Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeeDee
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 497
    • Rovaniemi

    Viime syksystä ilmeni ja viime talvena korjattiin eli

    Auto e34 525 ja moottorina M50B25

    Ongelma:

    Elikkä voimakasta nykimistä ilmeni etenkin matalilla kierroksilla ja loppujen lopuksi alkoi myös joskus käymään vajaalla tyhjäkäyntiä (viidellä pytyllä). Yleensä poistui kun löysäsi kaasun ja painoi uudestaan pohjaan, tällöin kiersi normaalisti.

    Ratkaisu:

    Aukastiin venttiilikoppa ja tiivistehän siitä vuosi -> öljyä tulpille.
    Vaihdettiin venttiilikopantiiviste ja uudet tulpat, ongelma katosi eikä ollu kallis tai vaikea operaatio.
    Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

    Comment

    • timpl3
      Bimmer Rookie
      • Aug 2008
      • 52
      • Kirkkonummi

      E34 525i

      O: Miettii kiihdytyksissä hiukan ja tuntuis myös käyvän viidellä.

      R: Oikealta lukien kolmas puola vaihtoon. Se oli Topranin puola ja laitoin original teilea tilalle. Nyt kiekkoja nostettaessa ääni oli tasainen. Koeajo vahvisti asian, kuulostaa terveeltä ja vetää koko alueen läpi ilman jumiutumisia. Vielä yks tollanen puola löytyy, vois senkin vaihtaa pois sieltä. Sitten toi motonetin tarvikeilmansuodatin ei välttämättä ole paras mahdollinen, jotain vois kattoa vielä tilalle.
      _____________________
      sigpic

      Comment

      • Hante
        Newbiemmer
        • Apr 2007
        • 23
        • Seinäjoki

        e36 325i -92 nykiminen jne

        Oireet: Tyhjäkäynti aaltoili ja matalahkoilla kierroksilla jatkuvaa nykimistä. Myös bensa tuntui kelpaavan normaalia enemmän, (+1.5 l/100km).

        Vikakoodit luettiin ja lambda-anturi viallinen. Se vaihtoon ja kyllä pelaa.

        Comment

        • JASG-
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 51
          • Muhos

          BMW E30 316i '89
          1)Kävi niinki ikävästi, että auto alko temppuilla moottoritiellä aamuruuhkassa. Moottorista hävis tehot aivan kokonaan, mittareista sammu valot ja nopeusmittari näytti mitä sattui. Välillä sai nytkytettyä pirssiä etiäpäin pumppaamalla kaasua, mutta lopulta jouduin pysäyttämään pientareelle, kun mikään ei enää auttanut.

          Edellisenä iltana ilmeni samoja ongelmia, tosin pakoputki sylki sillon vielä kipinöitäkin. Onneksi sillon ehti rampista nousta ylös ja auto toimi täysin normaalisti taas 60km/h nopeudessa. Auto siis alko temppuilla, kun oli ajanut 100km/h vakionopeudella, alhaisemmissa nopeuksissa ei mitään ongelmia.

          2)Vika korjaantu sillä että vaihdoin: virranjakajankannen, -pyörijän, tulpan johdot tulpat ja laturin jännitteen säätäjän.
          sigpic

          ajossa: BMW E39 530D '02
          ajossa: BMW E30 316i '90 BMW schwarz
          EX: BMW E34 525TDS '95 Calypsorot metallic
          EX: BMW E30 318 '86
          EX: BMW E30 316i '89 Luxorbeige-metallic

          Comment

          • Beemer For Life
            Newbiemmer
            • Nov 2008
            • 8

            Akunkaapelit E46-00

            aatelin tässä... Voiko akunkaapelit ottaa pois akusta ilman että tuu ongelmia?? esim. jotakin nollantuu tai vastavaa ongelmia? hm...

            Comment

            • Nuke
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1266
              • Janakkala

              E30 320i -86 L-Jet.

              Tasakaasulla ajaessa silloin tällöin nykäisi, kierrosalueella ei väliä, eikä nopeudella. Tasaisin välein nykimiset tapahtui, jos oli tapahtuakseen...

              Lisäksi tyhjäkäynti seilasi n.600-1000rpm välillä silloin tällöin.

              Vika löytyi ilmamäärämittarille menevästä liittimestä, sen kumisuojan sisällä oli kosteutta (vettä) jonkin verran...
              http://bmwfans.info/original/E30/2-T...3/ill-13_0234/ - Osanumerot 24 ja 25.
              puhdistus ja kuivaus ja kontaktisprayta -> pätkimiset ja epätasainen tyhjäkäynti poissa.
              E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2565
                • Kirkkonummi

                E34 525i -92, aj. 178tkm.

                Oireet: nyki pienillä kierroksilla kaasua hiukan enemmän annettaessa, kierrosten ylittäessä 1500rpm nykiminen katosi. Kulutusmittari ei heilunut tasakaasulla. Auto lähti käyntiin normaalisti. Kylmäkäynnistyksessä kävi erittäin rikkaalla, bensa haisi. Joutokäynti normaalia, annettaessa kaasua / ryntäytettäessä moottoria aluksi empimistä, mutta kierroksilla ei. Puolajohtojen irroittaminen yksi kerrallaan ei tuonut muutosta joutokäyntiin.

                Vika: sytytyspuola nro#5 rikki, ilmeisesti osittain.

                Vian löytyminen: Uusi puola Motonetista, sitten varaosaa yksi kerrallaan kokeillen aina jokaisen vaihdon jälkeen käynnistäen ja joutokäynnillä kaasuttaen. Seuraavalla kerralla kannattanee aloittaa lähimpänä tulipeltiä olevasta puolasta, koska rivimoottorin "kuuma pää" on siellä, todennäköisesti suurin rasitus.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • fb69
                  Newbiemmer
                  • Aug 2003
                  • 6

                  E39 523 -96
                  Kylmänä pelas ja lähti käymään hienosti. Lämpimänä pienillä kierroksilla kiihdyttäminen aiheutti nykimistä ja väänsi muutenkin huonosti. Vikakoodi:nokka-akselin asento tunnistin. Uusi anturi paikoilleen ni johan taas toimii ku junanvessa. Uusi anturi, siemens, w-elektro porvoo ~85€. PS. kävin motonetistä ekaks hakemassa vastaavan anturin joka, ylläri ylläri ei toiminut. Olihan se puolet halvempi mut toimi kaksinverroin huonomminkin...

                  Comment

                  • Diz
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 123
                    • Kiiminki

                    e36 318i m43b18

                    nyki satunnaisesti. ei selvää syy->seurausta kesällä mutta syksyllä ensimmäisillä loskakeleille vika paheni.
                    Syy likaantunut kampiakselin asentotunnistin.
                    puhdistus ja paikalleen ja ongelma oli pois ja pysyny nyt pois pari kuukautta.
                    325i M-Technic-94

                    Comment

                    • TempeZ
                      Newbiemmer
                      • Jan 2009
                      • 10
                      • Tyrnävä

                      Bmw e36, 328i (M52B28) vm,-95.
                      -Nyki pienilläkierroksilla ja kiihdytettäessä.
                      -ei ollut alavääntöjä.
                      -tasakaasulla ajettaessa 80-120km/h alueella yht´äkkiä niinku ois sammunu kesken ajon eli kulutusmittarin viisarin nakkasi 20-30litran paikkeille siitä normaalista 6-8litran paikkeilta ja alkoi hyytymään, tokeni vasta kun painoi reilusti kaasua vähän aikaa ja löysäsi nii kulki taas oikeen n. 50m matkan.
                      -tyhjäkäynti oli n. 200-300Rpm eli siinä rajoilla käydäkkö vai eikö. (todella ruman kuuloista).
                      -välillä kävi n.400Rpm mutta humpasi rajusti kierroksia kumpaanki suuntaan.
                      -pukkaili mustaa putkesta kuin vanha ruuvattu 200dieseli mersu, mutta haisi melko kitkerästi palamattomalle bensalle
                      - söi bensaa aivan sairaasti

                      Tämä vika tuli pikkuhiljaa luultavasti koska auto ensin alkoi humpaamaan tyhjäkäyntiä ja sammui aina kun tuli mm. risteykseen ja piti painaa kytkin pohjaan jolloin kierrokset tippuvat joutuin.
                      Sitten alkoin syömään aika rajusti bensaa.
                      Seuraavana alkoi ilman mitään varoittamatta motarilla hyytyilemään ja sen jälkeen olikin jo nämä kaikki viat

                      Vaihdoin ekana hienosti jonkun edellisen omistajan rakentaman M50B25 imusarja kötöstyksen 328 omaan imusarjaan ja uusin tiivisteet koska luulin tämän johtuvan imuvuodosta, mutta ei auto sillä kummentunut juurikaan mitä nyt ne imu vuodot katosivat
                      Sitten oli polttoaine putsarin vuoro joka oli todella paskainen mutta ei se siltikään alkanut pelaamaan.
                      Seuraavana kokeilin että otin ilmamassa mittarin johdon irti ja sehän jo kävi tyhjäkäyntiä n.600Rpm, ei hyytyilly, ei sammuillu, ei savuttanut mutta nyki ja humpasi vielä tyhjäkäyntiä.
                      Sitten oli tyhjäkäynti moottorin vuoro kokea pieni pesu operaatio ja tyhjäkäynti alkoi olla aika tasaista mitä nyt hieman matalaa, muut viat pysyivät vielä.

                      Sitten vein auton mittariin ja vika koodeja oli vaikka muille jakaa. Oli ilmamassa anturi, lambdat ym..
                      Ilmamassa anturin lukemat oli päin persettä ja silloin se näytti lambdoillekki mitä sattuu.
                      Nollattiin vikakoodit pois ja vaihdettiin ilmamassa mittari toiseen ja autosta hävisi kerralla kaikki viat kokonaan ja 20km testi lenkin jälkeen mitattiin uudelleen ja ei mitään vikakoodeja ja muutenkin auto on nyt suhteellisen terve .
                      Eli ilmamassa mittarin hajusta ja mittaus lukemista päätellen se oli palanut. Syy luultavimmin on vanhuus.

                      Todella suuret kiitokset kuuluu Samppasika:lle, ajastaan, mittauksista ja uudesta ilmamassa mittarista.
                      Last edited by TempeZ; 21-01-2009, 23:50.

                      Comment

                      • nape
                        Newbiemmer
                        • Oct 2006
                        • 9

                        bmw e30 320a -88 vikaa auttakkkaaaaa

                        eli alkaa v....taa pikku hiljaa ku ei löydy mitään vikaa vien kohta M-tech lookin paalaamoon... eli auto tekee silleen että kun ajat vaik motarilla tai jossain muualla niin rupee nykii ja paukkuu eikä vetoo oo.. ku painaa luutun pohjaan niin toimii jotenkin normaalisti eli kaasupoljin asennossa ON.. valoissa sammuu aivan täysin (joskus toimii päivän ja taas sama juttu!!prkle) uusittu bensatankki/linjat,ilmamäärämittari,suuttimet,ynm puhdistelua ja liittimet käyty läpi.ja käytetty letkuissa eikä niissä havaittu mitään:think

                        Comment

                        • nape
                          Newbiemmer
                          • Oct 2006
                          • 9

                          ylempi...

                          vika löyty =) teholastu paskana

                          uusittu
                          -lastu
                          -tankki. entinen vuosi
                          -linjat
                          -ilmamäärämittari
                          -suuttimet
                          -bensa pumput+releet
                          Last edited by nape; 01-02-2009, 17:21.

                          Comment

                          • s1n0z_e46
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2008
                            • 80
                            • Porvoo

                            e46 316i Sedan
                            Vika: Tehoja hukassa, nykii pirusti ja kierrokset ei haluu mennä yli 3000 ja yrittää hyytyä kun pistää kaasun pohjaan.

                            Ratkaisu: Uus ilmamäärämittari ni johan toimii
                            Don't Just Hear The Beat, Feel It!
                            sigpic

                            Comment

                            • Torppa
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 291
                              • Vihti

                              Auto 325 e36 coupe -92 m50b25 ajettu 208 tkm

                              Moi, Haulla hain, mutta kovin sekavaa tekstiä löytyi. Eikä mitään suoranaista vastausta. Ja ajattelin laittaa nyt tähän

                              Ongelma:

                              Tyhjäkäynti on ok, mutta hieman epätasainen. Ei siis heijaa, kiekkamittari pysyy samassa kohdassa n. 600-800 rpm(missä kohti nyt olikaan). kylmällä tai kuumalla koneella, ei väliä.
                              Venttiilikoneisto kuullostaa ihan terveeltä. Puolia joskus vaihdettu, kun kaikki eivät omaa ihan samaa valmistuspäiväystä

                              Tulpat, ilmansuodattimet ja jne on vaihdettu. Testerillä lueskeltu vikakoodeja (joita ei ollut), kun sellainen sattuu löytymään.

                              Edellisen omistajan toimesta lambda ja katti vaihdettu, noin vuosi sitten. Katti ainakin tarvikemalli. Lambdasta ei tietoa. Katin sisällä helisee jokin, liekkö irronnut jtn, tai sitten hitsauskamaa, kun putkea korjailtu.

                              tasaisella kiihdytyksellä kun kulutusmittari osoittaa yli 10l/100, niin alkaa mittari heittää +-1l suuntaan jos toiseen? ja ehkä aavistuksen tuntuu "nykimistä"

                              Kertookos tämä mahd viallisesta lambdasta? Mutta kuitenkin auto toimii hyvin ja tehotkin tuntuu olevan tallessa. Mutta jotain pientä hämärää taitaa olla


                              Toinen ongelma:

                              Auto tyhjäkäynnillä. normaalit kuluttajat päällä. Ovet kun avaa, tai laittaa kiinni nytkähtää tyhjäkäynti hieman, tai ainakin sen verran että pikkuisen häiritsee. Lataus ok. akku, ja kengät putsattu ja voideltu

                              Kiitos jo etukäteen
                              Last edited by Torppa; 26-03-2009, 20:49.
                              ------------------------------------------------
                              Entiset:
                              E61 535D M-sport 11/-05
                              E61 535D M-sport 12/-04
                              E46 330D Touring 11/-03
                              E36 325i Coupe 8/-92
                              E30 318i Coupe -89

                              Comment

                              • algernon
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2006
                                • 288
                                • Turku, Suami

                                850 - M70B50

                                Ongelma: Koneen lämmettyä käytettäessä kunnolla tehoja moottori nykii. Tasakaasulla ei ongelmia, saattoi pahentua pidemmälle ajettaessa jolloin ilmeni esimerkiksi ylämäissä. Yleensä ongelmaton kylmänä mutta satunnaisesti voimattomuutta.

                                Syy ja korjaus: Virranjakakan keskielektrodi rikkoontunut jossakin välissä ja virranjakajan ja pyörijän välille muodostunut ilmaväli joka kasvoi kokoajan. Vaihdettu virranjakajan kannet ja pyörijät alkuperäisien (vm -91) tilalle

                                Täysi mysteeri miten tämä toimi kuitenkin näinkin hyvin ja ongelmia oli ainoastaan satunnaisesti.
                                M
                                850i -91 (EG11)
                                Z3 2.8 -98 (CH31)

                                325 -08 (VE31)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎