Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    #31
    Threadin idea oli siis koota yhteen selvinneitä tapauksia, ei kysellä apuja selvittämättömään vikaan. Tänne tekstit sitte ku on vika selvinny! Kts. threadin ensimmäinen viesti:

    Originally posted by Phaedrus
    Bemarin nykimisviat ovat hyvin yleisiä ja niistä puhutaan lukuisissa viestiketjuissa. Voisi olla järkevää koota eräänlainen 'Nykiminen FAQ' tapauksista, joissa on oikeasti saatu selville vian aiheuttaja. Tätä varten pitäisi kirjoittaa
    • (1) oire eli suht. tarkka kuvaus nykimisestä: milloin nykii (esim. kylmänä, lämpimänä, satunnaisesti), millä tavalla nykii (tietyllä kierrosalueella, pehmeästi, voimakkaasti) ja
      (2) selitys siitä mikä vian aiheutti (imuvuoto, ilmamäärämittari, jokin anturi, bensapumppu)
    Kuka aloittaa? (PS. Myös oma E30/M40 nykii. Vaihdettu imusarjan tiivisteet, tulpat, johdot, jakajan kansi ja pyörijä, putsattu ilmamäärämittari, vaihdettu DME-rele ja bensapumpun rele... Tähän ketjuun haluaisin kuitenkin vain ne tapaukset, jotka on onnistuneesti ratkaistu.)

    Comment

    • MörköPower
      Bimmer Rookie
      • Apr 2003
      • 192
      • Kuopio

      #32
      m20b25 nyki tasakaasulla kevyellä kuormalla ja alle 2000 kierroksella. Tyhjäkäynti myös vaikeata "rympsytystä". Korjasin siirtämällä ilmamäärämittarin sitä levyä vanhoissa rei'issä niin että anturoi uudella uralla.
      -ex- e30 325iM vm-90 (RUSINA)
      -ex- e36 325 käyttis-coupe-vessa

      Comment

      • Juh4
        Moderator
        • Oct 2004
        • 5452
        • Seinäjoki

        #33
        M42B18 nykii tyhjäkäynnillä ja huom.lämpimänä.Luultavasti lambda tai ilmanmäärämittari.
        -Official member of BTCF-Sauna team-

        Comment

        • LASSI-S
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 4918
          • hattula/hämeenlinna.

          #34
          m20b25. kone alkoi välillä ajossa tärisemään vimmatusti ja tuntui kuin joku olisi kaatanut puuroa koneeseen, ei liikkunu kunnolla.

          bemarin valtuutetussa huoltoliikkeessä käytin moneen kertaan ja vaihtoivat vaikka mitä, eikä vika poistunut.
          vika löytyi myöhemmin ruiskun johtosarjan liittimestä. siellä oli vettä ja hapettunut, eli välillä ajossa rupes kone käyttäytyyn hassusti, varmaan oli 3 pyttyä pois pelistä.

          toinen m20b25. tyhjäkäyntikierrokset oli aivan tautisen korkeat (1000-3000rpm) ja auto kävi vähän hassusti. vian syyksi paljastui ilmavuoto. kaasuläpän koteloon menee 2 jotain letkua ja toinen oli kokonaan irti, näytti olevan kiinni mutta tarkemmin katsellessa se olikin irti
          E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #35
            Auto: E28 M20 Le-jetronic

            Oire: Pintakaasulla nykimistä, huono tyhjäkäynti kuumana, sammuu väliilä ja ei millään meinaa lähtee käyntiin. Jos seisoo pari päivää niin ei lähde kovin helposti käyntiin. Röpöttelyä ja kaikenlaista rykimistä välillä. Kaasua polkiessa menee ihan ok rajoittimeen asti.

            Korjaus: Vaihdoin kaikki huohotin letkut, auttoi vähän kun oli osa halki. Tyhjäkäynnin säätösysteemi irti ja kuumensin toholla, näkyi liikkuvan. Liotin bensassa parituntia ja sen jälkeen elektroniikan puhdistys spraytä kunnolla joka reikään. Paineilmalla kuivaksi ja silicon spraytä luistille. ilmamäärän mittarissa sisällä öljyistä paskaa, samaa spraytä sinnekkin oikein kunnolla ja paskat lähti, sama ilmaputkelle. Venttiili kopasta tulevan huohottimen pistin pöhisemään suoraan ulos eikä imusarjaan paskaa tunkemaan. Tietty tulppasin ylimääräiset reiät...

            Tulos: Ihan vitun hyvä, käy kuin kello ja kulkee...

            Comment

            • energy
              BTCF Member
              • May 2003
              • 1698
              • Haukipudas, Oulu

              #36
              Auto siis E28 528i -86:

              Oire: Nykimistä tasaisessa ajossa aina välillä, lähinnä 1500-3000rpm kierrosalueella huomaa. Kulutus ehkä hieman normaalia suurempi, tehoja kateissa. Ei käynnisty heti vaan joutuu "sahaamaan" käyntiin kuin vanhaa ladaa.

              Syy: Rikkinäinen johto puolan ja virranjakajan välissä, päällepäin näyttää ehjältä mutta yleismittarilla mitattaessa vastusarvo heitteli jossain 70k ja äärettömän välimaastossa.

              Korjaus: Uusitaan kyseinen johto.

              EDIT: Tarkensin hieman
              Last edited by energy; 20-08-2005, 17:19.
              :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
              :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
              :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

              Comment

              • carlsberg
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 37
                • Kuopio

                #37
                Noniin, nyt selvisi nykimisviat meikäläisen -93 316, e36:sta!
                Uusittiin tulpanjohdot, tulpat, jakajan osat ja ei auttanut.

                Vika: Tuntui tosi oudolta ja vaikutti että eihän tuo voi olla kun sähköpuolella... Saatto ihan yhtä-äkkiä hyytyä pyörimään vajailla pytyillä, ei väliä oliko kuuma tai kylmä kone ja ei oikeastaan ollut väliä miten paljon kierroksia. Välillä saattoi mennä päiväkin että ei mitään ja sitten seuraavana päivänä taas hyytää ja röpeltää!

                Korjaus: Varasin korjaamolle ajan ja vein auton sinne. Kerroin että epäilen sähkövikaa... Huoltomies totesi, että eiköhän tuo löytyne venttiilikopan alta se vika ja minä olin ihan ! No sanoin sille että senkun katotte, kunhan tulee kuntoon!

                Diagnoosi/vika: Vika olikin kuluneet keinuvivut ja kulunut nokka-akseli!!! Sinänsä ihmeellistä, kun ei nakuttanut ja teki vaan sillontällön sitä! Eilen käytiin huollosta auto ja tänään huitastiin reilu 800 km ilman minkäänlaista oiretta!

                Samantien vaihtoivat kampiakselin etupään stefan, jakohihnan ja kiristimen. Nyt on taas edessä huolettomia kilometrejä talviautolla...

                Comment

                • Xhawk
                  OBTCF Member
                  • Jul 2004
                  • 2326
                  • Kierrosalueella (hki)

                  #38
                  M40B18

                  1. Auto kävi huonosti tyhjäkäynnillä ja pyöri 1000-1200 rpm. Alle 1000 ku meni niin kierrokset nousivat ylöspäin. Lisäksi hiljaisessa moottorijarrutuksessa auto nyki ja pomppi kauheasti ja kiihdyttäessä tuntui nuhaiselle.

                  2. Vika korjaantui vaihtamalla ilmamäärämittari uuteen käytettyyn. Vanhassa oli hiiliradassa läpikulunut kohta juuri siinä kohti missä auto pyöri tyhjäkäynnillä. Testatessa ilmamäärämittarissa näkyi selvä vastukseton kohta.
                  Last edited by Xhawk; 24-07-2006, 01:04.
                  "Position One, Position One"
                  Punainen miesten voimisteluauto

                  BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                  Comment

                  • Luntti
                    2Wheel Driver
                    • Jul 2003
                    • 5021
                    • Yka

                    #39
                    Mikä kone?

                    Comment

                    • stiffman
                      Newbiemmer
                      • Aug 2004
                      • 8
                      • Helsinki

                      #40
                      auto on e34 535i vm191

                      Eli vikana on:Tyhjäkäynnillä kone käy aika epätasasesti seilaa ja koko auto heiluu tyhjäkäynnillä. Kierrokset ei heittele pientä nykimistä välillä pienillä kierroksilla.Mutta tyhjäkäynti ärsyttää ja kohtuu iso heiluminen alkaa rasittaa.Eli vinkkejä vailla olisin minäkin.Tyhjäkäynnilla kuuluu mies pientä kolinaa/nakutusta.Kulutus on maantie ajossakin 100-120Km/h vauhdissa väh 10L.

                      Vaihdettu parannuksen toivossa:Tyhjäkäynti moottori,tulpat,bensansuodatin,kaikki imuletkut.Lambda anturi ostettu mutta ei vielä vaihdettu.
                      Eli osiinkin on jo palanut jonkin verran rahaa ja arvailu alkaa riittämään.Joten jos jollain sattuisi olemaan jotain vinkkejä niin olisin enemmän kuin kiitollinen.

                      Sitten on vielä muutama vika joka ei kyllä tähän ketjuun kuulu mutta mainitsen silti jos jollain löytyisi lääke.Ajovalot ovat pätkineet jo jonkin aikaa eli sammuvat kesken ajon ja syttyvät taas jossain välissä päälle.Enää eivät toimi ollenlaan,pitkät ja parkit ja sumarit pelittää normaalisti.Virtaa ei tule piuhojen päähän ja sulake on ok.Sitten vielä töötti ei pelaa sekin on toiminut silloin tällöon mutta enää ei inahdakkaan.Siinäkin sulake ok.

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #41
                        stiffman, tässä topicissa ei edelleenkään kysytä neuvoja

                        Auto: E28 528i l-jetronic

                        Vika: Tyhjäkäynnillä kierrokset seilaa rajusti ja moottori täristää pahoin. Ajossa kierrosten ollessa alle 2000 esiintyy nykimistä, jos kaasua keventää pikkuisenkin.

                        Korjaus: Koko imupuoli tarkistettu ja pienimmätkin halkeamat poistettu - ei vaikutusta. Vika korjaantui vasta säätämällä ilmamäärämittaria rikkaammalle.

                        Lopputulos: Moottori käy tasaisesti ja autolla on taas pehmeä ajaa. Mahtaako vian aiheuttaa kuluneet suuttimet, se selvitetään myöhemmin.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • Luntti
                          2Wheel Driver
                          • Jul 2003
                          • 5021
                          • Yka

                          #42
                          Kone: M50B20

                          Vika: Tasaista nypytystä(ei nykimistä) 1500 kierroksessa pintakaasulla.
                          Myös moottorijarrutuksessa.
                          Korjaus: Vanhat, jotku BMW original tulpat takaisin paikoilleen.
                          NGK BKR6EK tulpat eivät siis toimineet.

                          Comment

                          • kehveli
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 276
                            • Lappeenranta

                            #43
                            518i e34 m40b18

                            Oire: auto käynnistyy hyvin kylmänä, mutta kun on kone lämmennyt niin käynnistyminen vie aikaa, yleensä vasta toisella yrityksellä lähti käyntiin. menee pari sekunttia käynnistyksestä ja sen jälkeen auto nykii ja käy tosi huonosti, jos lähti siinä vaiheessa liikkeelle niin kuin oltaisiin kengurun selässä. Mutta kun oli ajanut muutama kymmenen metriä niin vika hävisi. Eli jos kävit vaikka kaupassa ja tulit takaisin, niin oli aika toivotonta

                            Syy: ei mitään havaintoa kaikki vaihdettu: lambda, ilmanmäärän mittari, aivolaatikko, lisäilmaluistin, suuttimet eivät vuoda, imuilmanvuotoja ei ole löytynyt, bensapummppu toimii.

                            Ratkaisu: ei mitään havaintoa, ei vaan vika häviä??????
                            Last edited by kehveli; 19-04-2006, 06:31.
                            Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
                            Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

                            Comment

                            • makeclick
                              BTCF Member
                              • Mar 2005
                              • 268
                              • Turku

                              #44
                              e36 325 93 vanos

                              Tyhjäkäynti josain 1300 ja nousee pikkuhiljaa kun tavottaa 1500 tai pikkaisen yli kierrokset lasekevat äkillisesti päälle 500:dan ja sama toistuu..

                              Korjattu ja selvisi että tyhjäkäyntimoottorin läppä oli jumissa. Putsaus ja taas toimii kauniisti. ( voi helposti käydä seisoneille koneille esim. jos ostatte tekniikan joka on maannut jossain varastossa kauan)
                              Harrastepaholainen 335d:
                              Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                              Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                              Comment

                              • Leka
                                BTCF Member
                                • Sep 2003
                                • 7701
                                • Vilppula

                                #45
                                Tuommoinenkin löytyi:
                                Originally posted by teropa
                                E34 525iA -95

                                Saldo:
                                1. Tyhjäkäynnin hummaus kylmänä (500-1000rpm)

                                Syy: kaasuläpän asentoanturi

                                2. Koneen vetämättömyys tietyllä kierrosalueella, nypytys ja tärinä

                                Syy: ruiskun ohjainboksi paskana, antoi nakutusanturin koodia turhaan
                                sigpic

                                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎