohdalla toimi kunnolla edes avoin M52-anturi, sekin ottaa kannesta lämpöä ihan huolella (auton seistyä näyttää helposti >50 °C) eikä meinaa lukemat jäähtyä pintakaasulla ennen kuin on ajanut 5-10 km maantieajoa. Alkaa sitten lämpenemään myös uudestaan heti kaupunkiajossa kun valoissa seisoo.. tämä puoltaa vakio muovisen imusarjan käyttöä, jos sellainen koneessa vaan alun perin on.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5258
            • Pirkkala

            Originally posted by muuris View Post
            Alumiinisella J-Spec plenumilla oon M50:ssä todennut ettei normiajossa siinä ns vakiopaikalla noin 4-5 pytyn kohdalla toimi kunnolla edes avoin M52-anturi, sekin ottaa kannesta lämpöä ihan huolella (auton seistyä näyttää helposti >50 °C) eikä meinaa lukemat jäähtyä pintakaasulla ennen kuin on ajanut 5-10 km maantieajoa. Alkaa sitten lämpenemään myös uudestaan heti kaupunkiajossa kun valoissa seisoo.. tämä puoltaa vakio muovisen imusarjan käyttöä, jos sellainen koneessa vaan alun perin on.

            Asentelee siihen anturin ympärille jonkun muovisen tms. Insertin? Eikö se oo sama asia kuin olis muovinen imusarja?
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11095
              • Oulu

              Originally posted by muuris View Post
              Alumiinisella J-Spec plenumilla oon M50:ssä todennut ettei normiajossa siinä ns vakiopaikalla noin 4-5 pytyn kohdalla toimi kunnolla edes avoin M52-anturi, sekin ottaa kannesta lämpöä ihan huolella (auton seistyä näyttää helposti >50 °C) eikä meinaa lukemat jäähtyä pintakaasulla ennen kuin on ajanut 5-10 km maantieajoa. Alkaa sitten lämpenemään myös uudestaan heti kaupunkiajossa kun valoissa seisoo.. tämä puoltaa vakio muovisen imusarjan käyttöä, jos sellainen koneessa vaan alun perin on.
              Noin se kyllä käyttäytyy ihan muovisella imusarjallakin. Auto jos ei liiku, niin konehuone lämpiää ja se samalla lämmittää imuilmaakin aika tehokkaasti. Toki alumiini imusarjalla voi olla pahempi vielä. Mutta kuiteskin. Seokset pysyy mulla kohdillaan kuten pitää että ihan tuon luulis todellista imuilman lämpöä anturoivan. Jos oikeen tosissaan haluas kaivaa kaiken irti koneesta, niin imuputkien/sarjan kunnollinen lämpöeristäminen vois olla ihan hyödyllistä.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Asentelee siihen anturin ympärille jonkun muovisen tms. Insertin? Eikö se oo sama asia kuin olis muovinen imusarja?
                M52 anturi on avoin ja muovirunkoinen, ainakin tämä imusarja painaa pirusti joten pidän huonompana kuin muovinen imusarja (johtaa vähemmän lämpöä, huomattavasti vähemmän lämpöä varastoivaa massaa).

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Noin se kyllä käyttäytyy ihan muovisella imusarjallakin. Auto jos ei liiku, niin konehuone lämpiää ja se samalla lämmittää imuilmaakin aika tehokkaasti. Toki alumiini imusarjalla voi olla pahempi vielä. Mutta kuiteskin. Seokset pysyy mulla kohdillaan kuten pitää että ihan tuon luulis todellista imuilman lämpöä anturoivan. Jos oikeen tosissaan haluas kaivaa kaiken irti koneesta, niin imuputkien/sarjan kunnollinen lämpöeristäminen vois olla ihan hyödyllistä.
                Pitäs melkeen laittaa molemmat anturit kiinni ja loggailla käytöstä. Kuitenkin tehdas on noihin muutamiin uudempiin (sekä bensa että diesel) turbokoneisiin sijoittanut sen anturin ahtoputkeen juuri ennen imusarjaa.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  Anturin sijoitamiseen vaikuttaa myös käytetty toimintamalli ruiskussa. Jos VE-talululla parametrit ovat kohdallaan, pitäisi toimia ihan imusarjassa. Koko systeemihän pelaa sen oletuksen mukaan, että anturointi mallintaa mahdollisimman tarkasti imuventtiilin raosta koneeseen livahtavan ilman lämpötilaa. Aukioloaikaan perustuvissa systeemeissa anturi on usein imuputkessa, mutta siitä aiheutuvua juttuja saakin sitten korjailla kymmenellä muulla säädöllä. Heat soak ilmiön pitäisi kyllä hoitua ihan ilman suurempia korjauksia VE-mallilla ajettaessa. Toki sitä voi koittaa hoitaa myös afterstart ja IAT korjauksila, jos ei meinaa toimia. Jos se lämpöanturi näyttää +50C seisomisen jälkeen, niin sen lämpöistä se ilma siellä on. Jos imusarjan lämpö menee anturin runkoon, niin kyllä se ilmakin siellä imarissa äkkiä on samanlämpöistä. Ajossa tietty vähän eri, mutta en pistäisi tuota ongelmaa ainakaan kokonaan materiaalin piikkiin, Omassakin autossa imusarja on kokonaan alsaa ja se jäähtyy ihan muutaman minuutin ajon jälkeen ulkoilman kanssa samoihin lukuihin.
                  Last edited by Juppe; 13-12-2019, 09:57.

                  Comment

                  • Joma
                    BTCF Member
                    • Feb 2011
                    • 1320
                    • Masku

                    Hyvää keskusteluahan aiheesta saatiin, täytyy yrittää laittaa ahtoputkeen ennen imusarjaa.
                    E30 M52b28 M122h Amme
                    E28 x monta
                    E23 728i Ministeri
                    E10 1600-2 Garret

                    VW LT50 Huoltoajoneuvo
                    HD lapio jätskikruiseri

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3166
                      • 47200

                      Subaruissa nuo ainakin käyttää pieniä speicereitä imusarjan ja kannen välissä estämässä lämpösiirtymää koneesta imusarjaan. Kaveri pisti omaansa ja käy huomattavasti viileämpänä imusarja jopa käsin tunnustelemalla. Vois auttaa semmonenkin kokeilu..

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Anturin sijoitamiseen vaikuttaa myös käytetty toimintamalli ruiskussa. Jos VE-talululla parametrit ovat kohdallaan, pitäisi toimia ihan imusarjassa. Koko systeemihän pelaa sen oletuksen mukaan, että anturointi mallintaa mahdollisimman tarkasti imuventtiilin raosta koneeseen livahtavan ilman lämpötilaa. Aukioloaikaan perustuvissa systeemeissa anturi on usein imuputkessa, mutta siitä aiheutuvua juttuja saakin sitten korjailla kymmenellä muulla säädöllä. Heat soak ilmiön pitäisi kyllä hoitua ihan ilman suurempia korjauksia VE-mallilla ajettaessa. Toki sitä voi koittaa hoitaa myös afterstart ja IAT korjauksila, jos ei meinaa toimia. Jos se lämpöanturi näyttää +50C seisomisen jälkeen, niin sen lämpöistä se ilma siellä on. Jos imusarjan lämpö menee anturin runkoon, niin kyllä se ilmakin siellä imarissa äkkiä on samanlämpöistä. Ajossa tietty vähän eri, mutta en pistäisi tuota ongelmaa ainakaan kokonaan materiaalin piikkiin, Omassakin autossa imusarja on kokonaan alsaa ja se jäähtyy ihan muutaman minuutin ajon jälkeen ulkoilman kanssa samoihin lukuihin.
                        Tuo on totta, että ne tehdasratkaisut toimii eri toimintaperiaatteella. Siltikään mä en oo saanut tuota J-Spec M50 vielä toimimaan kunnolla, oli anturi imusarjassa tai kaasuläpän toisella puolella, kummassakin tulee omat ongelmansa. Imusarjassa näyttää näillä nollakeleilläkin lämpöisellä koneella liikkelle lähdön jälkeen vielä 5 km päästäkin ~30°C imulämpöä ja käy pienellä kuormalla laihalla. Vastaavasti kaasuläpän toisella puolella käy sitten näissä tilanteissa rikkaalla, kun se imusarja kuitenkin lämmittää ilmaa Varmaan kokeiltava vielä jollain pitkänokkaisella anturilla imusarjassa.


                        Originally posted by pazq View Post
                        Subaruissa nuo ainakin käyttää pieniä speicereitä imusarjan ja kannen välissä estämässä lämpösiirtymää koneesta imusarjaan. Kaveri pisti omaansa ja käy huomattavasti viileämpänä imusarja jopa käsin tunnustelemalla. Vois auttaa semmonenkin kokeilu..
                        Esim M70-koneessahan on myös noin senttiset kumilätkät kannen ja imusarjan välissä, toki muustakin syystä.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11095
                          • Oulu

                          Käytännössä kaikki autot taitaa tehtaalta pelata MAF anturin pohjalta, jolloin tarkka imuilman lämpötilan anturointi ei ole tarpeen seoksen kannalta. Riittää kunhan ecu tietää suurinpiirtein millon imuilma on liian kuumaa ja pitää ruveta puotteleen ennakkoa tms. Tällöin sen anturin voi sijoittaa hyvinkin kauas imuventtiilistä. MAP pohjaisessa systeemissä se imuilman lämpötila pitää taas tietää just eikä melkeen jos meinaa saada seokset pysymään vakaana.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            Ai niin, unohtu mainita, että mullakin on semmonen phenolic spacer imusarjan ja kannen välissä. Mun ei oo semmonen korkin värinen vaan muistuttaa lähinnä nylonia. Se tuli yhden Skunk2 imusarjan mukana.

                            Comment

                            • Dille_
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2010
                              • 226
                              • Järvenpää

                              Mutta eihän se ecu imulämpöä suoraan käytä seoksen laskemiseen...
                              IAT fuel correction tms asetukset nollille ja antaa soittaa vaan, empä oo mitään seoksen heittelyongelmia kohdannut vaikka on tullut säädettyä autoja ilmankin moista anturia..

                              Sitäpaitsi saahan niistä valikoista laitettua että korjaa seosta / sytkää vasta tietyn kierrosluvun / map arvon / kaasunasennon jälkeen :think
                              E30 -90 M20 Turbo
                              sigpic

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11095
                                • Oulu

                                Originally posted by Dille_ View Post
                                Mutta eihän se ecu imulämpöä suoraan käytä seoksen laskemiseen...
                                Ei vaan nimenomaan käyttää speed density moodissa. Laskenta perustuu ilman tiheyteen ja siihen vaikuttaa lämpötila ja paine. Siksi siellä on se IAT fuel correction käyrä edes olemassa. Hyvä tulee kun sen nollaa

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎