M10 -aiheisia kysymyksiä
Collapse
X
-
Eipä niitä tarvitse vaihdella jos kunnossa. Näissä vanhoissa ei ole venyviä pultteja.Originally posted by maverick999 View PostJoo tää meikäläisen huolto menee jo sellaseks että orkkista jää enää lohko/kansi/venakoppa ja venat sekä kampiakseli. Kai kiertokanget sentään voi uusiokäyttää? Entä kk-pultit?
Leave a comment:
-
Joo tää meikäläisen huolto menee jo sellaseks että orkkista jää enää lohko/kansi/venakoppa ja venat sekä kampiakseli. Kai kiertokanget sentään voi uusiokäyttää? Entä kk-pultit?Originally posted by MH motorsport View PostMuista tilata myös uusi kampiakselin ratas ja samoin nokkapyörään kun uusit ketjun.
Leave a comment:
-
Muista tilata myös uusi kampiakselin ratas ja samoin nokkapyörään kun uusit ketjun.Originally posted by maverick999 View PostNo joo tää on hyvä idea näin kotikonstein. Tosin otin jo sen kohistustapin kokonaan pois.
Kaipa sitä uudenki ketjun vois tilailla kun nyt 90% koko koneesta näköjään pitää uusia.
Leave a comment:
-
No joo tää on hyvä idea näin kotikonstein. Tosin otin jo sen kohistustapin kokonaan pois.Originally posted by GOOFY View PostEikös sen säädön tekeminen onnistu myös poraamalla. Tekee millin, puoltoista isommat reijät ja rälläkällä hivasee kohistus tapista saman verran pois?
Kaipa sitä uudenki ketjun vois tilailla kun nyt 90% koko koneesta näköjään pitää uusia.
Leave a comment:
-
Eikös sen säädön tekeminen onnistu myös poraamalla. Tekee millin, puoltoista isommat reijät ja rälläkällä hivasee kohistus tapista saman verran pois?
Leave a comment:
-
Juu. Se on yllättävän vähän mitä reikää tarvii työstää. Pari milliä on jo aika monta astetta.Originally posted by maverick999 View PostTuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta onhan se nyt niin että jos nokkapyörään jyrsii pitkät reiät niin ne jyrsitään edestä katsottuna myötäpäivään. Tämmöinen tuplavarmistus vaan
Paljonkohan olisi sopiva reiän pituus (paljonko normisti tarvii aikaistaa jos kannesta puuttuu kahden kansirempan verran tavaraa ja ketju vähän venynyt)
Leave a comment:
-
Tuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta onhan se nyt niin että jos nokkapyörään jyrsii pitkät reiät niin ne jyrsitään edestä katsottuna myötäpäivään. Tämmöinen tuplavarmistus vaan
Paljonkohan olisi sopiva reiän pituus (paljonko normisti tarvii aikaistaa jos kannesta puuttuu kahden kansirempan verran tavaraa ja ketju vähän venynyt)Last edited by maverick999; 30-06-2020, 12:58.
Leave a comment:
-
Joo jossain oli puhe että ”takaiskuventtiilillisissä” suodattimissa ei ongelmaa ja muissa voi olla mut tää ongelma on kasvanu pikkuhiljaa ja alkanu jo vuosia sitten eli on vaihdettu suodattimia ja öljylaatuja sillä aikaa.Originally posted by MPV View PostVoisiko johtua öljynsuodattimesta? Muistelen, että joskun parisenkymmentä vuotta sitten, kun mulla oli vielä M10 moottorinen käyttöauto, niin alkoi (öljyhuollon jälkeen? ei muista enää) tekemään niin, että yön yli parkissa olon jälkeen poltti öljynpaineen merkkivaloa aina pidempään kuin normaalisti. Korjaantui vaihtamalla öljynsuodatin toiseen.
Edit: välykset oli ainakin omien liuskamittojen perusteella vielä rajoissa. Mäntä (kuvassa 8) oli jumissa (en tiedä onko silti toiminut ok jollain tietyllä alueella mutta ei se ainakaan suosiolla tullut pois sylinteristä). Nyt liikkuu hyvin. Jousi oli millin liian lyhyt mutta se ei liene katastrofi (kunhan ei ole liian pitkä).

image urlLast edited by maverick999; 07-06-2020, 09:12.
Leave a comment:
-
Voisiko johtua öljynsuodattimesta? Muistelen, että joskun parisenkymmentä vuotta sitten, kun mulla oli vielä M10 moottorinen käyttöauto, niin alkoi (öljyhuollon jälkeen? ei muista enää) tekemään niin, että yön yli parkissa olon jälkeen poltti öljynpaineen merkkivaloa aina pidempään kuin normaalisti. Korjaantui vaihtamalla öljynsuodatin toiseen.Originally posted by maverick999 View Post-85 M10B18
Öljypumpusta minäkin kyselen. Onko keinoja testata pumppua irtonaisena? Yksi epäily startin jälkeiseen yläkerran voitelun puutteeseen on öljypumpun relief valve. (toinen on sitten kampuran kuluneet laakerit). Voiko tuota paineventtiilin toimintaa jotenkin testata? Jostain 02 foorumilta löytyi kikkoja että ovat shimmanneet sitä jousta kireämmäksi, mutta ei viitsisi kokeilla ettei mene yli paineet vahingossa. Voihan toki koittaa ekana uusilla kampuran laakereilla konetta kasata ja kattoo sitten onko paine ok, jos ei -> ölpumppua shimmaamaan tai vaihtamaan.
Leave a comment:
-
Tuolta osa 11 löytyy ohjeet öljypumpun kunnon tutkimiseen. Ohjeet sivu 96 ja speksit sivu 4.
https://www.bmw2002faq.com/articles....r-manual-r247/
Venttiilin osalta ohje on 2002 mallille mutta pumpun mittailuun pitäisi olla pätevä uudemmillekin versioille.
Leave a comment:
-
Se paineenrajoitusventtiilin jousen kiristyshän nostaa vain maksimipainetta. Jos pumppu on kulunut ettei pienillä kierroksilla tuota enää niin siihenhän tuo ei auta.
Leave a comment:
-
-85 M10B18
Öljypumpusta minäkin kyselen. Onko keinoja testata pumppua irtonaisena? Yksi epäily startin jälkeiseen yläkerran voitelun puutteeseen on öljypumpun relief valve. (toinen on sitten kampuran kuluneet laakerit). Voiko tuota paineventtiilin toimintaa jotenkin testata? Jostain 02 foorumilta löytyi kikkoja että ovat shimmanneet sitä jousta kireämmäksi, mutta ei viitsisi kokeilla ettei mene yli paineet vahingossa. Voihan toki koittaa ekana uusilla kampuran laakereilla konetta kasata ja kattoo sitten onko paine ok, jos ei -> ölpumppua shimmaamaan tai vaihtamaan.
Leave a comment:
Leave a comment: