Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuRbo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 293

    Originally posted by pekka_hirvonen View Post
    Juu eli ettei kenellekkään jää epäselväksi tämä asia. Eli laakerit tulee puoli valmiina eli pitää asentaa paikalleen ja koneistaa oikeaan kokoon. Lahden kansityössä onnistuu.
    Riittääkö sisäkehän koneistus? Vai pitääkö muutakin tehdä?
    e30 325i M-tech II

    Comment

    • Miku
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 2624
      • Kajaani

      Tämmöinen koodi moottorissa 25 6E 1
      Eli tämä vissiin on korkeapuristeinen 9.7:1 2.5l alakerta?

      Miten voin vielä varmistaa että nuo männät lohkossa ovat varmasti noi 9.7:1 eikä 8.8:1 mäntiä ole vaihdettu

      Onnistuuko tuo b28 strokerin teko tolla m51d25 kampuralla ja noilla 9.7:1 männillä ihan samanlailla kuin 8.8:1 paitsi vähemmän vaan tarvii lohkosta höylätä?

      Näistäkin pitää männän helmaa lyhentää tolla 130mm veivillä?

      Edit:
      Kysytään vielä samalla että paljonko tuollaisen 25 6e 1 lohkon korkeus on vakiona? Entäs 885 kannen? Sais mittailtua onko noista jo höyläilty aiemmin.
      Last edited by Miku; 12-11-2014, 18:59.
      TEAM "Peli Menetetty"
      Nyt:
      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
      E30 320i 2d m20b27 tic project
      E38 728ia
      E46 316i sedan
      Ex:
      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

      Comment

      • Peksu_M20
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 2121
        • Lahti

        Originally posted by tuRbo View Post
        Riittääkö sisäkehän koneistus? Vai pitääkö muutakin tehdä?
        Juu, riittää sen jälkeen kun akseli on koneistettu luonnollisesti. Bmw:llä on erikoistyökalu tuohon laakerien painamiseen mutta onnistuu normaalein konstein ilman sitäkin.
        Mahtiala kustom - No connection
        Bmw E21 320A -81 "330i"
        Bmw e30 318is

        Comment

        • ///Make
          BTCF Member
          • May 2007
          • 4689
          • Lahti

          Originally posted by Miku View Post
          Tämmöinen koodi moottorissa 25 6E 1
          Eli tämä vissiin on korkeapuristeinen 9.7:1 2.5l alakerta?

          Miten voin vielä varmistaa että nuo männät lohkossa ovat varmasti noi 9.7:1 eikä 8.8:1 mäntiä ole vaihdettu

          Onnistuuko tuo b28 strokerin teko tolla m51d25 kampuralla ja noilla 9.7:1 männillä ihan samanlailla kuin 8.8:1 paitsi vähemmän vaan tarvii lohkosta höylätä?

          Näistäkin pitää männän helmaa lyhentää tolla 130mm veivillä?

          Edit:
          Kysytään vielä samalla että paljonko tuollaisen 25 6e 1 lohkon korkeus on vakiona? Entäs 885 kannen? Sais mittailtua onko noista jo höyläilty aiemmin.
          Mitään 150% varmaa tietoa ei ole männän korkeudesta, mutta uskoisin erittäin vahvasti että ihan samanmoiset ovat sivuprofiililtaan... Miksi vanhemmissa männissä olisi lyhyemmät helmat?

          Vain monttu on syvempi kattimallin männissä, ei vaikuta lohkon höyläämisen määrään.

          Z3 3,0 Coupe -98
          E30 325E 4D -85
          Originally posted by TNT
          Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

          Comment

          • Miku
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 2624
            • Kajaani

            Originally posted by ///Make View Post
            Vain monttu on syvempi kattimallin männissä, ei vaikuta lohkon höyläämisen määrään.
            Ei toki muuten mutta että saataisiin haluttu korkeampi puristussuhde niin ei tarvii niin paljoa höyläillä sen takia..
            TEAM "Peli Menetetty"
            Nyt:
            E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
            E30 320i 2d m20b27 tic project
            E38 728ia
            E46 316i sedan
            Ex:
            3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

            Comment

            • turbobliz
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1005
              • e-suomi

              Tarkoitus on kaiketi höylätä vain sen verran, että männän "laki", se tasainen osuus oikeaan korkeuteen lohkon pintaan. Patti ja monttu ratkaisee puristussuhteen.

              Comment

              • Miku
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 2624
                • Kajaani

                Toki mutta kai sitä pientä puristussuhteen hienosäätöä voi höyläämälläkin tehdä kunhan paljealue pysyy järkevänä....

                Tuossapa linkki kansioon missä olisi kuvia männistä. Mitkä männät nämä nyt on? Sisäpuolella numerot:
                084 jonka alapuolella 127. sitten 1275 ja sitten semmosen ympyrän sisässä 27. jonka alla niinkuin numero 6 kylellään

                Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                TEAM "Peli Menetetty"
                Nyt:
                E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                E30 320i 2d m20b27 tic project
                E38 728ia
                E46 316i sedan
                Ex:
                3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                Comment

                • Miku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 2624
                  • Kajaani

                  Jeps. Tänään koepyörittelin tuota m20b28 alakertaa ja hyvin pyörii ilman muutoksia. Ei ota männänhelmat vastapainoihin eikä veivit lohkoon.

                  Näihin kysymyksiin tarvitsisi kiperästi vastauksia että pääsisi roudaamaan tavaroita koneistajalle.

                  -Tuleeko tuo 9.7:1 mäntä dekin yli miten paljon höyläämättömässä vakio b25 alakerrassa?
                  -Miten korkea on höyläämätön b25 885 kansi?
                  -Vaatiiko tämä nokka-akseli syvemmät venttiilikolot mäntiin ja miten paljon syvemmät? http://www.ebay.com/itm/SCHRICK-Nock...item48736eeda6

                  -Ovatko nämä nyt nuo 9.7.1 männät? tässä vielä kuvia



                  TEAM "Peli Menetetty"
                  Nyt:
                  E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                  E30 320i 2d m20b27 tic project
                  E38 728ia
                  E46 316i sedan
                  Ex:
                  3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                  Comment

                  • turbobliz
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1005
                    • e-suomi

                    Omien pyörittelyjen/havaintojen perusteella venttiilikolot loppuu jossain ennen Schrick 304 nokan nostoja YKK:ssa. Pari milliä nousua pitäisi mennä ykk:ssa kivutta. Jousien pitää toki pysyä messissä....

                    Comment

                    • Miku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 2624
                      • Kajaani

                      Originally posted by turbobliz View Post
                      Omien pyörittelyjen/havaintojen perusteella venttiilikolot loppuu jossain ennen Schrick 304 nokan nostoja YKK:ssa. Pari milliä nousua pitäisi mennä ykk:ssa kivutta. Jousien pitää toki pysyä messissä....
                      Ok... Voishan noihin kuitenkin kyllä tässä vaiheessa varulta hieman syventää noita koloja :think
                      Jos sattuu että joskus muuttuu nokka tms niin ei sitten tulisi se ongelmaksi.
                      TEAM "Peli Menetetty"
                      Nyt:
                      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                      E30 320i 2d m20b27 tic project
                      E38 728ia
                      E46 316i sedan
                      Ex:
                      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Joku turha tarve jakaa pari ajatusta M20:stäkin. Eli M20 pitää sisällään aikalailla niin hyvän hemi-kannen kuin 8-venttiilisissä on mahdollista, silti sen teholukemat on nokkiin nähden varsin ankeat. Vikahan on palotilassa, eli paljealueiden yksi tarkoitus on sekoittaa männän liikkeestä johtuva männän laelle tiivistyvä polttoaine muun palotilan ilmaan - siksipä hemi-kansissa yleisesti käytetyillä kupupäisillä männillä paljealueet on yleensä männän laen kanssa linjassa - jotta paljevirtaus seuraisi männän lakea mahdollisimman tarkasti.

                        Mites sitten M20 on toteutettu, ainakin viimeisissä versioissaan. Männän reunat ja palotila on kuin kupupäisillä männillä mutta itse männässä on kuvun sijasta amme. Paljevirtaus ei tosiaan seuraa männänlakea ja sen näkee kun aukaisee moottorin, männät on paskasta mustat koko ammeen alueelta. Voi vain ihmetellä mitä helvettiä saksalainen insinööri on tässä tapauksessa oikein ajatellut?

                        Itse jos rakentaisin M20:n niin korjaisin palotilan, vaikea ratkaisu on kupumännät, helppo ja varmaan kaikin puolin muutenkin paras on tasalakiset männät ja kannen lasku niin että paljealueet tulevat vaakasuoriksi, samalla venttiilin seetipintoja upottaen sen verran että tasoa voi laskea riittävästi ja samalla venttiilien ympäristöt voi muotoilla kunnon ventureiksi.

                        Eli siis suurinpiirtein tälläiseksi :



                        Eli tuossa on Nissanin LY-kansi 70-luvun alusta.

                        Kunnolla toimivat paljealueet mahdollistaa puristussuhteen reilun noston ja yhdessä nuo antavat varsinkin alueelle ennen nokan varsinaista toiminta-aluetta reilun parannuksen.

                        Comment

                        • turbobliz
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1005
                          • e-suomi

                          Eikai se niin toivoton ole. Rallipuolella on kuitenkin saatu 110hv litratehoja, kun on detaljit hierottu loppuun ja nokka-akselipuolella käytetään sellaisia aste/nostolukemia mitä on muiden moottorityyppien kohdalla totuttu käyttämään.

                          Australialaisten rullanokkahilppeissä olisi varmasti potentiaalia, kun nokka-akseleita vaan olisi laajempi sortimentti tarjolla.

                          Kadulle on varmasti helpompaa/taloudellisempaa ottaa uudempi moniventtiilikone aihioksi.

                          Comment

                          • Peksu_M20
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 2121
                            • Lahti

                            Hyväämspekulointia naukkikselta. M20 löytyy jo valmiiksi kansia joissa palje alue on suora. 200 ja 731 loppuinen. Ovat vaan pienemmillä venttiileillä. Helppo ne on vaihtaa isommiksi ja jos ottaa lähtökohdaksi vaikka 200 kannen niin imukanavankin pystyy tekemään hippasen paremmaksi kuin tuossa 885 kannessa
                            Mahtiala kustom - No connection
                            Bmw E21 320A -81 "330i"
                            Bmw e30 318is

                            Comment

                            • Miku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 2624
                              • Kajaani

                              Onko täysin vakiossa m20b25 koneessa mäntä tasan samalla korkeudella kuin lohkon dekkipinta?
                              Ja tarkoitan siis sitä kohtaa männästä josta puristuskorkeuskin mitataan, en montun pohjaa tai kohoumaa.

                              Onko tuo lohkon dekkikorkeus 206,7mm aivan fakta?

                              Vai laskettu seuraavasti?
                              (iskupituus/2)+135mm veivi+34.2mm männän puristuskorkeus=206.7mm

                              Eli Joko tuo 206,7mm on todellinen korkeus jolloin mäntä on aivan tasalla dekin kanssa tai sitten se on vain laskettu noin.

                              Oman lohkon MITATTU dekkikorkeus on aika tarkalleen 206.1mm ja mäntä tulee yli noin 0.8mm

                              Yritän siis tässä selvittää onko tuosta omasta lohkosta jo otetu siivua pois.

                              Kiirekkin olisi niin jos joku avulias voisi jeesata. Ja edelleen jos joku tunnistaa ks:n mäntiä niin olisi tarpeen tietää mäntien purkkarit muutama posti aiemmin.
                              Last edited by Miku; 18-12-2014, 23:29.
                              TEAM "Peli Menetetty"
                              Nyt:
                              E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                              E30 320i 2d m20b27 tic project
                              E38 728ia
                              E46 316i sedan
                              Ex:
                              3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                              Comment

                              • Jasu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 2110
                                • Tampere / Isojoki

                                Kaikki tiedot löytyy jo valmiiksi tästä topicista.
                                Volvo S80 V8
                                Mercedes C250d
                                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎