Paljon mahdollisia muuttujia, mitkä tuohon vaikuttaa.
Ja ite näkisin, ettei niihin tehtaan ilmoittamiin kannata oikeen lähteä vertailemaan ja niiden perusteella tehdä johtopäätöksiä onko koneessa vedot tallessa vai eikö.
Kyllähän tuossa aika myöhään tulee huippuvääntö, mikäli siinä on alkuperäinen M52 imusarja.
Ettei siinä oo jo M50 imusarja paikoillaan?
Ei se kone tommosilla muutoksilla mihinkään räjähdä.
Tai jos leviää, niin sit siellä on jo ollut vikaa ja olisi hajonnut ilman virityksiäkin.
Sitte jos oireita ilmenee, niin sitte vasta leväyttää koneen.
Samoin moni tekee, kun ahtaakin noita m50/m52 koneita, eli avaamattomalla koneella ajelee - toki ei millään kovin älyttömillä ahdoilla mut kuitenkin.. ja tuntuu hienosti pysyvän nipussa.
M52 kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
X
-
Tuli käytyä penkissä vakiolla E36 328I:llä, ihan vain mielenkiinnosta ja tällaiseksi referenssiksi jos tuota vähän yrittäisi virittää. Olisiko tuo jopa ihan kunnossa? Eikös näissä ole jonkin verran normaalistikin enemmän tehoa kuin tehdas ilmoittaa? Mutta kuinkas nuo väännöt, 280Nm pitäisi olla alle 4000rpm, olisko kuitenkin vanoksessa jotain? Toki ei ole kokemusta, miten juuri tämä penkki näyttää...
Ja mitäs mieltä olette, kun tällä on nyt ajettu n. 285tkm ja jos tuosta nyt talven aikana ottaisi ne "helpot" lisätehot irti sillä M50 imusarjalla, toisilla nokilla ja pakosarja/putkisto muutoksilla, niin räjähtääkö tuo heti, jos ei läpikäy koko konetta :thinkNo eihän tuohon kukaan varmasti osa sanoa, mutta koneessa ei ulospäin näy mitään hälyttävää, käy nätisti, ei syö öljyä, ei pölläyttele jne. Osathan ei nyt hirveitä maksaisi, mutta tuo vapaa-aika tuppaa olemaan kortilla ja nyt pitää harkita ettei vain menisi ns. turha työ hukkaan... Mutta onko nämä olleet minkälaisessa kunnossa näillä kilsoilla ja onko jotain mitä ehdottomasti kannattaa tsekata? Niin ja radallahan tuolla tulee jonkin verran ajeltua...
Leave a comment:
-
-
Joo se on sarjassamme epätoivoiset ideat, kun loppuu ne järkevät ideat.
Laitoin nyt vaa pelkät runkopukit paikoillee ja oikeesee momenttiin, taas kaikki välit putsattuna ja sit sylinterimitalla mittailin sen mitä pysty.
Noin 6-7 satkua kierot, pystysuunnassa tiukat. :think
Sinäänsä erikoista, koska laakereissa ei näy niissä kohdissa mitään jälkiä..
Mut laakerit tulee yli n. 0,15mm runkopukin puolikkaasta, kun muistin senkin mittailla. Laakerit paikoillaan jotai vähä mittailin ja totesin etten tee sillä tiedolla mitään varsinaisesti koska uudet laakerit laitoin jo tilaukseen millä sitte kasaa kun on joko tämä lohko tai toinen riittävän suorilla pesillä.
Kysyn nyt kuitenkin vielä koneistamolta varovaisesti paljonko tuon koneistus/hoonaus maksaisi.. jos ylipäänsä edes (suostuu) tekee.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juho_ View Post600mm teräsviivaimella kyllä katoin että tyhjässä lohkossa ois suora kun otti tasaisesti jokaisen laakeripesän kohdalta mut tarkkuus on melko olematon siihen nähden että välykset on satkuja.
Leave a comment:
-
-
Melkonen hinta kyllä, toki en tiedä millaisilla välineillä tekevät ja paljonko aikaa ottaa.. mut tuohon hintaan saa jo toisen moottorin, kun vakiokoneen pohjalta tekee
Se pitää vaa hankkia kaikki laitteet ja tehä ite, niin ei tarvii sit ihmetellä koneistamojen hintoja.
15-20k€ myöhemmin voi sit ite hoonailla ja mittailla runkolinjoja.
N. 3700-4000$ näytti olevan Sunnenin pelkkä linjahooni, esim. 61-69mm (muistaakseni), sit kone siihen päälle.
Toki kunnon diy seppä tekee itse linjahoonin tai sellasen kalvaintyyppisen.
Jos sitä huomen kävis neppailemassa tallilla , ja kattoo tota runkolinjaa vielä.
600mm teräsviivaimella kyllä katoin että tyhjässä lohkossa ois suora kun otti tasaisesti jokaisen laakeripesän kohdalta mut tarkkuus on melko olematon siihen nähden että välykset on satkuja.
Mittailen nyt vielä paljonko nuo laakeriliuskat tulee yli pesän, ja sit kokeilee lohko pöydällä pyöriikö se akseli.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juho_ View PostKoneistamolle kun viskaa lohkon, niin sataset senkun vilisee silmissä samantien.. pelkkä kannen tasopinnan koneistus 70-100€ niin voin vaa kuvitella mitä runkolinjan tarkastus / hoonaus maksaa..
Leave a comment:
-
-
On. Pitääkin kokeilla.
En tuohon oikein uskonut, kun sitäkin mietin et voisko lohko taipua pukissa ollessaan.. mut pitää tuo vaihtoehto vielä sulkea pois. :think
Koneistamolle kun viskaa lohkon, niin sataset senkun vilisee silmissä samantien.. pelkkä kannen tasopinnan koneistus 70-100€ niin voin vaa kuvitella mitä runkolinjan tarkastus / hoonaus maksaa.
Muutama kone kuitenkin pukissa ollut samalla tavalla kiinni mitkä ollu ~vastaavanlaisilla välyksillä (n. 0,04mm) , eikä tämmöistä ongelmaa ole ollut.
Leave a comment:
-
-
Onko kone pukissa vp päästä? Jos on, laitappa pöydälle.
Vedä kansi malliksi kiinni niin muuttuuko tilanne...
Leave a comment:
-
-
Kylläpä osaa olla nyt omituinen juttu, mitä ei vielä tähän mennessä ole tullut vastaan.
Onks kellään muulla tullut vastaavanlaista vastaan??
M52B25TU moottori, B28TU akseli. STD, alkuperäiset +340tkm ajetut laakerit , keltaiset STD maalimerkit akselissa (kuten alkuperäisessäkin) ja laakerit myös keltaiset STD.
Kampiakseli narahtaa kiinni, kun runkolaakeripukkien pultit kiristää 20nm+70 astetta.
Mitattu plastigaugella välykset: 0,038mm ja yhdessä 0,030mm~.
Kampiakselin heitto alle puoli satkua kellolla mitattuna.
Laakeripukit on oikein päin, oikeessa järjestyksessä ja putsattu kaikki pinnat ennen kuin laakeriliuskat laitettu takas paikoilleen (jotka on myöskin samoilla paikoilla kuin ennen irroitusta).
Moottoriöljyä vaan laakeriliuskoille kun akselin laittanu paikoilleen.
Akseli pyörii tällöin tosi herkästi, kun akselin päästä pyörittelee.
Laakerit kiillottuneet reunoista, mikä kielii vähän siitä että vetäisi soikeaksi laakeripesän puristaen liikaa laakereita.
En tiedä mikä sille on oikea suomenkielinen sana, mut engl. "bearing crush" eli käytännössä siis paljonko laakeriliuskoja puristetaan tai paljonko ne tulee yli sen laakeripesän puolikkaasta.
Toinen mitä mietin oli, että runkolaakerilinja on kiero ja vetää jumiin sen takia. Tai sit joku/jotkut kaulat soikeita --> pitää mitata.
20nm kun vetää pultit, niin ei vielä jumiudu mut ei pyöri herkästi kädellä pultin päästä pyörittämällä.
Kuitenkin käyvä kone ollut.
Vanhalla akselilla (B25) en oo viittinyt kokeilla, kun on jossai tuolla nurkassa.. enkä sitä takasi laita.
Varmaan hankittava joku Limitin mikrometri ja mitattava nuo kaulat.. vielä kun en ollut raaskinut tilata ulkomailta omia mikrometrejä ja sylinterimittoja.
Pitkällä sylinterimitalla sais kyllä mitattua laakeripesät, et vetääkö se pesät kieroksi kun vetää 20nm+70ast.
E: ja runkolaakeripukkeja yksitellen löysäämällä tilanne ei muutu mihinkään, eli ei johdu yhdestä laakeripukista miksi vetää jumiin.
Sitten kun on enään 2 pukkia jäljellä, niin sit alkaa taas pyörimään. Eikä niilläkään tuntunut olevan mitään selvää logiikkaa et mitkä pukit jättää, niin alkaa pyörimään.. en enää itekkää ymmärrä.Last edited by Juho_; 13-09-2021, 18:49.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostJa se avaus/kiristysmomentti on niin iso että siihen tarvii rajun pulttipyssyn.
Tekee ite vaikka isosta lattaraudasta pitkän työkalun joka kiinnittyy kampiakselin päähän niillä hihnapyörän pulteilla tai osalla niistä ja kääntää sitten sitä vasten pitkällä momenttiavaimella kiinni tai auki
Kiitos vinkeistä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Electroid View PostMinkalaisia arvoja inpasta pitäisi saada kaasuläpälle? :think
Kaasupohjassa 3.72v ja kickdown 4.15v... m52b28 edelleen.
edit: antaa vikakoodin -214 tachosignal unplausibel-
Liittyykö tämä toimimattomiin abs jarruihin (nopeus tietoon) vai kierrosluku tietoon.
Leave a comment:
-
-
inpa: kaasuläppä
Minkalaisia arvoja inpasta pitäisi saada kaasuläpälle? :think
Kaasupohjassa 3.72v ja kickdown 4.15v... m52b28 edelleen.
edit: antaa vikakoodin -214 tachosignal unplausibel-
Liittyykö tämä toimimattomiin abs jarruihin (nopeus tietoon) vai kierrosluku tietoon.Last edited by Electroid; 19-08-2021, 12:02.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naikou View PostItselläni ainakin lähti m52 koneesta ihan nätisti 1/2” mutterimopolla kampiakselin iso pultti auki(ehkä 15sekkaa tykittelin niin löystyi), mutta se miten pultin takaisin siihen yli 400nm momenttiin vaatii lukitustyökalun jos sen oikein haluaa tehdä
E:ja samalla työkalulla se pultti aukeekin tietysti kivemmin
Leave a comment:
-
-
Itselläni ainakin lähti m52 koneesta ihan nätisti 1/2” mutterimopolla kampiakselin iso pultti auki(ehkä 15sekkaa tykittelin niin löystyi), mutta se miten pultin takaisin siihen yli 400nm momenttiin vaatii lukitustyökalun jos sen oikein haluaa tehdä
E:ja samalla työkalulla se pultti aukeekin tietysti kivemminLast edited by naikou; 12-08-2021, 22:31.
Leave a comment:
-
Leave a comment: