Voiko todeta jotenkin ilmastoinnin kompuraa irroittamatta että minkä valmistama tekele kyseessä? Koitin tuossa tutkailla ja ei oikeastaan tullut mitään kovin selvää merkkiä vielä vastaan ainakaan mihin helposti silmänsä saisi tarttumaan.
Mahdollisesti magneettikytkin uusintaa vailla ja pitäisi tietää millainen siihen sopii tilalle.
Tarvikkeena näkyy noin ~20€ hintaan saavan mutta vaikutti äkkiseltään ainakin kahta erilaista liitintä olevan?
Ja orkkis osana tuntui olevan 500€ mitä KL-varaosilta kyselin.
Onko tuo magneettikytkin nyt vaihdettavissa ilman että kompuran irroittaa?
Muuten en osaa kompuran tunnistukseen sanoa mutta merkki lukee siellä perässä
Voiko todeta jotenkin ilmastoinnin kompuraa irroittamatta että minkä valmistama tekele kyseessä? Koitin tuossa tutkailla ja ei oikeastaan tullut mitään kovin selvää merkkiä vielä vastaan ainakaan mihin helposti silmänsä saisi tarttumaan.
Mahdollisesti magneettikytkin uusintaa vailla ja pitäisi tietää millainen siihen sopii tilalle.
Tarvikkeena näkyy noin ~20€ hintaan saavan mutta vaikutti äkkiseltään ainakin kahta erilaista liitintä olevan?
Ja orkkis osana tuntui olevan 500€ mitä KL-varaosilta kyselin.
Onko tuo magneettikytkin nyt vaihdettavissa ilman että kompuran irroittaa?
Olin katsovinani vanoksen olevan sellainen, että jos solenoidi ei ole aktiivinen, öljynpaine pitää vanosta perusasennossa
Tämä siis sinkkuvanos m52
Juu, ohjauspaine ohjataan männän aina toiselle puolelle - mutta pointti oli että vanos palautuu myös mekaanisesti perusasentoon ilman öljynpainettakin. Jos en ihan väärin muista niin tuo palautuspuoli vanoksesta ei ole lähtökohtaisestikaan tiivis vaan siellä on aina öljykanava auki sille varsinaisen ajoituksen muuttavalle hammastukselle nokka-akselia vasten. Eli en ymmärrä miten vanoksen tiivisteen, eli sen yhden ison O-renkaan vuotaminen voisi aiheuttaa että vanos kytkeytyy mutta ei meinaa palautua, luulis oireilevan juuri päinvastoin eli nokan siirto aikaiselle hidastuu jos vanoksen männän ohivirtaukset kasvavat?
No ei kuulosta vanoksen tiivisteiden vuotamiselta vaan solenoidin. Vanoshan menee perusasentoon ihan mekaanisesti pyörimisliikkeen väännöstä ja hydraulisesti päälle ja jos tiivisteet vuotaa niin paljon läpi että öljyvirta ei riitä niin systeemi pysyy perusasennossa(off)
Kyllähän se öljy siirtyy vaan puolelta toiselle sitä mäntää solenoidin avulla. Mulla on ihan logejakin noista tilanteista ja niissä vanos ei palaudu perusasentoon vasta kun kone on ollu hetken tyhjäkäynnillä. Tiivisteiden vaihdolla ko. viat on korjaantunu.
Ecu kyllä heittää "vanos mechanical fault" erroria jos vanoksen tiivisteet on valmiit. Muutamia tullu vastaan mihin ne on oikeesti pitäny vaihtaa, ja sillon vanos kyllä liikkuu "ON" asentoon ihan ok, mutta ei palaudu tai palautuu toivottaman hitaasti kun menee "OFF" asentoon.
No ei kuulosta vanoksen tiivisteiden vuotamiselta vaan solenoidin. Vanoshan menee perusasentoon ihan mekaanisesti pyörimisliikkeen väännöstä ja hydraulisesti päälle ja jos tiivisteet vuotaa niin paljon läpi että öljyvirta ei riitä niin systeemi pysyy perusasennossa(off)
Ecu kyllä heittää "vanos mechanical fault" erroria jos vanoksen tiivisteet on valmiit. Muutamia tullu vastaan mihin ne on oikeesti pitäny vaihtaa, ja sillon vanos kyllä liikkuu "ON" asentoon ihan ok, mutta ei palaudu tai palautuu toivottaman hitaasti kun menee "OFF" asentoon.
Voinko todeta jotenkin että ne on vaihtokunnossa?
Tehtaan ohjeen mukaan paineilmalla - ihan vain käsin liikuttamalla mäntääkin näkee onko tiivisteet ehjät vai ei. Itsellä ainakin vastaan tulleet sinkkuvanoksen tiivisteet ovat olleet ehjiä, ohjaus on on-off matalalla paineella joten ne tiivisteet pääsee siinä sangen helpolla.
Varmasti jo falskaa vanos noilla metreillä jos ei ole aiemmin uusittu tiivisteitä mutta mitä itse kokenut niin sinkkuvanoksen tiivisterempalla ei mitään maata mullistavaa eroa saa aikaan toisin kuin dual vanos koneessa
Arvelin vaihtaa venttiilinvarrenkumit kun se on jo pitempään mielessä pyörinyt ja auto jo jonkun aikaa (vuosia)sinistä hieman pölläytellyt kylmä käynnistyksissä.
Vanoksen kun kuitenkin irti käytän niin kannattaako siihen
nyt samalla ne tiivisteet uusia ? Voinko todeta jotenkin että ne on vaihtokunnossa? Meidän aikana niitä ei ainakaan ole uusittu ja autolla ajettu meidän aikana 2010--> tähän asti vajaat 60tkm. Mittarissa nyt ~310tkm
Autossa ei mitään Vanoksen liittyviä ongelmia ole ollut.
Denso-merkkiset myös ihan varteenotettava vaihtoehto, ovat ehkä himpun edullisemmat mutta pelaa silti koko huoltovälin, turbokäytössäkin mulla ollut niitä ja ainakin 20tkm ilman ongelmaa
Leave a comment: