Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1st
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Termari kiinni se imee nesteen pumpulle kannen vesilähdöstä, termari auki se imee alavesiletkusta. En keksi järkevää tapaa muuttaa sitä kiertoa, enkä syytä miksi näin pitäisi tehdä. Kattoo vaan että konehuoneessa paisari tai jäähdyttimen paisuntatila on korkeammalla kuin kone.
    Okei, hyvä kun selvitit toimintaperiaatteen. Eli se saisi olla sitten semmoisenaan.

    Originally posted by petrolhead View Post
    Ei oo kyse siitä. Aloitit kirjoittamalla että nykyinen kone on väljä ja edellä kirjoitit, mahtaako 200tkm ajettu kone olla tolkuissaan. En tiedä mitä oot rakentamassa. Ja "ehjän" määritelmä tuntuu vaihtelevan harrastajasta toiseen. Mainitsit virittämisen. Mun mielipide on, että puristussuhteen nostaminen on oleellinen toimenpide M10:iä viilatessa. Vakiokepissä kun on jo asteita melkoisesti. Jos ruttua haluaa paljon lisää niin sen alakerran saa rakentaa korkeapuristeisilla mukeilla. Niin ei olla enää ihan avaamattomassa koneessa jolla pääsee vaan ajelemaan.
    Väljän määrittelen siten että puristuspaineet ovat vain n.9bar(tiedetään ettei sitä kannata sokeana tuijottaa ja on vain suuntaa-antava tulos), huohottaa jonkinverran ja tämän kesän n.3000km aikana on jo vajaa kaksi litraa saanut öljyä lisätä
    Ja kun kerran nykyinen on remppaa vailla niin miksei päivitä vähän peruskaavasta poikkavaksi kun on edullinen tekniikkapaketti tiedossa..

    Näissä minun projekteissa koitetaan edetä pienellä budjetilla ja niinkuin taisin aiemminkin mainita, alkuun tarkoitus sovitella tekniikka paikalleen ja muutoskatsastuksen jälkeen todennäköisesti ajella vakiona jonkin aikaa eli "ajaa viat ulos". Katsotaan sitten myöhemmin mitä tuleman pitää...

    Toki kansi pitää käyttää auki että näkee sylinterien kunnon ja öljypohjaa kun todennäköisesti joutuu muokkaamaan, voisi samalla vaivalla aukoa muutaman laakeriliuskan että miltä siellä näyttää.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Termari kiinni se imee nesteen pumpulle kannen vesilähdöstä, termari auki se imee alavesiletkusta. En keksi järkevää tapaa muuttaa sitä kiertoa, enkä syytä miksi näin pitäisi tehdä. Kattoo vaan että konehuoneessa paisari tai jäähdyttimen paisuntatila on korkeammalla kuin kone.
    Originally posted by 1st View Post
    B19, B21, B23, B200 ja B230, sitten vielä 16venaisena B234. Näin niinkuin off-topiccina.

    Eli bemarimiehetkö ei erityisemmin suosittele m10:iä tähän minun tapaukseen?
    Ei oo kyse siitä. Aloitit kirjoittamalla että nykyinen kone on väljä ja edellä kirjoitit, mahtaako 200tkm ajettu kone olla tolkuissaan. En tiedä mitä oot rakentamassa. Ja "ehjän" määritelmä tuntuu vaihtelevan harrastajasta toiseen. Mainitsit virittämisen. Mun mielipide on, että puristussuhteen nostaminen on oleellinen toimenpide M10:iä viilatessa. Vakiokepissä kun on jo asteita melkoisesti. Jos ruttua haluaa paljon lisää niin sen alakerran saa rakentaa korkeapuristeisilla mukeilla. Niin ei olla enää ihan avaamattomassa koneessa jolla pääsee vaan ajelemaan.
    Originally posted by 1st View Post
    Nämä ehkä kuuluisi enempi viritysosioon mutta kysyn kuitenkin..
    Kestääkö noissa alakerta miten? Jonkun käsityksen sain että on ahdettu vakiohiluillakin?

    Missäs hinnoissa kireämmät nokat yms. pyörii, koitin googlailla, mutta ilmeisesti käytettyinä aika vähän viriosaa tarjolla?
    Jos voitelu ei petä niin kampiakseli melko ikuinen. Muutenkin yläkerran kestävyys tulee ensin vastaan. Itsellä on koneessa käytetyt vakioveivit.
    Itse ostin uutena nokka-akselin Dbilasilta, laatutuote. Olivat ainakin silloin hieman halvempia kuin Schrickit. Eikä ne Schrickitkään ole ikuisia. On tullut vastaan kertaalleen uusiksi hiottuja sellaisia. Sinnepäin hiottuja kun tarkemmin katsoo.. Ja itse en halunnut koneeseen pienemmällä perusympyrällä olevaa keppiä.
    Last edited by petrolhead; 26-08-2018, 14:44.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Siinä koneessa on ihan normaali kierto. Ei tarvi tehä mitään virityksiä.

    Leave a comment:


  • 1st
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Sitä 10 vuotta seissyttä konetta ei sit kannata ruveta heti kokeilemaan että pyöriikö se. Renkaat ja nokka kuivuneet nii tulee rumaa jälkeä. Koppa auki ja öljyä yläkertaan ja tulpan reijistä kans ölppää mukien päälle.
    On noita pitkään seisseitä ennenkin herätelty, en siis ajatellutkaan suoraan antaa virtaa startille ja höräyttää käymään

    ... Kävin tänään kaverin pihassa sitä katsomassa ja mittailemassa, kyllä se äkkipäiten näyttäisi että sen saa kohtuutyöllä mahtumaan.

    Öljypohjaksi saattaa joutua etsimään sen vanhemman yksiosaisen mallin, mutta ihmetellään sitä sitten kun saadaan tekniikka omaan talliin ja amasta vanha tekniikka irti.
    Löytyykö niitä suomesta miten helpolla/kohtuu hinnalla?


    Ihmettelin sitä jäähdytinletkuhässäkkää, onko sillä kannesta alaletkuun menevällä haaralla mikä tarkoitus? Onko termari jotenkin vaiheittain aukeava ja päästää ensin pelkälle pumpulle uudestaan kiertoon jäähdyttimen ohi tms? Jos näin, niin pystyykö sitä yksinkertaistamaan perinteisen tyyliseksi?

    Hylsyllä pyöräytin kampuran päästä reippaan puoli kierrosta. Ihan herkästi tuntui liikkuvan ja puristuksetkin tuntui, eli kyllä se mahtaa ihan älyissään olla. Öljykorkista nokkia kurkin, sen vähän mitä näkyi, ei ne äkkipäiten kauhean kuluneet olleet:think

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Sitä 10 vuotta seissyttä konetta ei sit kannata ruveta heti kokeilemaan että pyöriikö se. Renkaat ja nokka kuivuneet nii tulee rumaa jälkeä. Koppa auki ja öljyä yläkertaan ja tulpan reijistä kans ölppää mukien päälle.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by 1st View Post
    Okei eli alakerran kestoa ei tarvitse siis miettiä.

    Kannessa ohjurit, nokka ja keinut siis on kulutustavaraa mitä aiemmista viesteistä sain käsityksen?

    Tämä suunnitelmissa oleva tekniikkapaketti on tosiaan vähän päälle 200tkm rullattu, onkohan se jo miten loppu niillä kilsoilla, vaiko kovaa ajoa vailla, pikku virin auttamana?
    Mikäli ei nyt siis sen +10v seisottamisen takia ole mennyt pilalle. Pyörii kuulemma käsin, ja täytyishän siitä toki kansi ja öljypohja käyttää auki tarkastusta varten
    No avaa sen venakopan ensin, tietysti, niin näkee nokan kunnon. Alakerta tuskin vaatii mitään huomiota mutta kuka sen varmaksi sanoo, seissyt kone niin ehkä renkaat jumissa.

    Leave a comment:


  • 1st
    replied
    Originally posted by T3 View Post
    Alakerta kestää lähestulkoon ydinlatauksen. Vanhemmissa kansissa on ollut halkeamisten kanssa ongelmia, mutta ei ne kaikki ole haljennut, joten varmasti myös käyttäjissä ja jäähdytyksessä on ollut oma osansa halkeamisiin. Uudemmat 1,6/2-1,8/2 ja 1,8i merkinnöillä olevat kannet ovat kaiketi olleet niitä kaikkein kestävimpiä.
    Okei eli alakerran kestoa ei tarvitse siis miettiä.

    Kannessa ohjurit, nokka ja keinut siis on kulutustavaraa mitä aiemmista viesteistä sain käsityksen?

    Tämä suunnitelmissa oleva tekniikkapaketti on tosiaan vähän päälle 200tkm rullattu, onkohan se jo miten loppu niillä kilsoilla, vaiko kovaa ajoa vailla, pikku virin auttamana?
    Mikäli ei nyt siis sen +10v seisottamisen takia ole mennyt pilalle. Pyörii kuulemma käsin, ja täytyishän siitä toki kansi ja öljypohja käyttää auki tarkastusta varten
    Last edited by 1st; 25-08-2018, 06:03.

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by 1st View Post
    Kestääkö noissa alakerta miten?
    Alakerta kestää lähestulkoon ydinlatauksen. Vanhemmissa kansissa on ollut halkeamisten kanssa ongelmia, mutta ei ne kaikki ole haljennut, joten varmasti myös käyttäjissä ja jäähdytyksessä on ollut oma osansa halkeamisiin. Uudemmat 1,6/2-1,8/2 ja 1,8i merkinnöillä olevat kannet ovat kaiketi olleet niitä kaikkein kestävimpiä.

    Leave a comment:


  • 1st
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Laita vaan M10. Siinä on läpihengittävä kansi hemi-palotiloilla ja ketjujakopää. vrt vinokoneen remmiveto ja sysipaska palotila.

    M10:pistä saa pienemmällä työllä samat hevoset kun Volvon vino- tai tappikoneesta.
    Mitään huipputehoja ei olisi tarkoitus(ainakaan alkuun) repiä irti, mutta olisihan se kiva että tarvittaessa on potentiaalia viritykseen...


    Nämä ehkä kuuluisi enempi viritysosioon mutta kysyn kuitenkin..
    Kestääkö noissa alakerta miten? Jonkun käsityksen sain että on ahdettu vakiohiluillakin?

    Missäs hinnoissa kireämmät nokat yms. pyörii, koitin googlailla, mutta ilmeisesti käytettyinä aika vähän viriosaa tarjolla?

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by 1st View Post
    Eli bemarimiehetkö ei erityisemmin suosittele m10:iä tähän minun tapaukseen?
    Laita vaan M10. Siinä on läpihengittävä kansi hemi-palotiloilla ja ketjujakopää. vrt vinokoneen remmiveto ja sysipaska palotila.

    M10:pistä saa pienemmällä työllä samat hevoset kun Volvon vino- tai tappikoneesta.

    Leave a comment:


  • 1st
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Vinokone taitaa tuntea merkinnän b200, ja onhan siitä myös b230 ?
    B19, B21, B23, B200 ja B230, sitten vielä 16venaisena B234. Näin niinkuin off-topiccina.

    Eli bemarimiehetkö ei erityisemmin suosittele m10:iä tähän minun tapaukseen?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Vinokone taitaa tuntea merkinnän b200, ja onhan siitä myös b230 ?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Joo, juuri nämä moottorityypit sekoitin keskenään. Oon itseasiassa pyöritellyt käsissä tollasen vakio kantta joskus. Se oli kanaviltaan aika surullisen näköinen, jopa M10:iä harrastavan silmään.
    Last edited by petrolhead; 24-08-2018, 10:05.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Jos mainittu "B20" on about se moottori(tyyppi) mitä kuvittelen niin tuskin se on M10:iä huonompi.
    On se. Työntötankokone jossa pako ja imusarjat samalla puolella. Tyyppivika on nostajien huono voitelu joka tuhoaa nokan ja nostajat. Kaasari(t) kiehuu kesäkuumalla koska pakosarja niiden alla. Valurautakansi jossa seetit koneistettu kanteen (ei seetirenkaita), joka lyijyttömällä polttoaineella tuhoaa ne ilman lisäainetta. Siinä joitakin juttuja. Saa siitä hyvän, mutta se maksaa vielä enemmän kun M10:pin peruskunnostus. Volvon vinokonekkin on parempi ja pajon niitä on laitettukkin "tappikoneen" tilalle. MR-auto on ainoa syy säilyttää B20/B18 konepellin alla. On tullut omistettua ama ja 145 niin on kokemusta :think

    Ps: 1st kerkes ensin...

    Leave a comment:


  • 1st
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Jos saan vastata kysymykseen jota kukaan ei ole esittänyt.. miksi Volvon koneen tilalle M10? Jos mainittu "B20" on about se moottori(tyyppi) mitä kuvittelen niin tuskin se on M10:iä huonompi. Nykyinen kone on väljä? No, randomi M10n raatoon saat ostaa kaiken liikkuvan uutta ja teettää kaikki koneistustyöt mitä paikallinen pulju vaan tekee, jos HYVÄN haluaa. Ja se pysyy hyvänä vain niin kauan kuin ohjurit/venanvarret/keinut on kohta taas ihan morjes.
    Ajattelet varmaan "vinokonetta" eli läpihengittävällä kannella ja hihnajakopäällä?
    Ei, B20 on työntötankokone jossa imu- ja pakopuoli samalla puolella. Joskaan ei sekään huono, mutta mietinnässä ollut päivittäminen koneeseen jolla vois sentäs ajaa ilman lyijynkorviketta, kun tappikoneessa ei ole seetirenkaita kannessa..

    Onkos m10:t jo parinsadan tonnin jäliltä remppakunnossa jokapuolelta? Ton yksilön tiedän, oli tosiaan tutulla aikoinaan siistikuntoinen E30, jonka kippasi nuoruuden huumassa katon kautta ympäri. Seissyt sen jäliltä +10vuotta, muttei tunnu jumissa siltikään olevan. Muisteli että ajossa ollessa ei öljyä syönyt tms..

    Tämä edellämainittu vinokonehan sinne menisi suht helpolla, mutta miksi aina helpoimman kautta

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎