Originally posted by MH motorsport
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
megasquirt kyssäri,tarttis nopeesti tietoo
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E30 M52b28 M122h Amme
E28 x monta
E23 728i Ministeri
E10 1600-2 Garret
VW LT50 Huoltoajoneuvo
HD lapio jätskikruiseri
-
-
Originally posted by Joma View PostJoo, pitää nyt funtsia, en tiä miten kiva sitä isoa roots ahdinta on kuunnella ilman kattoa. Siksi mietin sitä kaasuläppää ennen ahdinta, oon vaan lukenu ettei lämpöanturi oikein toimi imusarjassa. Kaipa se sitten siellä ahtoputkessa ennen imusarjaakin toimii vaikkei kaasuläppää ole välissä.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Joma View PostJoo, pitää nyt funtsia, en tiä miten kiva sitä isoa roots ahdinta on kuunnella ilman kattoa. Siksi mietin sitä kaasuläppää ennen ahdinta, oon vaan lukenu ettei lämpöanturi oikein toimi imusarjassa. Kaipa se sitten siellä ahtoputkessa ennen imusarjaakin toimii vaikkei kaasuläppää ole välissä.
Tuon heat soak ilmiön vuoksi jotku jopa suosittelee laittamaan imulämpö anturin ahtoputkeen mahdollisimman kauaksi koneen lämmöstä, mikä toki auttaa ko. ongelmaan. Mutta tällöin normaalisti koneen käydessä koneen saama imuilman lämpötila saattaa poiketa todella paljon anturin mittaamasta. Varsinkin auton seistessä paikallaan käyden tyhjäkäyntiä. Ja sitten ihmetellään että miksi ei seokset pysy vakaanaLast edited by Pazi88; 09-12-2019, 14:07.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostEcuhan pitäisi saada tietää mahdollisimman tarkaan minkä lämpöstä ilmaa koneeseen menee, eli mitä lähempänä imuventtiiliä anturi on sen parempi. Se väite miksei se siellä toimi johtuu siitä, että kun koneen sammuttaa kuumana, se imusarja lämmittää anturin todella kuumaksi. Ja kun lyöt koneen kuumana tulille, niin se käy hetken tosi laihalla, koska anturi mittaa liian korkeaa lämpötilaa (englanniksi heat soak) Todennäköisesti ei edes käy ilman kaasun antamista ja saa hetken herkutella että jää käymään tyhjää. Tämän voi toki välttää aika tehokkaasti käyttämällä pienen lämpömassan omaavaa avointa lämpöanturia ja pistämällä imuilman lämpötila-anturin suodatukset ecussa niin pieneksi kuin vaan setuppi sallii. Jolloin anturi seuraa hyvin todellista imuilman lämpötilaa. Eikä imulämmöt jää tulikuuman anturin vuoksi kummittelemaan taivaisiin.
Tuon heat soak ilmiön vuoksi jotku jopa suosittelee laittamaan imulämpö anturin ahtoputkeen mahdollisimman kauaksi koneen lämmöstä, mikä toki auttaa ko. ongelmaan. Mutta tällöin normaalisti koneen käydessä koneen saama imuilman lämpötila saattaa poiketa todella paljon anturin mittaamasta. Varsinkin auton seistessä paikallaan käyden tyhjäkäyntiä. Ja sitten ihmetellään että miksi ei seokset pysy vakaana
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostAlumiinisella J-Spec plenumilla oon M50:ssä todennut ettei normiajossa siinä ns vakiopaikalla noin 4-5 pytyn kohdalla toimi kunnolla edes avoin M52-anturi, sekin ottaa kannesta lämpöä ihan huolella (auton seistyä näyttää helposti >50 °C) eikä meinaa lukemat jäähtyä pintakaasulla ennen kuin on ajanut 5-10 km maantieajoa. Alkaa sitten lämpenemään myös uudestaan heti kaupunkiajossa kun valoissa seisoo.. tämä puoltaa vakio muovisen imusarjan käyttöä, jos sellainen koneessa vaan alun perin on.
Asentelee siihen anturin ympärille jonkun muovisen tms. Insertin? Eikö se oo sama asia kuin olis muovinen imusarja?E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostAlumiinisella J-Spec plenumilla oon M50:ssä todennut ettei normiajossa siinä ns vakiopaikalla noin 4-5 pytyn kohdalla toimi kunnolla edes avoin M52-anturi, sekin ottaa kannesta lämpöä ihan huolella (auton seistyä näyttää helposti >50 °C) eikä meinaa lukemat jäähtyä pintakaasulla ennen kuin on ajanut 5-10 km maantieajoa. Alkaa sitten lämpenemään myös uudestaan heti kaupunkiajossa kun valoissa seisoo.. tämä puoltaa vakio muovisen imusarjan käyttöä, jos sellainen koneessa vaan alun perin on.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostAsentelee siihen anturin ympärille jonkun muovisen tms. Insertin? Eikö se oo sama asia kuin olis muovinen imusarja?
Originally posted by Pazi88 View PostNoin se kyllä käyttäytyy ihan muovisella imusarjallakin. Auto jos ei liiku, niin konehuone lämpiää ja se samalla lämmittää imuilmaakin aika tehokkaasti. Toki alumiini imusarjalla voi olla pahempi vielä. Mutta kuiteskin. Seokset pysyy mulla kohdillaan kuten pitää että ihan tuon luulis todellista imuilman lämpöä anturoivan. Jos oikeen tosissaan haluas kaivaa kaiken irti koneesta, niin imuputkien/sarjan kunnollinen lämpöeristäminen vois olla ihan hyödyllistä.
Comment
-
-
Anturin sijoitamiseen vaikuttaa myös käytetty toimintamalli ruiskussa. Jos VE-talululla parametrit ovat kohdallaan, pitäisi toimia ihan imusarjassa. Koko systeemihän pelaa sen oletuksen mukaan, että anturointi mallintaa mahdollisimman tarkasti imuventtiilin raosta koneeseen livahtavan ilman lämpötilaa. Aukioloaikaan perustuvissa systeemeissa anturi on usein imuputkessa, mutta siitä aiheutuvua juttuja saakin sitten korjailla kymmenellä muulla säädöllä. Heat soak ilmiön pitäisi kyllä hoitua ihan ilman suurempia korjauksia VE-mallilla ajettaessa. Toki sitä voi koittaa hoitaa myös afterstart ja IAT korjauksila, jos ei meinaa toimia. Jos se lämpöanturi näyttää +50C seisomisen jälkeen, niin sen lämpöistä se ilma siellä on. Jos imusarjan lämpö menee anturin runkoon, niin kyllä se ilmakin siellä imarissa äkkiä on samanlämpöistä. Ajossa tietty vähän eri, mutta en pistäisi tuota ongelmaa ainakaan kokonaan materiaalin piikkiin, Omassakin autossa imusarja on kokonaan alsaa ja se jäähtyy ihan muutaman minuutin ajon jälkeen ulkoilman kanssa samoihin lukuihin.Last edited by Juppe; 13-12-2019, 09:57.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostAnturin sijoitamiseen vaikuttaa myös käytetty toimintamalli ruiskussa. Jos VE-talululla parametrit ovat kohdallaan, pitäisi toimia ihan imusarjassa. Koko systeemihän pelaa sen oletuksen mukaan, että anturointi mallintaa mahdollisimman tarkasti imuventtiilin raosta koneeseen livahtavan ilman lämpötilaa. Aukioloaikaan perustuvissa systeemeissa anturi on usein imuputkessa, mutta siitä aiheutuvua juttuja saakin sitten korjailla kymmenellä muulla säädöllä. Heat soak ilmiön pitäisi kyllä hoitua ihan ilman suurempia korjauksia VE-mallilla ajettaessa. Toki sitä voi koittaa hoitaa myös afterstart ja IAT korjauksila, jos ei meinaa toimia. Jos se lämpöanturi näyttää +50C seisomisen jälkeen, niin sen lämpöistä se ilma siellä on. Jos imusarjan lämpö menee anturin runkoon, niin kyllä se ilmakin siellä imarissa äkkiä on samanlämpöistä. Ajossa tietty vähän eri, mutta en pistäisi tuota ongelmaa ainakaan kokonaan materiaalin piikkiin, Omassakin autossa imusarja on kokonaan alsaa ja se jäähtyy ihan muutaman minuutin ajon jälkeen ulkoilman kanssa samoihin lukuihin.
Originally posted by pazq View PostSubaruissa nuo ainakin käyttää pieniä speicereitä imusarjan ja kannen välissä estämässä lämpösiirtymää koneesta imusarjaan. Kaveri pisti omaansa ja käy huomattavasti viileämpänä imusarja jopa käsin tunnustelemalla. Vois auttaa semmonenkin kokeilu..
Comment
-
-
Käytännössä kaikki autot taitaa tehtaalta pelata MAF anturin pohjalta, jolloin tarkka imuilman lämpötilan anturointi ei ole tarpeen seoksen kannalta. Riittää kunhan ecu tietää suurinpiirtein millon imuilma on liian kuumaa ja pitää ruveta puotteleen ennakkoa tms. Tällöin sen anturin voi sijoittaa hyvinkin kauas imuventtiilistä. MAP pohjaisessa systeemissä se imuilman lämpötila pitää taas tietää just eikä melkeen jos meinaa saada seokset pysymään vakaana.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Mutta eihän se ecu imulämpöä suoraan käytä seoksen laskemiseen...
IAT fuel correction tms asetukset nollille ja antaa soittaa vaan, empä oo mitään seoksen heittelyongelmia kohdannut vaikka on tullut säädettyä autoja ilmankin moista anturia..
Sitäpaitsi saahan niistä valikoista laitettua että korjaa seosta / sytkää vasta tietyn kierrosluvun / map arvon / kaasunasennon jälkeen :thinkE30 -90 M20 Turbo
sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Dille_ View PostMutta eihän se ecu imulämpöä suoraan käytä seoksen laskemiseen...
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Comment