Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JJT
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Voiko todeta jotenkin ilmastoinnin kompuraa irroittamatta että minkä valmistama tekele kyseessä? Koitin tuossa tutkailla ja ei oikeastaan tullut mitään kovin selvää merkkiä vielä vastaan ainakaan mihin helposti silmänsä saisi tarttumaan.

    Mahdollisesti magneettikytkin uusintaa vailla ja pitäisi tietää millainen siihen sopii tilalle.

    Tarvikkeena näkyy noin ~20€ hintaan saavan mutta vaikutti äkkiseltään ainakin kahta erilaista liitintä olevan?

    Ja orkkis osana tuntui olevan 500€ mitä KL-varaosilta kyselin.

    Onko tuo magneettikytkin nyt vaihdettavissa ilman että kompuran irroittaa?
    Muuten en osaa kompuran tunnistukseen sanoa mutta merkki lukee siellä perässä

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Voiko todeta jotenkin ilmastoinnin kompuraa irroittamatta että minkä valmistama tekele kyseessä? Koitin tuossa tutkailla ja ei oikeastaan tullut mitään kovin selvää merkkiä vielä vastaan ainakaan mihin helposti silmänsä saisi tarttumaan.

    Mahdollisesti magneettikytkin uusintaa vailla ja pitäisi tietää millainen siihen sopii tilalle.

    Tarvikkeena näkyy noin ~20€ hintaan saavan mutta vaikutti äkkiseltään ainakin kahta erilaista liitintä olevan?

    Ja orkkis osana tuntui olevan 500€ mitä KL-varaosilta kyselin.

    Onko tuo magneettikytkin nyt vaihdettavissa ilman että kompuran irroittaa?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Olin katsovinani vanoksen olevan sellainen, että jos solenoidi ei ole aktiivinen, öljynpaine pitää vanosta perusasennossa

    Tämä siis sinkkuvanos m52
    Juu, ohjauspaine ohjataan männän aina toiselle puolelle - mutta pointti oli että vanos palautuu myös mekaanisesti perusasentoon ilman öljynpainettakin. Jos en ihan väärin muista niin tuo palautuspuoli vanoksesta ei ole lähtökohtaisestikaan tiivis vaan siellä on aina öljykanava auki sille varsinaisen ajoituksen muuttavalle hammastukselle nokka-akselia vasten. Eli en ymmärrä miten vanoksen tiivisteen, eli sen yhden ison O-renkaan vuotaminen voisi aiheuttaa että vanos kytkeytyy mutta ei meinaa palautua, luulis oireilevan juuri päinvastoin eli nokan siirto aikaiselle hidastuu jos vanoksen männän ohivirtaukset kasvavat?
    Last edited by naukkis; 21-04-2023, 20:41.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    No ei kuulosta vanoksen tiivisteiden vuotamiselta vaan solenoidin. Vanoshan menee perusasentoon ihan mekaanisesti pyörimisliikkeen väännöstä ja hydraulisesti päälle ja jos tiivisteet vuotaa niin paljon läpi että öljyvirta ei riitä niin systeemi pysyy perusasennossa(off)
    Kyllähän se öljy siirtyy vaan puolelta toiselle sitä mäntää solenoidin avulla. Mulla on ihan logejakin noista tilanteista ja niissä vanos ei palaudu perusasentoon vasta kun kone on ollu hetken tyhjäkäynnillä. Tiivisteiden vaihdolla ko. viat on korjaantunu.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Olin katsovinani vanoksen olevan sellainen, että jos solenoidi ei ole aktiivinen, öljynpaine pitää vanosta perusasennossa

    Tämä siis sinkkuvanos m52

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ecu kyllä heittää "vanos mechanical fault" erroria jos vanoksen tiivisteet on valmiit. Muutamia tullu vastaan mihin ne on oikeesti pitäny vaihtaa, ja sillon vanos kyllä liikkuu "ON" asentoon ihan ok, mutta ei palaudu tai palautuu toivottaman hitaasti kun menee "OFF" asentoon.
    No ei kuulosta vanoksen tiivisteiden vuotamiselta vaan solenoidin. Vanoshan menee perusasentoon ihan mekaanisesti pyörimisliikkeen väännöstä ja hydraulisesti päälle ja jos tiivisteet vuotaa niin paljon läpi että öljyvirta ei riitä niin systeemi pysyy perusasennossa(off)

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Tilasinpa ne tiivisteet, sama kai tuo viskata uudet paikalleen tässä kun irti joutuu käyttämään kuitenkin.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ecu kyllä heittää "vanos mechanical fault" erroria jos vanoksen tiivisteet on valmiit. Muutamia tullu vastaan mihin ne on oikeesti pitäny vaihtaa, ja sillon vanos kyllä liikkuu "ON" asentoon ihan ok, mutta ei palaudu tai palautuu toivottaman hitaasti kun menee "OFF" asentoon.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Voinko todeta jotenkin että ne on vaihtokunnossa?
    Tehtaan ohjeen mukaan paineilmalla - ihan vain käsin liikuttamalla mäntääkin näkee onko tiivisteet ehjät vai ei. Itsellä ainakin vastaan tulleet sinkkuvanoksen tiivisteet ovat olleet ehjiä, ohjaus on on-off matalalla paineella joten ne tiivisteet pääsee siinä sangen helpolla.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Varmasti jo falskaa vanos noilla metreillä jos ei ole aiemmin uusittu tiivisteitä mutta mitä itse kokenut niin sinkkuvanoksen tiivisterempalla ei mitään maata mullistavaa eroa saa aikaan toisin kuin dual vanos koneessa

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Kyllä se kannattaa samalla remontoida kun irti on.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Arvelin vaihtaa venttiilinvarrenkumit kun se on jo pitempään mielessä pyörinyt ja auto jo jonkun aikaa (vuosia)sinistä hieman pölläytellyt kylmä käynnistyksissä.

    Vanoksen kun kuitenkin irti käytän niin kannattaako siihen
    nyt samalla ne tiivisteet uusia ? Voinko todeta jotenkin että ne on vaihtokunnossa? Meidän aikana niitä ei ainakaan ole uusittu ja autolla ajettu meidän aikana 2010--> tähän asti vajaat 60tkm. Mittarissa nyt ~310tkm

    Autossa ei mitään Vanoksen liittyviä ongelmia ole ollut.

    Tuo sigun single Vanos koneinen auto kyseessä.
    Last edited by Haju69; 16-04-2023, 17:30.

    Leave a comment:


  • asis
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Nyt valot päälle, mitä väliä niillä bmw-leimoilla ?
    Ei mitään. Oletus oli että Bosch on OE..

    Leave a comment:


  • hakala-
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Ulkomailta tuolla hinnalla ?
    Juu virosta

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Denso-merkkiset myös ihan varteenotettava vaihtoehto, ovat ehkä himpun edullisemmat mutta pelaa silti koko huoltovälin, turbokäytössäkin mulla ollut niitä ja ainakin 20tkm ilman ongelmaa

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎