memebuy23buy

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KasTrolli
    replied
    Kiitokset vastauksista!

    Homma vaikuttaa pääpiirteittäin simppelihköltä, mutta kysymysmerkkejä on vielä jokunen

    Originally posted by Oksanen View Post
    Itse kyllä tekisin tuon swapin sen koneen omalla
    imusarjalla ja moottorinohjauksella ja johtosarjalla, ja koodaisin sen ews pois käytöstä ja samalla purkkiin manuaalilaatikkoisen ohjelma. .... Johtosarjaa joutuu varmastikin pitelemään myös vaihteiston johtosarjan osalta jos kerran on automaatti, että saa pakkianturin johdotettua. Oletan ettei se ole samanlaisella liitoksella kuin manuaalissa.

    Moottorin johtosarjan kytkentä E36 korisähköihin on sitten vielä oma lukunsa. Äkkivilkaisulla E39 sähkökaavioista siellä ei EHKÄ mene mitään supertärkeää väylän kautta vaan nopeussignaali, suuttimien aukiolosignaali menee omilla piuhoillaan DME:ltä mittaristolle, ja TUB koneessa on tuplalämpötila-anturi joista toinen DME:lle ja toinen mittaristolle. Eli pitäisi olla ihan tehtävissä ja pitäisi olla mahdollista saada toimimaankin.
    Nämä vielä mietityttää: Eli mitä tarvitsee tehdä, jotta nopeus- ja lämpötiedot saadaan E36 mittaristoon ja moottorin toimimaan kuten kuuluukin?

    Pakkianturin kytkentä selvinnee jostain kytkiksestä tai kysymällä täältä. Onks tietoo?

    Originally posted by Pazi88 View Post
    M52tu on sähköisellä kaasuläpällä, mutta kaasupolkimen potentiometri on siellä kaasuläppä hässäkässä itsessään. Sinne menee siis vaijeri ihan perinteiseen tapaan. Vaijeri myös pystyy avaamaan läppää jos läpän moottori ei toimi.

    Itse laittaisin m52tu omalla imusarjallaan ja e39 johtosarjalla. Loota menee koneeseen bolt-on.
    Homma pitäis kaikkinensa olla siis tehtävissä näin, kunhan koodaa EWS veks, koneen + lootan softat sopiviksi.

    Koodausasioissa tarvitsen apua, kun ei käytännön osaamista ole.

    Sopiiko M52B28 orkkis peltipakosarjat? Entä koneen korvat ja -tukikumit?

    B28:ssa on paikallaan kova teräksinen vauhtipyörä, onko tästä mitään iloa?

    Missasinko vielä jotain?
    Last edited by KasTrolli; 05-01-2023, 14:21.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    M52tu on sähköisellä kaasuläpällä, mutta kaasupolkimen potentiometri on siellä kaasuläppä hässäkässä itsessään. Sinne menee siis vaijeri ihan perinteiseen tapaan. Vaijeri myös pystyy avaamaan läppää jos läpän moottori ei toimi.

    Itse laittaisin m52tu omalla imusarjallaan ja e39 johtosarjalla. Loota menee koneeseen bolt-on.

    Leave a comment:


  • Oksanen
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei kai M52TU ole sähköistä kaasua vaan vasta M54?
    pikasella googlailulla katoin että siinä on niin kaamean kokoinen molo kyljessä että pakkohan sen on olla sähkökaasu, mutta olihan siinä vaijerin paikkakin kun otti silmän käteen. Onko se si luistonestoa varten se sähkömoottori vai mitä ihmettä, ei o kauhean tuttu kapistus tuo .

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Oksanen View Post
    Ja toki pitää sitten laittaa sähköpoljin ja sille tehdä johdotukset, ...
    Ei kai M52TU ole sähköistä kaasua vaan vasta M54?

    Leave a comment:


  • Oksanen
    replied
    Originally posted by KasTrolli View Post
    Noniin, eli otsikon mukaisen swäpin toimivuuden toteutumisen ehdot tässä askarruttaa. E36 koki viime kaudella konerikon, ja tuossa olisi purkuvalmis 1999 E39 523iA touring ehjällä koneella. Ajatuksena laittaa e36 helpolla ja halvalla ajokuntoon, siispä mietin tällaisenkin vaihtoehdon mielekkyyttä.

    Fyysisestihän M52TUB25 menee kaiketi E36:een heittämällä. Vai aiheuttaako esim. öljypohjan muoto ongelmia? Sähköt tässä kuiten eniten mietityttää. E36 johtosarja ei sellaisenaan tietty kelpaa tuplavanos-koneelle. Voiko sitä kuitenkin hyödyntää, vai onko helpompi käyttää E39 johtosarjaa? Ecuhan sijaitsee molemmissa vänkärin puolella konetilassa. EWS täytyy disabloida -onko jotain muuta huomioitavaa sähköjen osalta?
    Sopiiko M50 tai M52 imusarja ja/tai kaasuläppä?
    Entä sopiiko Getragin 250 manuaaliloota tuon koneen perään bolt-on?

    Kiitos, anteeksi ja hyvää alkanutta vuotta foorumin väelle!
    Tässä hieman omaa pohdintaa, toki en ole juuri tuollaista swappia tehnyt mutta ainakin miten itse lähtisin asiaa ratkomaan

    Mulla on e39 peräisin oleva M54 itselläni e36 eikä siinä ainakaan öljypohjan sopivuuden kanssa ollut mitään ongelmia, josta voisi vetää johtopäätöksen ettei sullakaan sen suhteen pitäisi olla ongelmia. Myöskään pikaisella googlailulla ei löytynyt epäsopivuusongelmaa.

    Siinä TUB-koneessa lienee jo imusarja jossa huohotuskanavat menee kanteen suoraan imuventtiilin päälle, eli jos haluat käyttää M50 imusarjaa tai sinkkuvanos M52 imusarjaa niin ne reijät täytyy tulpata. Se reikä on juuri sopiva M10x1 jengalle ja sinne voi sitten liimata sopivanmittaiset pidätinruuvit. Toki kierteitä tehdessä sinne imuventtiilin päälle menee alumiiniputua, eli pitää saada hyvin putsattua ne pois, ja varmistua että venttiili on kiinni aina siitä sylinteristä jonka imukanavan vierestä reikää tukkii. Lisäksi tällöin pitää huohotussysteemi rakentaa sitten sellaista konetta vastaavaksi josta imusarja tulee. Lisäksi moottorinohjainta alkanee vituttaa DISA:n puuttuminen johtosarjasta.

    Itse kyllä tekisin tuon swapin sen koneen omalla imusarjalla ja moottorinohjauksella ja johtosarjalla, ja koodaisin sen ews pois käytöstä ja samalla purkkiin manuaalilaatikkoisen ohjelma. Ja toki pitää sitten laittaa sähköpoljin ja sille tehdä johdotukset, se on varmaan kolmeysissäkin korin johtosarjassa kiinni ja tulee DME:lle sieltä kautta (en ole siis perehtynyt yhtään, tämä vain oletus). Johtosarjaa joutuu varmastikin pitelemään myös vaihteiston johtosarjan osalta jos kerran on automaatti, että saa pakkianturin johdotettua. Oletan ettei se ole samanlaisella liitoksella kuin manuaalissa.

    Moottorin johtosarjan kytkentä E36 korisähköihin on sitten vielä oma lukunsa. Äkkivilkaisulla E39 sähkökaavioista siellä ei EHKÄ mene mitään supertärkeää väylän kautta vaan nopeussignaali, suuttimien aukiolosignaali menee omilla piuhoillaan DME:ltä mittaristolle, ja TUB koneessa on tuplalämpötila-anturi joista toinen DME:lle ja toinen mittaristolle. Eli pitäisi olla ihan tehtävissä ja pitäisi olla mahdollista saada toimimaankin.

    Jos se loota on ollut M5X koneessa niin se sopii kyllä.

    Leave a comment:


  • KasTrolli
    replied
    E36 m52b28 -> m52tub25

    Noniin, eli otsikon mukaisen swäpin toimivuuden toteutumisen ehdot tässä askarruttaa. E36 koki viime kaudella konerikon, ja tuossa olisi purkuvalmis 1999 E39 523iA touring ehjällä koneella. Ajatuksena laittaa e36 helpolla ja halvalla ajokuntoon, siispä mietin tällaisenkin vaihtoehdon mielekkyyttä.

    Fyysisestihän M52TUB25 menee kaiketi E36:een heittämällä. Vai aiheuttaako esim. öljypohjan muoto ongelmia? Sähköt tässä kuiten eniten mietityttää. E36 johtosarja ei sellaisenaan tietty kelpaa tuplavanos-koneelle. Voiko sitä kuitenkin hyödyntää, vai onko helpompi käyttää E39 johtosarjaa? Ecuhan sijaitsee molemmissa vänkärin puolella konetilassa. EWS täytyy disabloida -onko jotain muuta huomioitavaa sähköjen osalta?
    Sopiiko M50 tai M52 imusarja ja/tai kaasuläppä?
    Entä sopiiko Getragin 250 manuaaliloota tuon koneen perään bolt-on?

    Kiitos, anteeksi ja hyvää alkanutta vuotta foorumin väelle!

    Leave a comment:


  • Viljo540
    replied
    Moottoreita on tehty,mutta juuri tämmöistä moottoria ole kasannut niin silläpä kysyin kun näyttävät tosiaan ihan hyviltä ja ovat elastiset.Omaan silmään näyttäs että hyvinkin vois laittaa samoilla.
    Plus että mulla on menossa semmonen low budjet-värkkäys menossa,niin sillä koitan säästää mistä voin,en tietenkään halua tehdä sitä väärästä paikasta.

    Kiitos vastauksista!

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Monesti ne on aivan käyttökelpoisessa kunnossa vaikka ovatkin vanhoja. Kyllä sen hoksaa onko tiiviste kova ja litistynyt vai edelleen elastinen ja selvästi tiivistepinnasta koholla.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Jos ovat ihan alkuperäiset niin en, mutta jos joskus jo vaihdettu ja ovat edelleen täysin ehjät ja eivät kovettuneet niin voisin hyvinkin laittaa.

    Leave a comment:


  • Viljo540
    replied
    Laittasitteko vanhoilla imusarjan tiivisteillä patin takas kasaan?

    Leave a comment:


  • Scitso
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Ei bemarissa mutta mersussa kun on kompurakoneessa ilmamassa-anturi paineputkessa niin sellasen olen nähny missä menee öljy johtoja pitkin ecun liittimeen.

    Mutta mistä kautta näissä menee öljy liittimelle asti?
    En viel tutkinut enempää, mut se johtosarja tulee imusarjan alla olevasta kotelosta. Outoa oli ettei öljyä ollut liittimen päälle vain liittimen sisällä ja johdot oli kevyesti pinnalta kosteat öljystä. Voi olla että joku aikasempi omistaja olis sotkenu paikkoja, mut autokin on jo vuoden ollu mulla

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Ei bemarissa mutta mersussa kun on kompurakoneessa ilmamassa-anturi paineputkessa niin sellasen olen nähny missä menee öljy johtoja pitkin ecun liittimeen.

    Mutta mistä kautta näissä menee öljy liittimelle asti?

    Leave a comment:


  • Scitso
    replied
    Onko tullu kellään muulla vastaan että dme liittimeen on noussu öljyä. Jäähytinnesteestä oon kuullu mut en öljystä.
    E46 alko tekemään eml vikaa ja herjas välillä dme sisäistä/kaasuläppä vikaa. Vika poistu heti ku putsas liittimestä öljyt pois.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Omalle kohdalle mitä osunut swag sinisessä paketissa niin kytkimen painelaakeri oli oikeasti ina ja ja vag bypass oli orkkis osanumerolla ja siitä oli viilattu jokin merkki pois(kenties vw/audi logot)

    Leave a comment:


  • biimerrrrville
    replied
    Originally posted by TinoTK View Post
    Eli todennäköisimmin swagin tai febin jotka on kummatkin osa bilstein grouppia.
    viimeks kun tilasin, niin alemmat ainakin oli boschia

    Leave a comment:

Working...
X