Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16457
    • Asikkala

    Originally posted by aku1979 View Post
    Olen käyttänyt E91 330xda -06:ssa castrol magnatec 5w-40 c3- luokituksen öljyä. Luin jostain, että näissä c-luokan öljyissä on vähennetty kulumiselta suojaavia ainesosia(sinkki, fosfori), johtuen dpf:stä ja katalysaattorista. Mulla on tyhjennetty dpf ja mietin olisko fiksua siirtyä käyttämään bmw ll-01 täyttäviä A3/B4 luokituksen öljyjä? Toisaalta vaihdan öljyt kahdesti vuodessa n. 15tkm välein vs. huolto-ohjelman 30tkm/24kk. Ajatuksia?
    No onko se kone kuinka kulunut tuolla c-öljyllä ? Paljonko ajettu ?

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      Mulla nyt ei ole sen tarkempaa testitulosta mistään kulumisesta, mutta korjaamon 1500 litran jäteöljysäiliö tyhjennetään useamman kerran vuodessa, ja mitään muita öljyjä ei ole käytetty, kuin Castrolin tai BMW:n omia. Ikinä ei ole ollut mitään öljyistä johtuvia ongelmia.


      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        Originally posted by jr66 View Post
        No onko se kone kuinka kulunut tuolla c-öljyllä ? Paljonko ajettu ?
        Paha sanoa, kun en ole avannut. 246tkm nyt mittarissa.

        Comment

        • jluoma
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 685
          • Lappeenranta

          GM-longlife dexos1, ollu puuilossa aika hyvän hintaista jo pitkään. Kun sais tiivisteet pitämään niin vois kokeilla jotain kalliimpaakin, mutta nyt on aika sama mitä sinne lisää.
          Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

          325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

          Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

          Comment

          • 314da
            Bimmer Fanatic
            • May 2015
            • 246
            • J

            Ajattelin tehdä B48 koneiseen 320i:hin väliöljynvaihdon kun näyttää CBS venyttävän tuon huoltovälin yli 30 tkm:ään, käyttöohjekirjan mukaan hyväksytyt lisäysöljyt BMW LL-01, LL-01 FE, LL-04, LL12FE ja LL14 FE+.
            Mitkäs öljyt tuonne kannatta nyt sitten vaihtaa, oma järki sanoisi, että LL-04 luokituksen täyttävä esim. Castrol Magnatec 5w40? Nuo LL-12 ja LL-14+ taitaa olla niitä pienikitkaisia 0w30 jtai 0w20 ekoöljyjä?

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2717
              • Tampere

              Originally posted by 314da View Post
              ...käyttöohjekirjan mukaan hyväksytyt lisäysöljyt BMW LL-01, LL-01 FE, LL-04, LL12FE ja LL14 FE+.

              Mitkäs öljyt tuonne kannatta nyt sitten vaihtaa, oma järki sanoisi, että LL-04 luokituksen täyttävä esim. Castrol Magnatec 5w40? Nuo LL-12 ja LL-14+ taitaa olla niitä pienikitkaisia 0w30 jtai 0w20 ekoöljyjä?
              Silloin kun öljy täyttää autonvalmistajan luokitusvaatimuksen, niin lopullinen valinta on lähinnä autonomistajasta/öljynvaihtajasta kiinni. Uudempien luokitusten öljyillä pyritään saavuttamaan esim. polttoainetaloudellisuuden ja/tai pakokaasupäästöjen osalta asetettuja tavoitteita, mutta esim. moottorin kulumiseen tai muuhun "perinteisempään" tekniseen vaatimukseen näillä luokituksilla on lopulta vähemmän merkitystä. Ja oli luokitus mikä tahansa, öljynvaihtovälit kannattaa "järkevinä", eikä ainakaan pidempinä kuin mitä autonvalmistaja suosittelee. Mitä se järkevä kenellekin tarkoittaa, on toisaalta myös subjektiivinen mielipide.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • 314da
                Bimmer Fanatic
                • May 2015
                • 246
                • J

                Originally posted by JaniLap View Post
                Silloin kun öljy täyttää autonvalmistajan luokitusvaatimuksen, niin lopullinen valinta on lähinnä autonomistajasta/öljynvaihtajasta kiinni. Uudempien luokitusten öljyillä pyritään saavuttamaan esim. polttoainetaloudellisuuden ja/tai pakokaasupäästöjen osalta asetettuja tavoitteita, mutta esim. moottorin kulumiseen tai muuhun "perinteisempään" tekniseen vaatimukseen näillä luokituksilla on lopulta vähemmän merkitystä. Ja oli luokitus mikä tahansa, öljynvaihtovälit kannattaa "järkevinä", eikä ainakaan pidempinä kuin mitä autonvalmistaja suosittelee. Mitä se järkevä kenellekin tarkoittaa, on toisaalta myös subjektiivinen mielipide.
                Noin vähän itsekkin ajattelin ja vaihdan öljyt n.15tkm välein, taidan tällätä nuo Castrolit kun ovat sopivan hintaisetkin, eihän tuo isoa lovea lompakkoon tee kun oem suodatin ja öljyt saa n.55 €:lla.

                Comment

                • jakeluvesimies
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2010
                  • 2726
                  • On the road @ Laplandia

                  Kärrkäiseltä syyskuun loppuun taas Belco täyssynteettinen 5w40 sikahintaan 9,90e/4litraa, tuota kun kaksi kannua taas koneeseen kumoaa, niin jep

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17844
                    • PKS

                    Originally posted by 314da View Post
                    Ajattelin tehdä B48 koneiseen 320i:hin väliöljynvaihdon kun näyttää CBS venyttävän tuon huoltovälin yli 30 tkm:ään, käyttöohjekirjan mukaan hyväksytyt lisäysöljyt BMW LL-01, LL-01 FE, LL-04, LL12FE ja LL14 FE+.
                    Mitkäs öljyt tuonne kannatta nyt sitten vaihtaa, oma järki sanoisi, että LL-04 luokituksen täyttävä esim. Castrol Magnatec 5w40? Nuo LL-12 ja LL-14+ taitaa olla niitä pienikitkaisia 0w30 jtai 0w20 ekoöljyjä?
                    Kyllä toi 5w40 on ainakin viskositeetiltään väärä tuohon koneeseen, yläpää pitäisi olla 30 jotta valmistajan asettamat välykset tulee voidelluksi oikein. Ja jos kyseessä on käyttöauto mitä ei ajeta umpikuumaksi koskaan ja käynnistetään pakkasella niin 0w alkuinen mieluummin. Eli 0w30, ja jos ei pakkasarkkuna käynnistellä ja ajeta koskaan muutaman kilometrin siirtymiä niin 5w30.
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    ½
                    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • 314da
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2015
                      • 246
                      • J

                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Kyllä toi 5w40 on ainakin viskositeetiltään väärä tuohon koneeseen, yläpää pitäisi olla 30 jotta valmistajan asettamat välykset tulee voidelluksi oikein. Ja jos kyseessä on käyttöauto mitä ei ajeta umpikuumaksi koskaan ja käynnistetään pakkasella niin 0w alkuinen mieluummin. Eli 0w30, ja jos ei pakkasarkkuna käynnistellä ja ajeta koskaan muutaman kilometrin siirtymiä niin 5w30.
                      Tuota viskositeettiä vähän itsekkin ihmettelin, ohjekirja sanoo hyväksytyksi viskositeetiksi 0w20, 0w30, 0w40, 5w20, 5w30, 5w40, marmoritiskiltä huoltoneuvojaltakin kerran kysyin ja vastaus oli kunhan on hyväksyntä BMW LL-04 niin on passelia kamaa. No Bemarin omat LL-04 öljythän taitaa olla juurikin 0w30 ja 5w30.

                      Comment

                      • Gemmi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 3355
                        • Espoo

                        Castrollin c3 magnatekkiä bemareille juottanu ja hyväks todettu mulju:think

                        Comment

                        • majgul
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 891
                          • Oulu

                          Originally posted by Gemmi View Post
                          Castrollin c3 magnatekkiä bemareille juottanu ja hyväks todettu mulju:think
                          Ite syötön n54 koneeseen jatkossa 5w40 liqui moly. Tuo kuumapää pitää olla nimenomaan tässä mielellään tuo 40. Paljo foorumeita Lukenut nii samaa moni todennut. 5w riittää myös talveen että ei ole tarvetta 0w öljyille.

                          Paljon haukuttu castrollin öljyä nykyään, mennyt nykyään kuulemma huonompaan suuntaan. Paljo kehua tästä liqui molystä löytyi, nii laitellaan sitä.

                          Comment

                          • Gemmi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 3355
                            • Espoo

                            Originally posted by majgul View Post
                            Ite syötön n54 koneeseen jatkossa 5w40 liqui moly. Tuo kuumapää pitää olla nimenomaan tässä mielellään tuo 40. Paljo foorumeita Lukenut nii samaa moni todennut. 5w riittää myös talveen että ei ole tarvetta 0w öljyille.

                            Paljon haukuttu castrollin öljyä nykyään, mennyt nykyään kuulemma huonompaan suuntaan. Paljo kehua tästä liqui molystä löytyi, nii laitellaan sitä.
                            Ittellä ollu vaan m5x ja m60 koneisia vekottimia, noista uudemmista moottoreista oo sillain kokeumusta öljyjen suhteen:think . tolla 5w-40 c3 magnatekillä ei oo radallakaan ruvennu nostajat naputtaan nii sillä pelkästään tota käyttäny:think

                            Comment

                            • majgul
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 891
                              • Oulu

                              Originally posted by Gemmi View Post
                              Ittellä ollu vaan m5x ja m60 koneisia vekottimia, noista uudemmista moottoreista oo sillain kokeumusta öljyjen suhteen:think . tolla 5w-40 c3 magnatekillä ei oo radallakaan ruvennu nostajat naputtaan nii sillä pelkästään tota käyttäny:think
                              Itellä ollut paljon m50 ja m54 koneellisia. Niihin mennyt aina 5w-40. Ei ongelmia.

                              Comment

                              • Ozzy #69#
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2006
                                • 1642
                                • Pirkanmaa

                                M50, M52, M54 ja N53 ja aina ollut 5w-40. Hyvin pelittää.

                                Pitkään ajelin castrolilla, mutta varsinkin tuossa M54:ssä tahtoi talvella kertyä sillä aikalailla majoneesia öljykorkkiin. Teboil Diamondilla ei tätä mönjää kerry läheskään yhtä paljon.
                                G20 330e M-Sport sunset orange

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎