Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peltone
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Pyöritä mittakellon kanssa läpi se niin tiedät sen ominaisuuksista enemmän. Jeesuksenvanhoja osia, sen on voinu jo joku hioa uusiksi. Onko siinä nokat hyvässä kunnossa ja "laakerikaulat"?
    No siis on myynnissä 118 kansi ja myyntitekstinä 300' nokka. Historic rally harrastajalta kuulemma joskus hankittu.
    Ja se että valmistajaa ei lue nokassa vaan noita numeroita ni tiedot yhistettynä kuulostaa siltä että ois tehty / teetetty ite.
    Itse en mitää mittakelloja omista ja tuote myytävänä ni mittailut on hieman hankalaa, anteeksi
    Ajattelin vain että heitän kyssärin heti eteepäi, sen verran M10-jumalia täällä.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by peltone View Post
    M10 jumalille kyssäri:

    Kuulemma 300' nokka, osaako joku tälläisistä merkinnöistä kertoa enemmän:

    418A / 210610000 2

    On 118 - kannessa kiinni.
    Pyöritä mittakellon kanssa läpi se niin tiedät sen ominaisuuksista enemmän. Jeesuksenvanhoja osia, sen on voinu jo joku hioa uusiksi. Onko siinä nokat hyvässä kunnossa ja "laakerikaulat"?

    Leave a comment:


  • TopiasKekkonen
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Ja vitut heitän ton alipaineella värkkäämisen kokonaan pois kun se on toiminu jo monta kesää ilmankin. Ajattelin ny vain kokeilla uudestaan kun on uus jakaja ja mittari mistä näkee paremmin.

    Tommonen säädettävä jakaja tuntuu yhtä huonolta kuin penkki sähkösäädöllä. Vaikka olis kuin hyvä niin silti pitää koittaa vielä että saisko sitä paremmaksi...
    Tämä on yhteistä kaikille M10-faneille - taistelemme aina parantamaan asioita ja yksinkertaisesti ostamaan ja ostamaan uusia osia. Huolimatta siitä, että budjetti on nyt rajallinen, menisin ensimmäiseen kauppaan etsimään lisää.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    M10 jumalille kyssäri:

    Kuulemma 300' nokka, osaako joku tälläisistä merkinnöistä kertoa enemmän:

    418A / 210610000 2

    On 118 - kannessa kiinni.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Joo mut ei siitä mahottoman vaikeeta tarvii tehä. Kopsaat sinne jotku arvot ja justeeraat niistä mieleisiksi. Niin kaikki muutkin tekee.
    Ja vitut heitän ton alipaineella värkkäämisen kokonaan pois kun se on toiminu jo monta kesää ilmankin. Ajattelin ny vain kokeilla uudestaan kun on uus jakaja ja mittari mistä näkee paremmin.

    Tommonen säädettävä jakaja tuntuu yhtä huonolta kuin penkki sähkösäädöllä. Vaikka olis kuin hyvä niin silti pitää koittaa vielä että saisko sitä paremmaksi...

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    12.8-13.2 on semmonen numero mitä uudempien moottorien kanssa näkee.
    Toki niissä on kannet ja palotilat jotka ihan tekeekin sitä mitä on tarkoitus. Ja 60 astetta vähemmän aukioloja kuin näissä vatkaimissa.
    Jotenkin näin se menee.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Suomeksi: ilmasuutin vaikuttaa eniten yläkierroksilla koska ilma on harvempaa kuin bensa jolloin ilmaa sekoittuu bensaan siten että se vaikuttaa merkittävästi seokseen juurikin tuolla ylhäällä. Pääsuuttimen koko vaikuttaa karkeasti puolesta välistä ylös asti, ilmasuuttimen koko ehkä n. viimeisellä neljäsosalla. Huom. siis karkeasti noin. Ja seoksista puhuttaessa tarkoitetaan massaa, ei tilavuutta, optimi afr. taisi olla 12,7 eli 1 kilo bensaa tarvii palaakseen 12,7 kiloa ilmaa. Kuutio +20 asteista ilmaa painaa 1,23 kiloa.
    12.8-13.2 on semmonen numero mitä uudempien moottorien kanssa näkee.
    Toki niissä on kannet ja palotilat jotka ihan tekeekin sitä mitä on tarkoitus. Ja 60 astetta vähemmän aukioloja kuin näissä vatkaimissa.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Tätäpä mää koitin tosa aijemmin selittää että ei nuita arvoja pysty kopioimaan toisesta moottorista.
    Joo mut ei siitä mahottoman vaikeeta tarvii tehä. Kopsaat sinne jotku arvot ja justeeraat niistä mieleisiksi. Niin kaikki muutkin tekee.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Suomeksi: ilmasuutin vaikuttaa eniten yläkierroksilla koska ilma on harvempaa kuin bensa jolloin ilmaa sekoittuu bensaan siten että se vaikuttaa merkittävästi seokseen juurikin tuolla ylhäällä. Pääsuuttimen koko vaikuttaa karkeasti puolesta välistä ylös asti, ilmasuuttimen koko ehkä n. viimeisellä neljäsosalla. Huom. siis karkeasti noin.
    Ja seoksista puhuttaessa tarkoitetaan massaa, ei tilavuutta, optimi afr. taisi olla 12,7 eli 1 kilo bensaa tarvii palaakseen 12,7 kiloa ilmaa. Kuutio +20 asteista ilmaa painaa 1,23 kiloa. Selvyydeksi (?) niin kuutio bensaa painaa 750 kg eli tiheys on 610 kertaa ilman tiheys.
    Last edited by jr66; 03-08-2020, 21:14.

    Leave a comment:


  • aisi316
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Joo nuin päinhän se tosiaan menee. Ajattelin vain virheellisesti väärinpäin ku aattelin että jos imetään tavaraa isomman reijän läpi niin silloinhan sitä pensaa tulee enemmän mutta oikeastihan ilma tulee helpommin imussa kuin pensa niin silloinhan ilmaa tulee enemmän kuin pensaa
    Löysin vielä hieman selitystä weberin Manuaalista : The main jet has an effect over the whole rev range, whereas changing the air correction jet has more effect at higher revs. Increasing the size of the main jet will enrich the fuel mixture and visa versa. In contrast, increasing the size of the air correction jet will lean out the mixture. A summary of the results of changes in the main and air correction jets is given in

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by aisi316 View Post
    En , näin se vaan tekee dellortossa ja weberissä ainakin.Lisäilma suutinhan on yläpäässä seosputkessa äkkiseltään näin amatööristä tuntuis että ilmaa tulee seosputkelle enemmän mitä isompi reikä.. Joku osaa tähä varmaan kirjottaa mitä siellä tapahtuu kun lisäilmasuuttimen kokoa muutetaan. Laajakaistalla itse huomannut miten helposti lisäilma vaikuttaa etenki ahdetussa tuplakaasarissa.
    Joo nuin päinhän se tosiaan menee. Ajattelin vain virheellisesti väärinpäin ku aattelin että jos imetään tavaraa isomman reijän läpi niin silloinhan sitä pensaa tulee enemmän mutta oikeastihan ilma tulee helpommin imussa kuin pensa niin silloinhan ilmaa tulee enemmän kuin pensaa

    Leave a comment:


  • aisi316
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Voitko hieman tarkentaa teoriaa?
    En , näin se vaan tekee dellortossa ja weberissä ainakin.Lisäilma suutinhan on yläpäässä seosputkessa äkkiseltään näin amatööristä tuntuis että ilmaa tulee seosputkelle enemmän mitä isompi reikä.. Joku osaa tähä varmaan kirjottaa mitä siellä tapahtuu kun lisäilmasuuttimen kokoa muutetaan. Laajakaistalla itse huomannut miten helposti lisäilma vaikuttaa etenki ahdetussa tuplakaasarissa.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by aisi316 View Post
    Mitä isompinumeroisen lisäilmasuuttimen laittaa se laihentaa ylhäällä
    Voitko hieman tarkentaa teoriaa?

    Leave a comment:


  • aisi316
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Ilmasuutinhan on hieman väärä nimi koko suuttimelle. Sehän antaa pensaa sitä enemmän mitä isompi ilmasuutin on. Tai oon käsittäny asian ihan väärin, ei olisi ensimmäinen kerta.
    Mitä isompinumeroisen lisäilmasuuttimen laittaa se laihentaa ylhäällä

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Aika hyvin nuo febin "orkkis" keinutkin kestää, kun ei saa vastapommia vaan. Syöttö poikki eikä sytkä pelkästään rajottimeksi niin kestää hienosti kierrättää schrikin jousilla ja tuolla 304 nenätikulla 8krpm

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎